Verbruik fazer 600

apex

Die hard MF'er
2 mei 2003
331
0
België
Ik rijd nu al 6 maand met mijn fazer 600 '03 en ik heb (uitgezonderd de inrijperiode waar ik veel meer en langer op weg was)een verbruik van 6.6l/100km.

Dat vind ik wel nogal veel voor een moto die bekend staat als zuinig.Het ligt hoogstwaarschijnlijk wel aan het feit dat ik er mee naar school rijd elke dag en dat dit maar een ritje van 10km is(ook niet zo goed voor smering). Maar kvind het toch wel :(

Ik ken een kerel die ook een fazer heeft.Hij rijdt enorm sportief(legt constant knietjes/trekt vonken) en hij verbruikt ook maar 5.5l/100km zoals in vele verslagen wordt bevestigd :?

extra omweg doen...?
 
ik heb een fazer uit 2000 en rij gemiddeld 1 op 17/18 en als ik lange stukken rij dan rij ik 1 op 20
 
Ik heb al mijn 2e fazer, eerst een model 2000 daarna een model 2002.
Ik zit rond de 1 op 18 in de winter en 1 op 19 in de warme maanden.
Lange ritten haal ik soms 1 op 20.
De eerste Fazers <2000 waren iets zuiniger ( 1 op 22 was makkelijk)
Eventueel kun je de mengselschroeven wat in draaien, want soms staat die best wel rijk afgesteld. (De dealer zou eens met een gas-analyzer moeten controleren of die te rijk staat.) Scheelt zo 1 km per liter. Snel de choke eraf helpt ook, want de meeste Fazers hebben zelfs in de winter bijna geen choke nodig.
Mijn homepage staat vol met benzineverbruik gegevens.
 
Helaba,

40.000 km gemaakt met in het begin een verbruik van iets meer dan 6 l op 100 km
(Meestal alleen, woonwerkverkeer, enkel 60 km autosnelweg). Het verbruik is gaandeweg gestabiliseerd op 6 l.

Heb dan een kleiner tandwiel gestoken achteraan, wat resulteerde in 5,7 l op 100 km. (Rijstijl van 140-180 op de autosnelweg, weinig secundaire wegen.)

Kort samengevat 6,5 l is niet abnormaal, het verbruik zal normaal gezien wel dalen als de motor wat ouder is. Meestal hangt het verbruik samen met de rijstijl ... en of je misschien iemand achterop hebt.

Heb intussen een fazer 1000 en die verbruikt ook zoiets.

De groeten,

Mars
 
ik laat em eigenlijk altijd warmdraaien met de choke aan een minuutje nog voor ik vertrek en soms laat ik die nog een kilometertje aanliggen.niet goed :?

misschien verbruikt ie nét daar zoveel doordat mijn tochtjes wat te kort zijn...
eigenlijk zou ik die 10km de hele rit moeten de motor warm draaien maar om eerlijk te zijn daar wacht ik niet op.... ik ga nu ook niet in het rood rijden maar ik rijd normaal door het verkeer.zéker niet hoger dan 7000 tr/min.Het blijven secundaire wegen met veel verkeer hé. :]
 
Mijn Fazer 600 ('98) liep eigenlijk altijd 1:20. Of het nou korte of lange stukken waren, rustig of gas, bergen of vlak altijd 1:20 :)

ik laat em eigenlijk altijd warmdraaien met de choke aan een minuutje nog voor ik vertrek en soms laat ik die nog een kilometertje aanliggen.niet goed :?
Warmdraaien is nergens voor nodig, opstappen, starten met choke, wegrijden en choke na een meter of 200 dichtzetten (althans, zo deed ik het altijd).
 
Mijn 1998 Fazer rijdt ongeveer 1 op 19 a 20. Misschien het warm laten worden? Zijn immers verstookte liters zonder kilometers. Ik weet niet wat het verbruik van de Fazer bij stilstaand gebruik is, maar bij ritjes van 10 km waarbij ongeveer een halve liter benzine verbruikt wordt zou ik niet vreemd opkijken als het warmdraaien voor 10% extra verbruik zorgt.
 
De oude Fazer was zuinig, de nieuwe heel wat minder... komt ook uit de vergelijkingstests naar voren.

Extra vermogen moet toch ergens uitgehaald worden.

Dus een 2003 (die onder de oude valt) zou toch zuinig moeten wezen. Afstelling controleren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan