Trying to create my ultimate toy

Wat het Tularis project betreft, dat zit in de denkfase 😀. Het Polarisblok en de versnellingsbak van een Ducati 749 zijn ingetekend. Ik ben momenteel bezig om deze 2 zo goed mogelijk ten opzichte van elkaar te plaatsen. Het blok is wel heel erg breed. Het carter moet aan de aandrijfzijde ingekort worden om de boel iets compacter te krijgen. Ben ook aan het uitzoeken welke aandrijfriem ik ga gebruiken, want dat is ook een belangrijke factor.
IMG_20221226_223324.jpg

FB_IMG_1680350441472.jpg
FB_IMG_1680350435170.jpg
FB_IMG_1680350430129.jpg
FB_IMG_1680350420790.jpg
FB_IMG_1680350413060.jpg
FB_IMG_1680350405932.jpg
FB_IMG_1680350397486.jpg
 
benieuwd hoe je dat gaat realiseren, smaller lager, net aan de kant waar de meeste krachten komen ?
s-l500.jpg
Bij deze blokken zit daar een dubbel lager. Dat zal dus door 1 versterkt (breder?) lager vervangen moeten worden. Welk lager ik ga gebruiken moet ik nog uitzoeken. Maar dit is zowel bij het Tularis als het Melly Blue rage project gedaan. Die 20mm heb je echt nodig. Met een tandriem liggen de krachten wel dichter naar het center. De varioklok van een sneeuwscooter ligt verder naar buiten. Hierdoor komen er sowieso meer krachten op de krukaslagers. Uitdagingen genoeg aan dit project.... maar dat was net de bedoeling
 
Maar omdat ik wel meer berichten las dat de hoeken van de vlotterbak kunnen barsten, heb ik een aanpassing gedaan. De originele tegenplaat trekt krom bij het aandraaien waardoor de hoeken extra belast worden.
Mooi opgelost met die nieuwe alu tegenplaat, maar ik vraag me af als dat normaal is dat daar zoveel spanning voor nodig is om de vlotterbak lek dicht te krijgen?
Is die vlotterbak niet afgedicht met een o-ring in een uitsparing?
Meestal is dan iets meer dan hand-vast voldoende, raar ontwerp dan als ik dat zo zie.
 
Mooi opgelost met die nieuwe alu tegenplaat, maar ik vraag me af als dat normaal is dat daar zoveel spanning voor nodig is om de vlotterbak lek dicht te krijgen?
Is die vlotterbak niet afgedicht met een o-ring in een uitsparing?
Meestal is dan iets meer dan hand-vast voldoende, raar ontwerp dan als ik dat zo zie.
Er is inderdaad met een O-ring in een groef gewerkt. Maar bij het minste beetje voorspanning ging de originele plaat al krom staan. Nu blijft alles mooi recht. Misschien een beetje een overkill oplossing. Better safe than sorry.
 
Laatst bewerkt:
Jaaa dit willen we zien!
Beide super vet. Wat levert zo'n 700 polaris nu?

Ik twijfel nog om voor een 900 zxi kawa blok te gaan alleen die zijn ondertussen al weer 30 jaar oud.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bovi
Jaaa dit willen we zien!
Beide super vet. Wat levert zo'n 700 polaris nu?

Ik twijfel nog om voor een 900 zxi kawa blok te gaan alleen die zijn ondertussen al weer 30 jaar oud.
Dit blok zonder power valves zou standaard iets meer dan 120 pk moeten leveren. Met powervalve rond de 130 pk. Dat verschil zou voornamelijk te wijten zijn aan de hogere compressie verhouding van de laatste (andere cilinderkop). Maar het grote voordeel van de powervalves, is dat de vermogensafgifte veel geleidelijke is. Ik ben nog wel op zoek naar andere cilinders. De Tularis is achteraf ook omgebouwd van non-VES naar VES. Dacht dat ze een 185pk uit het blok gehaald hebben. Wel met grotere boring en slag.
ZXI 900 voor een motorproject? Ook wel een heel apparaat zo een 3 cilinder.
 
Jaa dat is wel de bedoeling, alleen nog even bedenken hoe of wat precies.
Verder nog even verdiepen of de (slijtage) onderdelen een beetje te vinden zijn.
3 cilinder 900cc 2 takt met 100pk kan best leuk zijn.

Uiteindelijke droom is toch wel zelf een 2 takt blok ontwerpen en zelf frezen🙌🏻
 
Nog een klein onderdeeltje wat klaar is. Case saver bij het voorste tandwiel. Ik had eerst een 3D modelletje geprint. Was geen overbodige luxe, want ik heb het model wat moeten aanpassen. Het tandwiel is een paar mm meer naar het midden van de motor geplaatst. Daardoor heeft de achterzijde van case saver wat rare uithalingen om ruimte te maken voor het gedeelte waar de bediening van de koppeling in zit.
20230505_150732.jpg

20230503_003620.jpg

20230502_232227.jpg

IMG-20230502-WA0004.jpg

Nu de airbox wat verder uittekenen, zodat ik die kan printen.
 
Anton hoe krijg je die blokken toch altijd zo netjes in solidworks?
Heb je een meet tafel thuis? Of allemaal met een schuifmaatje?
Die blokken zijn allemaal met de hand opgemeten en ingetekend. Het Polaris blok is nog relatief eenvoudig om met schuifmaat en maatpasser op te meten. Ik had wel bijna een 3D scanner gekocht. Maar daar was mijn pc niet krachtig genoeg voor. Daar moet ik wel ooit in investeren. Ook in andere software trouwens. Fusion 360 moet ik mij ook nog altijd in verdiepen. Maar dan voornamelijk het CAM gedeelte om cnc te frezen.
Bij de andere blokken heb ik de pakkingen ingescand, die overtrokken in autocad, dan geïmporteerd in 3D en van daaruit beginnen extruderen. Daar heb ik ooit wel een debiel filmpje van gemaakt 😄
Intussen heb ik wel wat blokken ingetekend.
Pro E blok3.jpg

FB_IMG_1684269819697.jpg

IMG_20180426_004036_265.jpg

FB_IMG_1680350430129.jpg
 
En??:}

Nog vorderingen in het yz of polaris project?
Er zijn nog wel wat vorderingen geweest in het YZ project. Verleden maand 2 korte sessies op het kart circuit in Spa gereden. Eerste indruk was sowieso goed. Vermogen is minder bruut dan verwacht. Heel bruikbaar eigenlijk, veel koppel. Maar als het wat sneller begon te gaan bij het het remmend insturen had ik redelijk veel chatter op het voorwiel. 1 vorkdichting lekte serieus, ondanks dat de poten een service beurt hadden gehad. Maar dat zal niet de enige reden zijn. Bandendruk was ook net iets te hoog. Vorkinstellingen moet ik sowieso nog mee experimenteren. Dat probleem komt wel goed. Nog wat andere prulletjes moeten ook wel aangepast worden.
Wat screenshots uit een filmpje:
Screenshot_20230902-122642_Gallery.jpg

Screenshot_20230902-122728_Gallery.jpg

Wat er nog vooraf ging aan de circuitdag:
Beugeltje geprint voor expansievatje:
20230603_144051.jpg

20230604_123003.jpg

Nieuwe paddock stand haken gemaakt met geïntegreerde crash bescherming:
20230711_164123.jpg

20230713_143305.jpg

20230713_145215.jpg
20230713_180244.jpg

En last but not least, de half open airbox of afscherming rond de carburator. Niet de meest evidente vorm, maar dit is wat ik ervan gemaakt heb:
2023-08-01_215833.jpg
2023-08-01_215626.jpg

20230728_193814.jpg
20230731_150446.jpg
20230731_150615.jpg
20230801_161205.jpg
20230801_161436.jpg

Na de circuitdag niet veel meer aan gedaan. Vork moet terug binnen gebracht voor service. En daarna opnieuw een testdag inplannen.
Het Polaris project ben ik voor en na nog mee bezig. Heb nog wel nog wat extra carters en cylinders aangeschaft (met powervalve dit keer). Ook nog een versnellingsbak van een Ducati Diavel gekocht omdat die uitgaande as een stuk langer is. Maar die moet wel aangepast worden (niet 1 op 1 verwisselbaar met de 749 as). De schakelwals wordt bij een Ducati aan de linkerzijde aangestuurd, maar daardoor moest ik veel te veel ruimte inboeten. De bedoeling is om heel dat systeem naar de rechterzijde te verplaatsen. Dan kan alles compacter gebouwd worden. Kortom,... niet zo eenvoudig allemaal. Maar dat houdt het ook spannend :)
 
Laatst bewerkt:
jaa top dit willen we zien ;D

Ook netjes hoe je dat steuntje en die airbox hebt geprint.
Welk materiaal gebruik je hiervoor? Asa, of gewoon pla/petg?
 
jaa top dit willen we zien ;D

Ook netjes hoe je dat steuntje en die airbox hebt geprint.
Welk materiaal gebruik je hiervoor? Asa, of gewoon pla/petg?
Thanks! Dit is PETG. Niet 100 procent ideaal. Maar krachten komen er toch niet op. Ik had wel al een rol ASA aangeschaft, maar daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd. Weet niet of het iets wordt op een open printer. Ik ben wel aan het kijken om een gesloten printer aan de schaffen (om ABS te printen). De Bambu lab wordt mij door meerdere mensen aangeraden, maar ik vind het printvolume wat klein. Zou toch minimaal 350mm hoog willen printen.
 
Zelf heb ik gewoon een behuizing op alieexpres gekocht voor mijn Ender en Sidewinder x2, volgens mij iets van 40 euro ofzo.
Dat werkt nu prima met ASA (en waarschijnlijk dus ook ABS, alleen ABS komt nog iets meer damp vanaf en is minder UV bestendig)
Voorheen had ik wel last van loskomen van het bed en scheurvorming in de lagen, maar na de behuizing al een rol of 6 geprint zonder een enkele fout.
 
1 vorkdichting lekte serieus, ondanks dat de poten een service beurt hadden gehad.
Wat screenshots uit een filmpje:
Vreemd inderdaad, misschien spande de oliekeerring net niet genoeg dan of zo?
Bij het plaatsen van een nieuwe voorvork-oliekeerring in mijn cross voorvorken korte ik het veertje vroeger altijd 3a4mm in voor net iets meer spanning.
Dan bleef het toch wel wat langer lekvrij.
Is dat filmpje ergens te bekijken op you tube of zo :)?
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Vreemd inderdaad, misschien spande de oliekeerring net niet genoeg dan of zo?
Bij het plaatsen van een nieuwe voorvork-oliekeerring in mijn cross voorvorken korte ik het veertje vroeger altijd 3a4mm in voor net iets meer spanning.
Dan bleef het toch wel wat langer lekvrij.
Is dat filmpje ergens te bekijken op you tube of zo :)?
Vork lekte van het begin al minimaal. Vorkbuis en vorkbodem (waar de klauw op bevestigd is) zijn ook uit elkaar geweest. Dacht eerst al dat het daar tussendoor kwam. Maar het is wel degelijk de dichting. Vork destijds binnengebracht met de rear shock omdat ik zelf sowieso geen stikstof kan vullen. Tools die je nodig hebt bij deze WP vork zijn ook nogal specifiek.
Filmpje van de eerste sessie kan je op mijn Facebook of Instagram @antonbongaerts terugvinden. Wel nog redelijk op het gemak allemaal. 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan