Uitvalbasis kopen?

Ons 2e (en 3e :$) huis komen we niet zo vaak, helaas, 5-6x / jaar een ticket Thailand lukt niet zo
Laatste jaren stond Covid in de weg
En als we er zijn, is het een mooie uitvals basis, maar we pakken ook rustig een hotelletje in een ander gebied
 
Ik vind het een interessant onderwerp, en als we het iets breder mogen trekken dan de oorspronkelijke titel ga ik me graag mengen in het gesprek.

Ik liep ook jaren met de gedachte om een tweede huis ergens aan te schaffen. En dan zat ik voornamelijk te denken aan (zuid) Frankrijk of Spanje. Eigenlijk heb ik meer met Spanje, maar ik spreek redelijk Frans dus dat leek me geschikter.
Maar voor de zekerheid had ik toch alvast maar Spaanse les genomen, omdat ik als gezegd wat meer met dat land heb.

Mijn (over romantische?) idee was dan een huis, lapje grond, zwembad en dan veel daar zijn en als ik straks met pensioen ga (nog plm 10 a 12 jaar) beetje tijd verdelen tussen hier en daar.

Maar inmiddels heb ik het hele idee laten varen, omdat ik toch ook wel een aantal obstakels zie. Bijvoorbeeld dat je altijd naar je eigen hut toe moet, al is het maar voor onderhoud aan je huis en de tuin.
Dus dan is het niet aankomen, broek uit, pils open en met je voetjes in het zwembad van de zon genieten. Het is gras maaien, zwembad schoonmaken, onkruid wieden .
(Ik weet het; kun je allemaal uit besteden)

Eigenlijk kun je voor helemaal niet zoveel geld ook prima ergens een huis huren buiten het seizoen en daar lekker 3 weken heen gaan. En de ene keer ga je dan Spanje, de andere keer naar Frankrijk en dan weer naar Portugal. Of Italië.

Als gezegd; ik heb het idee van een tweede huis laten varen, ik heb een loodsje van twee verdieping gekocht hier in de buurt. Boven ben ik nu een kantoorruimte/ werkruimte (werk als zelfstandig software engineer) aan het maken en beneden wordt mijn mancave, sleutel ruimte en stalling voor mn motoren.
Wordt wel gewoon een luxe ruimte, dus met airconditioning, verwarming, douche, toilet, keukenblokje en alles erop en eraan.

Dus voor mij geen tweede huis/ hut in het buitenland.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ons zweedse huis had altijd wel wat werk, en dat vond ik wel leuk. Tot en met het met mijn 60 jaar op een 6 meter hoge ladder staan te schilderen met Falurodvarf, het zweedse rode verfje dat bestaat uit ijzeroer en lijnolie. Alleen toen er een wartel van de wasmachine knapte toen we er nog niet waren en er echt veel water in het sousterrain stond was ik even niet blij . Het is altijd wel werk. En je gaat altijd naar hetzelfde plekje.
 
Vandaar ook dat ik heb besloten om te investeren in bedrijfs onroerend goed.

Dat is nog wel een beetje betaalbaar.

Voorlopig ga ik er lekker zelf zitten, boven werken en beneden hobbyen, en dan kan ik over een aantal jaar nog maar zien wat ik ermee doe.

Verkopen, verhuren, als een van mn kinderen een bedrijf wil starten hebben ze meteen ruimte. Ik zie het wel. Daar kun je je geen buil aan vallen denk ik.

Ja maar heb je het nu over bedrijfsonroerend goed in het buitenland zodat je het als uitvalsbasis kan gebruiken?
 
Voor ons wat het punt dat we slechts 2x/jr die kant op konden en de rest van de tijd weet je niet wat daar allemaal gebeurd.
Net zoiets als een camper voor de deur hebben staan, meer dan 90% van de tijd staan die in de opslag oid.
Dus hadden we zoiets van.. we huren wel als we wat willen. Auto's huren we terplekke ipv dagen te moeten rijden.
Dat heeft uiteraard ook zn nadelen, keuzeskeuzes, bezit doet ons nu eenmaal niet zoveel.
 
Ja maar heb je het nu over bedrijfsonroerend goed in het buitenland zodat je het als uitvalsbasis kan gebruiken?

Nee, ik heb een bedrijfspandje in Breda gekocht.

Dus ik heb het idee van een pand in het buitenland volledig losgelaten en heb besloten dat ik in het buitenland een huis huur als ik er heen wil.
Zodat ik wat afwisseling in mijn bestemming heb, en niet continue met onderhoud zit zodra ik er heen wil.

Maar ik heb dus heel lang met het idee van een tweede huis in Spanje of Frankrijk rondgelopen, en speur nog steeds regelmatig makelaarssites af, op zoek naar iets wat ik toch nooit ga kopen..... :]
 
Wij hebben een flinke overwaarde op onze huis, zoals de meeste huizenbezitters denk ik zo.
Ik zou daar best een gedeelte van willen gebruiken voor een tweede huis in France.

Er zijn zat plaatsen waar je voor 50 to 70K een leuk huis kan kopen.
 
Wij hebben een flinke overwaarde op onze huis, zoals de meeste huizenbezitters denk ik zo.
Ik zou daar best een gedeelte van willen gebruiken voor een tweede huis in France.

Er zijn zat plaatsen waar je voor 50 to 70K een leuk huis kan kopen.
In frankrijk zijn heel veel jongeren die naar de grote steden trekken, en daardoor ontstaan er heel veel huizen in dorpen die leeg komen te staan...
Vooral als ze al een tijdje leegstaan kun je die relatief goedkoop kopen....maar dan zit je wel vaak in de middle of nowhere, wij zitten 35 km landinwaarts bij montpellier, en hoe verder je landinwaarts gaat , des te goedkoper wordt het, maar dan kom je ook in gebieden waar geen toerisme is, en je dus voor een groot deel op jezelf aangewezen bent...
Als je niet vloeiend frans spreekt is het dan moeilijk om contact te maken met de lokalen
 
In frankrijk zijn heel veel jongeren die naar de grote steden trekken, en daardoor ontstaan er heel veel huizen in dorpen die leeg komen te staan...
Vooral als ze al een tijdje leegstaan kun je die relatief goedkoop kopen....maar dan zit je wel vaak in de middle of nowhere, wij zitten 35 km landinwaarts bij montpellier, en hoe verder je landinwaarts gaat , des te goedkoper wordt het, maar dan kom je ook in gebieden waar geen toerisme is, en je dus voor een groot deel op jezelf aangewezen bent...
Als je niet vloeiend frans spreekt is het dan moeilijk om contact te maken met de lokalen

In welke prijsklasse zit je daar in die regio?
Is wel mooie omgeving.vooralsnog heb ik regio Morvan gekeken.
Ook een leegloopgebied
 
In welke prijsklasse zit je daar in die regio?
Is wel mooie omgeving.vooralsnog heb ik regio Morvan gekeken.
Ook een leegloopgebied
tja ligt er aan wat je wilt, ik heb in 2015 een chaletje gekocht voor 11.000 op 400 mtr grond, maar prijzen zijn ook daar stijgende, maar een stenen huis kun je nog onder de 50k kopen daar ...zoek maar b.v. op leboncoin.fr
 
Laatst bewerkt:
In frankrijk zijn heel veel jongeren die naar de grote steden trekken, en daardoor ontstaan er heel veel huizen in dorpen die leeg komen te staan...
Vooral als ze al een tijdje leegstaan kun je die relatief goedkoop kopen....maar dan zit je wel vaak in de middle of nowhere, wij zitten 35 km landinwaarts bij montpellier, en hoe verder je landinwaarts gaat , des te goedkoper wordt het, maar dan kom je ook in gebieden waar geen toerisme is, en je dus voor een groot deel op jezelf aangewezen bent...
Als je niet vloeiend frans spreekt is het dan moeilijk om contact te maken met de lokalen

Hoe zit het met zaken als riool enz?

Het leuke aan Frankrijk is dat je er zowel in de zomer als de winter goed kan vertoeven (wintersport / zomer lekkere temperaturen). Gebieden als Haute-Savoie zijn redelijk onbetaalbaar, maar als je idd voor 20K een leuke lap grond kan kopen met een chaletje, waarom niet? Enige is dat je hem moet onderhouden (schilderen) maar het zou me niet verbazen als je daar gewoon iemand voor kan inschakelen terwijl jij in NL zit.

En Frans is geen lastige taal om te leren, ik vermoed dat je het gros van de belangrijke woorden al kent... Croissant, jambon, biere... ;)
 
Hoe zit het met zaken als riool enz?

Het leuke aan Frankrijk is dat je er zowel in de zomer als de winter goed kan vertoeven (wintersport / zomer lekkere temperaturen). Gebieden als Haute-Savoie zijn redelijk onbetaalbaar, maar als je idd voor 20K een leuke lap grond kan kopen met een chaletje, waarom niet? Enige is dat je hem moet onderhouden (schilderen) maar het zou me niet verbazen als je daar gewoon iemand voor kan inschakelen terwijl jij in NL zit.

En Frans is geen lastige taal om te leren, ik vermoed dat je het gros van de belangrijke woorden al kent... Croissant, jambon, biere... ;)
Probleme avec Moto 👍 de rest is nie belangrijk
 
Hoe zit het met zaken als riool enz?

Het leuke aan Frankrijk is dat je er zowel in de zomer als de winter goed kan vertoeven (wintersport / zomer lekkere temperaturen). Gebieden als Haute-Savoie zijn redelijk onbetaalbaar, maar als je idd voor 20K een leuke lap grond kan kopen met een chaletje, waarom niet? Enige is dat je hem moet onderhouden (schilderen) maar het zou me niet verbazen als je daar gewoon iemand voor kan inschakelen terwijl jij in NL zit.

En Frans is geen lastige taal om te leren, ik vermoed dat je het gros van de belangrijke woorden al kent... Croissant, jambon, biere... ;)
Eerst het frans leren...
Als je in een gehucht/dorp oid iets koopt, dan moet je er rekening mee houden er geen mens een andere taal spreekt ( hebben ze ook niet nodig)
Is het moeilijk moah ca va, heb het ooit op school gehad Madam Westerman, maar er zijn luistercursussen , kun je in de auto doen ipv muziek, of zoals ik veel doe ..DUOLINGO...is gratis op internet te doen, maar is voor mij meer herhalen dan leren, en tegenwoordig kun je het belangrijkste allemaal via translate opzoeken..
Riool is nog geen gemeengoed op afgelegen huizen, maar bijna alle dorpen hebben wel riolering, maar ik heb b.v. max 16 amp , dus voorkeurschakeling moeten aanbrengen voor airco-inductie-en boiler..
Franse hebben ook vaak vreemde regels qua bouw en electra/gas, maar de makkelijkste oplossing is goed overleggen met de Marie ( burgermeester) en ze willen werkgelegenheid houden in hun eigen dorp, dus lokaal personeel kan ik je aanbevelen..
Ik ben vooral scheutig met fooien aan de werkmensen , drank, eten etc...leg ze in de watten, want dan doen ze alles voor je..Vorig jaar wilde ik een veranda laten plaatsen, en de bouwmaterialen begonnen al te haperen qua aanvoer, en na een bezoekje aan de leverancier, had ik een week later de boel staan in een halve dag , terwijl anderen geen hout konden krijgen...kost je af en toe 100 euro extra, maar levert zoveel goodwill op..
Geen electra aanbrengen met lasdozen oid ( vaste verbinding) want dan moet het gekeurd worden, alles met een stekker mag je gewoon in het stopcontact douwen, dus mijn airco inductie en boiler zitten gewoon met een stekker..
Soms moet je inventief zijn..
Leidingen solderen MOET hardsolderen, met certificaat, dus mijn airco werd in eerste instantie niet geaccepteerd, maar toen ik ze overtuigde dat het alleen solderingen betreft, en knel/flair koppelingen daar buiten vielen , en nergens stond dat dat niet was toegestaan, konden ze er niet omheen, en dat maak je goed met een fles cognac, zodat ze zich niet verliezer voelen..
Schilderen doe ik zelf , koop goede lak, die houdt het 12 jaar vol, en de zuidkant doe je gewoon een keer extra,
Gras/onkruid MOET gemaaid worden, dat laat ik doen ( brandgevaar) kost me 65 euro per jaar( en een fles calvados), diezelfde doet ook 2 dagen voor ik kom de koelkast en boiler vast aan als ik een berichtje stuur

Dus leven als god in frankrijk kost gewoon wat in het begin, maar daarna is het prima volk
 
Probleme avec Moto 👍 de rest is nie belangrijk
een aantal jaren terug brak mijn ketting op weg naar de boll d'or, je suis en panne a la route de boll d'or...man dat vinden ze geweldig, alle hulp gekregen die nodig was, mocht bij een mercedesdealer alle gereedschap gebruiken die nodig was..
Fr is echt het meest motorminded land dat ik ken
 
een aantal jaren terug brak mijn ketting op weg naar de boll d'or, je suis en panne a la route de boll d'or...man dat vinden ze geweldig, alle hulp gekregen die nodig was, mocht bij een mercedesdealer alle gereedschap gebruiken die nodig was..
Fr is echt het meest motorminded land dat ik ken
Klopt, zijn heel gemoedelijk voor motorrijders. Ook al spreek je de taal niet. Duitsland, Zweden en Noorwegen ook nooit problemen gehad. Altijd welkom om t op te lossen. 👍 mooi dat dat nog is.
 
oh en voor je iets koopt, ga eerst een paar keer in de buurt op vakantie , of de omgeving je bevalt, je komt er moeilijker vanaf dan dat je iets koopt, wij hebben 4 jaar onze vakantie''s in de omgeving gehouden om zeker te zijn dat we daar wilde zitten
 
Mijn ervaring, ik reed als internationaal chauffeur liever achteruit naar Frankrijk dan vooruit naar Duitsland, als je probeert de taal te spreken, en je het handen schudden overneemt er deuren voor je open gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan