vastloper met GT 500

Blok kan nog niet dicht, heb krukas nog niet terug....
Maar hoe controleer ik nu of de versnellingsbak goed zit, ik vertrouw het eigenlijk niet echt, en van dicht maken er onder hangen en weer demonteren daar word ik niet blij van!?
Dus hoe check ik of de versnellingsbak goed gemonteerd is?.?
Enne ringetje/shim??
 
Blok kan nog niet dicht, heb krukas nog niet terug....
Maar hoe controleer ik nu of de versnellingsbak goed zit, ik vertrouw het eigenlijk niet echt, en van dicht maken er onder hangen en weer demonteren daar word ik niet blij van!?
Dus hoe check ik of de versnellingsbak goed gemonteerd is?.?
Enne ringetje/shim??
Assen van de versnellingsbakken moeten kunnen draaien.
Op het asje voor de aandrijving van de oliepomp ( en de toerenteller) ligt een ringetje dat tussen de bovenste caterhelft komt en het asje. Als je dat niet plaatst loopt het asje niet mooi en heeft teveel speling zodat je aandrijving van je oliepomp op een gegeven moment niet goed meer werkt. Voordat je de carterhelften sluit moet je ook even checken dat deze aandrijving goed werkt!
 
Assen draaien ook maar de cilindervormige bus onderin loopt niet door al zijn versnellingen en dat komt omdat rechts van het blok de vertanding telkens tegen de spietjes loopt die met die veertjes....
 
Blijft moeilijk om je te helpen zonder foto's!
Maar het kan volgens mij niet echt fout als je alles er netjes in monteert zoals het zat komt het goed.
 
Ik zou zeggen neem contact op met PepijnWK,die heeft zelf ook zijn blok open gehad en weer in elkaar gezet.
Ja dat lijkt zo maar stiekem heeft CBF dat vooral gedaan ik stond erbij te kijken! Ik mocht vooral de k-klusjes doen..... :Y
Ik weet niet waar je woont maar makkelijkste is even iemand erbij die met je mee kan kijken.
 
De vertanding moet precies in het midden staan als de bak in zijn neutraal staat,zoals op deze foto bij nr 10 en 11 , T500 MKII and GT500A Service Manual ,als je schakelt wel aan de assen draaien dan moet de bak door zijn versnellingen heen geschakeld kunnen worden. 1e versnelling naar beneden de rest omhoog.
 
Laatst bewerkt:
Neutraal is wanneer de kleinste uitsparing valt in de blokkeer met veer pal?
 
Neutraal kan je zien aan de assen,als er geen tandwiel ingeschakeld staat dan staat de bak in zijn neutraal.Met andere woorden de uitstekende nokjes die je op de tandwielen ziet mogen niet in het tandwiel wat ernaast zit steken,maar moeten vrij kunnen draaien .
Volgorde van de versnellingen is vanaf het kettingtandwiel gezien richting koppeling,
5,4,3,2,1.
Op foto 1 van deze link 1968 Suzuki Cobra zie je een blok dat in zijn neutraal staat let op hoe de tanden in elkaar grijpen van de schakelas,op foto 6 zie je een blok wat in zijn neutraal staat,door op de foto te klikken vergroot je die.
 
Laatst bewerkt:
Jaja ik weet dat even geleden is maar spullen waren afgelopen week pas klaar bij Potze.
Heb van de week dus even een ritje Groningen gedaan om de spullen op te halen en inderdaad het zag er prima uit.
Vanochtend begonnen met terug in elkaar zetten van blok, en gaat goed denk ik wel met handboek van peters erbij natuurlijk, blok is alweer dicht en gaan van de week weer verder.
Moet nog wel enkele helicoil's plaatsen in de cilinders, maar dat gaat goed komen.
Zal nog enige tijd duren alvorens er weer witte rook uit de pijp gaat komen, maar verwacht van het voorjaar toch weer te rijden.
We gaan je op de hoogte houden, zal haast altijd zonder fotoos zijn want als ik bezig ben vergeet ik dit soort dingen altijd, sorry.


RUUD
 
Nou hij staat terug in elkaar gelukkig met de geweldige hulp van Andy Brown uit Hansweert, en afgelopen week voor het eerst gereden, maar wat een pech linker cilinder doet niet altijd mee...
Heb alles gecontroleerd, compressie, zuigerveren,carb's diverse malen ultrasoon gecleand en geen resultaat, tip van Andy:
Ontsteking checken met stroboscoop en wat blijkt in de linkercilinder niet altijd een ontsteking dit is ook duidelijk te zien met de lamp en ook goed te horen, je hoort nm heel goed dat hij minder ploft dan de rechter, maar waar moet ik hier de oorzaak in zoeken wie weet raad....

Ruud
 
Nou hij staat terug in elkaar gelukkig met de geweldige hulp van Andy Brown uit Hansweert, en afgelopen week voor het eerst gereden, maar wat een pech linker cilinder doet niet altijd mee...
Heb alles gecontroleerd, compressie, zuigerveren,carb's diverse malen ultrasoon gecleand en geen resultaat, tip van Andy:
Ontsteking checken met stroboscoop en wat blijkt in de linkercilinder niet altijd een ontsteking dit is ook duidelijk te zien met de lamp en ook goed te horen, je hoort nm heel goed dat hij minder ploft dan de rechter, maar waar moet ik hier de oorzaak in zoeken wie weet raad....

Ruud
Wissel je bobines is om. Dwz de draden naar de bougies onderling wisselen. Als dan de andere cilinder niet goede meedoet heb je waarschijnlijk je probleem te pakken. Dan is nl waarschijnlijk of de verbinding tussen bougiedop en bobine niet goed of bobine overleden. Ik zou dus eerst wisselen gaat dan de andere cilinder gek doen zou ik nieuwe bougiekabels en doppen plaatsen. Als dat niet werkt nieuwe bobine.
 
Ik had het zelfde probleem met mijn T500 aan de rechter cilinder en na veel geklooi blijkt de spanning regelaar kapot te zijn.
Gelukkig had ik er nog een liggen want ze zijn knap prijzig en ik kan hem niet door meten.
Andere erop gezet en het probleem was over.

full
 
Laatst bewerkt:
Maar kun je de bougikabels van de bobine afhalen dan ik dicht dat deze ingegoten zaten, en het wisselen van de bedrading geeft verder ook geen problemen??

Ruud
 
Mijn T500 wil op links ook niet lekker lopen als de accu niet goed is, of te weinig spanning heeft.
Ik heb me eens laten vertellen dat een T500 gevoelig is voor een mindere accu.
Weet niet of dit voor een GT500 ook geldt..
 
Maar kun je de bougikabels van de bobine afhalen dan ik dicht dat deze ingegoten zaten, en het wisselen van de bedrading geeft verder ook geen problemen??

Ruud
kabels zijn ingegoeten. kun je wel losmaken maar is wel een beetje gedoe. Maar laat ze maar zitten. Haal gewoon de dop van de ene bougie af en stop die dop op de andere bougie en vice versa. Dan ben je er zo achter of het electronisch is of iets anders.
slechte accu en regelaar kunnen ook nog stuk zijn... dat geeft ook problemen.
 
heb ik allemaal al gedaan en heb ook al andere bobine geprobeerd maar het is de linker die niet graag mee wil. Weet niet of de andere bobine goed was wel volgens de ohm meter, maar dan zouden ze beide goed moeten zijn.
 
heb ik allemaal al gedaan en heb ook al andere bobine geprobeerd maar het is de linker die niet graag mee wil. Weet niet of de andere bobine goed was wel volgens de ohm meter, maar dan zouden ze beide goed moeten zijn.



Lekke krukas keering?????
Maar dat moet nu wel verholpen zijn.
Mocht het probleem er nog zijn nadat het blok is opgebouwd en je komt in Almere dan wil ik er wel even kosteloos een blik op werpen.
 
kruk as is niet lek we hebben een vacuum en druk test gedaan op 0,4 b en hij blijft mooi staan, dus dat is het niet, misschien toch de spanningsverdeler? of toch de bobine? kan niet aan CDI unit liggen ??heb er trouwens ook al een extra geprobeerd één was een nieuwe en de andere de orginel maar geen verschil.

ruud
ps Almere is wel ver vanuit Bergen op Zoom maar toch bedankt.
 
kruk as is niet lek we hebben een vacuum en druk test gedaan op 0,4 b en hij blijft mooi staan, dus dat is het niet, misschien toch de spanningsverdeler? of toch de bobine? kan niet aan CDI unit liggen ??heb er trouwens ook al een extra geprobeerd één was een nieuwe en de andere de orginel maar geen verschil.

ruud
ps Almere is wel ver vanuit Bergen op Zoom maar toch bedankt.
Als ik je goed begrijpheb je dus de bougiedoppen gewisseld en nog steeds liep alleen links slecht?
Dat houdt in dat de bedrading ok is. Want rechts loopt immers ook op "beide " kanten van de bedranging.
Dus zal het iets mechanisch moeten zijn.
Carburateur vies? Sproeiers gelijk? benzinekraan?
 
Ik zal het even vertellen, het probleem is opgelost....
Zoals je vast wel weet kun je de gasschuiven verwisselen van carb....daar zat dus misser, loopt nu ls zonnetje op beide cilinders en prima stationair, hoe dom kun je zijn😴😘
Bedankt voor alle reacties
Ruud
 
Ah gelukkig! Mooi dat hij mooi loopt!
Geen filmpje met geluid gemaakt?we zijn natuurlijk wel nieuwsgierig!
 
Ik zal het even vertellen, het probleem is opgelost....
Zoals je vast wel weet kun je de gasschuiven verwisselen van carb....daar zat dus misser, loopt nu ls zonnetje op beide cilinders en prima stationair, hoe dom kun je zijn😴😘
Bedankt voor alle reacties
Ruud

Kijk dat is goed nieuws!
 
En heb je nu ook gevonden dan wrm hij de vorige keer vast gelopen was? Want anders als je "geluk" hebt dan open je binnenkort wederom dit topic. :X
 
Ja de reden was eenvoudig nm de zuigers en cilinders waren teveel ingelopen met als gevolg dat de zuiger als het waren kantelde in de cilinder en toen is er in de loop der jaren een vorm van metaalmoeheid opgetreden en is de zuiger gebroken met als gevolg dat de diverse metalen delen tussen big end gelopen waren en dus vast kwam rw te zitten.
Maar nu het volgende, gister dacht ik dat alles opgelost was maar vandaag liep ik weer tegen het volgende aan:
En maar denken dat het oké was.....
Vandaag weer verder met het elektra gedeelte maar ik krijg hem niet aan het laden, schema erbij, vijf keer van begin af aan opnieuw gestart maar niks.
Maar wat me nog meest verbaasde is dat het weer maar 1cilinder was die mee deed en hij ging plots heel hard toeren lopen zonder ergens aan gezeten te hebben, kreeg hem niet meer uit met contact ook niet met het los maken van de bougie kabels, viel na 30 sec zelf uit???
10 minuten later nog eens gestart en weer hetzelfde, hoe kan dit zonder bougie kabels gewoon voet veel toeren blijven lopen?!
Later nogmaals geprobeerd en geen probleem keurig stationair maar niet altijd op twee cilinders, ik denk dat als je er mee rijd dat ze het wel doen of zal de bobine toch niet goed meer zijn?
Misschien dat de suzuki "dokter" nog raad of advies heeft?
Maar dat ik hem niet aan het laden krijg snap ik ook niet....ik heb wel de stekkersdooscontacten (waren heel slecht)vervangen voor losse stekkers.
Hoop dat iemand een idee heeft waar naar te kijken??

Ruud
 
Terug
Bovenaan Onderaan