Hallo mede motor mannen en vrouwen...
Ik denk ik stel hem even hier, ik dacht dat ik het al wist maar nu begin ik door een opmerking van een bekende toch wat te twijfelen.
Ik hé een trekhaak gebouwd voor mijn motor, samen met een goede bekende die werkt als technisch werkplaats medewerker voor werktuigbouwkunde op een technische universiteit. Dat is echt een vakman die zijn werk meer dan verstaat. Bevestigd met 4 M8 bouten tussen subframe en passagiers steunen. Tevens 2 5 mm stalen platen met M8 bouten die op het uiterste punt van het subframe en op de koker vlak voor de kogelplaat vastzitten om de neerwaartse krachten extra op te vangen. Maatje hield de motor vast, endat ding geeft nog geen sjoege als ik er met mijn bijna 100 kilo bovenop ga staan en met echt lomp geweld op en neer spring.
Nu had ik van een maatje de opmerking gekregen dat een trekhaak van een motorfiets goedgekeurd moet zijn, gemaakt door een erkend bedrijf en voorzien van goedkeuringsplaatje. Echter heb ik hier op de website van de RDW eigenlijk niks over gevonden. Zijn hier mensen die werken voor de RDW, of verzekeringsmaatschappij, die hier ervaring mee, of kennis hierover hebben?
Veel interessanter is de hoogte van de trekhaak, en de kogeldruk.
De druk op d kogel weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het totaal aan aanhanger gewicht is an nooit meer dan zo'n 125 kilo. Aanhangertje is vrij licht, til ik achter in mijn eentje van de grond als ie aangekoppeld is. Met 2 man loop je er zo mee weg. Ik gok op 65 kilo voor de gehele aanhanger. Zal hem eens een keer laten wegen trouwens
Als het gewicht van de aanhanger niet te hoog is, en de trekbol staat niet te hoog valt dat idd allemaal goed mee.Zal wel is bij zo'n caravanboer aankloppen als m'n aanhanger geladen is. Dat kunnen ze daar wel meten gok ik, niet?
Had er met mijn oude fzr in ieder geval weinig last van, dat hij voor grip tekort kwam als hij aangekoppeld was.
Qua gewicht wel ... maar 't is zo moeilijk om dat aanhangertje op de weegschaal te balanceren heAls je je ook maar een beetje aan de regels houdt is het gewicht en de kogeldruk van je aanhanger prima te wegen met een personenweegschaal.
..Klinkt misschien gek, maar als je je dit afvraagt, wat vind je dan van het idee om de rdw te bellen?
Die 25 kg is wel uit de periode dat mijn ouders met de kinderen op vakantie gingen, zo'n 50 jaar geledenIk wil niet zeuren Jaap, maar de kogeldruk van een (beladen) aanhanger/caravan hoort toch echt zo ongeveer het dubbele te zijn 50-60 kg
Ik wil niet zeuren Jaap, maar de kogeldruk van een (beladen) aanhanger/caravan hoort toch echt zo ongeveer het dubbele te zijn 50-60 kg
oef, en toch zou ik zo'n ding niet aan een solo willen hebben, zeker niet met die kar. Heb wel eens een kar achter een zijspan hangen en die merk je bij remmen toch echt wel goed hangen. Hoe hoger die kogel zit hoe groter volgens mij het effect op je wegligging. als de kar stuitert moet je dit toch in de motor terugvoelen zou ik zeggen.
Verder lijkt me een gewone trekhaakkogel achter een solo niet echt lekker in de bochten. Ik ken van vroeger wel de eenwielige aanhangers achter de motor. Die waren met een soort cardan/ kruiskoppeling aan de motor gehangen.
Hetzelfde kenteken als de motor.Wat voor kenteken ga je op de aanhanger monteren? Krijg je gewoon een witte hiervoor? Wat zijn de regels?