tweetakt in de bergen

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
Hoi mensen,
ik ben van plan met de jawa op vakantie te gaan, wellicht naar een berggebied.
Moet ik naast; gas niet meteen dichtgooien als ik een top heb bereikt, af en toe tussengas geven bij steil bergaf(hoe werkt 't bij minder steil bergaf, als je 1/4 gas gebruikt van wat je normaal op die snelheid gebruikt?)
nog meer dingen /tips waar ik aan moet denken?
 
Er wordt al over de stationair sproeier gerept maar de meest 2 takten voor straat gebruik maken gebruik van de olie injectie pomp.

Waarvan de dosering wordt bepaald op basis van de stand van gashendel aangezien dan de gaskabel wordt gesplitst van één naar twee kabels, één naar de carburateur en een naar de oliepomp.

Edit: Aantal jaar terug in Kreta 130 km gereden met drie 2 takt brommers (50cc) en één viertakt (125cc). Vanaf zeeniveau tot in de bergen hebben we geen enkele problemen gehad, ook geen tekenen van een warmloper of iets.
 
Laatst bewerkt:
Me broertje is vorig jaar met wat oude brommers naar Duitsland gegaan, zijn Zundapp was een soort van in elkaar gelopen. Krukas naar de klote (alles net gereviseerd) , ik heb er niet naar gevraagd, maar ik denk ook gewoon langdurig met het gas dicht naar beneden sjokken.

Het jaar daarvoor was die ook met de Zundapp gegaan, alleen was die toen nog orgineel, bij een aantal lange klimmen moesten de motortjes best hard werken, en moesten ze regelmatig stoppen om de boel af te laten koelen.

De tip van een wat koudere bougie meenemen is dus helemaal niet gek, als je motortje echt lang moet werken/klimmen kan je er gerust een ngk 9 in draaien, ik zou het doen in ieder geval :Y
e.v.t. ook met de afdalingen weer, weg met die warmte :)

Ik had aan me broertje ook een tip gegeven om misschien een iets kleiner voortandwiel mee te nemen, soms zit je normale vertanding net de zwaar, is de 4 te zwaar om te klimmen, en de 3 weer te licht, als je een kleiner voor tandwiel meeneemt kan je misschien nog wat spelen (mocht het nodig zijn)

Verder moet je met een 2takt gewoon niet remmen op de motor, gas dicht = rem inknijpen.
Als je de bergen ingaat misschien iets meer smeren, en bij de afdaling af en toe wat gas geven, moet goed gaan dan :)
 
Brommers ??? Het is een motorforum hier. het ging over een Jawa

Tweetakten doen het gewoon goed onder wisselende omstandigheden.

Lange stukken achter elkaar dan wel vlak of berg op of berg af proberen te vermijden en/of te doorbreken met gas en snelheidswisselingen, zoals al eerder genoemd.
 
Brommers ??? Het is een motorforum hier. het ging over een Jawa

Tweetakten doen het gewoon goed onder wisselende omstandigheden.

Lange stukken achter elkaar dan wel vlak of berg op of berg af proberen te vermijden en/of te doorbreken met gas en snelheidswisselingen, zoals al eerder genoemd.
Nou en? tweetakt is toch tweetakt?
 
Bij een oliepomp de kabel zo afstellen dat bij gas dicht de pomp toch olie blijft geven,en daarbij regelmatig een beetje gas geven als je naar beneden rijd.

Mocht er geen afstel schroef op de kabel zitten even de kabel inkorten en een afstel nippel ertussen zetten,met de orginaille afstelling als eerste aanslag en een 2e aanslag doormiddel van een ring met een sleufje zodat je deze ring er ook weer gemakkelijk tussen uit kan halen voor het terug zetten van de orginaille afstelling.

Dit is natuurlijk wel zo dat dit met mate moet gebeuren,er zal ook geen hele dikke ring tussen hoeven,dat moet je bekijken hoever de pomp open gaat met de ring er tussen ,is dit teveel een dunnere ring,bij te weinig een dikkere ring,dit kun je goed zien als je aan de kabel trekt bij de oliepomp.

Mocht dit op deze motor niet op deze manier gaan,zul je het op een andere manier op moeten lossen,maar ik denk dat je wel begrijp hoe ik het bedoel :Y

Constand met het gas dicht van de berg afrijden zonder aanpassen van de mengverhoudingen is geen goed idee met een tweetact motor.

Bij het zelf smeren is het een kwestie van regelmatig klein beetje gas geven zodat de motor toch smering krijgt.

Ook zou je kunnen overwegen bij zelf smeren een fractie meer olie toe te voegen zoals je normaal doet.(indien je zelf mengt)
 
mjoah, in de bergen op een hete dag zal ik wellicht 1 op 40 mengen (zoals origineel voorgeschreven) al was het maar voor eiegen gevoel, i.p.v de gebruikelijke 1 op 50..
 
hoevelen hebben er 2-takt ervaring die hier zeggen dat je niets moet verandeen ? en nee : een camino of 50cc is geen geldige ervaring.

verander je niets en rijdt je gewoon als met een 4-takt, ga je vroeg of laat je blok omzeep rijden.

wie geeft er bv tussengas bij het afschakelen met zijn 4-takt ? doe dit niet met een 2-takt en gegarandeerd dat je een vastloper zal krijgen.

en veel je koppeling intrekken als je langere stukken geen gas geeft.
 
Het kan met een 2takt zelfs zo extreem zijn dat als je tydens het racen ermee vergat tussengas te geven tydens het terug schakelen voor een bocht, je blok dus gewoon vast liep wegens gebrek aan smering en koeling.
En dat gebeurde regelmatig bij onervaren coureurs kan ik je zeggen.
 
Een 2-takt jankt liever de berg op, met vol gas en volle belasting dan naar beneden zonder gas en zonder belasting.

Vergelijk het met jezelf als je gaat sporten, vol de berg oprennen en je mag volop adem halen.
Loop uit naar beneden en knijp je neus dicht. Raad nu maar eens welk gedeelte je liever heb.

En remmen op en 2-takt, hoeveel motorrem verwacht je op een 2-takt?
Heb leren rijden met een nerveus 2-taktje (weliswaar een 50'je, maar daarna diverse malen 125cc gereden).

Bij het terug schakelen altijd tussen gas, en bij het afremmen consequent de koppeling in en uitrollen met ontkoppelde motor, desnoods met soms tussengas nog.

Zijn zelfs dingen die ik soms nog steeds doe als ik op me 4-takt motorfiets rijdt, hoewel dat soms wel eens vreemde manouvres oplevert :+
 
Ik heb een Trabantje waarmee ik ook de Alpen over geweest ben . De motorrem is nihil dus op lange afdalingen gewoon in de vrij laten lopen en remmen met de trommels. Beter een paar keer hard remmen en daarna laten versnellen dan continu een beetje remmen.
En aangezien een Trabi ook tweetakt is, is het on-topic;)
 
klopt als je de hele tijd aan het remmen bent krijgt je continu hitte toevoer in de remmen en gaan ze oververhitten en dat wil je niet. bij af en toe krachtig remmen tot bijna stilstand worden de remmen ook heet tot zeer heet maar in de tijd dat je weer door de zwaartekracht op snelheid wordt geholpen hebben ze tijd om te koelen. dan zijn ze onder aan de berg nog steeds erg heet maar dat koelt wel weer op weg naar boven. het is tog geen sprint motor om van bocht naar bocht mee te scheuren en dan elke keer vol in de ankers te gaan. en anders zijn er in de dalen vaak ook kroegjes waar rijder en motor even kunnen afkoelen.
 
Ja: een Yamaha R6 is ook maar een opstapfiets toch?
Klopt, wat is je punt? :+



Ik zie heel veel mensen die zeggen "loopt wel los", maar dat doet het gewoon niet :X Viertakten mogen dan "de helft van de tijd niet werken", maar ze vereisten tenminste niet dat de bereider elke 3 seconden een peut gas geeft om hem heel te houden.

That said, ik geef ook op viertakten 'gewoon' tussengas bij terugschakelen, is ingesleten :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zie heel veel mensen die zeggen "loopt wel los",
Nee eerder het tegenovergestelde als je pech hebt en dat ga je zeker krijgen.
Dus het loopt niet los maar het loopt wel vast :X -O-
Moet je niet willen.
Dus niet zonder tussengas afremmen op de motor maar regelmatig kort maar krachtig remmen om de snelheid er uit te halen. En met de koppeling ingeknepen.
 
Ja maar die hebben weer het probleem dat ze de helft van de tijd niet werken :+

On-topic, kan je redelijk bij je stationair schroef? Dan zou ik die gewoon wat opschroeven bergaf.

Ik heb het stationair toerental zoweiso wat hoger dan in het boekje, ik heb 'm staan op ca 1200 rpm i.p.v. 800 rpm..
hij remt dan nog minder op de motor maar krijgt idd wel wat sap met gas dicht..
 
Terug
Bovenaan Onderaan