Triumph Street Triple topic deel 23

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is dan waarschijnlijk omdat de map zonder DB killer niet 100% correct is. Overigens werd me die info verteld bij Roke motors, dat er een aparte map voor met en zonder killer is. Op zich niet vreemd want de flow van uitlaatgas is zonder killer minder restricted.

Ik rijd de mijne overigens met killer, geluid is al mooi zo zonder overdreven te zijn. Hard is leuk soms voor jezelf maar mijn hobby hoeft anderen niet tot last te zijn, als je langs een leuk weggetje woont krijg je al genoeg motoren langs je voordeur, vandaar ;)
 
Dat is dan waarschijnlijk omdat de map zonder DB killer niet 100% correct is. Overigens werd me die info verteld bij Roke motors, dat er een aparte map voor met en zonder killer is. Op zich niet vreemd want de flow van uitlaatgas is zonder killer minder restricted.

Ik rijd de mijne overigens met killer, geluid is al mooi zo zonder overdreven te zijn. Hard is leuk soms voor jezelf maar mijn hobby hoeft anderen niet tot last te zijn, vandaar ;)

Ik zal het eens navragen, hij moet binnenkort voor een beurtje.
 
Dus zit de killer er nog steeds in bij mij.... Geluid is wel een stuk minder nu, helaas -O-

(Kortom, killer doet zijn werk O-) )
 
Even een mening.

Heeft een triple r meerwaarde tov een gewone triple met Hypro streetbox set ? Denk aan een 2007 model
 
Even een mening.

Heeft een triple r meerwaarde tov een gewone triple met Hypro streetbox set ? Denk aan een 2007 model

Instelbare vering, radiale remmen + radiale pomp en wellicht de restwaarde.

De voorvork is, ook met hyperpro spul, niet instelbaar bij de 'gewone' en ook achter zijn de instelmogelijkheden beperkter tov een R. Verder denk ik dat voor normaal straat gebruik, een 'gewone' met aangepaste vering prima voldoet.
 
Instelbare vering, radiale remmen + radiale pomp en wellicht de restwaarde.

De voorvork is, ook met hyperpro spul, niet instelbaar bij de 'gewone' en ook achter zijn de instelmogelijkheden beperkter tov een R. Verder denk ik dat voor normaal straat gebruik, een 'gewone' met aangepaste vering prima voldoet.

Die remmen zijn wel heel fijn doseerbaar. Instelbare vering is een plus, maar...ook de instelbare variant (zelfs de Ohlins op de Speed en de Daytona) heeft eigenlijk een rijder specifieke setup nodig om perfect te zijn, wat binnen het stelbereik van de knoppen zit is niet maximaal en bovendien verander je daar het karakter van de demping niet mee. Het karakter van de demping wordt namelijk bepaald door een stapel stalen plaatjes (shims) van bepaalde grootte en dikte die door de olie worden open gedrukt, dat is je demping. Meestal zijn er drie stack, low speed, high speed en rebound. Low en high speed gaat over de snelheid van bewegen van de vorkpoot of shock spindle. High speed is niet altijd verstelbaar, op vorken eigenlijk bijna nooit. De stelschroef van een stack doet eigenlijk weinig meer dan een bleeding hole, een bypass langs de shimstack, meer of minder openen. Aan de uiteinden van het stelbereik merk je ook vaak dat dat een negatieve invloed heeft op de werking. Wil je een ander karakter dan dienen de shims aangepast te worden.

Kortom, een standaard vork en shock met de juiste shim, veren en olie setup kan beter performen dan een hele dure set met een voor jou foutieve setting. In de praktijk op straat is dit echter vaak een non issue aangezien er maar weinig richting de limiet van de vering rijden. Toch is het verschil heel goed voelbaar, het geeft meer comfort, meer grip en vooral ook meer vertrouwen.

Zowieso moeten de veren zelf, voorvork en shock, de juiste zijn passend bij jouw gewicht. Veren zijn altijd bedoeld voor een bereik in gewicht, stelbaar door de preload te verhogen of verlagen. Maar daaraan zitten wel grenzen. Een motor met de juiste veren en de juiste preload zet de geometrie van de motor zoals die bedoeld is vanuit de fabriek, of zoals jij dat wenst dmv aanpassingen. De motor stuurt daardoor fijner, heeft betere grip en is uiteindelijk fijner en veiliger te rijden (of harder).

Heel belangrijk is echter dat je je vork en shock op tijd laat servicen door iemand die er verstand van heeft, mijn ervaring is dat de 'normale' motorzaak erg weinig kennis van vering heeft. Maar goed, alleen even olie verversen, binnenwerk schoonmaken, controleren geleidebussen en keerringen en weer in elkaar maakt dat je spul weer goed aanvoelt. In de cross doe ik het elke 20 uur en zelfs na zo'n korte tijd voel je gewoon weer dat het spul beter aanvoelt. Zo vaak hoeft het met een normale straat motor overigens totaal niet.

Daarnaast om vering goed te laten werken moet het linksysteem goed werken en niet zonder vet zitten, same voor balhoofdlagers en uiteraard bandenspanning.

Ik weet t... beetje overdreven antwoord misschien op de vraag zoals die gesteld is maar hoor zoveel misstanden over dit onderwerp en allerlei aannames dat ik me niet in kon houden ;)
 
Laatst bewerkt:
Kapotte spanningsregelaar?

Paar kilometer lopen met de motor in de volle zon is niet echt een pretje, hoef vandaag niet meer naar de sportschool. :P
 
Die remmen zijn wel heel fijn doseerbaar. Instelbare vering is een plus, maar...ook de instelbare variant (zelfs de Ohlins op de Speed en de Daytona) heeft eigenlijk een rijder specifieke setup nodig om perfect te zijn, wat binnen het stelbereik van de knoppen zit is niet maximaal en bovendien verander je daar het karakter van de demping niet mee. Het karakter van de demping wordt namelijk bepaald door een stapel stalen plaatjes (shims) van bepaalde grootte en dikte die door de olie worden open gedrukt, dat is je demping. Meestal zijn er drie stack, low speed, high speed en rebound. Low en high speed gaat over de snelheid van bewegen van de vorkpoot of shock spindle. High speed is niet altijd verstelbaar, op vorken eigenlijk bijna nooit. De stelschroef van een stack doet eigenlijk weinig meer dan een bleeding hole, een bypass langs de shimstack, meer of minder openen. Aan de uiteinden van het stelbereik merk je ook vaak dat dat een negatieve invloed heeft op de werking. Wil je een ander karakter dan dienen de shims aangepast te worden.

Kortom, een standaard vork en shock met de juiste shim, veren en olie setup kan beter performen dan een hele dure set met een voor jou foutieve setting. In de praktijk op straat is dit echter vaak een non issue aangezien er maar weinig richting de limiet van de vering rijden. Toch is het verschil heel goed voelbaar, het geeft meer comfort, meer grip en vooral ook meer vertrouwen.

Zowieso moeten de veren zelf, voorvork en shock, de juiste zijn passend bij jouw gewicht. Veren zijn altijd bedoeld voor een bereik in gewicht, stelbaar door de preload te verhogen of verlagen. Maar daaraan zitten wel grenzen. Een motor met de juiste veren en de juiste preload zet de geometrie van de motor zoals die bedoeld is vanuit de fabriek, of zoals jij dat wenst dmv aanpassingen. De motor stuurt daardoor fijner, heeft betere grip en is uiteindelijk fijner en veiliger te rijden (of harder).

Heel belangrijk is echter dat je je vork en shock op tijd laat servicen door iemand die er verstand van heeft, mijn ervaring is dat de 'normale' motorzaak erg weinig kennis van vering heeft. Maar goed, alleen even olie verversen, binnenwerk schoonmaken, controleren geleidebussen en keerringen en weer in elkaar maakt dat je spul weer goed aanvoelt. In de cross doe ik het elke 20 uur en zelfs na zo'n korte tijd voel je gewoon weer dat het spul beter aanvoelt. Zo vaak hoeft het met een normale straat motor overigens totaal niet.

Daarnaast om vering goed te laten werken moet het linksysteem goed werken en niet zonder vet zitten, same voor balhoofdlagers en uiteraard bandenspanning.

Ik weet t... beetje overdreven antwoord misschien op de vraag zoals die gesteld is maar hoor zoveel misstanden over dit onderwerp en allerlei aannames dat ik me niet in kon houden ;)

Dank voor de uitleg :} . Idd het verhaal van je over de shims heb ik vorig jaar bij HyperPro ook meegekregen. We kregen daar een rondleiding en uitleg over technische zaken. Was leuk en heel interessant. Bij de 20K wil ik de voorvorkveren en olie vervangen en verversen bij HyperPro in Werkendam.
 
