Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vanaf 2005: niet meer stoppen bij regen

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.258
682
Breda
edit: stoopen in de titel moet natuurlijk stoPPen zijn.

Vanaf volgend jaar wordt er als het gaat regenen tijdens een MotoGP-race niet meer gestopt.

crash.net

Ik vind deze regel erg goed. Geen gezwaai meer met handjes als er even een druppie regen valt (waar met name Rossi nogal een "handje" van had. De rijder bepaalt nu zelf of het wel of niet te hard regent en kan als ie dat wil zelf van fiets wisselen.
 
Maakt de race wel leuker en er zullen er vast een aantal liggen, doordat ze inderdaad niet naar binnen willen ivm het tijdsverlies...ben benieuwd!
 
Eindelijk van het gezeik af

Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.
 
Vanaf volgend jaar wordt er als het gaat regenen tijdens een MotoGP-race niet meer gestopt.(..)De rijder bepaalt nu zelf of het wel of niet te hard regent en kan als ie dat wil zelf van fiets wisselen.

Lijkt me inderdaad een prima regel. Het is er een beetje ingeslopen, dat de voorste rijder mag bepalen dat de race wordt gestopt. Volgens mij was het ergens eind jaren 80, begin jaren 90 dat ze hiermee begonnen. Ik herinner me nog een TT waarin de dure jongens (ik meen Schwantz, Lawson en co) na een paar spatjes ermee stopten, terwijl de toenmalige privérijders (o.a. Bruno Kneubuhler) gewoon doorreden, onder luid gejuich van het publiek. Het was helaas wel zo dat de wedstrijdleiding toen al direct slaafs de Grote Jongens volgde en direct de rode vlag greep. Het reglement was dat de voorlaatste ronde telde, en toen reden de privérijders nog niet vooraan.

Als er écht gevaarlijke situaties ontstaan, bijvoorbeeld door een acute hoosbui, dan moeten ze de wedstrijd wel staken. Maar zoals het de laatste tijd, gaat, dat Rossi bij drie druppeltjes de wedstrijd staakt, dat is flauwekul. Want die toprijders zijn heus heel berekenend, die weten echt wanneer ze stoppen (is van tevoren natuurlijk al lang overleg over geweest in het team, en waarschijnlijk krijgen ze ook signalen uit de pits), namelijk als ze er voordeel bij hebben. En de rest durft dan niet anders dan maar te volgen, uit angst om uit de groep te worden gestoten.

Wat dat betreft vond ik het wel goed dat Porto laatst gewoon stoïcijns doorknalde toen Pedrosa, die in de regen echt een watje is, wilde stoppen. Wel gek dat die nieuwe regel dan alleen voor de MotoGP geldt. De argumentatie vind ik een beetje vreemd, alsof er in de 125 en 250 alleen maar onervaren beginners rijden, die tegen zichzelf bechermd moeten worden, terwijl het in de MotoGP alleen heel 'volwassen' rijders zouden zijn. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Laat ze die regel gewoon in alle klassen doorvoeren. En dan bij regen alleen een bandenwissel, natuurlijk niet een reservefiets pakken. Je eindigt de race op dezelfde fiets waarmee je begonnen bent, dat lijkt me logisch.
 

In 1987 was dat, een gedenkwaardige dag.

De race ging van start maar in de eerste ronde begon het al te regenen waarop de wedstrijdleiding de rode vlag liet zien. Race gestopt, en wordt helemaal overnieuw gereden.

Na veel gedoe en meerdere malen uitstellen ging de race toen toch van start.
Het ging idd regenen en de coureurs hielden er gewoon mee op (wat tot dan nog helemaal niet zo gewoon was). De priverijders reden gewoon door, onder aanvoering van Simon Buckmaster en Bruno Kneubühler. Dat feets was echter van korte duur want de wedstrijdleiding greep al snel naar de rode vlag.

Wat er toen gebeurde weet ik nog heel goed. Er ontstond een soort van Poolse landdag. Keer op keer gaf de wedstrijdleiding het teken dat de race over 5 minuten zou beginnen maar de fabriekscoureurs kwamen gewoon hun pit niet uit, zowel regenbanden als slicks beleven opgeborgen en men bleef lekker zitten. Dat duurde echt enorm lang allemaal en de sfeer op de tribune's werd echt een beetje anti-coureurs. De middelvingers richting Gardner, Mamola, Lawson en consorten waren toen niet van de lucht. Het publiek zat al die tijd immers in de zeikende te wachten.

Toen het droog werd vonden de heren het tijd om dan toch maar te gaan. Toen men na de opwarmronde weer bij start aankwam om op te stellen voor de start bleven ze bij het begin van de pitstraat staan om nog eens te overleggen wat te doen. Misschien toch maar weer de pits in? Geheel droog was het immers niet. Omdat Raymond Roche toen gewoon door reed is men toen toch maar richting start gegaan en is de race verder verreden.
 
Als het dan 3 ronden voor het eind begint te stortregenen gaat natuurlijk niemand de pits in want dat maak je nooit meer goed. Iedereen rijdt dan als een watje door en sommigen zullen zich willen bewijzen met alle gevolgen van dien. In dat soort situaties komt het de veiligheid van de rijders niet ten goede vrees ik.

Maar ja, dat handje omhoog vind ik ook maar niks. Deze oplossing is in ieder geval het proberen waard. Hoe wissel je met één team en twee rijders tegelijkertijd de banden Krijg je dan een F1 situatie waar Barichello maar gewoon moet wachten totdat Schummi is geholpen en zijn race dus naar de klote is

We'll see.
 
Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.

Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?
 
Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?
Ik bedoel eigenlijk dat rijders een paar druppels aan kunnen grijpen, om van fiets te wisselen op het moment dat ze een technisch mankement hebben.

Zoals eerder gezegd is het een motorische sport en je finished gewoon op de motor waar je op begonnen bent. Zoals IMHO het hoort
 

Theoretisch zou dat kunnen, maar dan moet het wel zodanig hard regenen dat andere coureurs dus ook de pits ingaan om te wisselen, anders heeft het nog geen zin. Ik zie niet gebeuren dat er coureurs vordeel mee kunnen behalen in een situatie zoals jij die schetst.
 
Eindelijk van het gezeik af

Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden. Wanneer regent het hard genoeg om van motor te wisselen? Lijkt me dat hier misbruik van gemaakt wordt.
Waar gaat het nu om?
banden wissel of motorwissel....
lijkt me nogal een verschil

zal wel banden/wielen wissel moeten zijn...
 
Hoezo Joris? Als een coureur als het niet regent van motor wisselt is ie toch bij voorbaat al kansloos voor een goeie klassering?

volgens mij gaat het dan of de F1 lijken....!!!!!!
Lijkt me perfect en ideaal voor publiek.
Hoezo niet snel??????
Kijk maar eens naar F1 van afgelopen weekend.....
Knap van Schumi en Barichello........(al ben ik geen F1 fan, maar deze race constructie zou ideaal zijn).
Inderdaad in alle race klasses invoeren.....
 
Eindelijk van het gezeik af

Bandenwissel is super. Alleen ik zie het niet zitten dat er van motor gewisseld mag worden.


[me]edraket hoopt trouwens niet dat er teveel F1 taferelen gaan komen, want daar worden alleen nog maar wedstrijden in de pits uitgevochten en niet, zoals het hoort, op de baan.[/me]
 
Laatst bewerkt:


F1 perfect en ideaal voor het publiek? Als er één raceklasse is die ontzettend saai is geworden voor het publiek is het wel de F1. Een race moet gewonnen worden door degene die het beste rijdt en zo als eerste over de streep komt. Niet door degene die de beste pitstopstrategie kan verzinnen.

Als er één klasse is waar ze niet op moeten willen lijken, is het wel de F1, imho.
 
Als het dan 3 ronden voor het eind begint te stortregenen gaat natuurlijk niemand de pits in want dat maak je nooit meer goed...

Kun je je de 250cc race in Donington van een paar jaar geleden nog herinneren? Daar begon het een aantal ronden voor het einde te spetteren en was het Waldman die bijna op een ronde achterstand lag die de leider (weet ff niet wie) bij het uitkomen van de laatste bocht nog ff inhaalde en de race won. Er valt dus wel degelijk het een en ander goed te maken als het begint te regenen!

Edit: Waldman reed toen op intermediates...
 
Laatst bewerkt:
De situatie om met slicks op een natte baan te racen is in feite niet nieuw. Als een race voor de start al "wet race" verklaard wordt, dan geeft dat aan dat er niet meer gestopt wordt voor regen. Ook dan nog kunnen ze met slicks of intermediates (of een combinatie daarvan) aan de start verschijnen.

Ook nu mogen ze binnenkomen om banden te wisselen (als ze maar niet met de motor de pitbox in gaan?) ... enige verschil zou zijn dat een race dan eigenlijk altijd een "wet race" is.
 
Ook nu mogen ze binnenkomen om banden te wisselen (als ze maar niet met de motor de pitbox in gaan?) ... enige verschil zou zijn dat een race dan eigenlijk altijd een "wet race" is.

Ja, eigenlijk is dat wel een goede constatering!
 
En vanaf 2005 ook nog maar 1 kwalificatietraining in de motogp, en hiernaast 3 vrije trainingen.
 

Ja oke. Zo stel je het wel heel extreem. Zo had ik het nog niet bekeken.
Wat dat betreft vindt ik de F1 ook geen zak aan.kijk eigenlijk nooit dus weet er eigenlijk weinig tot nix van.....
Maar doorrijden tijdens de regen is goed vindt ik. Ze zullen toch niet ZO strategisch te werk gaan als bij F1???
Het is mogelijk dat ze die kant op gaan, maar bij ferarri worden geloof ik races gewonnen op strategisch punt he... Hoe vaak ze de pits ingaan enzo...dat zou klote zijn ja!!!
Hoop dat het niet zo ver komt....
 
Meer informatie ter zake van crash.net: