lionofjudah
MF veteraan
Dit is nog eens snel. Zo een goede techniek heb ik niet. Voor mij gewoon de normale snelheid. Heeft iemand dit wel eens gedaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het hoeft niet zo extreem als in het filmpje hoor, ieder heeft zijn of haar eigen niveau.ehh, pok, pok! (chicken.....)
Hou van bepaalde uitdagingen, maar niet dit. Ben meer de doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg type...
In mei en juni staan 2 data in Pijnacker.Dat vergt inderdaad andere dan ‘normale’ skills. Het is motogymkhana, een japanse behendigheidssport.
Er is ook een vereniging in NL Moto Gymkhana - De motorsport van Nederland
Het seizoen gaat bijna weer beginnen dus kom vooral eens kijken, of nog beter: meedoen!
Natuurlijk!In mei en juni staan 2 data in Pijnacker.
Mag je ook gewoon komen kijken?
Hier zie je Nederlands en Europees kampioen Richard van Schouwenburg aan het werk.
Ja, dat zeiden ze bij de NFL ook, maar na de eerste hit van een 200kg grote linebacker ben ik maar weer gewoon gaan kijkenNatuurlijk!
Maar meedoen is echt leuker hoor
Beetje kort door de bocht geredeneerd..... juist met (heel veel) circuitrijden heb ik geleerd om in onverwachte situaties rustig te blijven, overzicht te houden en handelen. Dat heeft mij op straat al heel wat keren geholpen in onverwachte situaties. Zeker op hogere snelheid...Het hoeft niet zo extreem als in het filmpje hoor, ieder heeft zijn of haar eigen niveau.
Het is supergoed voor je skills op straat (vergeleken met circuit rijden; heel gaaf met je knie aan de grond door een bocht maar voor op de openbare weg niet zo nuttig).
Het moet ook kort door de bocht, anders maak je te veel meters!Beetje kort door de bocht geredeneerd..... juist met (heel veel) circuitrijden heb ik geleerd om in onverwachte situaties rustig te blijven, overzicht te houden en handelen. Dat heeft mij op straat al heel wat keren geholpen in onverwachte situaties. Zeker op hogere snelheid...
Dus ook daar heb je zeker heel veel aan, knie aan de grond is dan ook geen stoerdoenerij maar een eztra referentiepunt.
Dit is nog eens snel. Zo een goede techniek heb ik niet. Voor mij gewoon de normale snelheid. Heeft iemand dit wel eens gedaan?
Het onthouden van het parcours is inderdaad onderdeel van de uitdaging, in wedstrijdverband.Weet zeker dat ik er niet slecht in zou zijn, wel in het onthouden van het parcours. Dat nadeel had ik ook met agility/behendigheid in de hondensport. Daar liep het haast altijd op fout . Maar mooie sport gymkhana
Sportieve vier-cilinders worden er het meest voor gebruikt. Supermotard kan ook, de wielbasis is dan over het algemeen iets langer. En grotere stuuruitslag, dus moeilijker om rijdend tegen de aanslag te leggen. Áls dat dan lukt, draai je ook direct super kort…Zijn er ook merken/type motoren die je er heel goed of juist niet goed voor kan gebruiken?
En dan bedoel ik niet een goldwing vs trial motor maar 2 of 4 cilinder, injectie/carb, aanpassingen (groter/kleiner tandwiel).
Zijn er ook merken/type motoren die je er heel goed of juist niet goed voor kan gebruiken?
En dan bedoel ik niet een goldwing vs trial motor maar 2 of 4 cilinder, injectie/carb, aanpassingen (groter/kleiner tandwiel).
Weet zeker dat ik er niet slecht in zou zijn, wel in het onthouden van het parcours. Dat nadeel had ik ook met agility/behendigheid in de hondensport. Daar liep het haast altijd op fout . Maar mooie sport gymkhana
Dan is het maar goed dat het nog geen lekker weer is.Ik ben er vorig jaar mee begonnen, maar maar weinig tijd. Af en toe eens de Honda uithalen en op het terras wat oefenen. Is de meeste fun die je kan hebben in eerste versnelling. De stap om het zonder koppeling te doen was echt moeilijk, maar maakt het wel veel fijner. Hopelijk kan ik dit jaar terug een paar keer oefenen en komt er ooit wat hellingshoek bij kijken... Er is nog veel werk aan de winkel... En helaas bestaat motogymkhana in België niet meer. Wel een keer een dagje opleiding gevolgd waar dan ook een wedstrijdje bij zat. Zie tweede filmpje. Toen 6de geworden van de negen deelnemers, was ik wel blij mee.
Een voorvork revisie zou wel wonderen kunnen doen. Nu staat die de helft van de tijd te deinen, wat niet bevorderlijk is...
In Japan zijn ze gek van de vtr250 voor deze sport. Ook nog redelijk wat tweetakten. Maw, licht helpt. Maar is zeker geen must. Je ziet daar ook serieus wat gsx-r en zxr1300 enzo. Echt alles kan. Persoonlijk vind ik mijn CB er best ok voor wegens uitermate soepel blok onderin.Zijn er ook merken/type motoren die je er heel goed of juist niet goed voor kan gebruiken?
En dan bedoel ik niet een goldwing vs trial motor maar 2 of 4 cilinder, injectie/carb, aanpassingen (groter/kleiner tandwiel).
Ik zou verwachten dat de draaicirkel van zo een Triumph te groot is. Maar dus niet?Het onthouden van het parcours is inderdaad onderdeel van de uitdaging, in wedstrijdverband.
Eerste keer vond ik het maar overdreven dat er een aantal met de ogen dicht en de armen in de lucht stonden te gebaren. Een paar evenementen later stond ik er net zo bij.
Sportieve vier-cilinders worden er het meest voor gebruikt. Supermotard kan ook, de wielbasis is dan over het algemeen iets langer. En grotere stuuruitslag, dus moeilijker om rijdend tegen de aanslag te leggen. Áls dat dan lukt, draai je ook direct super kort…
Een Honda 2-cilinder (CB500, NTV650) gaat ook nog wel maar een Suzuki SV650 is al lastiger, want wat bonkiger.
Ik heb zelf met een MT-03 mee gedaan maar eigenlijk is de dikke 1-cilinder ook te bonkig. Met een Tricker 250 ging ik sneller hoewel die absoluut geen power heeft.
Nu heb ik een Triumph 675, die kan absoluut meer dan ik. Echt een kwestie van oefenen. Maar dat komt er te weinig van.
Een kortere overbrenging is inderdaad een vrijwel standaard aanpassing. Evenals dikke valbeugels natuurlijk. Stationair toerental moet makkelijk te regelen zijn (dat is bij carbs dan meestal weer makkelijker dan bij injectie). En verder is gewichtsbesparing altijd goed.
Experts vinden de stuuruitslag inderdaad te klein maar voor mijn ego is het heel prettig dat ik ‘m relatief makkelijk tegen de aanslag krijg dus vooralsnog laat ik het zo.Ik zou verwachten dat de draaicirkel van zo een Triumph te groot is. Maar dus niet?