Tuono Bastards Deel 21

Hallo allemaal ,

Ik ben lees al een tijdje mee op het forum.
Ik heb een vraag ik heb een tuono gen 2 van bj 2008.
Nu wil deze niet starten en hoor alleen maar getik. Ik heb de accu aan de druppelaar gehad en de accu meet 12,7 volt. Als de motor probeer te starten zak deze iets tot 11,5/11,6 volt. Na mijn idee is dan de accu prima.
als ik het startrelai los haal rammeld deze klopt dit of is dit al een voorteken dat deze kapot is. Soms lijkt de start motor wel te pakken maar vaak hoor ik alleen maar het tikje. Ik heb een foto en een korte video gemaakt hierin is het tikje goed te horen.

Ik hoor graag jullie bevindingen?

Groeten Marko
 

Bijlagen

  • 019FD484-EA25-4CEC-9A74-64D016D4F67A.jpeg
    019FD484-EA25-4CEC-9A74-64D016D4F67A.jpeg
    196,6 KB · Weergaven: 15
  • IMG_6452.MOV
    10,7 MB
Je kan even proberen het startrelais uit te sluiten door de 2 contacten die je op het startrelais ziet met een schroevendraaier te overbruggen. Hij zal dan starten zonder de startknop te gebruiken, zorg dus dat die in zn vrij staat. Als hij start is het relais kapot en moet je deze vervangen. Als hij dan nog niets doet moet je verder zoeken, dan is de kans kleiner dat het aan je relais ligt.

Een goed alternatief startrelais is hier te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, RN heeft mij toch ook gewoon een keer flink bij de neus gehad.-O-was destijds niet onder de indruk van het geleverde werk/klantvriendelijkheid....
Eigenaar heeft een gebruiksaanwijzing maar ik ben juist wel onder de indruk van de transparantie, werkwijze en expertise.
 
Je kan even proberen het startrelais uit te sluiten door de 2 contacten die je op het startrelais ziet met een schroevendraaier te overbruggen. Hij zal dan starten zonder de startknop te gebruiken, zorg dus dat die in zn vrij staat. Als hij start is het relais kapot en moet je deze vervangen. Als hij dan nog niets doet moet je verder zoeken, dan is de kans kleiner dat het aan je relais ligt.

Een goed alternatief startrelais is hier te vinden.
Heb het geprobeerd en inderdaad dan pakt de startmotor wel. Dat word dus een nieuwe relais.
Ik twijfel ook over de accu iemand nog suggesties ? Ik hoorde iets over de Yuasa ttz14s alleen in deze maar 110 mm hoog
 
Toevallig had ik net Goedhart motoren gemaild met de vraag wat een controle + grote beurt zou kosten. Dit zou ongeveer € 1300,- zijn, overigens zei hij wel dat dit pas nodig zou zijn bij 20.000 km. Bij 10.000 km zou enkel een kleine beurt nodig zijn voor € 400,-, maar deze is net uitgevoerd door de huidige eigenaar.
Ik heb het bij Pels motoren in de Meern laten doen. Ik woon in Woerden dus meerdere dealers dichtbij maar ook de grote spelers laten weleens een steekje vallen daarom Pels een kans gegeven. De recensies waren vooraf goed en ondanks dat ze ook veel met scooters doen ben ik er echt tevreden over. Elke keer netjes persoonlijk op de hoogte gesteld en het was mijn eerste keer bij hun maar ze wisten direct waar ik voor kwam bij binnenkomst. Bij het ophalen liepen ze zelfs mee naar buiten om de motor nog even persoonlijk te overhandigen.

Het uurloon lag in januari 20-25% lager dan bij Goedhart. In het bedrag dat ik betaalde zat geen grote beurt in, de rest van het onderhoud doe ik zelf namelijk. Maar de onderdelenprijzen waren ook gewoon prima (even vergeleken met online). Ik kom de volgende keer terug.

Met betrekking tot het wel of niet stellen van de kleppen: vooral op het Engelstalige Aprilia forum lees je dat zelfs bij een geringe km stand de kleppen gesteld moeten worden. Dit is niet altijd het geval maar komt wel regelmatig voor. Voor je gerustheid zou ik het lekker laten controleren.
 
Ik heb het bij Pels motoren in de Meern laten doen. Ik woon in Woerden dus meerdere dealers dichtbij maar ook de grote spelers laten weleens een steekje vallen daarom Pels een kans gegeven. De recensies waren vooraf goed en ondanks dat ze ook veel met scooters doen ben ik er echt tevreden over. Elke keer netjes persoonlijk op de hoogte gesteld en het was mijn eerste keer bij hun maar ze wisten direct waar ik voor kwam bij binnenkomst. Bij het ophalen liepen ze zelfs mee naar buiten om de motor nog even persoonlijk te overhandigen.

Het uurloon lag in januari 20-25% lager dan bij Goedhart. In het bedrag dat ik betaalde zat geen grote beurt in, de rest van het onderhoud doe ik zelf namelijk. Maar de onderdelenprijzen waren ook gewoon prima (even vergeleken met online). Ik kom de volgende keer terug.

Met betrekking tot het wel of niet stellen van de kleppen: vooral op het Engelstalige Aprilia forum lees je dat zelfs bij een geringe km stand de kleppen gesteld moeten worden. Dit is niet altijd het geval maar komt wel regelmatig voor. Voor je gerustheid zou ik het lekker laten controleren.
Ook hier hoor je tegenstrijdige berichten over. Ik heb over het vroegtijdig klepspeling controleren contact gehad met RN, de Zwart en Gabro (Italiaans Aprilia orakel) en ze zeggen allemaal iets anders. Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust en op advies van RN alleen de achterste bank bij de 10.000km beurt afgelopen januari laten controleren. Mankeerde niks aan. Daarbij heb ik mijn hele motor van voor naar achteren laten nalopen. Het schijnt nog steeds wel voor te komen dat kleppen fabrieksaf buiten de marge staan maar een stuk minder dan bij de 1000cc blokken. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken waar je jezelf het beste bij voelt!
 
Ook hier hoor je tegenstrijdige berichten over. Ik heb over het vroegtijdig klepspeling controleren contact gehad met RN, de Zwart en Gabro (Italiaans Aprilia orakel) en ze zeggen allemaal iets anders. Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust en op advies van RN alleen de achterste bank bij de 10.000km beurt afgelopen januari laten controleren. Mankeerde niks aan. Daarbij heb ik mijn hele motor van voor naar achteren laten nalopen. Het schijnt nog steeds wel voor te komen dat kleppen fabrieksaf buiten de marge staan maar een stuk minder dan bij de 1000cc blokken. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken waar je jezelf het beste bij voelt!
Ik herken je bericht en de tegenstrijdige berichten ook maar je leest het wel vaak. Ik heb meerdere motoren en bij geen 1 model komt dit onderwerp zo vaak aan de orde online. En daardoor sluit ik me zeker aan bij jouw laatste zin. Mijn gevoel zei dat ik niet wilde beknibbelen op een paar honderd euro en daardoor minder prettig op de motor zitten of nog erger het motorblok mogelijk schade toebrengen.

Maar laten we eerlijk wezen deze machine is het ook gewoon waard 🥰
 
Ik herken je bericht en de tegenstrijdige berichten ook maar je leest het wel vaak. Ik heb meerdere motoren en bij geen 1 model komt dit onderwerp zo vaak aan de orde online. En daardoor sluit ik me zeker aan bij jouw laatste zin. Mijn gevoel zei dat ik niet wilde beknibbelen op een paar honderd euro en daardoor minder prettig op de motor zitten of nog erger het motorblok mogelijk schade toebrengen.

Maar laten we eerlijk wezen deze machine is het ook gewoon waard 🥰
Zoals je het hierboven verwoord ben ik het volledig met je eens. Mocht ik de motor kopen wil ik hier uiteraard zorgeloos van kunnen genieten. Hij heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad en een controle van de achterste cilinderbanken kost geen vermogen, maar doet wel enorme wonderen voor mijn vertrouwen in de motor. Dus ik zal hier zeker een afspraak voor gaan maken. Bij welke dealer dit precies word, durf ik nog niet te zeggen.
 
Dat met die kleppen die snel te strak staan voor de eerste klepstelbeurt zie je niet alleen bij Aprilia. Je ziet het o.a. ook bij Yamaha MT09 etc. dat daarvan de klepspeling vrij snel te strak staan. Verklaring daarvoor ligt, volgens mijn broertje die werkplaatsmanager is bij een motorzaak, met name door de zwaardere milieu-eisen op motoren. Door soms zelfs dubbele katalysatoren én gruwelijk arme afstelling ontstaat heel veel hitte en dat doet met name de uitgaande kleppen sneller te strak staan (zeker vanaf nieuw, daarna is het blok er wat beter tegen bestemd).

Dus preventief wat eerder laten controleren is slim én zorgt voor een fijner gevoel. Lekker doen dus. Het verloop schijnt vaak na de eerste klepstelbeurt minder te zijn en dan lukt het wellicht wel om gewoon de service interval aan te houden.
 
Slang van de benzine pomp zat niet meer op zijn plek (lag er af) Is dit iets wat vaker voor komt?...
Ik heb daar wel vaker iets over gelezen.
Die zit in de tank, en blijkbaar komt daar nooit iemand, net als de lagers van het linksysteem
en het balhoofd.
 
Laatst bewerkt:
I
Slang van de benzine pomp zat niet meer op zijn plek (lag er af) Is dit iets wat vaker voor komt?...
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.... In de tank of buiten de tank..

In de tank willen ze wel eens scheuren omdat de benzine van tegenwoordig van andere kwaliteit is.
 
In de tank inderdaad. Ik lees ook veel over het linksysteem. Wat is dit precies en waaruit kan je opmerken dat die is versleten?
 
Vandaag nog wat geklust aan de Tuono. Honda fireblade standaard en een K&N gemonteerd. Tevens de restrictie uit de aribox gehaald. Een dezer dagen een bezoekje aan de Aprilia dealer voor map 2 in te laden 👌
 

Bijlagen

  • IMG20230325214542.jpg
    IMG20230325214542.jpg
    207,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG-20230325-WA0022.jpeg
    IMG-20230325-WA0022.jpeg
    149 KB · Weergaven: 29
In de tank inderdaad. Ik lees ook veel over het linksysteem. Wat is dit precies en waaruit kan je opmerken dat die is versleten?
Het is nooit verkeerd deze los te halen en even wat nieuw lagervet in te doen. De bussen en lagers kunnen roesten wat een piepend geluid maakt bij de achterveer. Vervangen van de penbussen is best kostbaar. Smeren is een klusje van niks, vervangen is vrij prijzig. Ik heb onlangs de lagers en keerringen vervangen.
 

Bijlagen

  • IMG-20230303-WA0012.jpg
    IMG-20230303-WA0012.jpg
    156,9 KB · Weergaven: 21
  • Screenshot_20230326-003007.png
    Screenshot_20230326-003007.png
    237,3 KB · Weergaven: 19
Vandaag weer aan de sleutel geweest, nieuwe waterpompseal geplaatst (met hulp) nieuwe pakkingen, nieuwe diafragma membraam, Carter helft weer terug geplaatst, olie en koelvloeistof afgevuld, sproeier 40 voor de koppeling erin gezet. Accu erin en starten lopen!!! Hoppa !! Nog wat kuipwerk terug zetten en poetsen 👌👌

Linksysteem had ik al gedaan, nu nog een nieuwe achterband.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230326-003821.png
    Screenshot_20230326-003821.png
    369,1 KB · Weergaven: 23
  • Screenshot_20230326-003720.png
    Screenshot_20230326-003720.png
    526,7 KB · Weergaven: 25
  • Screenshot_20230326-003639.png
    Screenshot_20230326-003639.png
    384,9 KB · Weergaven: 23
Hallo allemaal ,

Ik ben lees al een tijdje mee op het forum.
Ik heb een vraag ik heb een tuono gen 2 van bj 2008.
Nu wil deze niet starten en hoor alleen maar getik. Ik heb de accu aan de druppelaar gehad en de accu meet 12,7 volt. Als de motor probeer te starten zak deze iets tot 11,5/11,6 volt. Na mijn idee is dan de accu prima.
als ik het startrelai los haal rammeld deze klopt dit of is dit al een voorteken dat deze kapot is. Soms lijkt de start motor wel te pakken maar vaak hoor ik alleen maar het tikje. Ik heb een foto en een korte video gemaakt hierin is het tikje goed te horen.

Ik hoor graag jullie bevindingen?

Groeten Marko
In middels de startrelais vervangen maar het probleem blijft het zelfde.
Ik heb natuurlijk de accu alleen maar kunnen meten zonder dat de startmotor rond ging. Dus ik kan de dip kwa voltage niet meten.
Ik heb de motor even met startkabels aan de auto gezet en na heel even eraan gezeten te hebben starten en lopen. Ik vermoed dus toch dat de accu niet de acc (huidige accu 180 ah)kan leveren voor het starten en dat deze dan toch dood is.
Heeft iemand een tip voor een accu. Ik las bij Ap dat deze een Yuasa ttz-14s adviseren ivm het hogere acc.
 
In middels de startrelais vervangen maar het probleem blijft het zelfde.
Ik heb natuurlijk de accu alleen maar kunnen meten zonder dat de startmotor rond ging. Dus ik kan de dip kwa voltage niet meten.
Ik heb de motor even met startkabels aan de auto gezet en na heel even eraan gezeten te hebben starten en lopen. Ik vermoed dus toch dat de accu niet de acc (huidige accu 180 ah)kan leveren voor het starten en dat deze dan toch dood is.
Heeft iemand een tip voor een accu. Ik las bij Ap dat deze een Yuasa ttz-14s adviseren ivm het hogere acc.
Ik heb bij de Tuono van mijn neef ook een grotere accu gemonteerd.
Ook letterlijk, ding is een stuk hoger maar past wel onder het zadel.
 
Even een 14 ampère accu erin, heeft wat meer start capaciteit. Ikzelf heb de mbtx12u 14 ampère van motobatt
 
Hallo allemaal,

Vandaag was dan eindelijk de dag.
Vanochtend vroeg vetrokken naar Duitsland om rond 10:00 bij de Aprilia te kunnen zijn.
De hele ochtend was het al aan het regenen, maar tijdens mijn aankomst was het precies 15 minuten droog voor een korte proefrit :)

De motor was zoals verwacht. Goed onderhoud en met een aantal leuke opties.
Dus ik ben nu officieel eigenaar van een Aprilia tuono Factory 2018! *O*

Helaas is het momenteel niet mogelijk om eerder dan 10 april een afspraak te maken bij de RDW.
Dus heb ik de eerste mogelijkheid, maar gelijk ingepland. Vrijdag 14 april naar de RDW voor de import keuring.
Daarna hopen dat ik rond eind april het kenteken mag ontvangen.

Nogmaals bedankt voor de tips allemaal!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-03-26 at 10.51.59.jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-26 at 10.51.59.jpeg
    459,1 KB · Weergaven: 74
  • WhatsApp Image 2023-03-26 at 10.51.59 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-26 at 10.51.59 (1).jpeg
    513 KB · Weergaven: 74
  • WhatsApp Image 2023-03-26 at 10.51.58.jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-26 at 10.51.58.jpeg
    497,9 KB · Weergaven: 75
Hallo allemaal,

Vandaag was dan eindelijk de dag.
Vanochtend vroeg vetrokken naar Duitsland om rond 10:00 bij de Aprilia te kunnen zijn.
De hele ochtend was het al aan het regenen, maar tijdens mijn aankomst was het precies 15 minuten droog voor een korte proefrit :)

De motor was zoals verwacht. Goed onderhoud en met een aantal leuke opties.
Dus ik ben nu officieel eigenaar van een Aprilia tuono Factory 2018! *O*

Helaas is het momenteel niet mogelijk om eerder dan 10 april een afspraak te maken bij de RDW.
Dus heb ik de eerste mogelijkheid, maar gelijk ingepland. Vrijdag 14 april naar de RDW voor de import keuring.
Daarna hopen dat ik rond eind april het kenteken mag ontvangen.

Nogmaals bedankt voor de tips allemaal!
Gefeliciteerd! Ziet er heel mooi uit.
 
Hallo allemaal,

Vandaag was dan eindelijk de dag.
Vanochtend vroeg vetrokken naar Duitsland om rond 10:00 bij de Aprilia te kunnen zijn.
De hele ochtend was het al aan het regenen, maar tijdens mijn aankomst was het precies 15 minuten droog voor een korte proefrit :)

De motor was zoals verwacht. Goed onderhoud en met een aantal leuke opties.
Dus ik ben nu officieel eigenaar van een Aprilia tuono Factory 2018! *O*

Helaas is het momenteel niet mogelijk om eerder dan 10 april een afspraak te maken bij de RDW.
Dus heb ik de eerste mogelijkheid, maar gelijk ingepland. Vrijdag 14 april naar de RDW voor de import keuring.
Daarna hopen dat ik rond eind april het kenteken mag ontvangen.

Nogmaals bedankt voor de tips allemaal!
Dikke fiets!
 
Even een 14 ampère accu erin, heeft wat meer start capaciteit. Ikzelf heb de mbtx12u 14 ampère van motobatt
Ik als leek zijnde vraag mij af of ik veel heb aan 14 ampere. De Yuasa ttz14s heeft een acc van 230ah maar 11,8ah.
Is een hoger acc niet belangrijker i.v.m. Het starten?
 
Hallo allemaal,

Vandaag was dan eindelijk de dag.
Vanochtend vroeg vetrokken naar Duitsland om rond 10:00 bij de Aprilia te kunnen zijn.
De hele ochtend was het al aan het regenen, maar tijdens mijn aankomst was het precies 15 minuten droog voor een korte proefrit :)

De motor was zoals verwacht. Goed onderhoud en met een aantal leuke opties.
Dus ik ben nu officieel eigenaar van een Aprilia tuono Factory 2018! *O*

Helaas is het momenteel niet mogelijk om eerder dan 10 april een afspraak te maken bij de RDW.
Dus heb ik de eerste mogelijkheid, maar gelijk ingepland. Vrijdag 14 april naar de RDW voor de import keuring.
Daarna hopen dat ik rond eind april het kenteken mag ontvangen.

Nogmaals bedankt voor de tips allemaal!
Gefeliciteerd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan