Tuono Bastards Deel 21

Motul 7100, 300v is idd overkill en kan op straat zelfs slechter qua smering zijn dan de 7100. De 300v is echt gemaakt voor een circuit dagje of 2-3 en dan een wissel.
 
Motul 7100, 300v is idd overkill en kan op straat zelfs slechter qua smering zijn dan de 7100. De 300v is echt gemaakt voor een circuit dagje of 2-3 en dan een wissel.
Ja ik heb nu weer zo’n Aprilia expert gek gesproken en die zegt precies het tegenovergestelde. Ik quote:

“Goedemorgen,, ik zou zelf 300v doen en daar ook nog Ditoil bij in doen ,, de additieven in die olie zijn beter als in de 7100 en blijven langer goed, daarom ook beter voor circuit qua olieprestatie”

“Ja sowieso voor zoon dikke brommer ,, slijtage met die olie erin in stukken minder in een blok .”

Dit blijft een eeuwige discussie. Ik blijf bij 300V. Heb nu al 3 Aprilia experts gesproken die allemaal soortgelijk verhaal als bovenstaand aangeven.
 
Wat is het verschil in kosten dan? Anders zou ik altijd voor de beste gaan.

Motul 7100 in al mijn motoren gedaan, superduke,gsxr’s, fz1. Maar volgens mij knijp jij ze wel harder uit.
 
Ja ik heb nu weer zo’n Aprilia expert gek gesproken en die zegt precies het tegenovergestelde. Ik quote:

“Goedemorgen,, ik zou zelf 300v doen en daar ook nog Ditoil bij in doen ,, de additieven in die olie zijn beter als in de 7100 en blijven langer goed, daarom ook beter voor circuit qua olieprestatie”

“Ja sowieso voor zoon dikke brommer ,, slijtage met die olie erin in stukken minder in een blok .”

Dit blijft een eeuwige discussie. Ik blijf bij 300V. Heb nu al 3 Aprilia experts gesproken die allemaal soortgelijk verhaal als bovenstaand aangeven.

"I recommend 7100 for the street person that does occasional track days because it’s still 100% synthetic and it has ester, so it will handle high temperatures no problem. 7100 has more detergents and dispersants for cleaning which will typically allow for longer drain intervals, 5000 miles + depending on the rider. 7100 has an API rating of SM which makes in cleaner for bikes with catalytic converters and O2 sensors.

300V can be used on the street but it’s really designed for racing. 300V has double ester meaning Motul has used 2 types of esters in its formula – 1 to be used for friction reduction and 1 for extreme pressures. 300V has less detergents and dispersants vs. 7100 because they’re replaced that with extreme pressure additives for built engines. 300V is not API rated because it’s a racing oil and they assume that on a racing bike, you’re going to be pulling off your catalytic converters and O2 sensors.

"The reason is largely due to the difference between the two products. The 300v is a high performance oil. It’s made to protect and also to free up horsepower. If you put the Motul 300v 15w50 on a chart against other oils, it would be at the lower end of the scale (meaning it’s thinner, more “slippery” and performance-oriented, due to the Ester technology and such). Conversely, the 7100 oil, when compared with similar oils would be in the middle, or higher end of the spectrum – a little thicker, more durability, etc. The 7100 is best-suited for street riding. The 300v oil would still perform well in this case, but you’ll find you may consume slightly more oil, and that you would want to change your oil a more frequently. It’s really just a trade-off between performance vs. maintenance".



Niet precies hetzelfde maar in mijn ogen net zoals een K&N filter aanraden, 1% meer vermogen maar je moet het filter wel veel sneller schoonmaken en opnieuw invetten ipv weggooien en nieuw filter erin.
 
Klopt dat je met de 300v vroeger je olie moet verversen. Ik doe dit om de 5000 km. Bus van 4L kost bij louis iets van een 60 euro, pak 70 euro met een filter erbij. Vind ik persoonlijk niet te veel.
Blok loopt soepeler en stiller met de 300v tegenover de 7100. Laatst bij kleppen controle zag alles er nog mooi zuiver uit in het blok en dat na een goei 45000 km met de 300v gereden. Gsxs1000

Gebruik de 300v ook in mijn gsxr1000 en geen problemen. Ook hier olie wissel rond de 5000km.

Tegenwoordig is de 300v de standaard olie voor high performance motoren.
Deze worden ook goed heet, zeker in de warmere maanden. Iedere technieker zal het erin kappen.
 
Wat is het verschil in kosten dan? Anders zou ik altijd voor de beste gaan.

Motul 7100 in al mijn motoren gedaan, superduke,gsxr’s, fz1. Maar volgens mij knijp jij ze wel harder uit.
Keer zo duur. Maar ik rij vrij weinig kilometers, dus op zich valt het qua kosten mee. Ik gooide in al mijn motoren gewoon Motorex en Motul 7100 maar die V4 is gewoon blok waar je voorzichtig mee moet zijn. Komt uiteindelijk ook neer op voorkeur. Aprilia schrijft zelf Castrol voor. Hij zal echt niet kapot lopen met bijv Motul 7100 maar nogmaals, er zijn nu al 3 Aprilia specialisten die allemaal 300V aanraden.
 
Keer zo duur. Maar ik rij vrij weinig kilometers, dus op zich valt het qua kosten mee. Ik gooide in al mijn motoren gewoon Motorex en Motul 7100 maar die V4 is gewoon blok waar je voorzichtig mee moet zijn. Komt uiteindelijk ook neer op voorkeur. Aprilia schrijft zelf Castrol voor. Hij zal echt niet kapot lopen met bijv Motul 7100 maar nogmaals, er zijn nu al 3 Aprilia specialisten die allemaal 300V aanraden.
Dan beter voor de 300v gaan, miss ook wat meer gemoedsrust als je aan het rijden bent.
 
Dan beter voor de 300v gaan, miss ook wat meer gemoedsrust als je aan het rijden bent.
Je blok loopt echt niet in de soep met motul 7100 (wat echt kneitergoede olie is). De 300V kan dus problemen geven in de katalysator en met lambda sensoren (door de adaptieve die erin zit) veroorzaakt door blowby van de olie en olie dampen die door de airbox gaan.
 
Krijg net bericht van Gabro dat 7100 ook prima is. Die man is echt een Aprilia orakel 🤣
Denk dat ik de kans gewoon waag en komende 5.000 km met 7100 ga rijden.

Of misschien met 2 takt olie. Voor de geur. :+
 
Krijg net bericht van Gabro dat 7100 ook prima is. Die man is echt een Aprilia orakel 🤣
Denk dat ik de kans gewoon waag en komende 5.000 km met 7100 ga rijden.

Of misschien met 2 takt olie. Voor de geur. :+
Tis niet dat je het blok in de soep draait hoor. Ik heb ook motul 7100 in mijn speed triple 1050. Prima olie...
 
Krijg net bericht van Gabro dat 7100 ook prima is. Die man is echt een Aprilia orakel 🤣
Denk dat ik de kans gewoon waag en komende 5.000 km met 7100 ga rijden.

Of misschien met 2 takt olie. Voor de geur. :+
Op basis van zijn input heb ik er ook lekker 7100 inzitten 👍
 
Vandaag voor het eerst de olie gewisseld van mn gen1 Tuono.
Toch vind ik dat er vrij veel slijpsel/schaafsel/flakes in de olie zitten. Is voornamelijk aluminium. Aan magnetische carterstop zat ook bijna niks. Komt vooral weg uit filterhuis en catchtank.
Nou doe ik veel onderhoud aan (race)auto's maar heb geen idee hoeveel slijpsel acceptabel is bij een dikke twin? Ook in combi met alles wat door de olie loopt enz
Lees verschillende verhalen over koppelingskorf en loslopende boutjes startkoppeling etc. Jullie misschien nog een idee?
Zie overigens wel krassen zitten in oliefilterhuis.

Heb ook de zeef uit de catchtank gehaald hier zaten geen grote stukken of iets in. Het gaat dus echt om klein slijpsel.

En vraag 2 😅 Is de o-ring van oliefilterdeksel een normale o-ring of is dit echt een apart geval?
Zijn je kleppen misschien gesteld in de afgelopen oliebeurt?

De "lagerschalen" van de nokken willen wel eens een beetje afgeven als de nokken er uit zijn geweest.

Ik heb een paar blokken staan dus weet ongeveer hoe het er gemiddeld uitziet.

Naar mijn ervaringen, tenzij je messing/koper tegenkomt en je hebt nog gelijke en goede compressie voor en achter is er niet bijzonder veel aan de hand.
 
Daar lijkt ie geen last van te hebben (nog).

Op de magneet zat één schilfertje, echt minimaal.

De olie gewisseld en deze zag er normaal uit. Voorlopige conclusie: wat het ook was, het is in ieder geval helemaal opgesleten voor de vorige oliewissel.
Aangezien ik hem toch rauw vind lopen, vooral in 3 en 6 op sommige toeren voelt het alsof er zand in de bak zit, ben ik benieuwd...
Ik kan natuurlijk zelf op de gok een en ander proberen te vervangen maar ik heb geen ervaring / kennis / tijd / ruimte / gereedschap om dit te doen.
Wat zou de revisie van een blok kosten, iemand een idee? En een adres evt, ik heb natuurlijk zelf diverse motor-revisie-bedrijven gevonden maar ben even benieuwd of iemand hier een goed idee heeft :-) (niet vanuit gemakszucht dus).
Revisie is mogelijk maar zeer onhandig, het zijn de metalen delen die slijten niet de rubberen, zoals de andere heren ook al zeggen, blokwissel als het echt moet.
Dus niet te hard nadenken, luisteren tenzij het echt klinkt alsof je een zak knikkers door de tank hebt lopen en als het dan in de soep loopt kan er altijd een nieuw blok in.

Ik zit vrij ver in het noorden voor de meeste mensen maar wil prima een keer met je compressie testen en kijken en voelen hoe de rest loopt.
 
Heren, ik wil ff oliewissel doen. Ik heb nu Motul 300V 5w40 er op. Lijkt me beetje overkill met die 2 trackdays per jaar maar de specialist zweert erbij. Twijfel om te wissel voor Castrol Power 1 racing vol syntheet of Motul 7100. Tips?
Ik heb ook de Motul 300v

Ga 3 circuitdagen dit jaar :]

Gewoon lekker doen
 
Gooi ,t al vanaf m,n eerste (duke) erin 300v ) gewoon goed ! en om de 5000 eruit .

op tijd je beurten doen! Met welke olie dan ook ,voorkomt ellende.
 
Revisie is mogelijk maar zeer onhandig, het zijn de metalen delen die slijten niet de rubberen, zoals de andere heren ook al zeggen, blokwissel als het echt moet.
Dus niet te hard nadenken, luisteren tenzij het echt klinkt alsof je een zak knikkers door de tank hebt lopen en als het dan in de soep loopt kan er altijd een nieuw blok in.

Ik zit vrij ver in het noorden voor de meeste mensen maar wil prima een keer met je compressie testen en kijken en voelen hoe de rest loopt.
Zo erg is het gelukkig nog niet inderdaad, bedankt voor het aanbod in ieder geval, ik zal dat zeker onthouden!
 
Poh dikke Superduke bij het begin, volgende keer wel je telefoon rechthouden tijdens het filmen :p
Dat is een 890R. Enne, als ik dit soort dingen kon filmen met een telefoon stopte ik vandaag nog met werken. Hier is serieus materiaal voor gebruikt. Onderschat niet hoeveel werk (en vooral tijd) er in zo’n filmpje van een paar seconden zit. Ik dacht daar zelf tot voor kort ook heel makkelijk over maar er komt echt wel wat bij kijken, dat is echt een vak op zich.
Mijn maatje begint er echt goed in te worden en krijgt ook steeds grotere klussen. Hij was mee naar onze laatste trackday, hij had nog nooit eerder iets met motorsport gefilmd.
En ja, voor zulke gasten is landscape filmen de beste manier.
 
Laatst bewerkt:

Bijlagen

  • Screenshot - 2023-07-28 08-09-56 - msedge.png
    Screenshot - 2023-07-28 08-09-56 - msedge.png
    37,7 KB · Weergaven: 37
Terug
Bovenaan Onderaan