Valdoppen op assen? Ja of nee?

Valdoppen op je as, zin of onzin?

  • Zin!

    Stemmen: 14 77,8%
  • Onzin!

    Stemmen: 4 22,2%

  • Totaal aantal stemmers
    18
Hebben ze echt zin of heb je toch nooit je asmoeren aan de grond bij een val? Het is mij nog niet gebeurt maar wat niet is...

Dacht dat het vooral was om je schijven te beschermen als je motor over de curbs gaat :Y
 
Ik ben absoluut een voorstander van deze protectors.

Op mijn motor zitten ze door zowel de voor- als achteras en ze hebben al veel schade voorkomen en nooit extra schade veroorzaakt door happen.
Ik denk wel dat het ontwerp van de valblok belangrijk is. Het is beter om de dop zo dun en breed mogelijk te maken (weinig uitstekend, groot oppervlak), hierdoor wordt de kans op happen verkleind.
Het is wel iets extra werk met het wielen wisselen, maar dat vind ik, als hobbyrijder, minder belangrijk.

Van andere valblokken op de motor ben ik, mits goed aangebracht, ook voorstander. Bij goede kwaliteit blokken, met een groot oppervlak en bij goede bevestiging, dus:
- niet teveel buiten de motor uitstekend
- geen grote afstand (=arm) vanaf het bevestigingspunt
- bij voorkeur op meerdere plaatsen
- niet op een zwak punt van de motor/ frame
Is de kans op happen en extra schade door de valblok klein. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat de motor altijd kan happen op bijvoorbeeld de voetsteuntjes en clip-ons.

Bij endurance races zie je dat valblokken, ook bij de topteams, veel worden gebruikt omdat ze veel schade kunnen voorkomen waardoor de race wel uitgereden kan worden.
 
Op mijn Husq (geen racer dus) heb ik ze ook zitten. Met een glijpartijtje valt de motor op de valdoppen voor of achter en de uiteindes van het stuur. Tot nu toe houdt het de motor aardig schadevrij :P
 
meerdere schuivers gemaakt en het ergste wat ik in de omgeving van mij wielas / voorvork heb meegemaakt zijn een paar oppervlaktekrasjes op de asopname van mijn voorvork (met een schuiver a la 170km/h) van opvliegende steentjes / grind, daar kan ik niet wakker van liggen

dus van mij hoeft het niet
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan