Valdoppen op assen? Ja of nee?

Valdoppen op je as, zin of onzin?

  • Zin!

    Stemmen: 14 77,8%
  • Onzin!

    Stemmen: 4 22,2%

  • Totaal aantal stemmers
    18

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.617
36.155
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Dus... eigenlijk zegt de titel alles al wel maar nog even wat uitleg erbij :)

Ik heb weer een circuitfiets aangeschaft en daar zit al het nodige op en aan, maar vroeg me af of die doppen/protectors voor op as ook nog echt wat bijdragen behalve gewicht?
Zoiets dus: How to - valdoppen voor de voorvork

large


Hebben ze echt zin of heb je toch nooit je asmoeren aan de grond bij een val? Het is mij nog niet gebeurt maar wat niet is...
 
tegen de tijd dat je wielmoeren beginnen te slijten van een valpartij
heb je grote problemen dan een nieuw moertje monteren

ik heb ze er niet op zitten , vind het onhandig ivm wielen/ banden wissel
 
tegen de tijd dat je wielmoeren beginnen te slijten van een valpartij
heb je grote problemen dan een nieuw moertje monteren

ik heb ze er niet op zitten , vind het onhandig ivm wielen/ banden wissel

Dat is mijn punt ook een beetje, maar schade is duurder maar zoals jezelf ook al zegt wielmoeren komen volgens mij zelden aan de grond.
 
Zie het practisch nut er niet echt van in... Lijkt me lullig als ze tijdens een onschuldig schuivertje achter een curb blijven hangen ofzo ;)
 
Zie het practisch nut er niet echt van in... Lijkt me lullig als ze tijdens een onschuldig schuivertje achter een curb blijven hangen ofzo ;)

Ja ik zat ook meer richting nee dan ja...
Maar bij een onschuldig schuivertje kan je "normale" valdop natuurlijk ook blijven hangen achter een curb.
 
het ligt er een beetje aan wat je allemaal tegen komt tijdens een schuiver. als je niks geen opstakels hebt waar ze achter kunnen haken dan kan het veel kuipschade, kapotte steuntjes, handels, enz. schelen
maar het kan ook dat het ze wel ergens achter haken en dat je motor begint te tollen en total loss is.
heb ik zelf ook al een keer gehad met gewone valdoppen aan het frame. '(

het beste is natuurlijk gewoon er op blijven zitten, dan hoef je je nergens druk om te maken.. ;)
 
het ligt er een beetje aan wat je allemaal tegen komt tijdens een schuiver. als je niks geen opstakels hebt waar ze achter kunnen haken dan kan het veel kuipschade, kapotte steuntjes, handels, enz. schelen
maar het kan ook dat het ze wel ergens achter haken en dat je motor begint te tollen en total loss is.
heb ik zelf ook al een keer gehad met gewone valdoppen aan het frame. '(

het beste is natuurlijk gewoon er op blijven zitten, dan hoef je je nergens druk om te maken.. ;)

Wat met valdoppen wel en niet kan gebeuren weet ik. Maar ik vraag me af of ze op je assen ook echt veel nut hebben? Je ziet ze in principe maar weinig.

Of beter gezegd, meer voordelen dan nadelen?
 
Laatst bewerkt:
als je ze wil gebruiken in de racerij, dan zijn ze met wielen wisselen wel heel onhandig, en zeker als het snel moet gebeuren met bijv. regen.

ik zelf wil ze er daarom al niet op hebben en ik heb liever een schaafpleje op de vork, dan dat ik het risico neem dat ie begint te tollen dat is veel duurder
 
Ik heb ze zowel voor als achter.
Achter hebben ze mijn achterwiel moer/as al een keer gered. :)
Ik heb deze zelf vervaardigd,draadeind met 2 stoppen met schroefdraad erin getapt.
Bij wielen wisselen duurt het hooguit een minuut 30 seconden om ze eraf te halen :P
 
Laatst bewerkt:
Hebben geen nut en geldt voor alle circuits. Wanneer de motor een schuiver maakt, heb je de motor het liefst zo laag en horizontaal mogelijk om grijpen (krijgt grip) te voorkomen. Dit is ook waarom je de stuuruitslag beperkt. Alle uitstekende delen geven een verhoging van de motor en verhogen zo het risico van grijpen.
 
Hebben geen nut en geldt voor alle circuits. Wanneer de motor een schuiver maakt, heb je de motor het liefst zo laag en horizontaal mogelijk om grijpen (krijgt grip) te voorkomen. Dit is ook waarom je de stuuruitslag beperkt. Alle uitstekende delen geven een verhoging van de motor en verhogen zo het risico van grijpen.

Dat is eigenlijk waar ik het meest aan zat te denken!
(Stuuruitslag is bij deze ook nog niet beperkt maar die dingen ervoor zijn besteld.)
 
Hebben geen nut en geldt voor alle circuits. Wanneer de motor een schuiver maakt, heb je de motor het liefst zo laag en horizontaal mogelijk om grijpen (krijgt grip) te voorkomen. Dit is ook waarom je de stuuruitslag beperkt. Alle uitstekende delen geven een verhoging van de motor en verhogen zo het risico van grijpen.

:^

Het heeft een reden dat je op MotoGP fietsen ook geen valblokken ziet...
 
:^

Het heeft een reden dat je op MotoGP fietsen ook geen valblokken ziet...

Reden is meer dat het budget wat hoger ligt in de motoGP. Bij mij hebben de valblokken al heel wat duurdere schade (frame/kuip schade) voorkomen. Wel van de betere merken kopen (R&G, B&G etc), chinese rommel geeft vaak juist meer schade. Voordeel van de voorvork valblokken is dat je as meteen goed geborgd is.
 
Reden is meer dat het budget wat hoger ligt in de motoGP

Wat een onzin zeg, alsof die graag extra geld uitgeven...

Als ze kosten zouden kunnen besparen door her en der een paar van die valblokkies te monteren zouden ze het echt niet nalaten.

De reden dat ze niet gebruikt worden is zoals Henk al aangaf...
 
Wat een onzin zeg, alsof die graag extra geld uitgeven...

Als ze kosten zouden kunnen besparen door her en der een paar van die valblokkies te monteren zouden ze het echt niet nalaten.

De reden dat ze niet gebruikt worden is zoals Henk al aangaf...
Soms zie je dat ze er wel zijn, maar achter de kuip gemonteerd om bepaalde delen van frame ofzo te beschermen. Ik ben erg voor valblokken.
 
heb ze ook op mijn vooras zitten, bij mijn schuiver laatst hebben ze veel schade voorkomen aan de vorkpoten, terwijl de motor over de curbs gleed.. je geeft je motor een extra schuifpunt, hij zal glijden over de valblok vooras, stuur, en zitje/remschakelset en dus niet op het blok en andere uitstekende delen...
Ik ben absoluut voor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan