Uitlaat opnieuw vullen, welk materiaal?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik heb net twee leovince's SBK opgehaald maar ik vermoed dat er al heel wat kilometers mee is gemaakt.

LeoVince schijnt "repack kits" te verkopen maar ik zie prijzen van 100 euro per demper... Dat gaat mij even te ver!

Wie kan mij vertellen wat er precies in zit (niet alleen dempingswol/glaswol schijnt?!) en waar ik dit spul hopelijk aanzienlijk goedkoper kan krijgen?
 
Rockwool ga ik maar niet mee experimenten denk ik :)

Ik heb geen flauw idee hoeveel je van wat nodig hebt. De goedkoopste opties zijn samen ook 66 euro, maar of je daar twee dempers mee kan vullen?

Verder weet ik ook niet hoe warm de einddempers worden en of ze ook echt daadwerkelijk zo slijten dat ze gevuld moeten worden.

Geen ervaring op dit gebied :)
 
Als 1 zak voldoende is voor twee uitlaten dan valt het mee inderdaad.

Is het ook nodig om het RVS wol te vervangen of is dat gewoon gerbruikbaar (tenzij het helemaal uit elkaar valt).

Heb de originele uitlaat ook gewoon liggen dus kan rustig aan de slag, eerst open maken en de boel inspecteren.

Heb ergens ook nog RVS blindklinknagels liggen zonder gat, maar dan is het vooral de vraag "waar is ergens"...
 
Gewoon de eerste de beste motorcross zaak binnen lopen. Hebben geschikt wol of mat voor een normale prijs.
Demper met wol vol stoppen (niet vol proppen) of de mat met wat schilderstape om de geperforeerde pijp plakken en demper weer in elkaar schuiven. Klaar.
 
Zojuist een eerste rondje gedaan met de LeoVince's en ik vind ze toch net een tikkie te luid met dB killer, dus toch maar shoppen naar de vulling.

Helaas geen cross shops in de buurt, dus vermoed toch dat het online bestellen wordt.
Rockwool o.i.d. durf ik niet aan, zal misschien (bijna) hetzelfde spul zijn maar ik heb geen zin om het nogmaals te moeten doen haha.

Dan rest alleen nog de gemiddelde temperatuur, waar moet ik zo'n beetje rekening mee houden?
 
Heb de dB killers er even uit gehaald, type 32B zit er in maar ik zie ook type 32BF online.

Hierbij zitten er 12x 9,5mm gaten in en is de voorkant dichtgelast.

Zou dit nog beter dempen en zou het lonen om er zelf iets aan te verbouwen?

Word dan meteen de eerste las oefening met de tig machine.. :)
Die krengen kosten wel 55 euro p.s. dus ga hele kleine puntlasjes toepassen zodat ik het ook weer ongedaan kan maken.

Zie ook bijlagen
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-09-08-18-51-32-774_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_2022-09-08-18-51-32-774_com.google.android.apps.docs.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot_2022-09-08-18-54-32-888_com.microsoft.emmx.jpg
    Screenshot_2022-09-08-18-54-32-888_com.microsoft.emmx.jpg
    50,1 KB · Weergaven: 18
Heb de dB killers er even uit gehaald, type 32B zit er in maar ik zie ook type 32BF online.

Hierbij zitten er 12x 9,5mm gaten in en is de voorkant dichtgelast.

Zou dit nog beter dempen en zou het lonen om er zelf iets aan te verbouwen?

Word dan meteen de eerste las oefening met de tig machine.. :)
Die krengen kosten wel 55 euro p.s. dus ga hele kleine puntlasjes toepassen zodat ik het ook weer ongedaan kan maken.

Zie ook bijlagen
Begin eerst met de wol te vervangen.
Ik zou niet aan de DB killers komen.
 
Over welke motor gaat het?
Vooral dikke 1 en 2 cilinders hebben zeer goede kwaliteit nodig.
Die blazen alles er binnen de kortste keren anders weer uit.
Als er inoxwol rond de buis zit,die niet verwijderen als hij nog in goede staat is,anders zeker vervangen.
 
Heb voor de uitlaten gewoon Rockwool. gaat tot 1000 graden waar je niet aan komt met aan het eind met je gewone uitlaat
 

Bijlagen

  • DSCN1584.JPG
    DSCN1584.JPG
    301,8 KB · Weergaven: 77
  • DSCN1586.JPG
    DSCN1586.JPG
    304,6 KB · Weergaven: 77
  • DSCN1591.JPG
    DSCN1591.JPG
    280,4 KB · Weergaven: 77
Het stond nog eens op de wenslijst om zelf eens RVS absorptiedemper te maken voor de diesel, daar maakt het niet zo veel uit aangezien de turbo en katalysator het meeste geluid al wegnemen. Dan prop ik daar wel rockwool in.

Ben gister begonnen met het uit elkaar halen van 1 demper.

Had eerst de eindkap er af gehaald maar toen bleef de core zitten, toen ook de andere kant maar los gehaald en nu ligt 'ie helemaal uit elkaar. Kan ik hem meteen met scotchbrite behandelen (geborsteld alu).

Viel wel op dat er nog een extra mat in zat, dus rvs wol, dan dempermateriaal en daar onheen nog een (glas?) mat tegen de buitenkant aan. Die laatste plaats ik ook terug zodra vandaag mijn nieuwe wol binnen komt.
 

Bijlagen

  • IMG_20220912_180216_1.jpg
    IMG_20220912_180216_1.jpg
    297,3 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20220912_180157.jpg
    IMG_20220912_180157.jpg
    249,4 KB · Weergaven: 48
Ik heb heel goede ervaringen met de rvs sponsjes van Action.
Die heb ik in mijn eigenbouw demper gehad, op een BMW R1100RS zijspan.
Na 10.000 km was er nog niks te zien van slijtage, verbranding, of weggeblazen materiaal.
Het is alweer even geleden maar ik kocht toen een emmer vol voor 10 euro
20220913_090147.jpg


Goed aanstampen voor het beste resultaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan