oehTie
MF veteraan
Trajectcontroles Rotterdam groot succes
Door Jeroen Janse (IKBENGEK), geplaatst op 20 november 2006 om 21:16
Bron: bureau verkeershandhaving
Hoewel er momenteel op dertien plaatsen in ons land trajectcontroles worden gehouden, zijn de resultaten nergens zo succesvol als op de A13 en A20 bij Rotterdam. Op de A20, waar de controles iets meer dan een jaar geleden van start gingen, gaat 0,4 procent van de weggebruikers nog over de schreef. Bij nieuwe trajectcontroles ligt het aandeel overtreders meestal tussen de vijf en zes procent. Als een controle wat langer bestaat loopt dit percentage veelal terug tot één a twee procent. Relatief positieve cijfers voor de A20 dus.
Minste overtredingen A13
Nog rooskleuriger is het resultaat op de A13. Met nog slechts 0,1 a 0,2 procent van de automobilisten die de snelheidslimiet op deze rijksweg overtreedt, vormt het verkeer op de A13 een voorbeeld voor de rest van het land. De reden van het verschil tussen de lage cijfers rond Rotterdam en het landelijke gemiddelde is waarschijnlijk gewenning: vermoedelijk zijn de weggebruikers op de A13 gewend aan de permanente controles die daar al sinds mei 2002 worden gehouden.
ok mensen hoeveel bullshit is dit? De filedruk op de genoemde A20 is enorm, en nog verder gestegen DANKZIJ de trajectcontrole. Daarnaast hoeft er maar iemand met een lekke band langs de weg te staan en we gaan allemaal kijken (lees afremmen) en voor 6 uur sochtends staat er al een paar kilometer file. Vind je het gek dat er niemand boetes krijgt. Een gemiddelde van 10 is langzamer dan de toegestane 80. Die 0.4 procent die toch te hard rijd is waarschijnlijk het aantal auto's wat tussen 23 uur en 4 uur sochtends rijd....
Tenslotte, rij 80 is zn 5, is zuiniger......
Het stuk trajectcontrole bij rotterdam heeft zoveel stijging en daling in het stuk, dat ik minder benzine verbruik met mijn koekblik, als ik hem in zn 4 rijd. Ga ik tussendoor heen en weer schakelen scheelt het zelfs nog meer.
Ik ben nog bezig aan mijn motor rijbewijs maar mijn volvo s40 rijd officieel 1 op 10... beetje zuiplap dus... Voorheen moest ik dagelijks naar utrecht, 140 constant op de snelweg maakte ik er makkelijk 1 op 12 van. Tegenwoordig moet ik blij zijn als ik 1 op 9,5 haal...
Het kan nog jaren duren voordat die traject controle opgeheven wordt, of teruggeschroefd naar 100... Mijn auto kennende rijd ie op ongeveer 140 het zuinigst.. Dus het gaat in de goeie richting..... maar we hebben ondertussen nog wel wat af te zeiken.
Reacties/aanvullingen zijn altijd welkom.