crash.net"In the MotoGP class only, in case of rain, the race will not be interrupted," states the new rule.
This means that, from 2005, should rain fall during a race there will be no red flags and so no race restart. Instead, it appears that the riders will pull into the pits and change tyres (and brakes?) - or swap to a spare bike - as and when they see fit.
It is a controversial ruling in that, due to the relative short length of a MotoGP race, many riders will surely try and avoid the considerable time loss that will occur by coming into the pits, by staying on slick tyres in the rain.
The counterbalance to this argument is that MotoGP riders are supposed to be the best in the world, and so should know the limits of themselves and their machine, while flag-to-flag racing is seen as preferable for TV time schedules and watching race fans.
Welk stoopenedit: stoopen in de titel moet natuurlijk stoPPen zijn.
Welk stoopen
Als je verbeterd doe het dan goed want nu staat er stopen!
Welk stopenAls je verbeterd doe het dan goed want nu staat er stopen!
Vanaf volgend jaar wordt er als het gaat regenen tijdens een MotoGP-race niet meer gestopt.(..)De rijder bepaalt nu zelf of het wel of niet te hard regent en kan als ie dat wil zelf van fiets wisselen.
Lijkt me inderdaad een prima regel. Het is er een beetje ingeslopen, dat de voorste rijder mag bepalen dat de race wordt gestopt. Volgens mij was het ergens eind jaren 80, begin jaren 90 dat ze hiermee begonnen. Ik herinner me nog een TT waarin de dure jongens (ik meen Schwantz, Lawson en co) na een paar spatjes ermee stopten, terwijl de toenmalige privérijders (o.a. Bruno Kneubuhler) gewoon doorreden, onder luid gejuich van het publiek. Het was helaas wel zo dat de wedstrijdleiding toen al direct slaafs de Grote Jongens volgde en direct de rode vlag greep. Het reglement was dat de voorlaatste ronde telde, en toen reden de privérijders nog niet vooraan.
Laat ze die regel gewoon in alle klassen doorvoeren. En dan bij regen alleen een bandenwissel, natuurlijk niet een reservefiets pakken. Je eindigt de race op dezelfde fiets waarmee je begonnen bent, dat lijkt me logisch.
Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.
Ik bedoel eigenlijk dat rijders een paar druppels aan kunnen grijpen, om van fiets te wisselen op het moment dat ze een technisch mankement hebben.Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?
Ik bedoel eigenlijk dat rijders een paar druppels aan kunnen grijpen, om van fiets te wisselen op het moment dat ze een technisch mankement hebben.
Zoals eerder gezegd is het een motorische sport en je finished gewoon op de motor waar je op begonnen bent. Zoals IMHO het hoort
Waar gaat het nu om?Eindelijk van het gezeik af
Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.
Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?
Eindelijk van het gezeik af
Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden.
volgens mij gaat het dan of de F1 lijken....!!!!!!
Lijkt me perfect en ideaal voor publiek.
Hoezo niet snel??????
Kijk maar eens naar F1 van afgelopen weekend.....
Knap van Schumi en Barichello........(al ben ik geen F1 fan, maar deze race constructie zou ideaal zijn).
Inderdaad in alle race klasses invoeren.....
Als het dan 3 ronden voor het eind begint te stortregenen gaat natuurlijk niemand de pits in want dat maak je nooit meer goed...
Ook nu mogen ze binnenkomen om banden te wisselen (als ze maar niet met de motor de pitbox in gaan?) ... enige verschil zou zijn dat een race dan eigenlijk altijd een "wet race" is.
F1 perfect en ideaal voor het publiek?Als er één raceklasse is die ontzettend saai is geworden voor het publiek is het wel de F1. Een race moet gewonnen worden door degene die het beste rijdt en zo als eerste over de streep komt. Niet door degene die de beste pitstopstrategie kan verzinnen.
Als er één klasse is waar ze niet op moeten willen lijken, is het wel de F1, imho.
The recent announcement that, from next year, there will be no stopping for rain in premier-class racing has resulted in considerable debate throughout the MotoGP world - not least among the participants of the Crash.net MotoGP forum - with a great deal of uncertainty raised by the following brief statement released by the FIM:
"In the MotoGP class only, in case of rain, the race will not be interrupted."
It remains to be seen exactly how the riders will be able to continue racing regardless of the weather, but it appears most likely that they will be offered the chance to make some sort of pit stop which will end – one way or another – in the rider rejoining the circuit on a bike better suited to the new conditions.
When to pit?
How this set-up change (from dry to wet) will be achieved is a matter for the rule makers, and still to be announced, but regardless of the method (ranging from a tyre change to a whole bike swap) the key to the rule's success is likely to involve making the 'changeover time' - the total time lost entering the pits on a dry set-up bike and getting back up to full speed with a wet set-up - as small as possible.
The biggest criticism the new rule faces is that 50-minute MotoGP races are too short, proportion wise, to encourage riders to make a pit stop – which even in its shortest form would be equivalent to a ride through penalty (the pit lane speed limit is 85km/h) – unless the rain is very heavy, or falls early in the race.
As an illustration, consider the following simple formula, the type of which could be used to determine if and when a rider should pit in the case of rain:
Pit for rain set-up when:
(Time lost per lap with dry set-up x number of laps remaining) > (changeover time lost)
In other words, pull into the pits only when the time lost by staying out on a dry set-up exceeds the time lost in changeover, by the end of the race.
Clearly, this is a simplistic view – factors such as race position and time advantage/disadvantage, the rider's wet weather ability, an assessment of risk, how much time will be lost overtaking slower riders after a pit stop and not least the likelihood of the weather changing – would also be taken into account.
Meanwhile, estimating the time lost per lap by staying on slicks is also more difficult than its sounds; the tyre suppliers are likely to provide an estimate, but an accurate indication will only be found when a rival - or ideally a team-mate - makes the change from dry to wet set-up.
Nevertheless, the laps remaining and changeover time are easily found - in the latter case, once the rules are finalised - and the fact remains that to help prevent riders taking risks on slicks (by encouraging them to pit as soon as possible) the rule makers will have to come up with a system that makes the time lost during changeover as short as possible.
Unless...
The changeover time becomes irrelevant if all riders chose to make a pit stop - or if they are forced to do so, perhaps by some 'pit stop flags', instead of red flags, waved by race control... but that raises more questions than answers.
Some thoughts on bike swapping...
The quickest way to reduce the changeover time (outside of altering the pit lane speed limit, unlikely for safety reasons) would be for a rider to jump off a dry bike and straight onto a waiting wet bike.
In order to check that the wet bike was working correctly, it would need to complete an installation lap (one lap then back into the pits) – just as the normal race bike does before taking its position on the grid.
But bike swapping also raises the issue of how fuel limits will be checked - the consumption of each bike would need to be combined - but the main problem with post race fuel checks is that the machines don't stop as soon as they cross the finish line.
A more time consuming solution would be to swap the fuel tank onto the wet bike during the changeover - or to pump the remaining fuel from the dry bike into the wet one - but both will raise safety concerns and extend the changeover time.
Indeed, it may be easier to scrap the fuel limit in the case of rain – with power delivery softened and riders using less throttle in slick conditions, the wet bike fuel usage should be significantly lower anyway.
Plenty for the grand prix commission to think about...