Verkeerd schoonmaakmiddel

YaraHeidi

Rookie
10 mei 2023
4
0
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Al heel wat forums doorgelezen maar ik kan geen antwoord vinden op mijn probleem. Ik heb ooit een verkeerd schoonmaakmiddel gebruikt en sindsdien zit er een witte aanslag op mijn buizen. Sindsdien ook niet meer gedurfd om er iets op te gooien omdat ik bang ben dat het nog erger wordt. Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om het weer mooi te krijgen?
 

Bijlagen

  • Aanslag.jpeg
    Aanslag.jpeg
    265,9 KB · Weergaven: 251
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Al heel wat forums doorgelezen maar ik kan geen antwoord vinden op mijn probleem. Ik heb ooit een verkeerd schoonmaakmiddel gebruikt en sindsdien zit er een witte aanslag op mijn buizen. Sindsdien ook niet meer gedurfd om er iets op te gooien omdat ik bang ben dat het nog erger wordt. Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om het weer mooi te krijgen?
Ik zou even proberen met wat lampolie van de action, is niet agressief en ik heb daar best goede ervaringen mee.
verder kun je nog proberen de lak op te fleuren met een licht reinigende autowax bv de turtle wax original,
deze heeft een hele licht cleanerende werking.
Mocht het helemaal geen voldoening geven is demonteren en opnieuw spuiten nog een optie.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Al heel wat forums doorgelezen maar ik kan geen antwoord vinden op mijn probleem. Ik heb ooit een verkeerd schoonmaakmiddel gebruikt en sindsdien zit er een witte aanslag op mijn buizen. Sindsdien ook niet meer gedurfd om er iets op te gooien omdat ik bang ben dat het nog erger wordt. Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om het weer mooi te krijgen?

Als het alleen om de uitlaat gaat dan lijkt mij dit rvs en dan denk ik dat het beste is om ze te polijsten.
Met bijvoorbeeld commandant of belgom chroompoets.
Eerst proberen op een stuk een beetje uit het zicht.
 
En misschien ook handig om te weten. Wat was het verkeerde schoonmaakmiddel?
Het was of de WC Eend die ik gebruikt heb voor de uitlaat en per ongeluk hier meepakte of de Muc-Off, kan niet precies meer herinneren welke van de twee het was. Muc-Off leek goed spul maar liet alleen maar vlekken achter op de rest van mijn motor dus hierna dit ook niet meer gebruikt :/
 
Wat zeer goed werkt is fijn schuurvlies kopen, dit om je bochten vouwen en heen en weer trekken / schuren. Zo schuur je ze rondom helemaal schoon en zijn ze al nieuw!
De bochten (uitlaat) zien er prima uit, de zaak waar het om gaat zijn de 2 koelpijpen.
Deze zijn waarschijnlijk gelakt of gepoedercoat, zonder te moeten spuiten gaat dat zo niet netjes lukken.
 
Gelakte delen kun je ook polijsten met bvb. commandant,dat doen ze ook met verbleekte lak of kleine krassen.
Op verbleekte gelakte aluminium ramen heb ik het zelfs eens getest met metaalpoets uit een tube,de lak zag er weer als nieuw uit. :)
Als niets meer werkt,demonteren en laten poederlakken,kost niet veel en is ijzersterk.
 
Ik zou even proberen met wat lampolie van de action, is niet agressief en ik heb daar best goede ervaringen mee.
verder kun je nog proberen de lak op te fleuren met een licht reinigende autowax bv de turtle wax original,
deze heeft een hele licht cleanerende werking.
Mocht het helemaal geen voldoening geven is demonteren en opnieuw spuiten nog een optie.
:^
 
Het lijkt inderdaad op kalk van onze nederlandse water kraan, das is dan weer met kraanwater en spons nat maken maar dan drogen met een doek.
Als alles niet lukt of het komt snel weer terug kan je het koelwater ook aftappen , pijpjes eraf , ontvetten , 3 keer a 4 keer als je vette bende hebt gebruikt , opschuren met scotsbrite en mattzwart hitte bestendig erop spuiten , die 1k troep moet je weer even flink warm maken in oven of fhone en 2 dagen wachten alvorens montage.
We doen het allemaal een keer , kan wel denken we dan.
Vandaag de dag staat de motor in de coating , ik spuit hem in met ph neutrale foam en spoel hem af met de tuinslang .
Grote delen even afdrogen met fiberdoek , de rest aan gaatjes met compressor droog blazen , of op laten drogen als je aan hetbier wil.
 
Het mocht helaas niet baten :N Ik wil dit weekend nog commandant proberen en als dat niet lukt dan is de enige optie nog demonteren en daarna opnieuw lakken of poedercoaten. De motor ga ik na september ook weg doen (het is nog een a2) dus weet nog of het demonteren het voor mij waard gaat zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan