Klepje is heel makkelijk zelf te doen
Hij zit in de slang die van het koppelingsdekesel (rechterzijde
) naar de gasklepbehuizing loopt. In dat stukje slang zit een soort van 5 cm. wit tuletje gemonteerd (het terugslagklepje).
Je kan hem checken door hem er even tussenuit te halen en aan beide kanten te blazen. Hij mag aan een kant dan geen lucht doorlaten.
Als je er aan beide kanten doorheen kan blazen wordt het tijd voor een nieuwe.
Als je motor meer dan 10.000 heeft gelopen en je schakelt af en toe ook nog flink terug om te remmen op de motor kun je er vanuit gaan dat hij naar de klote is
Dus tank omhoog slang los trekken aan beide zijden van de terugslagklep, nieuwe ertussen en klaar is klara
Deze klep zorgt er voordat er geen lucht vanuit de gasklepbehuizing naar de koppeling kan gaan.
Er kan alleen lucht vanuit de koppeling naar de gasklepbehuizing.
Als je namelijk je gas los laat ontstaat er een onderdruk onder je vlinderkleppen waardoor er een membraam naar buiten getrokken wordt in je koppeling. Hierdoor wordt de druk op de koppelingsplaten verminderd wat iets sneller slippen tot gevolg heeft.
Hierdoor krijgt de motor een veel rustiger karakter bij snel gas dicht en het rijden in lage versnellingen.
Als de klep kapot is gaat het membraam in de koppeling klapperen wat tot gevolg heeft dat hij eigenlijk nog nerveuser word dan met anti-hop koppeling.
Tevens zal er valse lucht worden aangezogen wat je vooral merkt tijdens het stationair lopen. Hierdoor loopt de motor iets minder soepel. *
TIP
Gooi niet de slang los bij de gasklepbehuizing want die slangeklemmen zijn tyfusdingen om terug te krijgen zonder de juiste tang. Het klepje zit gewoon tussen de slangen geschoven zonder klemmen dus met een beetje geweld trek je hem er zo tussenuit.
NUMMER 9 is de terugslag klep.
Dit klepje is overigens overal te bestellen onder artikelnr. ap8104251 hij zit namelijk ook in allerlei brommers en scooters van aprilia