Van zijspan naar aanhanger en terug

Handysmurf

Rookie
1 jun 2007
17
0
Met de auto sta ik in de file ;(
Iemand op de motor kan er tussen door :)
Maar op de motor kan ik niet genoeg spullen mee nemen voor mijn werk. ;(
Met aan aanhangetje achter de motor zou dat nog wel passen. :)
Maar met een aanhanger er achter mogen we maar 80km/h. ;(
Die spullen passen ook in een zijspan bak :)
Maar dan staan we weer in de file ;(

De oplossing :

Een bagagebak aan de motorfiets.
Deze is in gebruik als zijspan.
Dan sluit je aan in de file en sta je even stil ( of heel langzaam rijden )
Je haalt ergens een handel over of terkt een borgpen los of zo.
Dan scharniert die bagagebak naar achter en is het een aanhangertje geworden.

Wat bij de aanhanger "achterkant" is zal bij de zijspan aan de voorkant zitten.
Die bak zal dan 2 wielen moeten hebben.
Bij de zijspan is er daar 1 van in gebruik.
Bij de aanganger misschien beide of alleen het andere wiel.
De achterlichten van de aanhanger moeten uitgeschakeld zijn als het een zijspan is.

Als je dan voorbij de file bent moet je ergens stoppen (niet op de vluchtstrook)
om de ''aanhanger'' weer terug te zetten naar ''zijspan'' en dan mag je weer 120 km/h :)


Denken jullie dat is drukbaar is ?
Bestaat dit al ( zo ja waarom zie ik ze niet op de weg ) ?
 
Cool!! :}

Heb je er al patent op aangevraagd ??? :+

Nee, patant aanvragen is alleen mogelijk als je een (gedailieerd) ontwerp hebt.
En dat heb ik niet.
Daarbij zijn er verschillende constructies mogelijk om dit te maken.
En dat patent geld alleen voor de daarin beschreven constructie.

En de markt hiervoor is vrij klein, er zullen er geen 1000 van verkocht worden denk ik.
 
is onmogelijk..

zijspanwiel zit NAAST de bak.
bij aanhanger zit wiel in het MIDDEN van de bak.

wat betrefd bevestiging en scharnierpunten is het best mogelijk.
heb effe zitten uittekenen wat de mogelijkheden zijn..
maar door het wiel van aanhanger/bak zit er toch een probleem wat niet op te lossen is..
 
Erg leuk bedacht en met een beetje creativiteit valt er best wel wat te verzinnen, zoiets bestaat bij mijn weten in elk geval niet.
Als ik het bekijk wat er moet gebeuren om de zaak om te bouwen dan schat ik in dat je daar 2x een half uur bezig bent, dat lijkt me niet opwegen tegen het tijdsverlies dat je hebt door het in de file staan.

  • elektra afkoppelen
  • rem los koppelen
  • bak afkoppelen
  • trekhaak in klikken
  • reservewiel op linkerkant van bak zetten
  • achter aankoppelen
  • steker erin doen
  • elektra in aanganger modus zetten

en rijden

rijden met een solomotor op vierkante banden :?
rijden met een solomotor met naloop verkorting :?

het zal als solo met aanhanger allemaal niet zo lekker rijden denk ik

als de bak achter de motor hangt mag je er geen personen mee vervoeren
 
Voor wat betreft de wielen:

De aanhanger kan ook 2 wielen hebben, als zijspan zit er dan 1 wiel tussen de motor en de bak.
Dat wiel zal omhoog getrokken moeten worden.

Of de aanhanger heeft 1 wiel dat aan een "L" vormige beugel zit.
deze zit aan de bak en verplaatst het wiel van de zijkant naar de achterkant.


Van zijspan naar aanhanger moet kunnen tijdens het heel langzaam rijden.
Terug vouwen zul even voor moeten stoppen ( + 20 sec. werk )


Wat bedoel je met vierkante banden en een naloop verkorting ?
Het is overrig niet bedoeld als personen vervoer, alleen voor vracht.
Daarme bedoel ik wat materialen en gereedschappen voor een monteur.
 
Als je zijspan rijdt dan slijten je banden anders dan bij sologebruik, ze worden vierkant en dan is er solo slecht mee te rijden. voor zijspan gebruik is een aanpassing van de voorvork erg aan te bevelen, ook kan het gebeuren dat op den duur het frame wat krom trekt en dan wordt het solo gebruik ook wat minder prettig.
 
Ik heb wel foto's gezien van een inklapbaar zijspan. Ergens in de jaren twintig, toen je kennelijk je zijspan niet op staat mocht laten staan.
Ingeklapt kon de combinatie door een gewone deur. Frame van t zijspan klapte denk ik omhoog en de bak was een soort bouwdoos.
Of je dat ook lukt met een zijspan nu en of je er dan ook mee kunt rijden...
Maar het heeft bestaan.
Zal foto gaan zoeken.
Gertjan
 
Voor wat betreft de wielen:

De aanhanger kan ook 2 wielen hebben, als zijspan zit er dan 1 wiel tussen de motor en de bak.
Dat wiel zal omhoog getrokken moeten worden.

Of de aanhanger heeft 1 wiel dat aan een "L" vormige beugel zit.
deze zit aan de bak en verplaatst het wiel van de zijkant naar de achterkant.


Van zijspan naar aanhanger moet kunnen tijdens het heel langzaam rijden.
Terug vouwen zul even voor moeten stoppen ( + 20 sec. werk )


Wat bedoel je met vierkante banden en een naloop verkorting ?
Het is overrig niet bedoeld als personen vervoer, alleen voor vracht.
Daarme bedoel ik wat materialen en gereedschappen voor een monteur.

Je hebt er duidelijk serieus over nagedacht! denk dat er ook wel een bruikbaar plan is dus ik ben zeer benieuwd.

BTW mooie foto reportage over nieuw zeeland *O* *O* *O* *O*
 
is onmogelijk..

zijspanwiel zit NAAST de bak.
bij aanhanger zit wiel in het MIDDEN van de bak.

wat betrefd bevestiging en scharnierpunten is het best mogelijk.
heb effe zitten uittekenen wat de mogelijkheden zijn..
maar door het wiel van aanhanger/bak zit er toch een probleem wat niet op te lossen is..

Nou om meteen te zeggen dat het onmogelijk is, is wel erg voorbarig.
er zijn meer technieken als degene die bij de russen toegepast worden :P

je kan het zijspanwiel ook in het midden van de bak maken, dat heb ik al vaker gezien.
Dan heb je gewoon een aanhanger met 1 wiel.
Zijspan zal toch niet te breed mogen zijn anders kan je alsnog niet langs de file rijden.

Zijspanwiel kun je ook niet geremd maken, of je maakt hem hydraulisch en zorgt dat de remslang via het scharnierpunt van de bak laat lopen, dan hoef je niet af te koppelen.

Electra hetzelfde verhaal. Je kan op je motor ook een schakelaar maken die ingedrukt wordt als je in de "zijspanstand" zit zodat de juiste lichten branden.

Ik denk dat het wel te maken is, alleen ik zie het nut er niet echt van in.
En er moet een slimme constructue bedacht worden zodat onder het rijden over te schakelen is. (iig van zijspan naar aanhanger)
 
Een wiel midden achter ,
zodat die zowel bij de aanhanger als bij de zijspan gebruikt wordt vind ik een goed idee.

Deze bagage bak zou ook gebruikt kunnen worden door koeriers bedrijven.
 
Laatst bewerkt:
Een wiel midden achter ,
zodat die zowel bij de aanhanger als bij de zijspan gebruikt wordt vind ik een goed idee.

Deze bagage bok zou ook gebruikt kunnen worden door koeriers bedrijven.

Een wiel midden achter, how about je voorloop dan?

Ik heb er ook niet veel verstand van hoor, maar ik vraag me wel serieus af of er allemaal nog wel fatsoenlijk mee te rijden gaat worden. En ik denk dat de ombouw zo veel tijd in beslag gaat nemen dat je net zo goed met je zijspan achter in de file kan gaan staan.

Lijkt mij dat je het beste gewoon een aanhangertje kan nemen en de wat lagere toegestane topsnelheid moet accepteren (waar ze trouwens ook al mee bezig zijn om die op te krikken)
 
heeft er iemand een leuk idee wat na enig denkwerk kan gaan werken en dan ga je het uit zijn hoofd praten :)

ik denk dat de ombouw van zijspan naar aanhanger binnen de halve minuut en bij langzaam rijden zou moeten kunnen.

Terug is een stuk moeilijker
 
Ik heb wel foto's gezien van een inklapbaar zijspan. Ergens in de jaren twintig, toen je kennelijk je zijspan niet op staat mocht laten staan.
Ingeklapt kon de combinatie door een gewone deur. Frame van t zijspan klapte denk ik omhoog en de bak was een soort bouwdoos.
Of je dat ook lukt met een zijspan nu en of je er dan ook mee kunt rijden...
Maar het heeft bestaan.
Zal foto gaan zoeken.
Gertjan

watsonian, uitvinder fred watson, the collapsable sidecar, geboren uit armoede.
het was een paralellogramconstructie, heb je enig idee hoe hard ze toen reden en hoe de wegen er uit zagen?
 
heeft er iemand een leuk idee wat na enig denkwerk kan gaan werken en dan ga je het uit zijn hoofd praten :)

ik denk dat de ombouw van zijspan naar aanhanger binnen de halve minuut en bij langzaam rijden zou moeten kunnen.

Terug is een stuk moeilijker

Handysmurf heeft er zelf ook al veel over nagedacht, tenminste dat gevoel krijg ik wel. Als hij het wil gaan proberen uitvoeren, dan zal ik zijn verrichtingen graag willen volgen hier op het forum. :Y

Het is alleen zonde van al het werk als op voorhand al blijkt dat het geen succes gaat worden. Maar misschien kan smurf iedereen verrassen :)
 
Ja, ik heb er zeker over nagedacht ,
En nee, ik ga er geen prototype van bouwen.
Want ik heb geen motor en ook geen motor rijbewijs.
Zelfs als dit veel tijd gaat besparen zou mijn werkgever nog niet een dergelijk apparaat
voor mij aanschaffen.
Maar bij een koeriers bedrijf lijkt het me wel nuttig.
 
Ja, ik heb er zeker over nagedacht ,
En nee, ik ga er geen prototype van bouwen.
Want ik heb geen motor en ook geen motor rijbewijs.Zelfs als dit veel tijd gaat besparen zou mijn werkgever nog niet een dergelijk apparaat
voor mij aanschaffen.
Maar bij een koeriers bedrijf lijkt het me wel nuttig.

B| B|
 
Ja, ik heb er zeker over nagedacht ,
En nee, ik ga er geen prototype van bouwen.
Want ik heb geen motor en ook geen motor rijbewijs.
Zelfs als dit veel tijd gaat besparen zou mijn werkgever nog niet een dergelijk apparaat
voor mij aanschaffen.
Maar bij een koeriers bedrijf lijkt het me wel nuttig.
_O- _O- _O- _O- _O- _O-
 
Want ik heb geen motor en ook geen motor rijbewijs.

Ja wat is daar mee ?
Ik heb iets bedacht waar ik zelf weinig aan heb.
Alleen dat het een heel klein beetje helpt tegen de files, en daar heb ik wel wat aan. :)
 
Ja wat is daar mee ?
Ik heb iets bedacht waar ik zelf weinig aan heb.
Alleen dat het een heel klein beetje helpt tegen de files, en daar heb ik wel wat aan. :)

In principe maakt het niet uit en het onderwerp is gewoon motoren/zijspannen.
Ik ga er alleen altijd maar klakkeloos vanuit dat iedereen op een motor-forum ook motor rijd (en ik denk dat ik daar niet enige in ben).
'probleem' ligt dus meer bij mij hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan