Uitlaat aanpassen van 2 dempers naar 1

Pizzaboy

Die hard MF'er
11 sep 2006
308
0
35
Rijswijk
Ik heb een vraagje ik heb een Ducati monster 600. Daar zitten nu aan beide kanten een
uitlaat demper. Nu zou ik het mooier vinden als dat ik nog maar aan een kant een demper heb hangen.

Nu kan je bij een specialist voor een mooi bedrag een nieuw systeempje kopen.
Maar ik wil zelf wat gaan hobbyen.

Nu is de vraag als ik nu groten deels me huide (standaard) bochten ga hergebruiken.
Waar moet ik dan op letten. Heeft iemand ervaring met zo iets degelijks ?


Groet

Wijnand
 

geoff

Die hard MF'er
9 jul 2004
526
0
volgens mij heeft iemand in het sp-1 forum dat gedaan vraag daar maar eens.
 

BandY

RIPvH
17 apr 2008
37.028
8.425
www.norm-alert.nl
Ik heb een vraagje ik heb een Ducati monster 600. Daar zitten nu aan beide kanten een
uitlaat demper. Nu zou ik het mooier vinden als dat ik nog maar aan een kant een demper heb hangen.

Nu kan je bij een specialist voor een mooi bedrag een nieuw systeempje kopen.
Maar ik wil zelf wat gaan hobbyen.

Nu is de vraag als ik nu groten deels me huide (standaard) bochten ga hergebruiken.
Waar moet ik dan op letten. Heeft iemand ervaring met zo iets degelijks ?


Groet

Wijnand
Ik heb lang geleden, heel lang geleden zelf een 4 in één van RVS gemaakt voor een Honda CBR ??

Ik heb de bestaande bochten gebruikt en de ze verlegd/verlengd naar één demper van RVS

Ik had de uiteinde van de demper voorzien van een losneembaar deksel zodat ik in het inwendige deel van de demper dingen kon veranderen zoals de diameter van de geperforeerde pijp etc. en het isolatiemateriaal.

Het is natuurlijk logisch dat de inlaatvolumme capaciteit van de enkele demper overeen moet komen met de gezamelijke inlaatvolumme capaciteit van de andere dempers tesamen.

Snap i :?
 

Rob Troost

MF veteraan
Donateur
12 jan 2002
4.451
8
ergens in Dld
Bezoek site
de monster heeft een kruisstuk waar de pijpen van de cilinders bij elkaar komen en naar de dempers gaan.
je zou er 1 pijp af kunnen zagen en dicht lassen, moet je wel dunwandig rvs kunnen lassen.
eigenlijk moet dan de pijp naar de demper dan dikker gemaakt moeten worden (en de demper aangepast), maar het zal wel werken.
 

Pizzaboy

Die hard MF'er
11 sep 2006
308
0
35
Rijswijk
Ja dat had ik dus ook in gedacht om een demper bij de kruizing aan te passen.

Alleen voor het stukje bocht wat ik na die kruising laat zitten (naar de demper)

Zou ik dus grootter moeten maken. even de check stel hij is nu 30 mm zou die dan 60mm moeten worden ?

Demper aanpassen moet denk wel makkelijk kunnen toch ?? demper nog een beetje inkorten dan is die helemaal dik.
 

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.023
251
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
oppervlakte = pi x R2. Oftwel voor dubbele doorstroming hoeft de diameter maar met wortel 2 = ongeveer factor 1,4 vergroot te worden.

En dan houden we nog iet eens rekening met de weerstand, die is in 1 buis van 14 cm2 lager dan in 2 x 7 cm2

Tss, jeugd van tegenwoordig, leert ook niets meer op school :+
 

Bozzie

MF veteraan
5 jul 2005
2.668
0
NMGN
www.motor-forum.nl
oppervlakte = pi x R2. Oftwel voor dubbele doorstroming hoeft de diameter maar met wortel 2 = ongeveer factor 1,4 vergroot te worden.

En dan houden we nog iet eens rekening met de weerstand, die is in 1 buis van 14 cm2 lager dan in 2 x 7 cm2

Tss, jeugd van tegenwoordig, leert ook niets meer op school :+
Je berekening klopt niet! :+
 

Pizzaboy

Die hard MF'er
11 sep 2006
308
0
35
Rijswijk
Oke dus voor het stuk waar alle uitlaat gassen bijelkaar door de uitlaat naar de demper gaan moet ik de huidige diameter x 1,4 doen.

Dus stel nu is het 30 mm dan moet ie na de aanpassing 42mm worden.

het totale stuk waar de uitlaatgassen beide door heen gaan is nu +/- 15 a 20 cm en die lengte wil ik handhaven.