Vastloper R1100RT, plan van aanpak

Tice

Die hard MF'er
13 nov 2016
264
237
Geertruidenberg
Goedemorgen allen,

Afgelopen maandag ging ik een eindje rijden met de R1100RT uit 1997 (rond de 100.000 km gelopen).
Ik merkte na een tijdje dat het blok nogal tikte. Olie gepeild, maar er was helemaal niets te zien voor het glaasje.
Omdat ik al best een eindje van huis was heb ik er bij de eerste pomp ongeveer 1,5 liter 10w40 in gegooid.
Vullen was eerder niet nodig en ik weet eigenlijk niet meer wat voor olie er in zat, dus 10w40 leek mij safe om de rit af te maken.
Anyhow; het tikken was weg en ik heb nog ruim 100km gereden.

Tot ik bijna thuis was. Op de A16 begon de motor geluid te maken alsof er los metaal in de carter lag.
Klonk echt alsof er iets los lag de rammelen binnen in de motor.
Ik wilde de eerst volgende afrit afslaan omdat ik ook steeds meer gas moest geven om rond de 100km/u te blijven rijden.
Dat lukte helaas al niet meer. Motor stopte plotsklaps, alle lampjes op het dashboard vielen uit (op olie en accu na, zoals wanneer 'ie nog niet gestart is) en er kwam een fraaie grijze pluim rook uit de motor. Ik vermoed uit de uitlaat, maar dat kon ik niet zien.

Uiteindelijk vrij snel door de ANWB van de vluchtstrook gehaald en de motor thuis laten brengen.
Thuis nog een keer geprobeerd te starten (na laden van de accu, was vrij leeg door de alarmlichten) maar hij krijgt hem niet rond.
Daarna heb ik de olie afgetapt. Daar zaten aardig grote metaalsplinters in. Ongeveer de grote van forse koekkruimels.

Nu heb ik er nog niet verder naar gekeken maar wil ik een plan van aanpak gaan bedenken.
Het getik kwam uit de rechtse cilinder. Die ga ik eerst maar eens open maken.
Mocht het nu een vastloper zijn, wat ik wel verwacht, is het dan nog de moeite het blok te herstellen?
Of heeft de krukas (en vooral de lagers) dan al zo'n opdonder gehad dat dit niet de moeite loont?
Een ander blok koop je al voor rond de 150 euro zag ik, dus dat kan ook een weg zijn.

Iemand tips of gedachtes?
 
Oplossing
Je schrijft dat je anderhalve liter olie hebt bijgevuld. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ie na het vullen dan in de buurt van MAX zat.

Het verschil tussen min en max bij deze boxer is 0.5liter, uit mijn hoofd. Dat zou betekenen dat je al rond gereden hebt met een liter olie te weinig, vanaf het min-punt op het glaasje.

Ik denk dat het lage oliepeil een redelijke bijdrage heeft gehad aan dit.. eehh, massacre.
Zoals ik zei, je hoeft me niet te geloven. Als jij nog nooit problemen hebt gehad met je oliepeil aflezen, dan is deze tip kennelijk niet voor jou...

Maar ik heb speciaal voor jou even een demo gedaan. Vanochtend ritje naar m'n werk. Half uur, motor goed warm, 5 streepjes op de RID.
Direct na afzetten op de middenbok gezet, en lekker kwartiertje, halfuurtje laten staan.

Toen zag ik dit op m'n peilglas:
Bekijk bijlage 1647620

Vervolgens op de zijstandaard gezet, wederom kwartiertje laten staan. Toen weer op middenbok, en (wederom) kwartiertje laten bezinken.

Nu zie ik dit op m'n peilglas:
Bekijk bijlage 1647622

(En ja, ik weet dat het daar smerig is).

Nu is mijn oliepeil prima, dus zie ik in beide gevallen olie staan. Maar als er 125cc minder in had gezeten, dan had ik bij de eerste foto kunnen denken dat er geen olie meer inzat, en een halve liter bijgevuld.

Ik weet dat ik op mijn motor een betrouwbaardere meting heb als ik de motor eerst op de zijstandaard zet na het afzetten. Maar BMW heeft behoorlijk wat wijzigingen gedaan gedurende de productie-periode van het 259 blok, dus kan best zijn dat sommige modellen dit wel hebben en sommige niet. Er zijn modellen met en zonder olie thermostaat, modellen met en zonder actieve carter ventilatie, sommige hebben o-ringen in de olieleidingen tussen de cylinder en het blok, andere niet (om over de diameter van die olieleidingen nog maar te zwijgen. Alleen al voor de 1100 bestaan drie verschillende koppakingen). En dan hebben we het nog niet eens over de 1100 en 1150 verschillen. Kan allemaal invloed hebben, geen idee. Ik heb er maar één, dus dat is mijn referentiepunt, en ik deel mijn ervaringen met die motor, in de hoop dat anderen daar wat aan hebben.

Het enige dat ik mee wilde geven:



En nu ga ik weer wat nuttigs doen met m'n leven.

@Tice Succes met de re-build. Als je nog vragen hebt, of een speciaal stuk gereedschap nodig hebt, ik heb inmiddels aardig wat liggen, en alle kanten van de motor wel eens open gehad, dus aarzel niet om een PM te sturen.

Ik reageerde op @DAF400 over mijn ex 1100, omdat Daf vroeg hoe dat dan met zijspannen gaat.

En die 1100 was/is een zijspan, vandaar.

(had ik er misschien bij moeten zetten, maar ik weet dat Daf dat weet, vandaar dat ik dat vergeten ben)
 
Thanks!
Kan even duren voor ik begin, maar zal hier zeker updates blijven plaatsen.
Goed om jou verhaal over het peilen te lezen, houd ik met het volgende blok zeker rekening mee.

Er zat bij mij overigens niet te veel in, met het aflaten van de olie kwam er ongeveer een liter of 3 uit.
Denk ook niet dat teveel olie zulke catastrofale gevolgen kan hebben. Weet je of jouw motor nog de originele nokkenaskettingspanner links had zitten?

Want dat zou wel nog een mogelijke dader kunnen zijn. Als die kettinggeleider gebroken is, en de brokstukken ergens tussen zijn gekomen...


Ik reageerde op @DAF400 over mijn ex 1100, omdat Daf vroeg hoe dat dan met zijspannen gaat.

En die 1100 was/is een zijspan, vandaar.

(had ik er misschien bij moeten zetten, maar ik weet dat Daf dat weet, vandaar dat ik dat vergeten ben)
En ik reageerde ook op DAF, niet op jou :-) Heb het nu voor de duidelijkheid even toegevoegd aan mijn post.
 
Hoi.

Zeker in de eerste jaren, vanaf '93, heeft Herr BMW 4 of 5 verschillende systemen bedacht voor de carter ventilatie.
Vanaf '97-'98 hadden ze dat eindelijk onder controle, en dat is gelijk gebleven t/m de 1150.

Met die 1e modellen was het net een loterij, en kon je beter een gemiddelde nemen van meerdere metingen.

Ik had een '93 RS en een '95 GS, daar werkte de zijpoot methode het best, nu nog een '00 RS, de laatste 1100, en een 1150 RT motor in een 1100GS, met span.
Die meet ik altijd op de middenbok, of het span gewoon op z'n 3 wielen.

Maakt ook allemaal niks uit, als je er maar consequent mee omgaat.
Zie je olie, is het goed, moet je evt wat bijvullen, nooit tot bovenin vullen.
⅔ peilglas is mooi zat, dat was met de oudere 2-kleppers ook al zo, ⅔ peilstok.

Groeten, Paul.
 
Zo, bijna een jaar verder. Een verhuizing en een geboorte later ben ik maar weer eens begonnen :)
Voor 150 euri een blok op de kop getikt bij Boonstra. Volgens hen is de KM-stand 70k. Oncontroleerbaar natuurlijk maar soit.

Voor 150 euro krijg je een net blok, met twee afgebroken tapeinden. Beide aan de binnenkant.
Na twee dagen in kruip- en shockolie er een moertje opgelast.
IMG-20220504-WA0014.jpeg

De eerste pogingen met ratel en steeksleutel mislukte jammerlijk.
Toen toch maar eens met de slagmoersleutel geprobeerd omdat de draadeinden dan minder torderen.
20220509_133131.jpg
20220509_143611.jpg


Dat schiet al lekker op :9
Nu begonnen met het demonteren van de motor, van de week weer verder.
Bij mij gingen de moeren van de uitlaat trouwens wel mooi los. Paar pufjes kruipolie en rustig draaien 'did the trick'.
20220503_164148.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan