trilling bij remmen

mustang302cui

Die hard MF'er
21 aug 2006
970
0
wijhe/zwolle
Zoals de titel doet vermoeden is er bij rustig remmen een trilling merkbaar,
erg irritant.
er zitten wave :? schijven op en bluespots en stalen remleidingen.

ligt dit aan de schijf dat die niet helemaal vlak is of kan er een andere reden voor zijn?

ik heb het oude remsysteem (leidingen, blokken, zuigers en schijven) ook nog liggen.
 
Zoals de titel doet vermoeden is er bij rustig remmen een trilling merkbaar,
erg irritant.
er zitten wave :? schijven op en bluespots en stalen remleidingen.

ligt dit aan de schijf dat die niet helemaal vlak is of kan er een andere reden voor zijn?

ik heb het oude remsysteem (leidingen, blokken, zuigers en schijven) ook nog liggen.

Ik heb gewone schijven, maar ik heb ook last van trillingen.

Ik heb bij het zachtjes aangrijpen van de rem een trilling in het stuur die weg gaat als ik harder rem.
Nu blijkt dat in dit geval de schijf niet overal even dik is.

Dat is niet gevaarlijk ofzo.

Als je ten alle tijden van het remmen last hebt van trilling dan zijn je schijven zeer waarschijnlijk krom.
 
Sommige schijven zijn wat gevoeliger voor kromtrekken.
Kromtrekken ontstaat overigens meestal omdat mensen met ingeknepen remmen voor het stoplicht blijven staan. De warmte wordt dan ongelijkmatig afgevoerd en er blijft ongelijkmatige druk op de schijven, waardoor schijven kromtrekken.

Tja, als de originele schijven goed zijn, zou je die er weer op kunnen zetten. Dan moet je wel nieuwe blokken gebruiken.
 
Ja, waarschijnlijk een kromme schijf.

Ik had ook last van trillen met remmen en na het vervangen van de schijven (duur klusje :( ) was het weg.

Maar ik zou de originele er weer opzetten dan weet je waar het aan ligt. (Mits die wel recht zijn natuurlijk :Y )
 
die van een auto zijn een stuk breder, volgens mij kan er bij een motor weinig vanaf.

Ik had met mijn kawa ook trilling bij het remmen, na nieuwe dikkere olie was het weg.
( zat te weinig in )
Misschien ook nog ff een optie om naar te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Als je de WPH's doorleest kom je tot de conclusie dat er buiten de remschijven meer oorzaken kunnen zijn voor een trillende voorkant:
- versleten voorband
- speling balhoofdlager
- speling wiellager
- te weinig vorkolie ==> slecht afgevuld / lekkende keerring
- links/rechts meer/minder vorkolie ==> slecht afgevuld / lekkende keerring
- versleten/gebroken veer in voorvork
- slecht aangrijpende remcylinder
- na demontage van het voorwiel het wiel niet goed gemonteerd (uitlijning)

Succes.
 
Zijn ze te heet geworden met het inrijden.

??

geen idee, ik heb de motor voor een prikkie kunnen kopen ;) , met een setje reserve onderdelen erbij :Y

4zlymwz.jpg

61lnuwi.jpg

6h87c48.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat kan dus niet ;)

Maar ik heb hetzelfde probleem gehad met braking wave schijven. Trilling werd steeds erger. Toen maar weer de originele schijven gemonteerd en probleem was weg.

Heb de schijven zelf nagemeten met een schuifmaat, nou weet ik dat dat niet precies genoeg is voor dit soort dingen, maar toch op een aantal plekken dikte verschil.
 
Laatst bewerkt:
Als je de WPH's doorleest kom je tot de conclusie dat er buiten de remschijven meer oorzaken kunnen zijn voor een trillende voorkant:
- versleten voorband
- speling balhoofdlager
- speling wiellager
- te weinig vorkolie ==> slecht afgevuld / lekkende keerring
- links/rechts meer/minder vorkolie ==> slecht afgevuld / lekkende keerring
- versleten/gebroken veer in voorvork
- slecht aangrijpende remcylinder
- na demontage van het voorwiel het wiel niet goed gemonteerd (uitlijning)

Succes.



dat is shimmy. dan schud je stuur bij bepaalde snelheden.

probleem van ts klinkt echt als kromme schijven. alhoewel het zo te zien zwevende schijven zijn dus is de schijf niet overal even dik.
 
als de floaters vuil zijn, kan de schijf zich niet lekker zetten, en onstaan trillingen. het vuil kan ook er voor zorgen dat de rotor "scheefgedrukt" wordt, doordat een warme rotor niet meer terug naar zijn plek kan als 'ie afkoelt. Maak gewoon eens je floaters schoon door de vaak rond te draaien en terwijl je af en toe wat remreiniger er tussen spuit...

nee heb je, ja kun je krijgen. busje remreiniger kost iig een stuk minder dan nieuwe schijven...
 
als de floaters vuil zijn, kan de schijf zich niet lekker zetten, en onstaan trillingen. het vuil kan ook er voor zorgen dat de rotor "scheefgedrukt" wordt, doordat een warme rotor niet meer terug naar zijn plek kan als 'ie afkoelt. Maak gewoon eens je floaters schoon door de vaak rond te draaien en terwijl je af en toe wat remreiniger er tussen spuit...

nee heb je, ja kun je krijgen. busje remreiniger kost iig een stuk minder dan nieuwe schijven...

floaters :? ik moet nog veel leren
 
Die ronde busjes tussen je remschijf en het hart wat aan je wiel zit vastgeschroeft.

vooral aan de binnenzijde waar (als je semi-floatende schijven hebt) een veertje tussen de rand van de floater en de schijf zit, blijft veel vuil en remstof zitten.

als ze goed schoon zijn, dan moet je ze met je vingers kunnen bewegen en ronddraaien.
 
Laatst bewerkt:
Die ronde busjes tussen je remschijf en het hart wat aan je wiel zit vastgeschroeft.

vooral aan de binnenzijde waar (als je semi-floatende schijven hebt) een veertje tussen de rand van de floater en de schijf zit, blijft veel vuil en remstof zitten.

als ze goed schoon zijn, dan moet je ze met je vingers kunnen bewegen en ronddraaien.

mijn technische kennis blijft achter blijkt maar weer.

Binnenkort is er een knutsel :+ dag/meeting bij ons in de schuur, dus zal eens vragen waar veertje zit en of er rommel tussen zit

in ieder geval bedankt ;)
 
Mij is verteld dat de breakings mits ze goed zijn niet krom kunnen trekken. Vriend van mij rijdt met een thunder race en heeft 2x zijn originele schijven krom geremt en na installeren van breakings nooit meer last gehad. Enige wat ik weet van braaking dat ze een productie hebben gehad waar dikte verschil in de schijf zat en waardoor je ook trillingen kreeg. Ik rijd zelf ook met de breakings en geen trillingen ook niet bij hard remmen. Maar zoals zo velen al zeiden kan ook ergens anders vandaan komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan