uitlaatgas handvatverwarming

kabelloos je handschoenen verwarmen zonder een extra accu in de handschoenen...mmm zet met te denken....Ik heb hier van die kaarsjes die opladen op een schotel zonder ook maar met iets contact te maken...inductiespanning cq stroom.
Daar moet iets op te vinden zijn. dan hoef je ook geen kabeltjes aan te sluiten om je handschoenen te verwarmen.
 
Over kansloosheid gesproken.
Het idee is natuurlijk dolletjes en creatieve mensen moet je niet belemmeren in hun uitspattingen zei iemand laatst nog tegen me.
Allemaal leuke ideën met warmtewisselaars, koelmiddel en gebakken (uitlaat-)lucht
Maar vertel eens;

In welk opzicht of op welke manier ooit mogelijk zou een pijp met warme lucht of warme vloeistof het kunnen winnen van een elec. draadje met een paar mm in doorsnee?

En om 1 en andere te regelen, want je wilt natuurlijk geen zweethanden krijgen of reeds bevroren vingers in de eerste km's, hoe zie jij dat een ventiel, kraan of afsluiter moet concureren tegen bijv. een potmetertje?

Zo moeilijk is het helemaal niet. Het enige wat je nodig hebt is een kunststof kap met slangaansluiting om achter de radiator te plaatsen. In die kap moet dan een rooster zitten dat je bij warm weer kunt openzetten en eventueel kun je er nog een ventilator in plaatsen.
De slang naar de handkappen kun je bij veel motoren (vooral degene met kuipdelen) wel netjes wegwerken. Op het stuur komt dan een verdeler met bv een schuifklep die de warme lucht naar de handkappen leidt.
Kortom: een paar spuitgietdelen van kunststof, wat slang en wat bevestigingsmateriaal.
 
... In welk opzicht of op welke manier ooit mogelijk zou een pijp met warme lucht of warme vloeistof het kunnen winnen van een elec. draadje met een paar mm in doorsnee?...
Vraag het bijvoorbeeld eens aan BMW...

De R1100RT (en dat is vast niet het enige model) heeft een oliekoeler voor in de kuip die je warme lucht op je handen kunt laten blazen.
Die warmte is er al en anders wordt het toch weggegooid, dat scheelt weer capaciteit voor de accu/ dynamo.

Kleding verwarming door middel van koelvloeistof is ook zoiets; ook dat bestaat al.
Daarbij zitten er twee slangaansluitingen (snelkoppelingen) aan de kleding die je aansluit op het koelsysteem van de motor.
Ergens op dit forum heb ik het al eens eerder gepost, zou wel moeten zoeken om het terug te vinden.

Zelf heb ik zitten denken aan buddyseatverwarming door koelvloeistof; met een regelbare thermostaat moet dat heerlijk comfortabel zitten in de winterkou.
 
Laatst bewerkt:
Lol dik 7 pagina's!

Maar het idee gaat nergens over en die uitlaatgassen zijn zo heet dat je handen verbranden waarschijnlijk, nu we toch gekke ideeën hebben, weet iemand hoe ik mijn motor kan ombouwen om op water te rijden?
 
Ja en een hoop van die warmte vloeid gewoon weg via het stuur voordat het ooit je handen heeft bereikt, en je kan net zoveel koude lucht bijmengen als je zelf wilt. Je zou zelfs een pijp om de bestaande uitlaatpijp heen kunnen lassen zodat je niet de warmte van de uitlaatgassen gebruikt maar de warmte die de bochten uitstralen. De mogelijkheden om de temperatuur te reduceren zijn eindeloos.

Post dan gewoon niks als jezelf net zoveel technisch verstand hebt als een fishstick :W
 
Laatst bewerkt:
Theoretisch wel mogelijk ja...maar de vlinderklep zal in stappen of zelfs staploos aangestuurd moeten worden...draadjes dus...
Om de temperatuur te meten en te vergelijken heb je een aantal sensoren nodig....alweer draadjes..
Dan moet je gaten boren in je stuur, tenminste als je een stuur hebt en geen clipons, en dat gaten boren verzwakt je stuur enorm..dus stuur versterken in en om de gaten.
Dan nog een manier vinden om met flexibele slangen de uitlaatgassen of de gemengde lucht van je uitlaatbochten naar je bewegende stuur kunt brengen...

Veel makkelijker is het gebruik van vloeistof, bijvoorbeeld van je koelsysteem....hiervan heb je een stuk minder volume nodig om het stuur op te warmen dan lucht. en dus kunnen de gaten in je stuur kleiner zijn, de slangetjes kunnen klein zijn en ik zou het geheel dan met een gewone schakelaar en een pompje laten werken...of niet..

Electronisch gestuurde kleppen... je kan gewoon handmatig te verstellen klep/opening bij de stuureindes maken om de uitstroomsnelheid te bepalen.

En gaten boren verzwakt je stuur enorm... daarom boren ze die er zeker ook standaard al in om de gashendel vast te zetten? En als je een gat boort tussen de 2 stuurklemmen verlies je amper sterkte, en toevállig is juist daar de stuurbeweging ook het minst en kan je prima met een korte slang de stuurbeweging opvangen.

En het vloeistofsysteem (wat onder druk staat) verbinden met je stuur, nee dat is een briljant plan.


Een vergezocht idee kritisch benaderen, oké. Maar kom dan wel met realistisch commentaar. Als ik de teksten van de TS zo lees lijkt ie wel te weten waar die mee bezig is.
 
Leuk topic dit!

ZIt dit hier zo even door te lezen en ben toch wel benieuwd naar dat nieuwe koppelingssysteem wat genoemd werd.
Heb zelf daar ook een ideetje over. Als je nu eens het linkervoetpedaal en de koppelingshendel combineerd. Hiermee bedoel ik als je dus wilt schakelen dat je dus met je voet de beweging omhoog of omlaag maakt en dat dus het eerste deel van die beweging de koppeling is en als je dan door drukt het schakelmechanisme in werking zet. Door je voet weer terug te trekken laat je de koppeling weer opkomen. Heb je de linker hand dus niet nodig om te koppelen. Alles doe je dus in 1 beweging met je voet.

Iemand bezwaren? Ben overigend totaal niet motor/auto-technisch aangelegd, mochten hier dus bezwaren aan kleven hoor ik het graag of hebben we het er niet meer over. :D

Mocht dit een geniaal plan zijn en dus de toekomst hebben dan ben ik benieuwd hoe je zoiets ten gelden maakt. 8-)
 
Electronisch gestuurde kleppen... je kan gewoon handmatig te verstellen klep/opening bij de stuureindes maken om de uitstroomsnelheid te bepalen.

En gaten boren verzwakt je stuur enorm... daarom boren ze die er zeker ook standaard al in om de gashendel vast te zetten? En als je een gat boort tussen de 2 stuurklemmen verlies je amper sterkte, en toevállig is juist daar de stuurbeweging ook het minst en kan je prima met een korte slang de stuurbeweging opvangen.

En het vloeistofsysteem (wat onder druk staat) verbinden met je stuur, nee dat is een briljant plan.


Een vergezocht idee kritisch benaderen, oké. Maar kom dan wel met realistisch commentaar. Als ik de teksten van de TS zo lees lijkt ie wel te weten waar die mee bezig is.
Over kritisch benaderen gesproken..!!

een klein gaatje in een stuur maken zal idd de stevigheid niet erg beinvloeden, maar als je lucht wilt gebruiken dan heb je een grotere opening nodig en dan komt de stevigheid wel in het geding. Probeer het aar eens uit...een buis van 20mm zonder gat buigen en een buis met een gat van 15mm buigen...waar denk je dat ie buigt of breekt ?

Wat is er mis met op druk zijnde vloeistof in een buis ? Mijn cv,koelsysteem en zelfs koelkast hebben buizen met vloeistof onder hoge druk.... Wel natuurlijk ervanuitgaand dat het stuur uit een deel bestaat en er verder geen gaten inzitten. Voor vloeistof kun je met kleinere gaten volstaan.

Het idee met handbediende kleppen op je stuureindes.. _O- Zie je onder het rijden continu aan die kleppen draaien ? gas loslaten om met je temp ff wat kouder te zetten..?

Realistisch comentaar...ik dacht daar toch echt wel aan te voldoen..en nogmaals..theorie en praktijk verschillen vaak enorm.
 
Afhankelijk hoe groot... maar dan boor je toch meerdere kleine gaten, en nogmaals, tussen de stuurklemmen (de meest logische plek voor een aansluiting) kan je ook gewoon groot boren.

CV-installatie is leuk, maar daar stuur je toch niet mee?

En je hoeft het niet continue te regelen, je hebt niet de regelnauwkeurigheid van een CV nodig ofzo, je wilt het gewoon niet koud hebben.
 
Hoe je het ook wend of keert het blijft een Guus Flater idee en hoe graag je ook uitvinder wilt zijn, dit gaat het niet worden. Nou, wellicht is het voor jezelf een aardig project :+

Omdat de alternatieven die er al zijn heel goed werken, relatief goedkoop zijn en makkelijk kunnen worden ingebouwd.

Uitlaatgassen of zelfs water hebben een constructie nodig die veel moeilijker automatisch te regelen is en het inbouwen daarvan is niet eenvoudig en het is zeker een dure oplossing omdat dit zeer waarschijnlijk geen massa product zal worden. Alleen al omdat er ontzetten veel verschillende motoren zijn.

Ik zie geen enkel lichtpuntje voor deze brainwave en het gebruik van uitlaatgassen of heet water kan potentieel gevaarlijk zijn.


...Wereldvrede in een dag, dat is pas een uitvinding...
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik dat op dit moment kan inschatten lijkt mij het geluid niet zo'n probleem. Ik zat namelijk te denken aan een kleine bypass. Ik denk dat het geluid door de relatief grote lengte en relatief smalle diameter vanzelf uitdempt.

@Fazerracer: ik apprecieer je eerlijke oordeel over het systeem. Ik neem het mee in mijn besluitvorming over de geschiktheid van het idee. Mocht ik het voor een paar tientjes kunnen maken heb ik in ieder geval al 1 klant (mezelf).

Helaas voor u, ingenieur, werkt een uitlaat precies andersom: geluid wordt gedempt door het uitlaatgas uit te laten zetten in een grotere ruimte. Daarom hebben dempers een grotere diameter dan de rest van de pijp. Dat heet een expansiedemper.

Wat jij (als ik mag tutoyeren) voorstelt heeft meer weg van een trompet: een lange smalle buis waarin de drukgolven elkaar snel opvolgen.
Dan moet je idd een E-keur op je stuur krijgen ivm de geluidsproductie.
En ik heb niet het hele topic meer gelezen, maar wat ga je nu doen tegen CO vergiftiging?

Beste voorstel wat ik tot nu toe gezien heb is warme lucht, niet zijnde uitlaatgas, naar je stuur te leiden.
 
Wat ik alleen niet helemaal snap:
Waarom wil je niet 1 dun kabeltjes die flexibel is en makkelijk weg te werken.. maar wel flexibele slangen naar en door je stuur? Of het nou gas, olie of kvs is, je houd slangen die ook je stuurbeweging niet veel makkelijker gaan maken!
Ontwerpen is leuk, maar betekend ook voor- en nadelen van concepten tegen elkaar afwegen ;)
 
Leuk topic dit!

ZIt dit hier zo even door te lezen en ben toch wel benieuwd naar dat nieuwe koppelingssysteem wat genoemd werd.
Heb zelf daar ook een ideetje over. Als je nu eens het linkervoetpedaal en de koppelingshendel combineerd. Hiermee bedoel ik als je dus wilt schakelen dat je dus met je voet de beweging omhoog of omlaag maakt en dat dus het eerste deel van die beweging de koppeling is en als je dan door drukt het schakelmechanisme in werking zet. Door je voet weer terug te trekken laat je de koppeling weer opkomen. Heb je de linker hand dus niet nodig om te koppelen. Alles doe je dus in 1 beweging met je voet.

Iemand bezwaren? Ben overigend totaal niet motor/auto-technisch aangelegd, mochten hier dus bezwaren aan kleven hoor ik het graag of hebben we het er niet meer over. :D

Mocht dit een geniaal plan zijn en dus de toekomst hebben dan ben ik benieuwd hoe je zoiets ten gelden maakt. 8-)
Klinkt opzich leuk, maar koppelen kost wel enige kracht natuurlijk. Dan zul je volgens mij al een bekrachtigingssysteem erbij moeten zetten (denk aan stuur/rembekrachtiger in de auto). En tegenwoordig hebben ze al electronische bakken met dubbele koppeling dus wss had je dit idee jaaaaren geleden dan moeten uitontwikkelen :P
 
motto:

niets doen levert zeker geen verbetering op. Nadenken voordat je iets gaat doen,
moet dus niet de conclusie opleveren dat je maar het beste niets kunt doen.

Ik vind het opmerkelijk dat er van de ene kant azijnpissers zijn die zeggen dat het niet kan,
EDIT: (mensen die alleen maar beren op de weg zien liggen)
terwijl er ook mensen zijn die laten zien dat het al bestaat (bmw)...vreemd

kan niet ligt op het kerkhof, en wil niet ligt ernaast.
 
Laatst bewerkt:
Mwhoa...ik weet niet hoor. Ik geloof niet dat de "azijnpissers" (zijn jouw woorden) hier echt werkelijk bedoelen dat het niet KAN.
Het is alleen zo omslachtig (en dan druk ik me nog bescheiden uit) wat jij wilt gaan maken.
Te meer omdat je een draadje al 'lastig' vind, nee dan moet je toch niet aankomen met iets wat vele malen ingewikkelder is.

Maar jij wilt gewoon iets anders maken dan elektrische handvat verwarming. Dát is het heh?
(maar je kunt/wilt nu niet meer toegeven dat de bestaande elektrische handvat-verwarming eigenlijk toch wel handig(er) is) ;)
 
Laatst bewerkt:
Die reactie had ik al verwacht, daarom heb ik die edit er bij gezet :)

Ow ja, edit. haha, ja oké beren op de weg. Maar luister nou eens, je kan het toch niet hier gaan lopen verkopen dat je een draadje een dusdanig nadeel vind dat je daarom maar een omslachtig idee als deze gaat zitten uitwerken.
Door de complexiteit creëer jij toch zelf dat er mensen zijn die "beren op de weg" zien.

Hoe bedoel je beren op de weg?
Wat voor beren op de weg zijn er dan met het draadje? In ieder geval veel minder dan met jouw systeem waar je tegen aan loopt.
Dat het kan is uiteraard een feit dat hoor je mij niet tegen spreken, maar een motivatie van jou 'omdat de uitlaatbochten zo dicht bij het stuur zitten' is toch geen reële beweegredenen om dan maar zo ingewikkeld te lopen doen.

Je wilt je denk ik gewoon onderscheiden door iets hobbymatigs te maken voor eigen gebruik. De reden (lastig draadje enzo) en je motivaties zijn door jezelf verzonnen om te kunnen rechtvaardigen waarom je dit gaat ontwikkelen. Niet meer, niet minder. (denk ik)
 
Laatst bewerkt:
Uitlaatgassen in je stuur lijkt me ook niet echt praktisch, een soort van warmtewisselaar om je uitlaat vlak bij je spruitstukken lijkt er al meer op.

Idee van BMW, waar je lucht langs de oliekoeler blaast en die door de kuip over je handen blaast kan ik me ook wel wat bij voorstellen, hoe efficient het is weet ik niet, en lijkt me alleen praktisch bij motoren met een kuip. Is eigenlijk ook een soort van warmtewisselaar.


Maar uitlaatgas door het stuur blazen,.. ook ik zie meer beren op de weg, zoals TS het zelf noemt ,dan praktische voordelen tov electrische verwarming. Evt elec. verwarming van de handvaten zelf als je het niet in je handschoen wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
Voordelen uitlaatgas door je handvat leiden:
Handen worden warm.

Nadelen:
Slangen zijn complex.
Zitten mogelijk in de weg.
Kunnen makkelijk lek.
Heeft invloed op je vermogen van je motor.
Kan moeilijk reguleren hoe warm je handvaten worden.
Mogelijk veels te warm.
Mogelijk wil je ze wat warmer kunnen zetten.
Installatie is moeilijk.
Installatie zal standaard in de fabriek moeten gebeuren.
Szomers kan ie niet uit zonder een gecompliceerd omleidingssysteem.
Uitlaatgassen worden voor je kop gepompt als je niet zorgt dat ie weer terug geleid word naar een normale uitlaat.

Electisch:
Uurtje om te installeren.
Volledig regelbaar.
Totaal geen last van snoertjes e.d.
Kan uit.
Kan altijd later nog geinstalleerd worden.
100x goedkoper dan uitlaatgassysteem.

TS. Jah natuurlijk kunnen je gassen door je stuur. Maar het is niet voordelig vergeleken met de simpele goedkope oplossingen.

Als je dat niet toe wilt geven ben je gewoon koppig en weinig intelligent. En dit is geen aanval op jou hoor, want ik hou wel van mensen met onconventionele ideeen. Je moet ze alleen ook los kunnen laten als ze weerlegd worden.

Ik wil je daarom uitnodigen om bovenstaande punten te ontkrachten, door ze te vergelijken met huidige oplossingen (electrisch handvat). :)
 


Ja, Ik geef me al over. Jij ook je zin. Ik heb (geloof ik :) )nergens gezegd dat het idee beter is dan alle andere ideeen. Het is een idee, en daar blijft het bij. Ik denk er het mijne over en jij het jouwe. Net zoals dat de ene in god gelooft, en de andere in sinterklaas.
 
Hete lucht afkomstig van de bochten werd al jaren geleden gebruikt voor verwarming op een motorfiets (voor bijvoorbeeld het zijspan). De opbrengst is echter relatief laag met de gebruikte warmtewisselaars. Uitlaatgassen zelf lijkt me niet effectief. Olie zou ik afraden, is te heet. Gebruik maken van de aanwezige warmte in het koelsysteem, lijkt me het beste alternatief.

Grote slang even wegdenken, die is voor het potje rechtsonder op de foto, waar je bijvoorbeeld een flink blik bokworsten binnen 10 minuten op temperatuur hebt. Lekker.



Restenergie, dus ook nog eens erg duurzame energie.

Oh ja, de hierboven ergens gememoreerde motorpakken met vloeistofverwarming:

http://www.thermoflash.de/


Richard 8-)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan