Tuono Bastards Deel 21

Zoiets vind ik dat wel gaaf.
 

Bijlagen

  • 1706-ducati-multistrada-01 (1).jpeg
    1706-ducati-multistrada-01 (1).jpeg
    42,6 KB · Weergaven: 3
  • multistrada-1100.jpg
    multistrada-1100.jpg
    29 KB · Weergaven: 4
Blijft toch een beetje de Fiat Multipla van de motorfietsen.

De voorkant sowieso, de rest vind ik ook wel mooi.

Zelf sleutelen vind ik zelf ook een voordeel, blijft het ook een beetje betaalbaar van, soms. ;)
 
Goeiemorgen,

Na jaren kijken naar een tuono is nu eindelijk de kogel door de kerk. Mijn 1200gs gaat de garage verlaten en er moet een 2de generatie tuono komen. Ongeveer 3 jaar geleden viel de voorkeur nog maar de gs in verband de hoeveelheid kilometers die ik maakte.

Is er hier toevallig iemand die zijn 2de generatie verkoopt of wil verkopen? Zijn er verder, naast de punten in de ts, nog dingen die ik kan meenemen bij het uitzoeken van een tuono?
 
Precies dat! Maar ieder zijn smaak en voorkeur natuurlijk.
Ik zou dan met de gen 1 blijven rijden...
Om het rijden hoeft de tuono niet weg! Heerlijke fiets. Maar duo mee en wat bagage gaat hem niet worden helaas. Multistrada heb ik jaren echt foeilelijk gevonden maar begin het nu te waarderen, enkel in het zwart. Maar heb ook geen haast dus de tuono blijft voorlopig nog.
 
Vandaag voor het eerst een flinke afstand gereden met mijn Gen 2 Tuono. Buiten het bokkige karakter op in de korte bochten om, toch wel een hele fijne motor om te sturen.
Wat mij wel opviel was het hoge brandstofverbruik. Ik heb niet het exacte verbruik gemeten, maar het is zeker beduidend meer dan wat ik gewend ben van mijn vorige motoren. Ook kreeg ik de opmerkingen van personen achter mij dat hij best wel stinkt naar onverbrande benzine. Ik heb het vermoeden dat hij veel te rijk loopt.
De motor heeft de originele uitlaten, maar wellicht zijn deze in het verleden vervangen geweest voor open exemplaren en is de mapping daarvoor aangepast ? Ik weet dat er in de ECU 2 mappings te kiezen zijn; voor originele uitlaten en voor open.
Weet iemand of je op e.o.a. manier kunt zien welke mapping actief is zonder daarvoor naar een Aprillia dealer te moeten gaan of dure diagnose apparatuur aan te moeten schaffen ?
 

Bijlagen

  • 20230820_195005.jpg
    20230820_195005.jpg
    459,9 KB · Weergaven: 4
Vandaag voor het eerst een flinke afstand gereden met mijn Gen 2 Tuono. Buiten het bokkige karakter op in de korte bochten om, toch wel een hele fijne motor om te sturen.
Wat mij wel opviel was het hoge brandstofverbruik. Ik heb niet het exacte verbruik gemeten, maar het is zeker beduidend meer dan wat ik gewend ben van mijn vorige motoren. Ook kreeg ik de opmerkingen van personen achter mij dat hij best wel stinkt naar onverbrande benzine. Ik heb het vermoeden dat hij veel te rijk loopt.
De motor heeft de originele uitlaten, maar wellicht zijn deze in het verleden vervangen geweest voor open exemplaren en is de mapping daarvoor aangepast ? Ik weet dat er in de ECU 2 mappings te kiezen zijn; voor originele uitlaten en voor open.
Weet iemand of je op e.o.a. manier kunt zien welke mapping actief is zonder daarvoor naar een Aprillia dealer te moeten gaan of dure diagnose apparatuur aan te moeten schaffen ?
De mapping kan bij een dealer uitgelezen worden, zal niet meer dan een tientje of 5-6 kosten.
Bij mapping 2, voor open uitlaten, staat het co wat hoger.
 
De mapping kan bij een dealer uitgelezen worden, zal niet meer dan een tientje of 5-6 kosten.
Bij mapping 2, voor open uitlaten, staat het co wat hoger.
Denk dat ik dat bij gelegenheid wel even laat doen dan. Hoger CO ontstaat door meer brandstof toe te voegen lijkt mij toch ? Dus dan zou mijn theorie wel kunnen kloppen.
Zou een powercommander een optie kunnen zijn ? Daarvoor moet hij ook in mapping 2 staan toch ? Of is dat niet zinvol bij de originele uitlaten ?
 
Denk dat ik dat bij gelegenheid wel even laat doen dan. Hoger CO ontstaat door meer brandstof toe te voegen lijkt mij toch ? Dus dan zou mijn theorie wel kunnen kloppen.
Zou een powercommander een optie kunnen zijn ? Daarvoor moet hij ook in mapping 2 staan toch ? Of is dat niet zinvol bij de originele uitlaten ?
Dan zou je eerst een testrun moeten maken, vanuit daar kan de tuner je pas vertellen of er wat te verbeteren valt.
Maar één ding, volgens mijn informatie is de ECU afgeschermt met een wachtwoord, ik heb heel wat rond gesurft om dat te achterhalen maar is niet te vinden.
Dit wachtwoord heb je nodig om de fiets fatsoenlijk(er) af te stellen in het onderste toerengebied, dit wachtwoord is alleen beschikbaar bij dealers
en die hebben het zg Axone kastje, waarmee oa het onderste toerengebied wordt afgesteld.
Het bokken zal daarna een stuk minder zijn.
Voor een gewone tuner is er nog wel wat te doen in de toerentallen vanaf ongeveer 5000 rpm, maar meer kan ie niet.
Of je laat de boel Flashen, de hele ECU overschrijven dus, dan kan de tuner zonder wachtwoord alles zo optimaal mogelijk afstellen.
Ik raad je aan om contact op te nemen met Goedhart of Rokè motoren, deze namen kwam ik heel vaak tegen als het
om een goede afstelling ging.
Ook hier in de buurt zit er een, Niwa motoren in Zwaagdijk, ik ben er eens heel goed geholpen, maar ook eens kreeg ik hele stomme vragen van een monteur, bv of ik wel het goede vet op een bougie gesmeerd had en of het aanhaalkoppel van de bougies wel goed was,
want dat kon het bokkige karakter verklaren.

Hieronder een pagina over de afstelling van co en het balanceren van de gaskleppen, voor standaard en open uitlaten,
ik hoop dat het leesbaar is, de plaatjes lukt niet om mee te kopiëren.

VARIANT 1 (version with standard exhaust pipes)• Using AXONE, check the —front cylinder pressure“ and—rear cylinder pressure“ parameters; ensure that theyread:front cylinder pressure = rear cylinder pressure œ (50 ±10) mbar• Should the FRONT CYLINDER PRESSURE value beincorrect, turn the FRONT CYLINDER bypass screw.• Read the residual CO value while alternatively openingthe analyser valves.Turn the bypass screws if the value does not staybetween 0.7 and 1.2 % and if the difference betweenthe two readings is greater than 0.5 %.• Once the CO test is completed, ensure that theFRONT CYLINDER PRESSURE and REARCYLINDER PRESSURE parameter values areapproximately within the specified range.VARIANT 2 (version with open exhaust pipes)DANGERIt is strictly prohibited to make racingadjustments and ride the vehicle with saidsetting on roads and motorwaysCAUTION The following settings only apply to ECUs withracing mapping for open pipes.• Using AXONE, check the —front cylinder pressure“ and—rear cylinder pressure“ parameters; ensure that theyread:front cylinder pressure = rear cylinder pressure œ (50 ±10) mbar
 
Dan zou je eerst een testrun moeten maken, vanuit daar kan de tuner je pas vertellen of er wat te verbeteren valt.
Maar één ding, volgens mijn informatie is de ECU afgeschermt met een wachtwoord, ik heb heel wat rond gesurft om dat te achterhalen maar is niet te vinden.
Dit wachtwoord heb je nodig om de fiets fatsoenlijk(er) af te stellen in het onderste toerengebied, dit wachtwoord is alleen beschikbaar bij dealers
en die hebben het zg Axone kastje, waarmee oa het onderste toerengebied wordt afgesteld.
Het bokken zal daarna een stuk minder zijn.
Voor een gewone tuner is er nog wel wat te doen in de toerentallen vanaf ongeveer 5000 rpm, maar meer kan ie niet.
Of je laat de boel Flashen, de hele ECU overschrijven dus, dan kan de tuner zonder wachtwoord alles zo optimaal mogelijk afstellen.
Ik raad je aan om contact op te nemen met Goedhart of Rokè motoren, deze namen kwam ik heel vaak tegen als het
om een goede afstelling ging.
Ook hier in de buurt zit er een, Niwa motoren in Zwaagdijk, ik ben er eens heel goed geholpen, maar ook eens kreeg ik hele stomme vragen van een monteur, bv of ik wel het goede vet op een bougie gesmeerd had en of het aanhaalkoppel van de bougies wel goed was,
want dat kon het bokkige karakter verklaren.

Hieronder een pagina over de afstelling van co en het balanceren van de gaskleppen, voor standaard en open uitlaten,
ik hoop dat het leesbaar is, de plaatjes lukt niet om mee te kopiëren.

VARIANT 1 (version with standard exhaust pipes)• Using AXONE, check the —front cylinder pressure“ and—rear cylinder pressure“ parameters; ensure that theyread:front cylinder pressure = rear cylinder pressure œ (50 ±10) mbar• Should the FRONT CYLINDER PRESSURE value beincorrect, turn the FRONT CYLINDER bypass screw.• Read the residual CO value while alternatively openingthe analyser valves.Turn the bypass screws if the value does not staybetween 0.7 and 1.2 % and if the difference betweenthe two readings is greater than 0.5 %.• Once the CO test is completed, ensure that theFRONT CYLINDER PRESSURE and REARCYLINDER PRESSURE parameter values areapproximately within the specified range.VARIANT 2 (version with open exhaust pipes)DANGERIt is strictly prohibited to make racingadjustments and ride the vehicle with saidsetting on roads and motorwaysCAUTION The following settings only apply to ECUs withracing mapping for open pipes.• Using AXONE, check the —front cylinder pressure“ and—rear cylinder pressure“ parameters; ensure that theyread:front cylinder pressure = rear cylinder pressure œ (50 ±10) mbar
Dank voor je uitgebreide reactie ! Beide dealers die je voorsteld zitten helaas niet bij mij in de buurt.
Reparaties en onderhoud aan mijn motoren doe ik normaalgesproken altijd zelf. Mijn voorkeur is dan ook om dit in eerste instantie zelf te proberen op te lossen.
Dat van dat wachtwoord was mij onbekend. Was van mening dat je met die Axone toegang tot alle service mogelijkheden had als dat de dealer zelf heeft. Had recentelijk ook bijna zo'n Axone 2000 voor weinig gescoord als deze niet net voor mijn neus was weggegraaid.
Ben het met je eens dat een volledige ECU re-mapping de beste oplossing is maar kan voor dit type niet zoveel tuners vinden die dat lijken te kunnen. Daarnaast maak ik ook niet zoveel kilometers dat het tot in de perfectie opgelost moet worden. Denk dat ik eerst maar eens een powercommander ga proberen met een vergelijkbare mapping die Dyno op de website aanbied. Die dingen worden ook regelmatig op marktplaats aangeboden. Vallen de resultaten tegen, gaat hij gewoon weer op marktplaats en is het een verbetering, kunnen we hem altijd nog verder op de testbank finetunen.
 
Dank voor je uitgebreide reactie ! Beide dealers die je voorsteld zitten helaas niet bij mij in de buurt.
Reparaties en onderhoud aan mijn motoren doe ik normaalgesproken altijd zelf. Mijn voorkeur is dan ook om dit in eerste instantie zelf te proberen op te lossen.
Dat van dat wachtwoord was mij onbekend. Was van mening dat je met die Axone toegang tot alle service mogelijkheden had als dat de dealer zelf heeft. Had recentelijk ook bijna zo'n Axone 2000 voor weinig gescoord als deze niet net voor mijn neus was weggegraaid.
Ben het met je eens dat een volledige ECU re-mapping de beste oplossing is maar kan voor dit type niet zoveel tuners vinden die dat lijken te kunnen. Daarnaast maak ik ook niet zoveel kilometers dat het tot in de perfectie opgelost moet worden. Denk dat ik eerst maar eens een powercommander ga proberen met een vergelijkbare mapping die Dyno op de website aanbied. Die dingen worden ook regelmatig op marktplaats aangeboden. Vallen de resultaten tegen, gaat hij gewoon weer op marktplaats en is het een verbetering, kunnen we hem altijd nog verder op de testbank finetunen.
Doe even een belletje naar MadRacing en je weet wat je opties zijn..
hij heeft mijn Tuono aangepakt en is een wereld van verschil (+11Nm)
 
Doe even een belletje naar MadRacing en je weet wat je opties zijn..
hij heeft mijn Tuono aangepakt en is een wereld van verschil (+11Nm)
Was dat een 2-pitter?
Ik zelf ben er niet helemaal tevreden over hoe het daar gegaan is.
Het zg "ruckelfarhen" bij een 4000-4500 rpm is over, daarna wilde ik ook het lagere toerengebied aangepakt hebben.
Dit is alleen mogelijk met dat wachtwoord, dus het advies was laten flashen.
Maar na de flash heeft hij hem in de lagere toerentallen toch niet fatsoenlijk af weten te stellen.
Na de flash zou dat met het wachtwoord verleden tijd zijn, want geflashd, maar geen verbetering.
Naderhand begon ie wèèr over dat wachtwoord te zemelen dat nodig zou zijn, daarna ben ik er niet meer geweest.
Bij bij betreft het een 2e generatie Tuono.

Vanuit Doetinchem zou ik hier heen gaan:
Contact - Pajic
 
Was dat een 2-pitter?
Ik zelf ben er niet helemaal tevreden over hoe het daar gegaan is.
Het zg "ruckelfarhen" bij een 4000-4500 rpm is over, daarna wilde ik ook het lagere toerengebied aangepakt hebben.
Dit is alleen mogelijk met dat wachtwoord, dus het advies was laten flashen.
Maar na de flash heeft hij hem in de lagere toerentallen toch niet fatsoenlijk af weten te stellen.
Na de flash zou dat met het wachtwoord verleden tijd zijn, want geflashd, maar geen verbetering.
Naderhand begon ie wèèr over dat wachtwoord te zemelen dat nodig zou zijn, daarna ben ik er niet meer geweest.
Bij bij betreft het een 2e generatie Tuono.

Vanuit Doetinchem zou ik hier heen gaan:
Contact - Pajic
Ja Pajic ken ik wel. Had ik ook al in gedachten voor een eventuele testrun. Staat wel bekend al goede tuner, vooral mechanisch. associeer hem alleen niet direct met Aprilia. Zal hem wel even contacten om te zien wat hij zou kunnen doen.
 
Nee! Maar zo’n set ga ik wel halen! Rij je dan rest van de vakantie zo door? Ik laat nu voor veel te veel geld nieuwe band monteren bij de lokale Ducati dealer. Scheelt iets dat mijn band bijna op was. Voor ook, die wissel ik thuis.
Tja ligt aan je eigen gevoel erbij.
Mijn band was ook bijna op maar vooral tussen mijn oren dacht ik bij elke rare beweging dat ik weer een lekke band had.
De volgende dag dus laten vervangen (gelukkig voor een schappelijke prijs).
 
Tja ligt aan je eigen gevoel erbij.
Mijn band was ook bijna op maar vooral tussen mijn oren dacht ik bij elke rare beweging dat ik weer een lekke band had.
De volgende dag dus laten vervangen (gelukkig voor een schappelijke prijs).
Ik rij wel stevig door hier maar toen ik die schroef zag ging ik ook heel kalm rijden. Opeens let je overal op en voel je elke oneffenheid. 😅
Moest 28km naar de dichtstbijzijnde zaak en die leken wel een eeuwigheid te duren!

Maar ik ga zeker zo’n setje met pluggen bestellen!
 
Heb weleens begrepen dat het niet zoveel kwaad kan zolang het in het midden zit omdat het karkas van de band in het midden vaak sterker is dan op de zijkanten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan