Tuono Bastards Deel 21

Maar 13 uur voor een 20.000Km beurt inclusief kleppen stellen is dus wat veel.... (€ 1500,00)
Beurt is al uitgevoerd namelijk.
De 190 minuten staat voor het inspecteren van alle genoemde punten en vervangen wanneer noodzakelijk. Als alles wat geïnspecteerd is ook vervangen moest worden, dan is 13 uur ineens niet zo gek.

Oftewel, wat is er allemaal gedaan?
 
ga ik die proberen, thnx✌️
Dan zijn de weerstanden waarschijnlijk niet de juiste waarde geweest. Die 15 ohm doen het bij mij zonder foutmeldingen of restlicht.
wat wellicht nog wel belangrijk is dat een kameraad van mij dezelfde knipperlichten heeft geïnstalleerd op een tuono van 2006 zonder weerstanden, maar hij geen foutmelding krijg, en de werking is normaal.
 
wat wellicht nog wel belangrijk is dat een kameraad van mij dezelfde knipperlichten heeft geïnstalleerd op een tuono van 2006 zonder weerstanden, maar hij geen foutmelding krijg, en de werking is normaal.
Ben ik benieuwd welke knipperlichten dat zijn, dat zou theoretisch alleen kunnen als er weerstanden in geïntegreerd zitten. De foutmelding ontstaat doordat de ecu een hogere weerstand meet dan de waarde die hoort bij de gloeilamp. LED heeft doorgaans een veel hogere weerstand dan een gloeilamp en dit compenseer je door een weerstand toe te voegen. Deze moet dan uiteraard wel parallel met het knipperlicht worden aangesloten.
 
De 190 minuten staat voor het inspecteren van alle genoemde punten en vervangen wanneer noodzakelijk. Als alles wat geïnspecteerd is ook vervangen moest worden, dan is 13 uur ineens niet zo gek.

Oftewel, wat is er allemaal gedaan?
Dat begrijp ik maar er is verder niets buitensporig vervangen, dus eigenlijk gewoon een kleine beurt inclusief kleppen stellen.

Kleppen gesteld, olie+filter, 2x bougie, klepdekselpakking vervangen meer niet.
Luchtfilter, ketting en remmen schoongemaakt en gesmeerd.
Uitlezen computer.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik benieuwd welke knipperlichten dat zijn, dat zou theoretisch alleen kunnen als er weerstanden in geïntegreerd zitten. De foutmelding ontstaat doordat de ecu een hogere weerstand meet dan de waarde die hoort bij de gloeilamp. LED heeft doorgaans een veel hogere weerstand dan een gloeilamp en dit compenseer je door een weerstand toe te voegen. Deze moet dan uiteraard wel parallel met het knipperlicht worden aangesloten.
inderdaad, vandaar ook mijn vraag hier op het forum!
Deze soort is het:
Knipperlicht Ali
 
inderdaad, vandaar ook mijn vraag hier op het forum!
Deze soort is het:
Knipperlicht Ali
Daar lijkt inderdaad geen weerstand in te zitten. Kan niet verklaren waarom het bij jouw kameraad wel zou werken zonder knipperlichten, tenzij een vorige eigenaar ergens weerstanden heeft toegevoegd op een minder zichtbare plek ? Ze hoeven natuurlijk niet direct bij de voorste knipperlichten te zitten.
 
Daar lijkt inderdaad geen weerstand in te zitten. Kan niet verklaren waarom het bij jouw kameraad wel zou werken zonder knipperlichten, tenzij een vorige eigenaar ergens weerstanden heeft toegevoegd op een minder zichtbare plek ? Ze hoeven natuurlijk niet direct bij de voorste knipperlichten te zitten.
dat zou een mogelijkheid zijn inderdaad!
Ik ga gewoon wat bestellen en kijken of het werkt!
 
wat wellicht nog wel belangrijk is dat een kameraad van mij dezelfde knipperlichten heeft geïnstalleerd op een tuono van 2006 zonder weerstanden, maar hij geen foutmelding krijg, en de werking is normaal.
Is je massa in orde?
Soms, bij een slechte massa gaat deze via een andere weg deze zoeken, als dat dan via een lampje is
gaat deze opgloeien.
Vroeger zag je dat vaak bij Italiaanse en Franse auto's, bij knipperlicht aanzetten ging en dan
een achterlichtlampje mee knipperen.
 
Dan zijn de weerstanden waarschijnlijk niet de juiste waarde geweest. Die 15 ohm doen het bij mij zonder foutmeldingen of restlicht.
Kan te maken hebben met het wattage van de bollekes?
Ik heb van de vier weerstanden er per kant 1 aan de achterkant geplaatst om het "normaal" te laten knipperen O-)
 
Is je massa in orde?
Soms, bij een slechte massa gaat deze via een andere weg deze zoeken, als dat dan via een lampje is
gaat deze opgloeien.
Vroeger zag je dat vaak bij Italiaanse en Franse auto's, bij knipperlicht aanzetten ging en dan
een achterlichtlampje mee knipperen.
Ik heb op verschillende plekken van het frame de massa getest via de multimeter (piep stand)
Hier krijg ik duidelijk signaal, is zou vanavond eens testen tussen de accu en de - van het knipperlicht.
 
Dat begrijp ik maar er is verder niets buitensporig vervangen, dus eigenlijk gewoon een kleine beurt inclusief kleppen stellen.

Kleppen gesteld, olie+filter, 2x bougie, klepdekselpakking vervangen meer niet.
Luchtfilter, ketting en remmen schoongemaakt en gesmeerd.
Uitlezen computer.
Mm tsja, lastig van achter een schermpje te beoordelen. Ik zou je maat adviseren de dealer te contacten en om een verklaring voor de 13 uur arbeid te vragen.
 
Dan zijn de weerstanden waarschijnlijk niet de juiste waarde geweest. Die 15 ohm doen het bij mij zonder foutmeldingen of restlicht.
Die weerstanden zitten er maar voor 1 reden en dat is meer vermogen verbruiken om het knipper relais niet te snel te laten gaan, er mag in geen enkele situatie nog "rest" licht zijn, relais is immers uit.

Rest licht duid eerder op slechte of verkeerd gemonteerde bedrading, pro tip koop een nieuw relais kost bijna niks (15-20 Eu) en zijn er ook voor met led en normale verlichting zodat je niet langer met weerstanden hoeft te rommelen.
 
Die weerstanden zitten er maar voor 1 reden en dat is meer vermogen verbruiken om het knipper relais niet te snel te laten gaan, er mag in geen enkele situatie nog "rest" licht zijn, relais is immers uit.

Rest licht duid eerder op slechte of verkeerd gemonteerde bedrading, pro tip koop een nieuw relais kost bijna niks (15-20 Eu) en zijn er ook voor met led en normale verlichting zodat je niet langer met weerstanden hoeft te rommelen.
Hey Jacco, bedankt voor jou reactie. Maar er zit in de gen2 tuono geen relais voor het knipperlicht.
Hoe het dan werkt, mij niet bellen maar het is helaas zo.🤣
 
Is je massa in orde?
Soms, bij een slechte massa gaat deze via een andere weg deze zoeken, als dat dan via een lampje is
gaat deze opgloeien.
Vroeger zag je dat vaak bij Italiaanse en Franse auto's, bij knipperlicht aanzetten ging en dan
een achterlichtlampje mee knipperen.
Had bij mij ook restlicht toen de weerstanden er niet tussen zaten. LED's hebben maar een hele kleine stroom nodig om op te lichten. Denk eerder dat dit te maken heeft met de halfgeleider in de ECU die de lampen laat knipperen. Deze sluiten normaliter nooit 100% en als de ECU gevoed wordt buiten het contactslot om, zou dit kunnen ontstaan.
 
Hey Jacco, bedankt voor jou reactie. Maar er zit in de gen2 tuono geen relais voor het knipperlicht.
Hoe het dan werkt, mij niet bellen maar het is helaas zo.🤣
Hm nou je het zegt, heb inmiddels al zo vaak een led relais besteld en vervangen bij die en gene, dat ik nu niet zeker meer ben, me tuono heb ik ook niet meer dus wordt lastig haha.
 
Had bij mij ook restlicht toen de weerstanden er niet tussen zaten. LED's hebben maar een hele kleine stroom nodig om op te lichten. Denk eerder dat dit te maken heeft met de halfgeleider in de ECU die de lampen laat knipperen. Deze sluiten normaliter nooit 100% en als de ECU gevoed wordt buiten het contactslot om, zou dit kunnen ontstaan.
Hoe de knipperlichten aangestuurd worden weet ik niet, maar bij mij heb ik voor ook led-knippers.
bij elke knipper zit er een weerstand bij aangesloten en ze gloeien niet op bij knipperlichten uit.
Dan kan ik alleen maar verzinnen dat er iet niet goed aangesloten is of ergens een slechte massa zit.
Ik vraag me af wat er gebeurt zonder de weerstanden er tussen.( behalve heel snel knipperen)
Dus of de knippers ook opgloeien zonder de weerstanden.
 
Hoe de knipperlichten aangestuurd worden weet ik niet, maar bij mij heb ik voor ook led-knippers.
bij elke knipper zit er een weerstand bij aangesloten en ze gloeien niet op bij knipperlichten uit.
Dan kan ik alleen maar verzinnen dat er iet niet goed aangesloten is of ergens een slechte massa zit.
Ik vraag me af wat er gebeurt zonder de weerstanden er tussen.( behalve heel snel knipperen)
Dus of de knippers ook opgloeien zonder de weerstanden.
Bij mij knipperen ze niet snel maar gewoon en ze blijven constant branden maar dan erg zwak zonder weerstanden erop.

Bij de oude led knipperlichten zaten er wel weerstanden tussen maar gaf het dashboard een foutmelding
 
Terug
Bovenaan Onderaan