Trilling in stuur door motorblok

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
Ik rij een varadero met een v-twin blok eronder dus trilling heb je altijd wel iets.
Maar nu zag ik in wat andere topics een foto met een soort stuurdemper erop..

Er zijn ook van die gewichten die je in de stuurstang aan de zijkant erin kunt doen.

Wat is aan te raden? want alles is nog origineel.. En mijn balhoofdlager is niet kapot.

Het is puur de trillingen van het motorblok. Maar op lange termijn is dit vervelend en krijg je slaaphanden.
 
Ik had in mijn SRX (dikke eenpitter) ook van die stuurstoppen en nog wel extra zware.
De laatste weken rij ik zonder die doppen en het lijkt alsof er juist minder trillingen worden doorgegeven aan het stuur... :?
 
Er zullen standaard toch al wel stuurdoppen inzitten?


ja die standaard stuurdoppen zitten er wel in.


trillingsdempers. ;)

En als je motor zo erg trilt dat je er slaap handen van krijgt dan is er iets niet goed of je houd het stuur veelste vast.

Tja ik weet niet wat het is.. Maar ik heb het vrijwel bij elke motor.
Ligt grotendeels aan mijn handen zelf.

Maar wie weet wat ik ertegen zou kunnen doen?
want echt hele lange ritten is nu niet mogelijk.
na 15 - 20 minuten heeft mijn hand aan het gas al last van geen gevoel meer en tintelingen.

en heb ook al zonder handschoenen geprobeert (om handschoenen uit te sluiten). dit maakt geen verschil.

Ik zag nog wel van die zware stuurdoppen.. iets van 500 gr/st ofzo..
zal dit nut hebben?
 
Een stuurdemper heeft geen enkele zin, die is daar niet voor bedoeld en zal helemaal niets aan dat soort trillingen verhelpen.

Stuurgewichten (of trillingsdempers) kunnen dat vaak wel verhelpen. Maar als het goed is zitten die er al op.
Werkt dat niet, dan kun je denken aan een ander stuur (alu bv., dat trilt minder), andere handvatten (bv. die dikke neopreen, dat helpt wel iets) of zwaardere gewichten. Een radicalere oplossing is het volgieten van je stuur met hagelkorrels. De Amerikanen hebben een soortgelijke oplossing, een "barsnake", wat een soort rubberen slang is, gevuld met hagel, die je in je stuur duwt.
Maar dat is allemaal gebaseerd op het gegeven, dat je stuur op een bepaalde frequentie (harmonische) mee kan gaan trillen met de vibraties in het blok en de trillingen zelfs versterkt worden.
Het verzwaren van je stuur moet dan de trillingsfrequentie van het stuur veranderen (verlagen) waardoor het niet meer meetrilt. In een enkel geval helpt het juist de gewichten er af te halen en de trillingsfreq. juist te verhogen, zoals al aangegeven.
Maar soms is dat helemaal de oplossing niet, dan is er een andere oorzaak voor de trillingen. Kennelijk heb jij het met meer motoren, wat misschien betekent dat je iets aan je houding moet veranderen, minder strak het stuur vastgrijpen, dikkere handschoenen oid. ?

Probleem is natuurlijk dat een tweecylinder áltijd meer trilt dan een 4cylinder. Als je blok (kleppen) goed is afgesteld en de carbs zijn gesynchroniseerd, dan is daar verder weinig aan te doen. Een enkele keer trilt een blok wat meer dan anderen, dat kán een probleem van de Varadero zijn?
Kijk anders eens bij een gespecialiseerd Varadero forum, mogelijk hebben anderen er ook last van en kom je daar iets tegen?
 
Een stuurdemper heeft geen enkele zin, die is daar niet voor bedoeld en zal helemaal niets aan dat soort trillingen verhelpen.

Stuurgewichten (of trillingsdempers) kunnen dat vaak wel verhelpen. Maar als het goed is zitten die er al op.
Werkt dat niet, dan kun je denken aan een ander stuur (alu bv., dat trilt minder), andere handvatten (bv. die dikke neopreen, dat helpt wel iets) of zwaardere gewichten. Een radicalere oplossing is het volgieten van je stuur met hagelkorrels. De Amerikanen hebben een soortgelijke oplossing, een "barsnake", wat een soort rubberen slang is, gevuld met hagel, die je in je stuur duwt.
Maar dat is allemaal gebaseerd op het gegeven, dat je stuur op een bepaalde frequentie (harmonische) mee kan gaan trillen met de vibraties in het blok en de trillingen zelfs versterkt worden.
Het verzwaren van je stuur moet dan de trillingsfrequentie van het stuur veranderen (verlagen) waardoor het niet meer meetrilt. In een enkel geval helpt het juist de gewichten er af te halen en de trillingsfreq. juist te verhogen, zoals al aangegeven.
Maar soms is dat helemaal de oplossing niet, dan is er een andere oorzaak voor de trillingen. Kennelijk heb jij het met meer motoren, wat misschien betekent dat je iets aan je houding moet veranderen, minder strak het stuur vastgrijpen, dikkere handschoenen oid. ?

Probleem is natuurlijk dat een tweecylinder áltijd meer trilt dan een 4cylinder. Als je blok (kleppen) goed is afgesteld en de carbs zijn gesynchroniseerd, dan is daar verder weinig aan te doen. Een enkele keer trilt een blok wat meer dan anderen, dat kán een probleem van de Varadero zijn?
Kijk anders eens bij een gespecialiseerd Varadero forum, mogelijk hebben anderen er ook last van en kom je daar iets tegen?

tnx voor je reactie.

Heb het inderdaad met meer motoren. Ik heb inmiddels wat anders gevonden.
een soort cruise-control. dit is een stuurgewicht met een soort tegenliggende ring erin.
Zodra je eraan draait komt die circel tegen je handvat en zet je handvat vast.

Nu blijft je gas als het ware hangen. Denk dat ik gewoon om het kwartier even mijn hand dan laat zakken voor 10 seconden. want dat is al genoeg om weer door te kunnen gaan.

dit kan ik wel doen met de linkerhand. daarom heb ik van de linkerhand eigenlijk nooit last.
 
tnx voor je reactie.

Heb het inderdaad met meer motoren. Ik heb inmiddels wat anders gevonden.
een soort cruise-control. dit is een stuurgewicht met een soort tegenliggende ring erin.
Zodra je eraan draait komt die circel tegen je handvat en zet je handvat vast.

Nu blijft je gas als het ware hangen. Denk dat ik gewoon om het kwartier even mijn hand dan laat zakken voor 10 seconden. want dat is al genoeg om weer door te kunnen gaan.

dit kan ik wel doen met de linkerhand. daarom heb ik van de linkerhand eigenlijk nooit last.

Heb je niet gewoon last van een slechte doorbloeding in je handen. :?
Ik kan in principe heel de dag op mijn SS rijden zonder dat er ook maar iets begint te tintelen.
 
Heb je niet gewoon last van een slechte doorbloeding in je handen. :?
Ik kan in principe heel de dag op mijn SS rijden zonder dat er ook maar iets begint te tintelen.

Ik dénk dat TS daar al rekening mee heeft gehouden. Hij vertelt ook zonder handschoenen te hebben gereden. Ik neem aan om te controleren of de handschoenen de doorbloeding belemmerden. Is uiteraard een vaker voorkomend probleem.

@ TS: Heb je inderdaad het stuur wel goed afgesteld staan? De rem/koppelinghandles moeten zodanig staan afgesteld, dat ze in het verlengde van je (gestrekte) handen liggen.
Ben je misschien wat kleiner, zodat je wat meer voorover zit en daardoor te veel op je handen hangt? Dan kan het verhogen/verlengen van je stuur of je risers mogelijk helpen.

Die cruise control kan helpen natuurlijk, maar dan is je probleem bij de koppeling nog niet opgelost, denk ik?
 
Ik dénk dat TS daar al rekening mee heeft gehouden. Hij vertelt ook zonder handschoenen te hebben gereden. Ik neem aan om te controleren of de handschoenen de doorbloeding belemmerden. Is uiteraard een vaker voorkomend probleem.

@ TS: Heb je inderdaad het stuur wel goed afgesteld staan? De rem/koppelinghandles moeten zodanig staan afgesteld, dat ze in het verlengde van je (gestrekte) handen liggen.
Ben je misschien wat kleiner, zodat je wat meer voorover zit en daardoor te veel op je handen hangt? Dan kan het verhogen/verlengen van je stuur of je risers mogelijk helpen.

Die cruise control kan helpen natuurlijk, maar dan is je probleem bij de koppeling nog niet opgelost, denk ik?

ja zonder handschoenen was om te testen of het aan de handschoenen ligt.
zowel dikke (winter) als dunne (zomer) handschoenen geprobeert.. helaas allen met / zonder problemen..

nou het is meer mijn gashand. want mijn koppelinghand hoef ik niet zo erg vast te houden en kan dus wat meer mijn hand los laten liggen op het handvat.
dit wil ik ook doen door de cruise control met mijn gashand. want dan is het probleem denk ik over. (hoop ik)

slechte doorbloeding is denk ik niet het geval. als ik niet motorrij heb ik altijd hele warme handen. maar denk wel dat mijn bloedvaten wat meer naar buiten liggen en daardoor sneller afsluiten.
 
Laatst bewerkt:
Trillingen hou je altijd wel ,heb al drie merken motoren gehad en had bij alle drie na een half uurtje sturen wat last van slapende vinger meestal de duim wijs en middelvinger ,hoord erbij zullen we maar zeggen
 
Trillingen hou je altijd wel ,heb al drie merken motoren gehad en had bij alle drie na een half uurtje sturen wat last van slapende vinger meestal de duim wijs en middelvinger ,hoord erbij zullen we maar zeggen

ok. dus het is niet zo dat mijn handen dan uniek zijn?
want ik hoor mensen dat ze soms wel een hele dag hebben getourt.
 
ok. dus het is niet zo dat mijn handen dan uniek zijn?
want ik hoor mensen dat ze soms wel een hele dag hebben getourt.

Ik heb juist de ervaring dat de trillingen die een v twin veroorzaken, een lagere frequetie hebben dan 4-cilinderlijn motoren. Ik denk toch echt dat je het stuur te vast houd. Misschien helpt het om de motor afte stellen naar jou (handen) Dus ook de stand van het remhendel, als dit te laag of te hoog staan geeft het veel stress op je gewrichten. En verder een vraag: Heb je vaker last van je hand tijdens werk of hobby? Je zou ook carpaaltunnelsyndroom kunnen hebben dan. Dit komt veel voor in mijn familie en je kan er goed aan geholpen worden.
 
Laatst bewerkt:
ok. dus het is niet zo dat mijn handen dan uniek zijn?
want ik hoor mensen dat ze soms wel een hele dag hebben getourt.

Ik heb het ook gehad dat na een kwartier al geen gevoel meer in de handen had.

In mijn geval zat het puur in het blok bij 5000 - 6000 toeren.

Het bleek in mijn geval aan de emissie eisen te liggen. Dat wordt precies bij dat toerental gemeten.

Ik heb de motor op een testbank gehad en de boel laten afstellen.
Nu heb ik geen last meer.
 
Ik heb juist de ervaring dat de trillingen die een v twin veroorzaken, een lagere frequetie hebben dan 4-cilinderlijn motoren. Ik denk toch echt dat je het stuur te vast houd. Misschien helpt het om de motor afte stellen naar jou (handen) Dus ook de stand van het remhendel, als dit te laag of te hoog staan geeft het veel stress op je gewrichten. En verder een vraag: Heb je vaker last van je hand tijdens werk of hobby? Je zou ook carpaaltunnelsyndroom kunnen hebben dan. Dit komt veel voor in mijn familie en je kan er goed aan geholpen worden.

tja als ik mijn armen op de bankleuning achter mij leg, krijg ik ook slaanhand/arm.
maar dat heeft iedereen denk ik wel.

verdere hobby's en bezigheden geen last van. dus dat carpaaltunnelsyndroom is denk ik (hoop ik) niet aan de orde bij mij.

heb het ook niet bij lang autorijden (6 - 7 uur achter elkaar zonder stoppen)
 
Laatst bewerkt:
Tja, of mijn ervaring ook maar iets kan bijdragen weet ik, maar ik heb er eigenlijk nooit last van.
In het begin bij het lessen wel eens, vrijwel zeker door te verkrampt het stuur vasthouden, maar daarna nooit meer.
 
Misschien loont het ook de moeite om te kijken of alle blokbouten goed vastzitten, op dat soort punten kunnen ook venijnige 'hoogfrequente' trillingen ontstaan ('boventonen' vd. krukfrequentie). Mijn vader dacht -door zere handen- ook dat hij rijp was voor een plekje achter de geraniums, totdat we de motor van zijn grasmaaier wel goed vastzetten. Hij maait weer als een jonge vent :)
 
Misschien loont het ook de moeite om te kijken of alle blokbouten goed vastzitten, op dat soort punten kunnen ook venijnige 'hoogfrequente' trillingen ontstaan ('boventonen' vd. krukfrequentie). Mijn vader dacht -door zere handen- ook dat hij rijp was voor een plekje achter de geraniums, totdat we de motor van zijn grasmaaier wel goed vastzetten. Hij maait weer als een jonge vent :)

jah dat had ik al als eerste gechecked,. maar deze zitten goed vast.
tnx voor je meedenken
 
...dan is het waarschijnlijk het beste om middels andere gewichten je stuur een andere eigenfrequentie te geven (zoals JanB al aangaf). Wellicht kan je i.p.v. de huidige gewichten draadeinden indraaien en met een pakket ringen daarop uitzoeken wat voor massa je nodig hebt om het rijden aangenamer te maken.

succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan