verkoop motor

mippy

Die hard MF'er
19 okt 2005
349
0
ouderkerk aan den ijssel
ik heb een koper voor mijn motor.
nu is het voor het eerst dat ik particulier mijn motor ga verkopen.
dus graag tips of ervaringen, bv eerst laten betalen dan samen overschrijven of een aanbetaling en op het postkantoor de rest?
wat is er gebruikenlijk ?

groet pim
 
He andere Pim... hier dus ook een Pim.. Ligt eraan of het bekende is die je fiets koopt of niet... anders eerst betalen en dan samen naar postkantoor om de motor over te schrijven. Of diegene alleen laten gaan, zonder de motor, en pas echt mee weg laten gaan als je de vrijwaring hebt.
 
-Samen met de koper naar het postkantoor (koper neemt cash mee, jij neemt de papieren mee (kentekenbewijzen 1 & 2 en overschrijvingsbewijs!)
-Geld (contant)aan de balie op je rekening laten storten, (wordt meteen gecontroleerd op echtheid),
-Motor overschrijven op naam van de koper,
-Vrijwaringsbewijs in ontvangst nemen,
-Motor overdragen aan de koper. *D
 
Laatst bewerkt:
En niet laten proefrijden tenzij hij een geldig legitimatiebewijs overlegt en even de gegevens overnemen.
 
En niet laten proefrijden tenzij hij een geldig legitimatiebewijs overlegt en even de gegevens overnemen.

Proefrijden enkel na overleggen van het overeengekomen bedrag, anders kun je met elk gejat identiteitsbewijs of valse gegevens een motor meenemen.
Gewoon de koper het bedrag op tafel laten leggen, proefrijden en als dat bevallen is kan je de koop verder afronden.
Is hij niet van plan om het aankoopbedrag op tafel te leggen als borg, dan heb je kans dat de "koper" vergeet de motor terug te brengen na de proefrit..
 
als hij/zij proef wil rijden..
natuurlijk geldig legitimatiebewijs.. liefst rijbewijs achterlaten en de ander met een kopie laten proefrijden..

EN!!! misschien fototje maken.. van zijn/haar gezicht.. :Y
u never know...!
 
Alles op papier zetten wat je moet hebben en wat er geregeld moet worden.. handtekening erop van jou en van de koper, en dat in tweevoud. Dat werkt het allerbeste!

Succes met de verkoop!
 
2e motor regelen dat je mee kan rijden... deed ik wel bij m'n eerste motor die ik verkocht. Wel zorgen dat de motor waar jij dan op rijd even snel of sneller is ;)

Ook wel eens gewoon iemand een proefrit laten doen zonder dat ik mee ging en papieren meegegeven (kwam op een zondag langs) toen ik centen van 'm kreeg. Die vrijwaring zou ik dan wel krijgen (en kreeg ik dan ook 2 dagen later in de bus).. ligt er net aan wie je voor je hebt.
 
2e motor regelen dat je mee kan rijden... deed ik wel bij m'n eerste motor die ik verkocht. Wel zorgen dat de motor waar jij dan op rijd even snel of sneller is ;)
beetje lastig als je een ZZR1100 gaat verkopen. :)
Volgens mij als je twee legitimatiebewijzen vraagt zit je redelijk safe. na de proefrit samen naar het postkantoor en pas overschrijven als je het bedrag in handen hebt.

Vraag me trouwens af of er niet zoiets is als motor makelaar, misschien een gat in de markt voor de creatieve ondernemers onder ons.

Anders wil het weleens helpen als je wat foto's laat zien van zijn kinderen die op straat aan het spelen zijn met de vermelding, "wat heb jij een leuke kinderen" :+
 
Eerst betalen en dan overschrijven. Beetje afhankelijk van de persoon, niet al te vertrouwd, dan betalen bij de bank.
 
Ik heb mijn motor ook bij een particulier gekocht. Ging perfect. Ook proefrit gemaakt, lijkt mij vrij logisch je moet er toch op gaan rijden.
Met de verkoper naar t postkantoor gegan om over te schrijven, gelijk geld op zijn rekening gestort, terug naar zijn huis, motor inladen en klaar!!

Bijlage: motortje.jpg
 
Nou is dit wel een interessant topic.
Want zoals we allen weten zijn er de laatse paar weken veel berichten geweest van motoren die door menigeen gewoon tijdens een proefrit niet terug gebracht wordt (gestolen dus).

Echter zijn er natuurlijk ook gewone mensen op deze aardbol en je zult geen MF-er een post zien openen over een succesvolle transactie met een particuliere verkoper, alleen als er iets mis gaat krijgen we dit te horen.
Hierdoor lijkt het alsof de helft van de mensen je probeert te besodemieteren.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn, maar vergeet niet ook gewoon een beetje relaxed te blijven. Gewoon duidelijk vooraf zeggen dat dit je eerste keer is dat je motor particulier verkoopt en/of die het erg vind voordat die op de motor gaat rijden dat je zijn papieren mag zien. Lijkt me voldoende of niet? een echte boef zou je namelijk zijn RWB niet zomaar geven (was ook niet het geval met de gestolen Hayabusa bijvoorbeeld)


iig


Succes
 
Proefrit is 75% tot 100% van de vraagprijs en paspoort op tafel leggen, dan mag de motor mee.

Mocht de koop doorgaan, met zijn 2en naar het postkantoor en de overschrijving regelen. Hij het kenteken en de motor, jij de vrijwaring en de centen :Y
 
Toen ik mijn motor kocht (ook mijn eerste) had ik nog geen rijbewijs dus de proefrit achterop bij de eigenaar gemaakt. Alles klonk goed en van tevoren had ik al veel info over de motor aangezien ik er een flinke rit voor moest maken om te kijken.
Het postkantoor was op dat moment dicht dus ik heb betaald, motor + alle papieren EN een door ons beiden ondertekende verklaring van verkoop meegenomen op de trailer.
2 dagen later heb ik een scan van het vrijwaringsbewijs en doorgekraste eigendomsbewijs naar de vorige eigenaar gemailt.
Geen enkel probleem.


Niet lang daarvoor ben ik meegeweest dat een vriend van me zijn motor kocht. Hij was al voor de proefrit ervan overtuigd dat het wel goed zat met de motor maar wilde uiteraard toch nog een proefrit maken.
Ik heb binnen gewacht bij deze mensen terwijl hij een proefrit maakte.
Hij had zijn rijbewijs en de 300euro die hij als eventuele aanbetaling meegenomen had (voor het geval hij de motor niet direct mee kon nemen) achtergelaten.
Na de proefrit met zijn 3en naar het postkantoor gegaan en het papierwerk in orde gemaakt.



Zelf ben ik toen ik mijn scooter(s) wilde verkopen meerdere malen wantrouwend geweest over de potentiele koper(s). Ik wilde minstens een ID én 75% van het aankoopbedrag in mijn hand hebben en anders het gehele aankoopbedrag (dan mochten ze van mij best wegblijven :+ ) als onderpand hebben.
Natuurlijk trekt een scooter over het algemeen ander publiek aan dan een motor maar toch...

Wanneer een koper serieus en eerlijk is dan zal hij totaal niet moeilijk doen over ID-zaken en ander soort borg achterlaten bij de verkoper dus wees niet bang eisen te stellen.
Bespreek deze 'proefritvoorwaarden' wel even voordat de koper naar je toe komt, dan weet diegene ook direct waar hij/zij aan toe is en vallen eventuele dieven die voornamelijk op vertrouwen willen inspelen af. ;)


Verder: succes met de verkoop! :Y
 
Ik vloeken na een flink verhaal geschreven te hebben dat er een fout optrad na het op posten klikken, staat ie er dubbel :?

Maar staat er wel *O*
 
Laatst bewerkt:
Als de man kaal is, plat Haags praat en een jasje van een beveiligingsbedrijf draagt.....

GEEN PROEFRIT LATEN MAKEN!!
 
Tja, ik was samen met mijn vriendin met de auto (die moest ook terug) en een vriend van me kwam er ook heen om technische gedeelte te bekijken (kwam op de motor).

Verkoper vroeg me helemaal nergens naar. Dus die vriend eerst een stuk gereden en daarna ik. Bleven steeds 2 personen bij verkoper thuis + auto + motor van vriend.

Daarna ben ik met verkoper naar de bank gereden en heb daar het geld overgemaakt. Ik ga ook niet even met een paar 1000 contant over straat. Omgekeerd kan namelijk hetzelfde gebeuren., ik een klap in mijn nek bijvoorbeeld.

Dit ging natuurlijk wel met veel vertrouwen en ik was blij dat de verkoper dat vetrouwen nog had. Maar ik weet dat het ook een aantal keren niet goed is gegaan uit topics hier....

Misschien kan een dealer uit de buurt iets betekenen qua verkoop tegen een bepaald bedrag.... ? Het is maar een idee.
 
Ik heb al een paar keer een gebruikte motor gekocht waarbij ik zonder enige moeite mocht proefrijden en na betaling papieren meekreeg om de motor de volgende dag over te schrijven. Zelfs een keer de papieren meegekregen terwijl ik nog niet betaald had! Goed de motor bleef natuurlijk achter, maar deze kon ik wel alvast op mijn naam zetten en de volgende dag ophalen na betaling :)

Ik merk dat veel mensen wel erg veel vertrouwen hebben in de medemens en erg makkelijk omgaan met de risico's. Nu ben ik altijd netjes geweest en kom ik de afspraken na, maar het is al vaak genoeg gebleken dat er minder betrouwbare gasten voor je deur staan B|

Mijn gedachte bij verkoop:

- rijbewijs innemen en liefst nog een bankpas of zo controleren op gegevens
- foto nemen van de persoon in kwestie
- bij voorkeur de proefrijder volgen op een tweede motor
- mobieltje bij je voor als hij er vandoor gaat
- als hij geld heeft een borg vragen voor hij gaat rijden
- vraag een mobiele beller altijd om zijn huisnummer en adres, check dat voor hij komt kijken, bel terug naar dat huisnummer met een smoesje dat hij/zij een kwartiertje later komt (en als er enkele dagen tussen de telefonische afspraak en de bezichting zit, bel je tussendoor even op) en check het nummer op de diverse telefoongidsen op i-net

Bezint eer ge begint ;)
 
- vraag een mobiele beller altijd om zijn huisnummer en adres, check dat voor hij komt kijken, bel terug naar dat huisnummer met een smoesje dat hij/zij een kwartiertje later komt (en als er enkele dagen tussen de telefonische afspraak en de bezichting zit, bel je tussendoor even op) en check het nummer op de diverse telefoongidsen op i-net

Bezint eer ge begint ;)

Ook meteen maar even de AIVD en INTERPOL bellen voor een complete achtergrond check? :Y


Het hangt natuurlijk heel erg van de persoon af die komt kijken.. Let wel op dat als iemand gaat proef rijden dat je een goede afspraak hebt, het liefst op papier, voor het geval er iets of iemand gesloopt wordt.
"slope is kope!"
 
Ook meteen maar even de AIVD en INTERPOL bellen voor een complete achtergrond check? :Y


Het hangt natuurlijk heel erg van de persoon af die komt kijken.. Let wel op dat als iemand gaat proef rijden dat je een goede afspraak hebt, het liefst op papier, voor het geval er iets of iemand gesloopt wordt.
"slope is kope!"

Je kan ook overdrijven :+
Maar je kan ook niet op iemand zijn mooie ogen afgaan :N

Je zegt "hangt af van de persoon af die komt kijken"..... heb je soms beeldtelefoon :?
Van een telefoongesprek wordt je meestal niet veel wijzer, dus weet ik graag zeker of een opgegeven telefoonnummer/adres klopt met de opgave. Als de persoon in kwestie een geheimnummer heeft heb je pech, maar anders heb je iig de gegevens gecontroleerd en dat geeft weer een gevoel van dat het goed zit ;)

En dat "slope is kope" is een mooie kreet, maar je kunt niemand verplichten dat hij die motor koopt! Wel dat hij de schade betaald, maar daar is alles mee gezegd :)
 
Bij mij had de potentiële koper een tijdelijke verzekering afgesloten ivm mogelijke schade tijdens het proefrijden en het eventuele ritje terug naar huis. Kwam samen met haar vader vanuit Verwegistan naar Zwolle rijden, keurig om 10:00u zoals afgesproken.

Da's teveel moeite om een 11 jaar oude XJ600S te stelen, dus daar was ik niet bang voor :+

Vader ging stukje rijden -> dochter als borg
Dochter ging rijden -> vader als borg

Daarna de definitieve verkoopprijs afgesproken en vervolgens met z'n 3en naar het postkantoor om de boel over te schrijven en het geld in ontvangst te nemen. Vervolgens weer terug naar de motor om te verkoop af te ronden (dwz koffers ed bij pa achterin de auto gooien :+ ).

Geen seconde aan een mogelijke diefstal gedacht. Ligt er maar net aan wat je verkoopt natuurlijk. Oude Diversions zijn niet zo diefstalgevoelig geloof ik :N
 

Het hangt natuurlijk heel erg af van wie er komt opdagen, en dat kun je idd niet over de telefoon zien. Je kan dan idd beter afspraken maken over borg ed.

Als het een collega, kennis of vriend is dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

schade rijden kan natuurlijk altijd. Het wordt namelijk echt vervelend als je potentiele koper iemand de vernieling in rijdt met jouw fiets verzekert op jouw naam!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan