Uitvallende cilinder bij pokkeweer.....

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Het volgende probleem had ik maandag op de snelweg: Ik had het idee dat een cilinder steeds uitviel als ik minder gas gaf. Gaf ik meer gas dan leek hij weer normaal vermogen te hebben. Uiteindelijk viel de boel op de snelweg helemaal uit. Na enig proberen toch weer aan de praat gekregen en met veel gas naar huis gereden. De laatste 3 kilometer geen enkele hapering meer.....rara?
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Tis een Honda Shadow VT800 en ik heb niet eerder deze problemen gehad (zelfs bij -8 niet).
 
Dit is toch een typisch "bevroren carb" probleempje.
Tegen het vriespunt,nattig weer en voila: carb-heibel.
Bij hard vriezen (droge lucht) treedt dit probleem meestal niet op, vandaar dat je er niet eerder last van had.
Mocht dit het niet zijn, dan kon je ook eens aan een doorgeslagen bobine of een kapotte bougie denken, die geven ook het probleem-beeld dat jij schetst.
Succes ;)
 
De bougies heb ik gecontroleerd. Zijn goed.

Trouwens vanmorgen een heel klein stukie gereden (eerst even op temp. laten komen) en had geen probleem. Dat bevriezen klinkt dus zeer aannemelijk.

Hoe check ik zo'n bobine?
 
Ik heb 1 keer hetzelfde gehad..paar weken terug na een uurtje ofzo in de stromende regen hield 1 cyl er mee op en eventjes later de tweede ook :(

Nog geen 5 minuten stilgestaan en hij liep weer :?

Daarna liep ie niet helemaal lekker nog, wel op 2 cyls weer, maar na even een kwartiertje stil te hebben gestaan op de plaats van bestemming liep ie weer prima.

Nooit eerder en nooit later meer last van gehad (afkloppen) en echt wel vaker in stromende regen gereden.

Het vroor toen trouwens niet maar mischien door de rijwind ofzo.
 
Ik heb het wel gehad met mijn brommer snel ding. Precies hetzelfde probleem bij hoge toerentallen was het no problem maar bij lage toeren wou hij steeds wegvallen en op ten duur stopte hij er helemaal mee. Dit kwam omdat er vocht in de bougiedop zat waardoor de fonk niet doorkwam. Misschien was dit bij jou hetzelfde probleem. *D
 
Dit is toch een typisch "bevroren carb" probleempje.
Tegen het vriespunt,nattig weer en voila: carb-heibel.
Bij hard vriezen (droge lucht) treedt dit probleem meestal niet op, vandaar dat je er niet eerder last van had.
Mocht dit het niet zijn, dan kon je ook eens aan een doorgeslagen bobine of een kapotte bougie denken, die geven ook het probleem-beeld dat jij schetst.
Succes ;)
Klopt helemaal.
Ik heb er ook last van met de XS400 dohc.
Mijn zoon ook met Bandit 600.
Typisch winterdoorrijdersprobleem bij bepaalde motoren.
Ik vraag me wel eens af waarom je er met sommige motoren en autos nooit last van hebt :?
 
Typisch winterdoorrijdersprobleem bij bepaalde motoren.
Ik vraag me wel eens af waarom je er met sommige motoren en autos nooit last van hebt :?

Omdat bij auto's de carb meestal achter het blok ligt (tegen het schutbord aan) en in een "afgesloten" ruimte zonder rijwind(onder)koeling en dus verwarmd wordt door het warme motorblok.
Tevens is het aanzuigkanaal veel langer en loopt deze...inderdeed: over het warme motorblok! ;)
 
Omdat bij auto's de carb meestal achter het blok ligt (tegen het schutbord aan) en in een "afgesloten" ruimte zonder rijwind(onder)koeling en dus verwarmd wordt door het warme motorblok.
Tevens is het aanzuigkanaal veel langer en loopt deze...inderdeed: over het warme motorblok! ;)
Klinkt idd logisch.
De oplossing is dus warme lucht in de carburateurs.
Mijn XS400 loopt(in de regen bij 5 graden) goed als hij warm is en er normaal doorgereden kan worden.
Moet ik na 20km snelweg een flink stuk file rijden of gewoon 50km/u aanhouden dan is hij bij een stoplicht bijna niet meer vooruit te branden.
Loopt op een cilinder net boven stationair tot ongeveer 60km/u.
Kan ik weer doorrijden dan komt de 2e cilinder er vanzelf weer bij.
Hij loopt goed stationair.
Ik ga nog wel wat uitproberen en als ik meer weet dan laat ik het wel horen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan