U bocht snel (japans) Vs normaal

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.378
627
Gelderland
Dit is nog eens snel. Zo een goede techniek heb ik niet. Voor mij gewoon de normale snelheid. Heeft iemand dit wel eens gedaan?
 
ehh, pok, pok! (chicken.....) :+

Hou van bepaalde uitdagingen, maar niet dit. Ben meer de doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg type... :]
 
ehh, pok, pok! (chicken.....) :+

Hou van bepaalde uitdagingen, maar niet dit. Ben meer de doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg type... :]
Het hoeft niet zo extreem als in het filmpje hoor, ieder heeft zijn of haar eigen niveau.
Het is supergoed voor je skills op straat (vergeleken met circuit rijden; heel gaaf met je knie aan de grond door een bocht maar voor op de openbare weg niet zo nuttig).
 
Hier zie je Nederlands en Europees kampioen Richard van Schouwenburg aan het werk. :]
hold-my-beer-7171d0f7b7.jpg
 
Ziet er gaaf uit. Heb dit niveau bij lange na nie. Dat gymkhana ziet er wel leuk uit. Vind techniek vaak indrukwekkender om te zien dan snelheid maken.
 
Het hoeft niet zo extreem als in het filmpje hoor, ieder heeft zijn of haar eigen niveau.
Het is supergoed voor je skills op straat (vergeleken met circuit rijden; heel gaaf met je knie aan de grond door een bocht maar voor op de openbare weg niet zo nuttig).
Beetje kort door de bocht geredeneerd..... juist met (heel veel) circuitrijden heb ik geleerd om in onverwachte situaties rustig te blijven, overzicht te houden en handelen. Dat heeft mij op straat al heel wat keren geholpen in onverwachte situaties. Zeker op hogere snelheid...

Dus ook daar heb je zeker heel veel aan, knie aan de grond is dan ook geen stoerdoenerij maar een eztra referentiepunt.
 
Beetje kort door de bocht geredeneerd..... juist met (heel veel) circuitrijden heb ik geleerd om in onverwachte situaties rustig te blijven, overzicht te houden en handelen. Dat heeft mij op straat al heel wat keren geholpen in onverwachte situaties. Zeker op hogere snelheid...

Dus ook daar heb je zeker heel veel aan, knie aan de grond is dan ook geen stoerdoenerij maar een eztra referentiepunt.
Het moet ook kort door de bocht, anders maak je te veel meters! :+

Ik zette het even gechargeerd neer natuurlijk, ben het met je eens hoor.
 
Laatst bewerkt:
Dit is nog eens snel. Zo een goede techniek heb ik niet. Voor mij gewoon de normale snelheid. Heeft iemand dit wel eens gedaan?

Ik ben er vorig jaar mee begonnen, maar maar weinig tijd. Af en toe eens de Honda uithalen en op het terras wat oefenen. Is de meeste fun die je kan hebben in eerste versnelling. De stap om het zonder koppeling te doen was echt moeilijk, maar maakt het wel veel fijner. Hopelijk kan ik dit jaar terug een paar keer oefenen en komt er ooit wat hellingshoek bij kijken... Er is nog veel werk aan de winkel... En helaas bestaat motogymkhana in België niet meer. Wel een keer een dagje opleiding gevolgd waar dan ook een wedstrijdje bij zat. Zie tweede filmpje. Toen 6de geworden van de negen deelnemers, was ik wel blij mee.


Een voorvork revisie zou wel wonderen kunnen doen. Nu staat die de helft van de tijd te deinen, wat niet bevorderlijk is...

 
Weet zeker dat ik er niet slecht in zou zijn, wel in het onthouden van het parcours. Dat nadeel had ik ook met agility/behendigheid in de hondensport. Daar liep het haast altijd op fout _O-. Maar mooie sport gymkhana
 
Zijn er ook merken/type motoren die je er heel goed of juist niet goed voor kan gebruiken?
En dan bedoel ik niet een goldwing vs trial motor maar 2 of 4 cilinder, injectie/carb, aanpassingen (groter/kleiner tandwiel).
 
Weet zeker dat ik er niet slecht in zou zijn, wel in het onthouden van het parcours. Dat nadeel had ik ook met agility/behendigheid in de hondensport. Daar liep het haast altijd op fout _O-. Maar mooie sport gymkhana
Het onthouden van het parcours is inderdaad onderdeel van de uitdaging, in wedstrijdverband. :Y
Eerste keer vond ik het maar overdreven dat er een aantal met de ogen dicht en de armen in de lucht stonden te gebaren. Een paar evenementen later stond ik er net zo bij. :P
Zijn er ook merken/type motoren die je er heel goed of juist niet goed voor kan gebruiken?
En dan bedoel ik niet een goldwing vs trial motor maar 2 of 4 cilinder, injectie/carb, aanpassingen (groter/kleiner tandwiel).
Sportieve vier-cilinders worden er het meest voor gebruikt. Supermotard kan ook, de wielbasis is dan over het algemeen iets langer. En grotere stuuruitslag, dus moeilijker om rijdend tegen de aanslag te leggen. Áls dat dan lukt, draai je ook direct super kort…
Een Honda 2-cilinder (CB500, NTV650) gaat ook nog wel maar een Suzuki SV650 is al lastiger, want wat bonkiger.
Ik heb zelf met een MT-03 mee gedaan maar eigenlijk is de dikke 1-cilinder ook te bonkig. Met een Tricker 250 ging ik sneller hoewel die absoluut geen power heeft.
Nu heb ik een Triumph 675, die kan absoluut meer dan ik. Echt een kwestie van oefenen. Maar dat komt er te weinig van.

Een kortere overbrenging is inderdaad een vrijwel standaard aanpassing. Evenals dikke valbeugels natuurlijk. Stationair toerental moet makkelijk te regelen zijn (dat is bij carbs dan meestal weer makkelijker dan bij injectie). En verder is gewichtsbesparing altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er ook merken/type motoren die je er heel goed of juist niet goed voor kan gebruiken?
En dan bedoel ik niet een goldwing vs trial motor maar 2 of 4 cilinder, injectie/carb, aanpassingen (groter/kleiner tandwiel).

Hoe kleiner je voorwiel hoe makkelijker, niet voor niets dat bij ombouw van Enduro naar supermoto de 21" wielen omgewisseld worden voor (flink) kleinere.
 
Weet zeker dat ik er niet slecht in zou zijn, wel in het onthouden van het parcours. Dat nadeel had ik ook met agility/behendigheid in de hondensport. Daar liep het haast altijd op fout _O-. Maar mooie sport gymkhana

Ik ben zo blij dat ik niet de enige ben. Als ik bijvoorbeeld ergens de weg zou moeten vragen, ben je mij al kwijt bij de derde zin. 😭
 
Ik ben er vorig jaar mee begonnen, maar maar weinig tijd. Af en toe eens de Honda uithalen en op het terras wat oefenen. Is de meeste fun die je kan hebben in eerste versnelling. De stap om het zonder koppeling te doen was echt moeilijk, maar maakt het wel veel fijner. Hopelijk kan ik dit jaar terug een paar keer oefenen en komt er ooit wat hellingshoek bij kijken... Er is nog veel werk aan de winkel... En helaas bestaat motogymkhana in België niet meer. Wel een keer een dagje opleiding gevolgd waar dan ook een wedstrijdje bij zat. Zie tweede filmpje. Toen 6de geworden van de negen deelnemers, was ik wel blij mee.


Een voorvork revisie zou wel wonderen kunnen doen. Nu staat die de helft van de tijd te deinen, wat niet bevorderlijk is...

Dan is het maar goed dat het nog geen lekker weer is.
Beetje druk op het terras namelijk
 
Zijn er ook merken/type motoren die je er heel goed of juist niet goed voor kan gebruiken?
En dan bedoel ik niet een goldwing vs trial motor maar 2 of 4 cilinder, injectie/carb, aanpassingen (groter/kleiner tandwiel).
In Japan zijn ze gek van de vtr250 voor deze sport. Ook nog redelijk wat tweetakten. Maw, licht helpt. Maar is zeker geen must. Je ziet daar ook serieus wat gsx-r en zxr1300 enzo. Echt alles kan. Persoonlijk vind ik mijn CB er best ok voor wegens uitermate soepel blok onderin.
Tijdje terug een mt-07 mee gehad van de garage voor een avondje en ik moet zeggen dat dat direct een pak makkelijker ging wegens lichter en minder zwalpend.


Ik verwacht wel beterschap als ik mijn voorvork eens reviseer en er eventueel iets straffer spul in steek. Dat zo na 24 jaar en 70.000 km het beste gehad heeft is niet vreemd. Oja, ik mis (door het hoge gewicht) ook wel wat kracht in de achterrem.
Het onthouden van het parcours is inderdaad onderdeel van de uitdaging, in wedstrijdverband. :Y
Eerste keer vond ik het maar overdreven dat er een aantal met de ogen dicht en de armen in de lucht stonden te gebaren. Een paar evenementen later stond ik er net zo bij. :P

Sportieve vier-cilinders worden er het meest voor gebruikt. Supermotard kan ook, de wielbasis is dan over het algemeen iets langer. En grotere stuuruitslag, dus moeilijker om rijdend tegen de aanslag te leggen. Áls dat dan lukt, draai je ook direct super kort…
Een Honda 2-cilinder (CB500, NTV650) gaat ook nog wel maar een Suzuki SV650 is al lastiger, want wat bonkiger.
Ik heb zelf met een MT-03 mee gedaan maar eigenlijk is de dikke 1-cilinder ook te bonkig. Met een Tricker 250 ging ik sneller hoewel die absoluut geen power heeft.
Nu heb ik een Triumph 675, die kan absoluut meer dan ik. Echt een kwestie van oefenen. Maar dat komt er te weinig van.

Een kortere overbrenging is inderdaad een vrijwel standaard aanpassing. Evenals dikke valbeugels natuurlijk. Stationair toerental moet makkelijk te regelen zijn (dat is bij carbs dan meestal weer makkelijker dan bij injectie). En verder is gewichtsbesparing altijd goed.
Ik zou verwachten dat de draaicirkel van zo een Triumph te groot is. Maar dus niet?
 
Ik zou verwachten dat de draaicirkel van zo een Triumph te groot is. Maar dus niet?
Experts vinden de stuuruitslag inderdaad te klein maar voor mijn ego is het heel prettig dat ik ‘m relatief makkelijk tegen de aanslag krijg dus vooralsnog laat ik het zo. ;)

Die VTR250’s zijn heel leuke fietsjes, jammer eigenlijk dat je die hier nooit ziet (en dan bedoel ik die met vakwerk frame, niet de ‘90’s yoghurt bekers. Edit: oh wel bijna hetzelfde blok geloof ik).
 
Terug
Bovenaan Onderaan