Val-ervaring met motorjeans?

Bassow

MF veteraan
28 jan 2009
1.404
0
Utrecht
Ik heb inmiddels aandachtig alle threads gevolgd over motorjeans. Natuurlijk ken ik het filmpje van Draggin' en heb zelf inmiddels een Vanucci (met beschermers) en een Draggin'. Het probleem is dat ik ze toch niet lekker in weet te schatten. Met name de Draggin' heeft goeie recensies, maar opgenaaide bescherming (en dan nog niet eens overal) blijf ik dubieus vinden.
Daarom de vraag van vandaag: Is er iemand hier wel eens onderuit gegaan met zo'n motor-spijkerbroek? Zijn de kevlar patches voldoende? En blijven die zitten, als de spijkerstof wegslijt? Ik snap dat eenieder graag zijn mening kwijt wil over motorjeans en dat er allerhande filmpjes op Youtube rondspoken, maar ik ben eigenlijk alleen maar benieuwd naar de praktijkverhalen van de mensen hier.
 
Ik heb er geen ervaring mee dus ga nu even offopic...
de logica in mij zegt dat als je met een aanzienlijke snelheid over het asvalt gaat glijden dat een stukje spijkerbroek je misschien 1 a 2 sec bescherming bied en je daarna stukjes vlees uit het asfalt kunt peuteren :X

ik ben vroeger wel eens normaal gevallen met een spijkerbroek (dus gewoon lopend) en dan heb je ook je benen open liggen.. dus kan me voorstellen als je met laten we zeggen een 80km/h valt dat er niet veel van overblijft op de bescherm stukjes na...

maar nogmaals dit is mijn logica en kan erg afwijken van de realiteit.
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van de reactie van Sander (hoewel off-topic, dank :)): Ik bedoel dus de speciale motorjeans. Dus of die met kevlar, of de esquad varianten die hard worden bij wrijving. Dat een gewone 501 in een seconde versnipperd is, mag duidelijk zijn :)
 
Ik ben 1 keer onderuit gegaan met een Esquad. Het was heel erg glad en ik reed stapvoets.
De broek had niks, en ik ook niet. De motor was minder gelukkig ;)
 
Ik ben er nooit mee op mijn plaat gegaan. Ik heb er eentje aangeschaft omdat ik met de motor naar de universiteit wilde rijden en mij daar niet wilde omkleden. Ik heb de broek ongeveer 4-5 maanden gehad toen deze doorgesleten was. Ik liep er wel erg veel mee, maar hij was op het kevlar deel doorgesleten. Dat was het moment dat ik het vertrouwen in deze dingen heb opgezegd.

Dit betrof ook een dragging. Daarna heb ik nog iets bij de motozoom vast gehad, maar dat voelde nog veel minder stevig.
 
Naar aanleiding van de reactie van Sander (hoewel off-topic, dank :)): Ik bedoel dus de speciale motorjeans. Dus of die met kevlar, of de esquad varianten die hard worden bij wrijving. Dat een gewone 501 in een seconde versnipperd is, mag duidelijk zijn :)

duidelijk dat ik er dus 0 verstand van heb ;) daarom zit ik ook in het leer O-)

maar op die foto's van dat andere topic te zien kan iedereen beter een jeans kopen.. met 140 glijden en dan zo weinig schade... bijna onvoorstelbaar
 
Ben een keer met zo'n 70 km/u van mijn motor gereden/geremd-met-opzet door verkeerd invoegende blikker die het leuk vond om na een toetertje wegens verkeerd invoegen HEEEEEEL hard te remmen als je op zo'n 25 centimeter van zijn bumper zit. :X :X

Spijkerbroek met Kevlar was afgezien van winkelhaak wegens niet-gepland aftstappen aardig heel, Amacor(r) Kushitanijas was door buiten/en Goretex(r)laag heengescheur en voldeed ook niet meer, lang leve waarborgfonds, alhoewel die nog wel allerlei kosten berekenden. -O-

Zelf had ik alleen EN de bibbers dankzij die vriendelijke blikker / blikster, een beurse knie en wat blauwe plekjes, toch wel hard dat ZOAB bij 70 a 80. B|

Oja, het was een Route 66 jeansbroek, zonder verdere toestanden anders dan kevlar op knie en heup.
 
Laatst bewerkt:
Ben een keer met zo'n 70 km/u van mijn motor gereden/geremd-met-opzet door verkeerd invoegende blikker die het leuk vond om na een toetertje wegens verkeerd invoegen HEEEEEEL hard te remmen als je op zo'n 25 centimeter van zijn bumper zit. :X :X

Spijkerbroek met Kevlar was afgezien van winkelhaak wegens niet-gepland aftstappen aardig heel, Amacor(r) Kushitanijas was door buiten/en Goretex(r)laag heengescheur en voldeed ook niet meer, lang leve waarborgfonds, alhoewel die nog wel allerlei kosten berekenden. -O-

Zelf had ik alleen EN de bibbers dankzij die vriendelijke blikker / blikster, een beurse knie en wat blauwe plekjes, toch wel hard dat ZOAB bij 70 a 80. B|

Oja, het was een Route 66 jeansbroek, zonder verdere toestanden anders dan kevlar op knie en heup.
Dat is een tenminste een goed teken.
Ben ook wel benieuwd of er meer ervaringen zijn. (miss. een paar foto's?)

Ben ik nou de enige die dit stukje text 2x moest lezen?
 
Die motorjeans van tegenwoordig zijn al net zo goed als de andere textiel broeken. Ze zijn gemaakt van sterke stoffen en daaronder zit vaak nog gewoon een laag textiel van hetzelfde slijtvaste materiaal als ander motor textiel. Niks mis mee dus, prima spul. Ik mis wel vaak in jeans de shock absorbers/ CE protectors bij de heupen.
 
Hey die Bas! 'k Heb er geen ervaring mee, maar op de site van Equad kun je een paar demonstraties zien (hoewel je ze waarschijnlijk wel kent) klik hier. Gaat hierbij natuurlijk alleen om de slijtvastheid van de jeans. Maar dacht 's gelezen te hebben dat je ook protectoren in hun jeans kunt doen. Ga anders ff bij Arie Molenaar langs, die hebben ze in de winkel hangen en kunnen je misschien beter voorlichten. Ciao! 8-)

(Heb wel valervaring met Dainese leren broek met dikke protectoren in de knieën, heb daar nog 2½ een dikke knie aan over gehouden, moet er niet aandenken dat ik daar met alleen een (beschermende) spijkerbroek onderuitgegaan was)
 
Laatst bewerkt:
duidelijk dat ik er dus 0 verstand van heb ;) daarom zit ik ook in het leer O-)

maar op die foto's van dat andere topic te zien kan iedereen beter een jeans kopen.. met 140 glijden en dan zo weinig schade... bijna onvoorstelbaar

Ja maar kijken even goed er zitten ook leren stukken in, dat helpt ook enorm!

Ik heb zelf trouwens een broek van Berik met kevlar, prima kwaliteit! Ben er weliswaar nog nooit mee gevallen maar draag hem heel vaak en ziet er nog als nieuw uit.
 
Ben met Draggin jeans een meter of 20 gegleden, op mijn knie geland en doorgeschoven, spijkerstof is door maar de kevlar bescherming heeft heel goed dienst gedaan, niet doorgesleten en nauwelijks te zien dan ze de grond heeft geraakt.

Wel had ik een shaafwondje, maar dat lijkt mij niet meer dan normaal.

Ik ben tevreden :)


Over mijn textiele jas was ik minder tevreden met een schuivertje van maximaal 8 meter een paar jaar terug, gapend gat er in, net zoals in mijn onderarm. :/
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Is me duidelijk dat die Draggin' best okay is, mits goed gewassen. Na die opmerking over de slijtage bij dagelijks gebruik nog eens naar de wasvoorschriften gekeken en je mag die bende niet te warm wassen (sterker nog: moet koud) om te zorgen dat die kevlar intact blijft. Die foto's uit het esquad topic vind ik tamelijk ongelofelijk (140? Echt? :)), maar aan alle kanten te horen toch gewoon goeie feedback. Mooi zo, want ik ben erg happy met die dingen. Gedoe met die extra broek steeds aan en uit weerhield mij er te vaak van om de motor woon-werk te pakken. Met die spijkerbroek is het gewoon een kwestie van opstappen en gaan. Erg fijn.
 
Ik zit er ook aan te denken er één te kopen. Sta een paar dagen per week voor de klas, en dan is zo'n broek wel handig. Elke dag zo'n textielen broek aan/uit aan/uit trekken heb je ook wel een keer gezien moet ik zeggen.. :s Handig topic!
 
Kijk nog wel even de verschillende topics na hoe die dingen slijten. Bij de variatie met kevlar aan de binnenkant is juist die kevlar kwetsbaar (met name in de was, blijkbaar). Bij de variant die een soort turbo-spijkerstof gebruikt (w.o. esquad) krijg je enorm snel slijtage door gebruik. Dat materiaal is gemaakt om gelijk hard te worden bij wrijving, maar is dus ook gevoelig voor wrijving door dagelijks gebruik (bij je liezen etc.). Ik ben er vooralsnog steeds heel gelukkig mee, iig. Draag mijn Draggin' echt als een normale spijkerbroek en niemand die het verschil ziet.
 
Kijk nog wel even de verschillende topics na hoe die dingen slijten. Bij de variatie met kevlar aan de binnenkant is juist die kevlar kwetsbaar (met name in de was, blijkbaar). Bij de variant die een soort turbo-spijkerstof gebruikt (w.o. esquad) krijg je enorm snel slijtage door gebruik. Dat materiaal is gemaakt om gelijk hard te worden bij wrijving, maar is dus ook gevoelig voor wrijving door dagelijks gebruik (bij je liezen etc.). Ik ben er vooralsnog steeds heel gelukkig mee, iig. Draag mijn Draggin' echt als een normale spijkerbroek en niemand die het verschil ziet.

Verschil met wat? Je normale outfits? Tsja..... ;) :+
 
Ik weet dat een motorblad een keer een aantal van die jeans heeft getest. De verschillen waren nogal opmerkelijk. Ik weet alleen niet meer wat de beste was.......
 
Ik heb 2 keer gegleden met de draggin jeans en de spijkerstof is hier en daar wat weg maar voor de rest zie je er niks aan!
 
Ik heb inmiddels aandachtig alle threads gevolgd over motorjeans. Natuurlijk ken ik het filmpje van Draggin' en heb zelf inmiddels een Vanucci (met beschermers) en een Draggin'. Het probleem is dat ik ze toch niet lekker in weet te schatten. Met name de Draggin' heeft goeie recensies, maar opgenaaide bescherming (en dan nog niet eens overal) blijf ik dubieus vinden.
Daarom de vraag van vandaag: Is er iemand hier wel eens onderuit gegaan met zo'n motor-spijkerbroek? Zijn de kevlar patches voldoende? En blijven die zitten, als de spijkerstof wegslijt? Ik snap dat eenieder graag zijn mening kwijt wil over motorjeans en dat er allerhande filmpjes op Youtube rondspoken, maar ik ben eigenlijk alleen maar benieuwd naar de praktijkverhalen van de mensen hier.



Gisteren een uitvoerige test gedaan met de Draggin jeans..........


Testresultaat is in orde bevonden.....was er liever niet op deze manier achter gekomen.
 
Gisteren een uitvoerige test gedaan met de Draggin jeans..........


Testresultaat is in orde bevonden.....was er liever niet op deze manier achter gekomen.

Oei. Alles wel okay?

Kan je dat niet eens nazoeken? Lijkt me erg interessant!

Was een NL-talig tijdschrift in juli of augustus vorig jaar. Heb em ook in mijn handen gehad, maar weet niet meer precies wat de uitkomsten waren (en wat ze precies vergeleken).
 
Ik kijk ook even mee voor motorjeans ervaringen.
Ga ook vaak niet met de motor naar werk door heel de verkleedpartij. Hopelijk dat een jeans hierin helpt.. en dan nog goeie schoenen vinden waarop ik de hele dag kan lopen en die veilig voelen.

Ik heb overigens korte beentjes... weet iemand of er merken zijn die daar rekening mee houden? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan