Zo direct weinig ervaring met de motoren die jij op je lijst hebt en ook niet met dat budget buiten wat korte ritjes om.
Gewicht en vermogen zou ik in dit geval niet te veel naar kijken. Je gaat niet racen, je gaat niet all-roaden.
Gewicht voel je amper als je rijdt en zelfs tijdens het verplaatsen merk je weinig van 200 - 225 of 250 kg afhankelijk van hoe het geplaatst is.
Vermogen, tsja. Tenzij je het heel gaaf vindt om veel onder de kont te hebben ga je weinig verschil halen uit 80 of 150 pk. Vooral als je overdag door de Randstad gaat lopen kloten merk je er niks van, meer zit hooguit in de weg.
Als je de Versys 1000 mee pakt zou ik voor het complete plaatje ook eens de 650 mee nemen. Het liefst kort achter elkaar. Niet dat ik hier de 650 ga lopen promoten, maar gewoon eens kijken wat een paar duizend euro verschil je koopt en of je het überhaupt zou missen als je dat geld op zak houdt.
Voor 2/3e van jouw budget haal je een nieuwe 650 met een volledig ingevuld optie pakket.
Toch komt met jouw wensen lijstje als eerste de Tracer bij mij naar boven. Zowel de 7 als 9 passen nieuw prima binnen jouw budget. En ook al heeft de 7 minder vermogen dan je TDM denk ik dat hij toch vlotter voelt. In 15 jaar tijd zijn er best wat ontwikkelingen geweest en moderne motoren zijn van onderuit vaak gewoon sterker. Het kan dus maar zo zijn dat een 74pk motor sneller aanvoelt dan een 82pk motor, nog even los van wat een 17 jaar oude fiets al verloren is tov een die net uit de showroom komt.
Ik zou sowieso eens een rondje langs een aantal dealers gaan met een complete lijst van zo ongeveer alle motoren die hier genoemd zijn, wat je zelf al gevonden had en wat er nog vaag in je hoofd zwerft. Even op de motoren zitten leert je al veel over hoe je benen enz uit komen. Kan zo zijn dat je met een lijst van 15 a 20 motoren op pad gaat en met een lijstje van 5 terug komt. Kost je een middagje motoren kijken, altijd een straf natuurlijk