Deze ?

https://i.ytimg.com/vi/SC2aUG9aJTE/maxresdefault.jpg

Zo ja, dan is er vanuit Triumph een map voor zowel met als zonder DB killer, dealer heeft die gewoon. Denk dat je die bij een service beurt of zo gewoon even kunt laten flashen. Ik heb die demper ook, met DB killer er in en de specifieke map.

Ja klopt dat is hem idd. Ga ik toch even navragen / laten checken bij een Triumph dealer. ( nog even kijken welke :) )
 
Eigenlijk ben ik nog een klein ding vergeten uit te leggen in het vering verhaal, specifiek voor je voorvork. Je hebt namelijk naast de normale veer in een voorvork ook nog een hoeveelheid lucht in je vork zitten, die lucht is samenpersbaar en fungeert daardoor ook als een soort tweede veer binnen je vork. Daar kun je ook mee spelen, door bijvoorbeeld meer olie in de vork te gooien wordt de luchtkamer kleiner, er is dus minder samenpersbare lucht en de vork zal in het tweede deel steviger aanvoelen, dat is bijvoorbeeld goed bruikbaar als anti dive. Vind je de vork te hard worden in het tweede deel dan kan er olie uit. Uiteraard zijn er een minimum en een maximum hoeveelheid waarbinnen de vork zijn werk goed doet maar met 10ml olie er in en eruit voel je al verschil hoe de vork veert.

Ik heb dit bij KTM (cross) vorken heel vaak toegepast als mensen klachten hadden dat de vork het eerste deel wel lekker soepel was maar dan leek een hard punt tegen te komen, kwestie van 10 tot 15ml olie per vorkpoot er uit, gewoon door het ontlucht gaatje, en klaar. Zelfde voor klachten over een vork die steeds doorslaat, gewoon tikje olie erbij. Feitelijk beinvloed je hiermee een extra stuk progressiviteit.

De componenten zijn dus feitelijk :

- Veer zelf, moet gewoon de juiste voor je gewicht zijn, daardoor draagt deze de motor voldoende om de geometrie juist te zetten.
- Veervoorspanning, om binnen de grenzen van de veer je geometrie juist te zetten
- Olie nivo + luchtkamer, extra mogelijkheid om progressiviteit te beinvloeden
- Compression low speed, demping bij een lage spindle of vorkpoot snelheid
- Compression high speed, demping bij een hoge spindle of vorkpoot snelheid
- Rebound, demping voor weer uitgaan van de spindle of vorkpoot.

By the way, verhaal is gebaseerd op conventionele voorvorken en shocks, inmiddels zien we in de cross al luchtvorken en shocks hun intrede doen, WP heeft inmiddels een 'redelijke' luchtvork maar echt enthousiast is tot nu toe niemand er over. Argumenten van de fabrikanten zijn gewicht, en dat klopt wel een beetje maar het grootste verborgen argument zijn de kosten, ze zijn veel goedkoper. Gelukkig komen we die techniek nog niet tegen op onze straat motoren.
 
Je mag van mij ook nog even het verschil tussen een normale schokbreker en de Ohlins TTX uitleggen. Ooit eens een verhaal van gelezen maar ook weer vergeten. Iets met cavitatie geloof ik, was ook heel interresant. :Y
 
Vandaag de motor even gewassen en even de vloeistoffen nagekeken. Het oliepeil was net boven de max, evenals de koelvloeistof, dus heb volgens het boekje castrol olie besteld; 10w40 power 1 racing en rode koelvloeistof besteld van protecton g12+ en dan zsm maar even goed bijvullen! Verder de ketting even gesmeerd, er zit behoorlijk wat zwarte smurrie op nog van de vorige eigenaar, die nam het hiermee niet zo nauw geloof ik. Kan ik dit het beste met een doek eraf halen of is zo'n motorketting borstel beter?

Voor morgen een leuke rit gepland met mijn vriendin achterop dus laat die zon maar komen! :]
 
Vandaag de motor even gewassen en even de vloeistoffen nagekeken. Het oliepeil was net boven de max, evenals de koelvloeistof, dus heb volgens het boekje castrol olie besteld; 10w40 power 1 racing en rode koelvloeistof besteld van protecton g12+ en dan zsm maar even goed bijvullen! Verder de ketting even gesmeerd, er zit behoorlijk wat zwarte smurrie op nog van de vorige eigenaar, die nam het hiermee niet zo nauw geloof ik. Kan ik dit het beste met een doek eraf halen of is zo'n motorketting borstel beter?

Voor morgen een leuke rit gepland met mijn vriendin achterop dus laat die zon maar komen! :]

Kettingreiniger erop spuiten en dan met een tandenborstel (binnen- en buitenkant)
Schoonmaken. Daarna weer met kettingreiniger inspuiten en met een doekje afvegen.
 
Je mag van mij ook nog even het verschil tussen een normale schokbreker en de Ohlins TTX uitleggen. Ooit eens een verhaal van gelezen maar ook weer vergeten. Iets met cavitatie geloof ik, was ook heel interresant. :Y

Ohlins TTX is hun manier waarop de valving stacks werken, ik heb er zelf niet specifiek ervaring mee. Ben meer bekend met WP voornamelijk en Showa/Kayaba. Op globaal nivo werken ze allemaal hetzelfde, het gaat om afremmen van de olie flow en dat creeert demping. Elk merk heeft zijn eigen manier van opbouwen van de valving en shim stacks, verstelling etc. Ik zal wel eens zoeken of ik een stukje kan vinden wat de TTX manier goed en begrijpbaar uitlegt, hier staat zowieso e.e.a. : http://www.ohlinsusa.com/files/files/Inside_TTX_A4-Europe1.pdf

Wat verder echt een supergoed stuk leesvoer is is 'Race Tech's Motorcycle en Suspension Bible' van Paul Thede, dit is de man die Race Tech in Amerika heeft opgericht en hij heeft voor tientallen type vorken en shocks aftermarket valves en andere oplossingen op de markt gebracht waarmee problemen in het oorspronkelijke ontwerp opgelost worden. http://racetech.com/
 
Hier nog een pagina met wat info:

http://www.hksuspension.nl/algemeen/techniek

Hier staan ook voorbeelden in van problemen en hun oorzaak/oplossing. In de praktijk is het helaas niet altijd even simpel, een probleem wat je voelt aan de voorkant ben je snel geneigd op te willen lossen aan de voorkant maar kan heel goed aan de achterkant veroorzaakt worden. Belangrijk is in elk geval de basis dingen op orde te hebben:

- Geometrie, dus juiste veren en voorspanning
- Bandenspanning en zijn de banden in orde
- Balhoofdlagers, geen speling of verrot
- Lagers linksysteem en achterbrug, moeten goed functioneren
- Wiellagers

Als dat in orde is is het tijd om evt wat met demping te gaan stoeien, bovenstaande oplossen met demping introduceert altijd nieuwe problemen.

Nog een klein dingetje, bijna iedereen vindt het mooi een motor te hebben met componenten van de serieusere fabrikanten zoals Ohlins of WP, in ons geval bij Triumph dus vaak Ohlins. Echter de vorken en shocks die OEM gemonteerd worden zijn ondanks dat het ook het TTX mechanisme gebruikt niet hetzelfde als de aftermarket componenten. Zou op zich ook vreemd zijn als je de prijzen bekijkt voor die spullen. Een schokbreker met de juiste veer en afstelling er in gaat al richting de 2000,- en een vork compleet zal denk ik rond de 4000,- uitkomen. De interne componenten van de OEM spullen zijn gewoonweg niet van hetzelfde nivo als aftermarket.

Toch zijn de OEM Ohlins en WP etc wel al een heel stuk beter als de goedkoper geproduceerde standaard spulletjes, in elk geval beter verstelbaar en als je er ooit een persoonlijke setup in laat stoppen heeeeel erg goed voor elkaar. Wel blijft het bijna onmogelijk een setup te maken die zowel voor op straat perfect is en dan met klikkers verstelbaar is zodat die op het circuit ook 100% perfect is, in de praktijk zal de gemiddelde straat rijder op het circuit echter geen 100% nodig hebben. Meestal is even wat meer demping er in al voldoende om daar leuk rond te komen.

Om e.e.a. nog aan te vullen zal ik eens kijken of ik nog wat stukjes info kan vinden die interessant zijn een linkje van te plaatsen en misschien is het ook een idee om een lijstje van bedrijven bij elkaar te scoren waar je terecht kunt als je je spul wilt refreshen of evt een persoonlijke afstelling wilt hebben. Prijzen varieren nogal namelijk en de kwaliteit van werk ook, tenminste wel van de partijen die ik uit de cross ken.

Belangrijk is ook een stukje support, de veringboer moet op basis van wat jij aangeeft, je gewicht en een beschrijving van je rijstijl, een setting maken (meestal hebben ze al wel iets gemaakt). Het kan echter zo zijn dat je na rijden toch denkt dat het niet helemaal is zoals je hoopte, dan moet je terug kunnen en in overleg kan er dan nog een aanpassing gemaakt worden bij een goede veringboer. Bij een ander krijg je garantie tot om de hoek en ben je dus niet happy. Compleet setje aanpassen qua demping incl nieuwe veren en olie kost toch al gauw een paar honderd (>400) euro, prima als je dat er voor over hebt en het resultaat is naar je zin, als het daarna niet naar je zin is is het een reden om even flink chagerijnig te zijn ;)
 
Kapotte spanningsregelaar?

Paar kilometer lopen met de motor in de volle zon is niet echt een pretje, hoef vandaag niet meer naar de sportschool. :P

Damn, en het was gisteren idd behoorlijk heet. Blij dat ik nog een karretje heb voor motoren, ik duw em naar het dichtst bijzijnde terras evt als het niet te ver is en laat mijn vrouwtje me dan daar ophalen :) Had al eens gedacht aan het karretje verkopen maar na jouw bericht denk ik dat ik em maar hou, is maar een lullig onderdeeltje die spanningsregelaar, maar je staat idd wel stil.
 
Laatst bewerkt:
Breek me de bek niet open. Mijn ouders hebben ook een aanhanger maar die waren beide aan het werk. Had hem ook kunnen laten staan en later ophalen maar laat hem liever niet langs de weg staan ;)
 
Breek me de bek niet open. Mijn ouders hebben ook een aanhanger maar die waren beide aan het werk. Had hem ook kunnen laten staan en later ophalen maar laat hem liever niet langs de weg staan ;)

Gelijk heb je, ik zou mijn brommer ook niet naast de weg laten staan, verzekerd of niet het blijft mijn speeltje en ik wil niet dat hem/haar iets overkomt :) Dan maar lijden...

Hebben die verzekeringsmaatschappijen geen pechhulp in hun pakketjes zitten overigens ? Is voor zoiets ook wel makkelijk, als het geen rib uit je lijf kost uiteraard. Zal eens in mijn polis kijken (knmv) of ze dat hebben.

Hoe ver moest je duwen ??
 
Laatst bewerkt:
Kwam er met de vering van de zx10 niet uit veel wheelie gedrag en weinig grip bij uitacceleren na de bocht, ben toen naar Mille Pajic gegaan en die heeft hem toen perfect afgesteld vondt ik , stuurde superstrak daarna . Was daarvoor al bij wat veren bedrijven geweest maar daar wordt al snel pakketten aangeboden. Mille heeft de standaard vering gewoon perfect gekregen.
Ben overigens ook zeer tevreden over het standaard pakket op de street.. Maar misschien voldoe ik wel aan de standaard qua gewicht.75kg. O-) :+
 
Laatst bewerkt:
Gelijk heb je, ik zou mijn brommer ook niet naast de weg laten staan, verzekerd of niet het blijft mijn speeltje en ik wil niet dat hem/haar iets overkomt :) Dan maar lijden...

Hebben die verzekeringsmaatschappijen geen pechhulp in hun pakketjes zitten overigens ? Is voor zoiets ook wel makkelijk, als het geen rib uit je lijf kost uiteraard. Zal eens in mijn polis kijken (knmv) of ze dat hebben.

Hoe ver moest je duwen ??

7-8 km, had er eigenlijk helemaal niet aan gedacht of ik pechhulp heb. dat bedacht ik me weer achteraf ;(
 
Poeh das een flink eindje ploeteren dan!!
Succes met het opsporen van de kwaal. Check ook je dynamospoel even, of die niet is doorgefikt.

Wbt vering: mijn voorvork is gedaan door HK en man man...wat stuurt dat retestrak. Zou niet anders meer willen!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan