Verbouwen GS1000E

1664622113489.png

1664622274328.png


Het spatbord laat ik zo. Wel deels wit spuiten natuurlijk.
De ketting wordt een 530 met achter een 48'er. De tandwieldrager is van de GS1000 en de ketting gaat mooi langs de band zover ik kan zien. Voor komt een 17 tands. Offset nog te bepalen. Ik lees dat er vaak een 16mm offset wordt gebruikt. Ik ga er even vanuit dat de 6 mm spacer (bij een tandwiel zonder rubber) hier van afgaat en de daadwerkelijke offset t.o.v. origineel 10 mm is. Ik ben benieuwd..
 
Ik lees dat er vaak een 16mm offset wordt gebruikt. Ik ga er even vanuit dat de 6 mm spacer (bij een tandwiel zonder rubber) hier van afgaat en de daadwerkelijke offset t.o.v. origineel 10 mm is. Ik ben benieuwd..
Dat was even een denkfoutje. De spacer van 6 mm zit tussen het tandwiel en de moer. 8)7
 
Klopt gebruik ook al meer dan dertig jaar RVS in alu zonder problemen alleen die opmerking dat A4 sterker is dan A2 in een van de eerdere berichten klopt niet die A aanduiding geeft aan welke weerstand er is tegen corrosie , hoe hoger het nummer hoe beter die weerstand is .
De nummer aanduiding 50. 70 .80 geeft de treksterkte aan 70 is iets minder dan 8.8 en 80 net wat hoger .
Voor gebruik bij remklauwen liever een 80 exemplaar dan een 70 exemplaar gebruiken vaak zijn die originele bouten 10.9 en niet voor niets .
Wel RVS gebruiken in combinatie met een antsize vet daar RVS de nare eigenschap hebt van "vreten
Succes met dit project lees het graag . :t
 
Klopt gebruik ook al meer dan dertig jaar RVS in alu zonder problemen alleen die opmerking dat A4 sterker is dan A2 in een van de eerdere berichten klopt niet die A aanduiding geeft aan welke weerstand er is tegen corrosie , hoe hoger het nummer hoe beter die weerstand is .
De nummer aanduiding 50. 70 .80 geeft de treksterkte aan 70 is iets minder dan 8.8 en 80 net wat hoger .
Voor gebruik bij remklauwen liever een 80 exemplaar dan een 70 exemplaar gebruiken vaak zijn die originele bouten 10.9 en niet voor niets .
Wel RVS gebruiken in combinatie met een antsize vet daar RVS de nare eigenschap hebt van "vreten
Succes met dit project lees het graag . :t
Bedankt voor de duidelijke uitleg :t. Op de originele bouten lijkt de aanduiding niet meer aanwezig, maar voor de zekerheid ga ik de 80 bestellen.
 
Klopt gebruik ook al meer dan dertig jaar RVS in alu zonder problemen alleen die opmerking dat A4 sterker is dan A2 in een van de eerdere berichten klopt niet die A aanduiding geeft aan welke weerstand er is tegen corrosie , hoe hoger het nummer hoe beter die weerstand is .
De nummer aanduiding 50. 70 .80 geeft de treksterkte aan 70 is iets minder dan 8.8 en 80 net wat hoger .
Voor gebruik bij remklauwen liever een 80 exemplaar dan een 70 exemplaar gebruiken vaak zijn die originele bouten 10.9 en niet voor niets .
Wel RVS gebruiken in combinatie met een antsize vet daar RVS de nare eigenschap hebt van "vreten
Succes met dit project lees het graag . :t
Ik wilde bijna neer zetten dat RVS een kunstmatig edelmetaal is, maar dat hangt af van de soort..
 
Het vreemde is, men heeft het op MF wel over eventuele corrosie tussen aluminium en RVS, maar niet tussen staal en aluminium..
Kan idd ook gebeuren maar minder snel volgens mij. Maar voor beide is het zo dat als je keramisch vet gebruikt er geen corrosie plaats vindt.
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg :t. Op de originele bouten lijkt de aanduiding niet meer aanwezig, maar voor de zekerheid ga ik de 80 bestellen.
Dit zijn aanduidingen voor RVS bouten, niet van stalen versies, fabrieksbouten hebben vaak ook meer een mooi kopje. :9
 
Het vreemde is, men heeft het op MF wel over eventuele corrosie tussen aluminium en RVS, maar niet tussen staal en aluminium..
Het is dan ook eigenlijk altijd staal met een corrosiewerende laag er op zoals zink, dat loopt in de praktijk wel los.

De kettingspanbouten van mijn Cavia Mito waren trouwens af fabriek van RVS, in een aluminium achterbrug, die motor was een jaar of 25 oud en zo te zien had die een aantal jaar daarvan buiten gestaan, die stelbouten heb ik met een beetje beleid weer gangbaar moeten maken. Maar die stonden zowel voor als achteraan de bout vrij aan de atmosfeer, en straatvuil etc.
 
Bij RVS op alu is de grootste zorg eventuele (galvanische) corrosie.
Dat is dus een broodje aap verhaal .
Galvanische corrosie is nog een derde element nodig namelijk een elektrolyt bv zout water of zure regen ???? maar dat moet wel tussen het RVS en aluminium kunnen komen .
Als dat ertussen kan komen heb je ook een ander probleem namelijk dat het los zit .
Ben nog nooit een RVS bout tegen gekomen in een aluminium blok die een gat gerot heeft door Galvanische corrosie wel genoeg stalen gegalvaniseerde bouten die onverwoestbaar vast gerot waren in aluminium waardoor ze braken .

Maar dat is mijn eigen ervaring na veertig jaar , wat andere er van vinden is hun probleem
 
Dat is dus een broodje aap verhaal .
Galvanische corrosie is nog een derde element nodig namelijk een elektrolyt bv zout water of zure regen ???? maar dat moet wel tussen het RVS en aluminium kunnen komen .
Als dat ertussen kan komen heb je ook een ander probleem namelijk dat het los zit .
Ben nog nooit een RVS bout tegen gekomen in een aluminium blok die een gat gerot heeft door Galvanische corrosie wel genoeg stalen gegalvaniseerde bouten die onverwoestbaar vast gerot waren in aluminium waardoor ze braken .

Maar dat is mijn eigen ervaring na veertig jaar , wat andere er van vinden is hun probleem

Zoals mijn voorbeeld van de RVS bouten in de achterbrug van mijn Mito wat ik hierboven postte bijvoorbeeld? O-)

In de praktijk valt het allemaal reuze mee inderdaad, zeker bij blokbouten waar alles wat vettig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan