Tuono Bastards Deel 21

Maar het zou mooi zijn als het werkt, voor dat geld kun je je stator niet eens opnieuw laten wikkelen.
Ik heb de stator van mijn Gen2 opnieuw laten wikkelen vorig jaar, ik wist toen nog niet van Dominik's oplossing.
Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in een gedowngrade rotor dan het aanpassen van de stator.
Vooral omdat ik vermoed dat de warmte-ontwikkeling dan niet is opgelost en je wil je olie niet heter maken dan nodig.
 
Gevonden...
 

Bijlagen

  • Screenshot - 2023-10-12 09-34-32 - msedge.png
    Screenshot - 2023-10-12 09-34-32 - msedge.png
    31,3 KB · Weergaven: 3
  • Screenshot - 2023-10-12 09-35-28 - msedge.png
    Screenshot - 2023-10-12 09-35-28 - msedge.png
    24,9 KB · Weergaven: 2
Het upgraden van de stator lost het probleem niet op omdat het 570w vliegwiel nog te veel stroom genereert.
Een minder zwaar vliegwiel lost volgens die man, wel het probleem op.
 
Het upgraden van de stator lost het probleem niet op omdat het 570w vliegwiel nog te veel stroom genereert.
Een minder zwaar vliegwiel lost volgens die man, wel het probleem op.
Dat is wat de meesten doen door hem opnieuw te laten wikkelen, zoals ik al schreef heb ik meer vertrouwen in de oplossing van Dominik.
 
Dat is wat de meesten doen door hem opnieuw te laten wikkelen, zoals ik al schreef heb ik meer vertrouwen in de oplossing van Dominik.
Daarom ga ik dit a.s. winter laten uitvoeren door Dominik. Man werkt bij rotax en heeft volgens mij wel verstand van zaken.
Denk wel dat het een aardig klusje is om het e.e.a. los te halen lijkt me.
Weet een van jullie het onderdeelnummer van de pakking aan de statorkant?
 
Daarom ga ik dit a.s. winter laten uitvoeren door Dominik. Man werkt bij rotax en heeft volgens mij wel verstand van zaken.
Denk wel dat het een aardig klusje is om het e.e.a. los te halen lijkt me.
Weet een van jullie het onderdeelnummer van de pakking aan de statorkant?
Wel typisch he dat een werknemer van Rotax jaren later met een probleem moet komen waar Aprilia een modificatie van 1500 euro? voor had.
Let inderdaad wel op, die rotor/vliegwiel gaat blijkbaar niet altijd makkelijk los heb ik gehoord.
Zit die pakking niet in de upgrade die hij aanbied inbegrepen?
Foto = voor de pakking
 

Bijlagen

  • 342913841_3621008308181361_2055679409134756518_n.jpg
    342913841_3621008308181361_2055679409134756518_n.jpg
    249,5 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Wel typisch he dat een werknemer van Rotax jaren later met een probleem moet komen waar Aprilia een modificatie van 1500 euro? voor had.
Let inderdaad wel op, die rotor/vliegwiel gaat blijkbarar niet altijd makkelijk los heb ik gehoord.
Zit die pakking niet in de upgrade die hij aanbied inbegrepen?
Foto = voor de pakking
Ik zal nog een contact zoeken met die beste man!
 
  • Leuk
Waarderingen: wpnl
Toen ik mijn 2007 Factory nog had ook 3x een verbrande stator gehad, de laatste x onder coulance de 370W upgrade gekregen, stator+vliegwiel.
Daarna nooit meer problemen gehad, als ik nu een een te zware stator zou hebben dan zou ik zeker voor deze modificatie gaan.
Wat ook wel wat preventief zal helpen is olie goed op pijl houden vanwege olietemp/koeling en regelmatig olie verversen (voorkomen dat de olie te zuur wordt en de isolatielaag oplost.

Voel maar links op je dynamodeksel hoe snel die heet wordt direct na het starten, het teveel opgewekte vermogen wordt electrisch omgezet in warmte...
 
Laatst bewerkt:
Wat ook wel wat preventief zal helpen is olie goed op pijl houden vanwege olietemp/koeling en regelmatig olie verversen (voorkomen dat de olie te zuur wordt en de isolatielaag oplost.
Klopt. Dat zei Dominik ook. Olie peil goed houden (net onder de max) en om het jaar olie verversen. Ik heb hem nog de vraag gesteld welke olie hij adviseerde. Hij gebruikte Shell ultra advance 4T 15w50.
Ik gebruik meestal motul en daar gaf hij de te kennen dat de motul 5100 15w50 ook goed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: wpnl
Jullie weten dat er ook een mod is die extra olie over de stator sproeit? Om hem dus meer te koelen.
Extra aftakking vanaf de slang oliekoeler naar een soort sproeier op de plaats van de 14mm imbus in het deksel.
 
Wel typisch he dat een werknemer van Rotax jaren later met een probleem moet komen waar Aprilia een modificatie van 1500 euro? voor had.
Let inderdaad wel op, die rotor/vliegwiel gaat blijkbaar niet altijd makkelijk los heb ik gehoord.
Zit die pakking niet in de upgrade die hij aanbied inbegrepen?
Foto = voor de pakking
Zo typisch is dat niet,
Rotax is Oostenrijks en Aprilia Italiaans.
_O- _O-
 
Ik kan thuis eens kijken, maar ik denk niet dat het inclusief verzenden goedkoper gaat worden.
Ik had even gekeken. Rond de 18 euro ex verzendkosten. Dus meteen meebestellen is het beste.

Jullie weten dat er ook een mod is die extra olie over de stator sproeit? Om hem dus meer te koelen.
Extra aftakking vanaf de slang oliekoeler naar een soort sproeier op de plaats van de 14mm imbus in het deksel.
Klopt. Kost €125,- ex verzendkosten!(jaja, heb mijn onderzoek gedaan).
Ook dat heb ik besproken met Dominik. Heeft geen nut! Omdat het vliegwiel niet is aangepast en blijft die te veel stroom geven en brand het nog door. De olie die erin gesproeid wordt is dezelfde olie als het blok. Dus de temperatuur is niet lager qua koeling. Die olie sproei mod is eigenlijk zonde geld volgens Dominik en is het geen probleem aanpak maar een pleister plakken op het probleem.
 

Hierbij de link hoe het in zijn werk gaat. Is alleen een falco. Is nagenoeg het zelfde blok.
 
  • Leuk
Waarderingen: wpnl
ik (Roké) gebruikte altijd Bel-Ray 5 of 10W60 geloof ik....weet het niet meer 100% zeker.
Met mijn laatste 2007 Tuono ruim 80.000Km gereden 👍
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wpnl
En hoeveel stators er door gebrand?
Na de update géén meer.
Je schijnt ook iets te kunnen doen met een mosfet spanningsregelaar, daar is ook zat over te vinden.
Doorgebrand stators is trouwens niet beperkt tot Aprilia, laatste tour was er een BMW XR1000 mee en die stond dus ook met doorgebrande stator (zijn 2e) en zefde tour een Honda VFR1200 Crosstourer haar 1e. en zo zijn er nog wel meer merken.
 
Laatst bewerkt:
JS motoren heeft een RSV4 Factory Ohlins stuurdemper te koop, dat zou moeten passen.

Kleine update vanaf mijn kant:
Ik had JS Motoren relatief snel na bovenstaande informatie een bericht gestuurd maar de stuurdemper was reeds verkocht. Nog wel enkele andere advertenties bericht maar gros van de aangeboden stuurdempers die van een Aprilia komen blijken, bij navragen van het Öhlins SD-nummer, toch van een Kawasaki te komen. Heb er nu ééntje in het vizier met SD1510, moet nog exact natrekken van welk merk en type deze Öhlins komt maar één site meldt dat een SD1510 wel op een Gen 2 past: Ohlins steering damper part number confusion...
 
En hoe lang is dat geleden? Waren er voorwaarden waar je aan moest voldoen om hiervoor in aanmerking te komen?
Pff lang geleden, ik rij sinds 2018 op de KTM 1290 SDGT.
Er was toen korte tijd een soort recall omruilgarantie, voorwaarde was dat hij doorgebrand moest zijn en bekend met onderhoudshistorie.
Dat gaat je nu niet meer lukken, dat is voorbij.
Maar die oplossing van die Oostenrijker is een goed alternatief, dat was er toen niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan