Verhouding krukas- achterwiel pk's

Da Puppet Masta

Die hard MF'er
31 mrt 2003
669
0
Hoe zit het ook alweer met deze verhouding, is dat inderdaad achterwielvermogen * 1.12 (12%)? Dusss, 100 awpk is op de krukas 112 pk?
Maar wat is de verhouding om te rekenen van krukas naar achterwiel? 12 procent van 112 is 13.44 pk dus kom je dan op minder dan 100. Of is het gewoon krukas delen door 1,12? Dan klopt het.

Vervolgens, de praktijk.
Ik heb een gixxer 600 model K3 met standaard 115 pk. Op het achterwiel had ik standaard 100 pk. Nu heb ik een leo gemonteerd en een K&N en kom op 103.4 pk. Dus toch mooi 3,4 pk gewonnen. Maar wat heb ik dan nu op de krukas? Als ik 103.4 maal 1,12 doe kom ik op 115 pk. Maar ik heb er meer dan origineel, het voelt namelijk veel beter. Misschien had ik origineel minder pk's of is dit een 'zuinige' bank (motorextra. Wel een goede bank overigens + service O-) ). Ik denk overigens het laatste. Maar is die 12% procent nu wel juist?

Lang verhaal, veel vragen & getallen, weet het.

Ben benieuwd naar ervaringen,

DPM
 
pk's tja wat moet je er mee

...

dat zou ik je eens vertellen:

Zaterdag 2 okt stond ik met sub4sec (gixxer k3, 105,5 awpk) bij een verkeerslicht in flevoland. Naast een Cagiva Raptor(112 krukas pk en 105 nm), wel te verstaan (sub4sec links en ik rechts (hij inderdaad middenin). En ik dacht dus, joh een 1000 laten we eens kijken. Dus ik reed in mijn 1 normaal weg want ik wilde niet dat hij omhoog kwam. Ik kijk naar links en zie die raptor een gezonde wheely trekken van kniehoogte en denk 'oh, opletten'. Dus ik schakel naar zijn twee en trek hem door om de raptor vervolgens nooit meer te zien (ja toen ik mijn gas losliet bij 230 en uitvoegde). Dus ondank zijn brute nm was ik in alle versnellingen sneller, zelfs in z'n 1 terwijl ik niet eens ver doortrok. Dus ik vraag me nu af hoe dat zit met die NM? Als je er met twee op zit zul je het minder merken dan op een fiets met minder nm, maar het gaat ook zeker niet altijd harder...

DPM
 
Dus ik vraag me nu af hoe dat zit met die NM? Als je er met twee op zit zul je het minder merken dan op een fiets met minder nm, maar het gaat ook zeker niet altijd harder...

Het verhaal van koppel en vermogen is niet bepaald makkelijk uit te leggen.

Zal het vergelijken met een diesel en een benzinewagen. Met een diesel kan je puur op koppel een voorganger gaan inhalen (je hoeft niet terug te schakelen) omdat de motor zoveel koppel kan leveren om de boel te versnellen. Bij een benzine zal je terug moeten schakelen omdat die geen koppel heeft om te versnellen. Je zal dan op toeren en een lagere versnelling (dus minder belaste motorblok) inhalen.

Of je gaat met een mountainbike de mont ven tout (schrijf je die heuvel :+ zo?) beklimmen. Je kan met een zwaar verzet gaan omhoog fietsen maar dat enorm veel inspanning van de benen (veel kracht, veel koppel nodig) terwijl je met een licht verzet maar met een hoger toerental (vermogen door toeren) makkelijker omhoog kan gaan als je niet de spierkracht (koppel) hebt.

Het versnellen hangt af van koppel, max toerental en overbrengingsverhouding. Als je er even vanuit gaat dat je 2 motorfietsen met hetzelfde gewicht en overbrengingsverhouding hebt maar 1 heeft meer koppel dan zal die met meer koppel sneller kunnen versnellen.
 
hard optrekken is een kunst die nog al onderschat wordt,
niet iedereen kan het zo maar, ( en dan bedoel ik een beetje dragracen )
komen ook meer dingen bij kijken, ( gewicht/vermogen verhouding )
moed en wil van de berijder, gebruik van je powerband/verhouding van je versnellingen, schakelmoment ed.

ik weet wel dat je een verlies in de eerste meters op de 1/4 mile bijna niet meer goed maakt, of je moet een surplus aan power hebben

maar ik geloof dat de discussie ging over krukas of echte wereld pk's

ps. budjes brommer is goed voor 116 N/m op het achterwiel
 
Nee stimt niet.

In de folders van de fabrikant wordt een krukas pk opgegeven.

Dit is gemeten aan een door de fabrikant geprepareerde motoren die optimaal zijn.

Deze motoren worden in de regel ook ingezet voor testen (motorbladen). En introducties .

Vervolgens gaat de fabrikant fietsen produceren aan de lopende band.
DIE ZIJN NIET GEPREPAREERD. !!!!!!

De Tuners meten dan ook regelmatig 20 pk minder aan het achterwiel !!!
Dan wat de fabrikant opgeeft.

Voorbeeld : TL1000R Opgegeven 136 kruk pk. Gemeten 110 Awpk.
Na inregelen van het motormanagement met K@n Luchtfilter en Boss Titanium dempers
131 awpk. (zonder db killer.)
Met db killer 126 awpk.

Een verschil 136 - 110 is 26 pk. !!!!!!!

Mijn ZX112R Opgegeven 178 Kruk pk.
Dat zijn er ca 150.5 awpks
Met een Yoshi open race demper zijn dat er 158 awpk.

Voor je op het net gaat Lullen eerst meten of weten.

Dus niks geen 10 11 12%

Met meten gaat de meeste tijd versleten.

Mt. vr. grt Groen
 
Terug
Bovenaan Onderaan