Van 24 jaar pas op een zware motor

Rogier

MF'er
28 jun 2004
191
0
Groningen
BRUSSEL - Nederlandse jongeren mogen pas na hun 24e jaar op een zware motor rijden. Dat is drie jaar later dan nu het geval is.

De hogere leeftijd komt door invoering van Europese regels voor rijbewijzen. De verkeersministers uit de 25 EU-landen beslissen daartoe maandag in Brussel als hamerstuk. De nieuwe regels stellen de minimumleeftijd voor zware motoren (vanaf 35 kw) overal op 24 jaar. Uitzondering zijn jongeren die na hun 20e jaar twee jaar ervaring hebben op middelzware motoren.


Middelzwaar
Middelzware motoren worden een volledig nieuwe categorie in het rijbewijs-A voor motorrijders. Minister Peijs (Verkeer) stemt maandag voor de maatregel. Reden is onder meer dat er nu veel verkeersdoden vallen onder jonge motorrijders.

Bron: nu.nl
 
Zat er al een tijd aan te komen. Valt mij nog mee.
Had meer de eis verwacht 4 jaar licht rijden 4 jaar middel dan pas zwaar na een extra examentje ofsow.

Of breng ik ze nu op enge ideetjes :+
 
lekker bezig in Brussel. Ik vraag me alleen af of dat gevolgen heeft voor mij: ik heb op mijn 18de mijn rijbewijs gehaald (drie maanden later ben ik 19 geworden) en na 2 jaar 25 kW ben ik zwaar gaan rijden. Nu ben ik 22 en rij dus nou 1,5 jaar zwaar. . . Dat zou volgens die nieuwe regels inhouden dat ik terug moet op een 25 kW, want ik heb pas ruim een jaar na mijn 20ste ervaring op een middelzware motor.
 
35 kW = "zwaar"? :? Da's nog geen 50 pk. Niet dat je daar niet plezier mee kunt beleven, maar als je toevallig van een zware fiets (zwaar in kilogrammen) houdt dan houd je niet veel reserves over. En wat van al die stunt-piloten / boy-racers in hun geblindeerde GTI'tjes, mag dat wel vrij rond blijven blazen?
 
Ik ook ben nu 19 en heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald, dus mag ik nu zwaarder als ik 21 ben of moet ik wachten tot mn 24e??
Tuurlijk mag jij gewoon op je 21ste zwaar gaan rijden!!!!!! Het is een nieuwe regel voor nieuwe rijders die nog niet in het bezit zijn van een motorrijbewijs
 
Vind het wel een verstandige regel eigenlijk.

jij bent ouder zeker :(

ik vind het ook een achterlijke regel.. eerst 2 jaar 25kW rijden en dan ook nog eens 3 jaar 35kW???

Ik mag ook in 2007 pas volvermogen. wordt ik nu ook genaaid?


Beter zou ik een 1- jarige 35kW regel vinden voor IEDEREEN die zijn rijbewijs haalt. En laat ze dan iets doen aan het legaal terugvoeren van die dingen. Is nu ronduit slecht geregeld....
 
Tuurlijk mag jij gewoon op je 21ste zwaar gaan rijden!!!!!! Het is een nieuwe regel voor nieuwe rijders die nog niet in het bezit zijn van een motorrijbewijs

Wanneer gaat deze regel ingevoerd worden :?

Ben namelijk nu bezig met lessen (11/04 avb) hopelijk val ik dan nog in de "oude" regelgeving B|

EDIT: Niels was me al voor :)
 
Wel verdomme, ze kunnen het ook overdrijven.. :( Mag hopen dat ik nog in de oude regelgeving van als ik over 2 weken m'n rbw haal B|
 
lekker bezig in Brussel. Ik vraag me alleen af of dat gevolgen heeft voor mij: ik heb op mijn 18de mijn rijbewijs gehaald (drie maanden later ben ik 19 geworden) en na 2 jaar 25 kW ben ik zwaar gaan rijden. Nu ben ik 22 en rij dus nou 1,5 jaar zwaar. . . Dat zou volgens die nieuwe regels inhouden dat ik terug moet op een 25 kW, want ik heb pas ruim een jaar na mijn 20ste ervaring op een middelzware motor.

Geen zorgen, die dingen zijn pas van kracht op alle nieuwe rijbewijzen. Iedereen die nu zijn zwaar heeft behoud die gewoon waarschijnlijk. Zo ging het met de puntenrijbewijzen ook.
 
En wat van al die stunt-piloten / boy-racers in hun geblindeerde GTI'tjes, mag dat wel vrij rond blijven blazen?

indd.. waarom doen ze daar ook niets aan?
en mocht het doorgevoerd worden, waarom niet voor ALLE bestuurders 2 jaar op 35kw.. ipv 25kw..

want iedereen moet leren rijden, en het wil niet zeggen dat als je ouder bent dan 24 dat je beter kan rijden dan iemand jonger dan 24..
 
Tsja regelgeving.. Ik durf er geen woord meer over te zeggen.

Precies, ELK rijbewijs moet gewoon bijv 2 jaar een beperking hebben, met aantoonbaar ervaring ( bijv motor op naam en verzekerd ) Ook voor auto's. En daarna pas vol vermogen.

En stop desnoods met dat brommer verhaal. Gewoon met 16 een <11kw motor rijden, 18 <25kw, 20 <35kw, 23 en ouder volvermogen ofzo. Dan bouw je het ook lekker op.

En ook voor die 16 jarige een rijbewijs invoeren.

Alleen die kutdingen die max 20/km gaan geen rijbewijs ofzo.. pff

Naja ik weet het ook niet hoor.
 
Laatst bewerkt:
NEE, want je hebt al een RBW. Je bent alleen het haasje wanneer:
- je nog geen rbw hebt op het moment dat de regel wordt ingevoerd.



Denk ik.
 
Vanaf wanneer zou die regeling dan precies ingevoerd worden mocht hij aangenomen worden? Neem aan niet per direct vanwege regels ed die moeten worden opgesteld?
 
op mijn rbw staat gewoon dat ik tot dec 2006 25kw moet rijden, en daarna mag ik alles rijden, dus het lijkt me niet dat daar nog iets aan veranderd gaat worden. En mocht ik ineens nog 3 jaar met 35kw moeten doen, dan denk ik dat ik daar ff schijt aan ga hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan