Vastloper R1100RT, plan van aanpak

Tice

Die hard MF'er
13 nov 2016
264
237
Geertruidenberg
Goedemorgen allen,

Afgelopen maandag ging ik een eindje rijden met de R1100RT uit 1997 (rond de 100.000 km gelopen).
Ik merkte na een tijdje dat het blok nogal tikte. Olie gepeild, maar er was helemaal niets te zien voor het glaasje.
Omdat ik al best een eindje van huis was heb ik er bij de eerste pomp ongeveer 1,5 liter 10w40 in gegooid.
Vullen was eerder niet nodig en ik weet eigenlijk niet meer wat voor olie er in zat, dus 10w40 leek mij safe om de rit af te maken.
Anyhow; het tikken was weg en ik heb nog ruim 100km gereden.

Tot ik bijna thuis was. Op de A16 begon de motor geluid te maken alsof er los metaal in de carter lag.
Klonk echt alsof er iets los lag de rammelen binnen in de motor.
Ik wilde de eerst volgende afrit afslaan omdat ik ook steeds meer gas moest geven om rond de 100km/u te blijven rijden.
Dat lukte helaas al niet meer. Motor stopte plotsklaps, alle lampjes op het dashboard vielen uit (op olie en accu na, zoals wanneer 'ie nog niet gestart is) en er kwam een fraaie grijze pluim rook uit de motor. Ik vermoed uit de uitlaat, maar dat kon ik niet zien.

Uiteindelijk vrij snel door de ANWB van de vluchtstrook gehaald en de motor thuis laten brengen.
Thuis nog een keer geprobeerd te starten (na laden van de accu, was vrij leeg door de alarmlichten) maar hij krijgt hem niet rond.
Daarna heb ik de olie afgetapt. Daar zaten aardig grote metaalsplinters in. Ongeveer de grote van forse koekkruimels.

Nu heb ik er nog niet verder naar gekeken maar wil ik een plan van aanpak gaan bedenken.
Het getik kwam uit de rechtse cilinder. Die ga ik eerst maar eens open maken.
Mocht het nu een vastloper zijn, wat ik wel verwacht, is het dan nog de moeite het blok te herstellen?
Of heeft de krukas (en vooral de lagers) dan al zo'n opdonder gehad dat dit niet de moeite loont?
Een ander blok koop je al voor rond de 150 euro zag ik, dus dat kan ook een weg zijn.

Iemand tips of gedachtes?
 
Oplossing
Je schrijft dat je anderhalve liter olie hebt bijgevuld. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ie na het vullen dan in de buurt van MAX zat.

Het verschil tussen min en max bij deze boxer is 0.5liter, uit mijn hoofd. Dat zou betekenen dat je al rond gereden hebt met een liter olie te weinig, vanaf het min-punt op het glaasje.

Ik denk dat het lage oliepeil een redelijke bijdrage heeft gehad aan dit.. eehh, massacre.
Eerst uit elkaar halen en kijken wat de schade is.
Als er iets echt vast is gelopen dan kun je van de prijs van de onderdelen alleen al wel 5 blokken kopen denk ik.

Een ander blok is inderdaad een gok, maar dit kan ook goed uitpakken.
En zoniet dan is dat nieuwe blok wellicht een betere basis voor revisie.
 
Ik gok even als er zulke metaalsplinters in zitten en je startmotor hem niet meer rond krijgt na afgeslagen te zijn op de snelweg je dit motorblok als verloren mag beschouwen.

Andere erin (kun je gewoon laten versturen, is goedkoper dan rijden) en de ouwe houden om leuke bloempotjes van te maken.
 
Dat is wellicht een optie. Aan de andere kant hebben ze er meerdere. Wel handig om ff te kunnen bekijken misschien.
Geen ervaring met zelf ophalen, maar ik vermoed dat dit bij Boonstra niet zo werkt. Die hebben duizenden onderdelen op voorraad liggen en gaan echt niet een paar blokken uit het magazijn halen zodat je ze kan vergelijken. De foto's op hun website zijn de belangrijkste infobron.
Nogmaals, ik heb het zelf nooit opgehaald dus misschien zijn er wel mogelijkheden.
 
Geen ervaring met zelf ophalen, maar ik vermoed dat dit bij Boonstra niet zo werkt. Die hebben duizenden onderdelen op voorraad liggen en gaan echt niet een paar blokken uit het magazijn halen zodat je ze kan vergelijken. De foto's op hun website zijn de belangrijkste infobron.
Nogmaals, ik heb het zelf nooit opgehaald dus misschien zijn er wel mogelijkheden.


Ik ben er nooit geweest, maar ik mag hopen dat het wel zo werkt. Het is gewoon een sloperij. Daar mag je gerust de beste onderdelen pakken van de hoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Nee heb je, ja kun je krijgen. Op z'n minst even bellen en wellicht kunnen zij jou ook wel vertellen welke er het beste uitziet. Interne componenten zijn in zo'n situatie altijd russisch roulette. Wellicht is het handig voor de inbouw alvast wat keerringen te vervangen. Blokken zijn ook al wat ouder natuurlijk en wie weet hoe lang ze daar al liggen. Als je het zooitje dan goed gaat gebruiken, kan het door uitdroging ineens rap gaan lekken.

Wat betreft je eigen blok, kun je deze inderdaad lekker als leermiddel gebruiken. Voor de kosten van een revisie kun je waarschijnlijk de voorraad aan blokken van Boonstra leegkopen. Gruis en metaalslijpsel vind gauw een weg naar alle delen in het blok. Verhoogde slijtage is dan een gegeven, geen vraag.
 
Hoi.

Lip van de keerring is Teflon, dat droogt of hard niet uit.

Een optie is een 1150 RT/RS motor, vliegwiel en koppeling overzetten en eronder hangen.
Heb je wat meer puf, en ws een nieuwer blok met minder km, zoek bj. 2000-2002 en geen twinspark.

En vergis je niet in het werk, een zaterdagmiddag gaat 'm niet worden.
Zeker die uitlaat tapeindjes zijn een uitdaging.

Groeten, Paul.
 
Ik ben er nooit geweest, maar ik mag hopen dat het wel zo werkt. Het is gewoon een sloperij. Daar mag je gerust de beste onderdelen pakken van de hoop.
Boonstra is niet 'gewoon een sloperij' en is volledig gedigitaliseerd, ik denk dat je 'de beste onderdelen pakken van de hoop' wel kan vergeten. Maar zoals TWM al zegt: gewoon ff bellen, nee heb je.....
En of kan wat PaulRS suggereert vraag ik me ook af. De 1100 heeft volgens mij een ander motormanagement dan de 1150, in elk geval is de CAN bus en alles wat daar aan hangt anders. Ik zou dat niet zomaar aandurven.
 
Hoi.

Er zijn meer sloperijen die in BMW spul handelen.
Beerens in Roggel (L)
R&R motorparts Lisserbroek
Knalpot, is meest wat duur.

Verder heeft een 1150 een andere Moronic, idd. Een 2.4 ipv. 2.2
Maar meer dan wat extra geheugen wat je uit kan lezen heeft dat ding niet.

Mijn 1100 loopt perfect met een 1150 motor

En die CAN bus kwam later pas, bij de 1200.

Groeten, Paul.
 
Geen ervaring met zelf ophalen, maar ik vermoed dat dit bij Boonstra niet zo werkt. Die hebben duizenden onderdelen op voorraad liggen en gaan echt niet een paar blokken uit het magazijn halen zodat je ze kan vergelijken. De foto's op hun website zijn de belangrijkste infobron.
Nogmaals, ik heb het zelf nooit opgehaald dus misschien zijn er wel mogelijkheden.
Ik heb wel uitgebreide ervaring met Boonstra. Is echt een prima toko. :t
Het zijn een beetje lompe Friezen maar ze doen echt moeite voor je. En als je een paar weken later toch weer je geld terug wil is dit meestal ook geen probleem. En mee naar de stellingen om die blokken te bekijken is ook mogelijk denk ik hoor. Ze zijn niet moeilijk maar willen gewoon verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Als jij je blok wilt uitbouwen dien je te weten dat je alles van je af moet slopen om uiteindelijk het blok over te houden.

Dus subframe met frame er compleet van de motor af waarna je dus het blok over houd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Ik denk dat 'ie dood is...:/

16234402779701257910464348537792.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan