Transmissieolie vervangen Leonardo 250 (Yamaha blok)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karl

MF veteraan
23 apr 2008
9.660
9
Hallo,

Kleine technische vraag over het vervangen van de transmissieolie van mijn Aprilia Leonardo 250cc (met het Yamaha 250cc blok die je ook kan terugvinden in bijvoorbeeld de Majesty).

Ik kan zien waar ik de olie zou moeten bijvullen, maar ik twijfel over waar ik het moet aftappen. Zie de foto.

Onder het carter zit een haaks pijpje (groene lijn). Aan het einde ervan zit een bout (rode cirkel). In het midden zit een uitsparing (blauwe cirkel), bij mijn scooter is deze leeg maar het ziet eruit alsof daar een slang doorheen hoort te lopen oid.

Ik denk dat ik de transmissieolie moet aftappen door die bout los te draaien. Weet iemand dat zeker?

Weet iemand waar die "uitsparing" voor bedoeld is?

Thnx! Karl
full
 
uitsparing lijkt te zijn voor een trommelremkabel oid.
De bout zou ik gewoon eruit draaien, al komt er geen olie uit
is het niet de goede bout :P
 
uitsparing lijkt te zijn voor een trommelremkabel oid.
De bout zou ik gewoon eruit draaien, al komt er geen olie uit
is het niet de goede bout :P

Dat heb ik overwogen :P maar ik wilde toch even kijken of iemand het me met zekerheid kan vertellen.

En anders gaat die bout er idd gewoon uit.

Ohja, helemaal mooi. Ik had die scooter particulier gekocht zonder boekjes. Wil het oliefilter vervangen, zat er helemaal geen oliefilter in :X Maar blijkbaar maakte dat weinig uit want de scooter leeft nog.
 
Hallo Karl,

ik krijg de indruk dat de olie aflaat (drain) achter het transmissiedeksel zit.

Kijk maar in deze exploded view: Easyparts.

Hoi,

Die tekening heb ik al bekeken, maar ik kon niets herkennen als zijnde de olieaflaat. Onderdeelnummer 16 is de plug waar je de olie moet vullen. Even afgaande op deze exploded view; waar denk jij dat de olie afgetapt moet worden?

Thnx, Karl
 
Hallo Karl,

helemaal duidelijk vind ik de tekening ook niet, het is dan ook slechts bedoeld om de juiste onderdelen te bestellen.
De bout van jouw foto is inderdaad vreemd, net als Ed denk ik dat de open bus een kabelstop is voor een trommelrem. 

De bouw van het geheel lijkt op die van mijn FES250, die heeft ook een aparte behuizing voor de tandwielen binnen in de transmissie behuizing.

De rest van het verhaal heb ik aangepast omdat ik tot mijn schaamte moet bekennen dat ik het mis had.

Bij de FES zit de drain wel onder, buiten de behuizing. 
De vulopening zit binnen in de transmissiebehuizing, naast de koppeling.
Die vulplug ziet er gewoon uit als een bout van het deksel van de tandwielkast.

Bij jouw scooter zou één van die bouten (de onderste lijkt me) de drain kunnen zijn, net andersom als bij de mijne.
Dat zou die bout met dat afwijkende partnummer kunnen zijn....

Maar nogmaals, garantie tot de drempel; ik ken deze scooter verder nauwelijks.
 
Laatst bewerkt:
draai gewoon de bouten 1 voor 1 los, zodra er ergens olie uitkomt heb je jackpot :+
Kan verder niks gebeuren, tenzij je alle bouten tegelijk eraf draait :P
 
Hoi Hybride (normaal zou ik je gewoon bij je naam noemen, ware het niet dat ik twijfel tussen "ie" en "y" ;) )

Bedankt voor je input. Jij bent 1 vd weinige hiero wiens inzichten ik altijd kan waarderen.

Ha Ed: jij ook thnx. Jouw input kan ik ook waarderen. Van mij zou je m'n opgevoerde zo bromscootertjes mogen afstellen. ;) Ik en m'n bromscootertjes... Hopelijk meldt zich iemand die het gewoon weet (misschien eddd, hij heeft een oude Majesty 250).

Of wellicht de andere opvoermannen joeyverveer of robbinm, ex-Leonardo bezitters Ohjajoh en Duindorper of anders de man die altijd het juiste wphb heeft chopper_cooper :). Maar ieder ander die het weet: feel free.

Muchas gracias,

Karl
 
Laatst bewerkt:
He Joey,

Thnx voor je reactie. Als ik op je link klik kom ik bij het luchtfilter van een Aprilia Amico :?

@chopper_cooper: welke typebenaming het blok heeft weet ik niet. Het kentekenbewijs komt niet verder dan Yamaha. Mijn scooter stond eens naast de Majesty van eddd en de blokken waren op het oog identiek. Hoe kan ik zeker weten of het het YP250 blok betreft? De scooter is van 1999 overigens.

Gracias,

Karl
 
full


Bij de YP250 '99 (Majesty) is de motorkode ingeslagen (1) achter bij de transmissiehuis, ter hoogte van de vulopening voor de olie van de eindtransmissie.
 
[afbeelding]

Instructies komen uit de wphb Aprilia Leonadro 250~300 (2004) ook een carburateur uitvoering.

Helemaal identiek aan de mijne is het niet, maar dat ding op de onderste foto lijkt sterk op het "dubieuze" buisje aan mijn scooter. Mannen, die bout gaat eruit :P

Zodra ik de bout heb losgemaakt en ik weet hoe de vork in de steel zit, horen jullie het ook. Jammer dat de scooter niet thuis staat anders had ik 'm gelijk even losgedraaid.

Bedankt zover :Y
 
Helemaal identiek aan de mijne is het niet, maar dat ding op de onderste foto lijkt sterk op het "dubieuze" buisje aan mijn scooter. Mannen, die bout gaat eruit :P

Zodra ik de bout heb losgemaakt en ik weet hoe de vork in de steel zit, horen jullie het ook. Jammer dat de scooter niet thuis staat anders had ik 'm gelijk even losgedraaid.

Bedankt zover :Y

In de wphb wordt het buisje omschreven als "filter box breather pipe", kennelijk wordt hier doorheen de lucht aangezogen, volg het buisje of deze idd is aangesloten op het filterhuis.

Suc6.
 
Laatst bewerkt:
...
Hoi Hybride (normaal zou ik je gewoon bij je naam noemen, ware het niet dat ik twijfel tussen "ie" en "y" ;) )
....
"Y" ;)

Ik had beter niets kunnen zeggen...

Als dit echt de drain is vind ik het een heel aparte constructie. 

Wat doet een bout anders in zo'n kabelstop, dat wijst er inderdaad op dat ie nog een functie heeft. 
Maar hoe zit het dan met de afdichting bij die open bus, de kabelstop. En waarom zo moeilijk construeren met tegenstrijdige eisen; een kabelstop moet stevig zijn, er komt best wel kracht op. 
Nu moet zo'n dun, gegoten oliedrain buisje dat doen; lichtmetaal, buigkrachten, scheurtjes, olie sijpelt er door. Waarom zo kwetsbaar...
 
"Y" ;)

Ik had beter niets kunnen zeggen...

Als dit echt de drain is vind ik het een heel aparte constructie. 

Wat doet een bout anders in zo'n kabelstop, dat wijst er inderdaad op dat ie nog een functie heeft. 
Maar hoe zit het dan met de afdichting bij die open bus, de kabelstop. En waarom zo moeilijk construeren met tegenstrijdige eisen; een kabelstop moet stevig zijn, er komt best wel kracht op. 
Nu moet zo'n dun, gegoten oliedrain buisje dat doen; lichtmetaal, buigkrachten, scheurtjes, olie sijpelt er door. Waarom zo kwetsbaar...

Tsja, nu ik de plaatjes en tekst van chopper_cooper nog eens doorneem, denk ik eigenlijk niet dat dit pijpje het is. Daarnaast vind ik dat je gelijk hebt, stel dat dit wel het "oliedrainpijpje" is, is het een bijzonder vreemde constructie.

Anyway, ik hoop wel dat dit 'm is want dan heb ik een makkie. Sowieso ga ik er pas volgende week aan verder, dit weekend ga ik even 500km op de teller erbij zetten :]
 
Je maakt er nogal een studie van olie wissel is 10min werk....

http://www.ultimateparts.net/aprili...-Yamaha)-Aprilia-Spare-Parts-Genuine-&i=20778

Boutje 16, komt ook overheen met boutje wat chopper al aangaf, het dubieuze boutje;)

Ja I know. Ik ben niet bang om zelf ergens aan te sleutelen, maar wil wel graag weten waar ik mee bezig ben, vandaar.

Daarnaast kan ik het ding niet thuis stallen, dus heb gelegenheid om het even (door jullie :+ ) uit te (laten) zoeken ;)

Maar je hebt gelijk, ik schiet een beetje met een kanon op een mug. Beter dan het zoveelste "welke cilinder past er op een Pia 2takt"-topic -O-
 
Laatst bewerkt:
Als het dezelfde blok als de yamaha, dan snap ik ook wel waarom je geen oliefilter hebt kunnen vinden. Bij mijn X-max zit deze namelijk vast aan het olie schroefje voor de uitloop van de oude olie. Er zit een ijzeren gaas in de olie schroef die je schoon dient te maken. Is dat bij jou ook zo?
 
En Karl, weet je al hoe het in elkaar zit ?

Beetje late reactie. Mijn computer is zojuist gerepareerd (althans, virussen verwijderd)afgeleverd, vandaar de radiostilte.. Ik heb er nog niet naar gekeken..

Als het dezelfde blok als de yamaha, dan snap ik ook wel waarom je geen oliefilter hebt kunnen vinden. Bij mijn X-max zit deze namelijk vast aan het olie schroefje voor de uitloop van de oude olie. Er zit een ijzeren gaas in de olie schroef die je schoon dient te maken. Is dat bij jou ook zo?

Juist! Dat is bij dit blok ook zo. Wat bleek, er zat eerst helemaal geen filter (gaasje) in. Dus toen ik de oude olie aftapte, vond ik het filter niet. Toen heb ik me helemaal gek gezocht, niks gevonden. Uiteindelijk een kleine "literatuurstudie" gedaan en toen vond ik waar het filtertje thuishoort.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan