tweetakt vs viertakt

2takt VS 4 takt

  • 2takt

    Stemmen: 63 21,4%
  • Heeft allebei wel wat

    Stemmen: 83 28,1%
  • 2takt? 4 takt? wat is dat?

    Stemmen: 5 1,7%
  • 4takt

    Stemmen: 144 48,8%

  • Totaal aantal stemmers
    295

RGV250r

MF veteraan
6 jan 2004
1.996
0
Ulft
Ik heb zelf een echte tweetakt tik. Toen ik mijn rijbewijs gehaald heb ben ik begonnen op de motor van mijn broer. Een cbr600f uit 1991, leuke fiets maar niet meer dan dat. Niet dat deze niet snel is ofzo, maar gewoon.
Ongveer 2 maanden later heb ik mijn eigen motor gekocht, een suzuki rgv250. Een tweetakt. Deze fiets is dus echt veeeeel leuker, de funfactor is vele malen hoger dan die van de cbr, en qua prestaties doet deze zeer zeker niet veel onder voor de cbr. Ben benieuwd naar reacties van andere 2 of 4 takt rijders.
 
Nou, ik bedoel daarmee de manier van bochten nemen, het kunnen smijten van links naar rechts. Het echt racegevoel, 2 takt moet je echt alles zelf doen, remt niets af op de motor. Het geluid, je krijgt het geluid als bij de motogp, zoals de 125 en 250 klasse. De geur, de heerlijke geur van 2takt olie.
 
heb zelf nooit 2takt gereden dus ik vraag me wel eens beetje af wat er nou zo tof aan is, hoor alleen maar verhalen over extreem veel onderhoud e.d.

maar als 2takts nou de ideale racers zijn, waarom zijn ze er dan juist vanaf gestapt in de motorsport
 
Nou, een 4takt is een stuk zwaarder, ook het zwaarte punt bij een 4 takt ligt over het algemeen een stuk hoger. Daardoor kun je een 2takt, omdat dit meestal lichte fiesten zijn, een stuk beter in de bocht gooien. Je kan ook sneller door een bocht dan met een 4 takt. En het omgooien, vooral bij cicanes gaat sneller bij een 2takt, omdat je minder gewicht hoeft te verplaatsen.

Maar heb je wel eens 2takt bereden??
 
Je poll klopt niet helemaal, beter/niet beter een 2-Takt kan veel leuker/anders zijn dan een gemiddelde 4-Takt, maar beter zeker niet.

Slijtage, vastlopers enz..

Ik heb zelf 2, 2-takten staan en die geven me een enorm lekker gevoel als ik er op rij, zeker leuker als een gemiddelde 4-takt fiets, maar m'n Mille heeft toch nog een hogere fun factor... en dat is weer een 4-takt.
 
Nou, een 4takt is een stuk zwaarder, ook het zwaarte punt bij een 4 takt ligt over het algemeen een stuk hoger. Daardoor kun je een 2takt, omdat dit meestal lichte fiesten zijn, een stuk beter in de bocht gooien. Je kan ook sneller door een bocht dan met een 4 takt. En het omgooien, vooral bij cicanes gaat sneller bij een 2takt, omdat je minder gewicht hoeft te verplaatsen.

Maar heb je wel eens 2takt bereden??

Aprilia RS250, niet zelf gehad wel veel op gereden
o, en een 125 cc aprilia, ook leuk!
 
Mijn vroegere brommer was een twee takt. Ik geloof toch echt dat ik sneller reed en meer kon gooien en smijten met mijn SV650S. Dat verhaal van een hogere fun factor is dus niet waar.
 
Ja, het is de toekomst he. Vroeger was 2takt beter dan 4 takt. Vandaar ook dat de koningsklasse bestond uit 500cc tweetakten. tegenwoordig met de voouitgang van techniek zijn de 4 takten(als sinds lange tijd) in opkomst. Ook een beetje omdat de 2 takt met de huidige beperkingen binnen de motogp bijna niet sneller te maken was zijn ze overgegaan op de 4 takten. Daar is het einde nog lang niet in zicht. De komst van waarschijnlijk 6 cilinder modellen. Vergeet niet dat de huidige 4 takten een inhoud van +/-1000cc hebben, tov 500cc van de tweetakten.
 
Niets is beter, maar het is anders. Is mijn mening. Het is niet eenvoudig om je omgeving te harmoniseren, maar ik denk dat je met die spreuk gewoon verder komt dan dat je eigen neus lang is.

en topic: tis maar net wat je wilt (of een probleem van maakt) nml. de zuigers en aanverwante delen moeten eerder vervangen worden. Dat betekent meer kosten.
 
Daarom staat beter ook tussen haakjes.

en je moet wel appels met appels vergelijken. Mijn brommers gingen ook sneller dat het gehandicapte voertuig van mijn oma, en ze stuurden ook beter.
 
Ik rijdt zelf ook 2-takt(rs250)
Het leuke van een 2-takt is o.a.dat je al heel veel lol kunt hebben zonder meteen 200+ te rijden.Verder vind ik het zelf mooi dat het blok etc.lekker simpel/licht is.En met 250cc meer dan 70pk opwekken!Das een cilinderinhoud van een bierglas!Maar ja....ben een 2-takt freak...MAAR ik vind 2-takt niet BETER als 4-takt.Het is gewoon een kwestie van houden van.
Nadeel vind ik wel de snelle onderhoudsintervallen/betrouwbaarheid?/en geen koeling in de file!verder :}
 
Vroeger waren de 2 takten zeker wel beter (lees hoe je dit wil lezen, sneller, ze liepen tenminste, leuker, je eigen interpretatie dus).

2 takt is zeker onderhoudsgevoeliger, maar als je de tik heb, heb je dat er zeker voor over.
 
Ja, het is de toekomst he. Vroeger was 2takt beter dan 4 takt. Vandaar ook dat de koningsklasse bestond uit 500cc tweetakten. tegenwoordig met de voouitgang van techniek zijn de 4 takten(als sinds lange tijd) in opkomst. Ook een beetje omdat de 2 takt met de huidige beperkingen binnen de motogp bijna niet sneller te maken was zijn ze overgegaan op de 4 takten. Daar is het einde nog lang niet in zicht. De komst van waarschijnlijk 6 cilinder modellen. Vergeet niet dat de huidige 4 takten een inhoud van +/-1000cc hebben, tov 500cc van de tweetakten.

Het wachten is nu op de 6 takt motoren, ik heb vanuit de wandelgangen al iets gehoord erover })
 
absoluut.kon na mijn rgv vorig jaar kiezen tussen een Gsx-r(1998) of een rs 250(2002)hen op beide gereden,maar het"gevoel" ging gewoon naar de aprilia....
 
Het enige wat ik eigenlijk wel altijd hoor en lees over 2 takten is dat ze veel onderhoud nodig hebben. Lijkt mij dat als ik een 2takt zou hebben en ik zou iedere keer moeten sleutelen dat voor mij de funfactor wel snel zou dalen. Want als ik op dat moment een 4takt zou rijden zou ik waarschijnlijk gewoon lekker kunnen rondrijden.

En ook 4takt fietsen zijn er toch wel in lichtere uitvoeringen zodat je ook daar lekker mee kan gooien en smijten :?

Maar ik moet eerlijk zeggen ik heb nooit 2takt gereden dus ik kan niet echt een goed oordeel geven. Misschien voor de mensen die 2 takt rijden toch een stukje houden van :?
 
Ja, het is de toekomst he. Vroeger was 2takt beter dan 4 takt. Vandaar ook dat de koningsklasse bestond uit 500cc tweetakten. tegenwoordig met de voouitgang van techniek zijn de 4 takten(als sinds lange tijd) in opkomst. Ook een beetje omdat de 2 takt met de huidige beperkingen binnen de motogp bijna niet sneller te maken was zijn ze overgegaan op de 4 takten. Daar is het einde nog lang niet in zicht. De komst van waarschijnlijk 6 cilinder modellen. Vergeet niet dat de huidige 4 takten een inhoud van +/-1000cc hebben, tov 500cc van de tweetakten.


Je verhaal klopt niet echt.

Dat ze nu met 4 takten in de moto gp rijden heeft alles te maken met de fabrikanten dit dat graag wilden (Honda)
Als de huidige motogp machines het met 500cc haden moeten doen was het niks geworden aangezien de 2takten dan veel sneller zijn.

En nog voor er 1 tweetakt op de circuits te zien was geweest, maakten de 4takten de dienst uit, pas in de 70er jaren kwamen de 500 tweetakten naar de circuits die al snel veel harder gingen dan de MV's en Honda's van toen.

2,3,4,5,6 en 8 cyl hebben we ook alemaal al gezien dus niets nieuws.
Betrouwbaarheid is waar het om gaat en dat is op de baan wat minder belangrijk, als zo'n 500cc tweetakt het een uur uithoud is het goed.
 
Je moet bij tweetakt denken dat je om de +/- 15.000 a 20.000 km nieuwe zuigers moet monteren. Uitaard afhankelijk van je rijstijl. Als je altijd boven in toeren rijd, zoals de meeste tweetakt mensen zullen doen, dan krijgen de zuiger uiteraard meer te verduren dan als je wat minder pittig rijdt. Ook is 2takt, in relatie tot de cc's, over het hele toerenbereik pittiger dan 4 takt.
 
Nou, dat is dus niet helemaal waar. Als het aan de fabrikanten had gelegen waren ze mooi bij tweetakt gebleven. De productie is een stuk voordeliger. De viertakten in de motogp, net zoals elke ander fiets in de motogp, zijn prototypes. Dit heeft de fabrikanten uiteraard heeeeel erg veel geld gekost om ze te fabriceren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan