België heeft een hoger besteedbaar inkomen per huishouden/inwoner en de lastendruk op auto & motoren is in België lager.Als ik naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren in 2021 kijk, valt dit op.
De eerste 3 merken verkopen in België samen ongeveer 9500 motoren in de eerste 11 maanden 2021, tegenover ongeveer 6500 in Nederland.
Nederland heeft meer inwoners en ook meer motorrijders.
Hoe is dit te verklaren?
Heel oud artikel van Motoplus, weet niet of er nog iets van klopt maar:
Bekijk bijlage 1700961
link naar artikel
Belgen kopen een motor altijd een paar 1000 euries goedkoper dan hier in NL.Belgen kopen liever een nieuwe dan 2e hands? Hebben meer centen te besteden?
Het vreemde vind ik wel dat er veel Belgen reageerden op de motoren die ik aangeboden heb...
ZX10R 2006
xj900 1990
beide meer reactie's uit B dan NL, ZX is dan ook naar B gegaan
Ik rij supersport, en die koop ik liever niet tweedehands, omdat ik niet weet hoe er mee is omgegaan; dan betaal ik liever wat meer. Als ik trouwens zie wat ze tegenwoordig voor gebruikte motoren durven te vragen, kun je beter nieuw kopen. En wat afschrijving betreft: ik rij motor voor mijn lol, dus afschrijving en inruil boeit me niet zo (hobby mag geld kosten).Tja; waarom zou je een nieuwe motor kopen?.. je schrijft meteen een paar duizend euro op de 1e kilometer.
(Vinden wij die 2e hands kopen niet erg natuurlijk)
Koop een motor van een bouwjaartje ouder.. met de kop eraf en het scheelt duizenden euro's.
Ik rij 25 jaar supersport en altijd van particulier gekocht. Je ziet hoe ze wonen, je ziet de banden, en uit een gesprek kun je al veel opmaken. Ik koop alleen als ze een volledige onderhoudshistorie kunnen overleggen. Tot op heden veel in Duitsland gekocht. Op de een of andere manier hechten die meer waarde aan zaken goed onderhouden. Diverse malen al met verkopers om tafel gezeten die in een klapper alle bonntjes, facturen, etc.... bewaarden. Dat wekt vertrouwen nooit problemen met een motor gehad. Ik twijfel altijd over dealers...die lullen alles bij elkaar maar kunnen bijna nooit een onderhoudshistorie overleggen van een gebruikte motor. Nieuw loop je natuurlijk het minste risico.Ik rij supersport, en die koop ik liever niet tweedehands, omdat ik niet weet hoe er mee is omgegaan;
Mijn ervaring met dealers/ motorzaken is het zelfde.Ik rij 25 jaar supersport en altijd van particulier gekocht. Je ziet hoe ze wonen, je ziet de banden, en uit een gesprek kun je al veel opmaken. Ik koop alleen als ze een volledige onderhoudshistorie kunnen overleggen. Tot op heden veel in Duitsland gekocht. Op de een of andere manier hechten die meer waarde aan zaken goed onderhouden. Diverse malen al met verkopers om tafel gezeten die in een klapper alle bonntjes, facturen, etc.... bewaarden. Dat wekt vertrouwen nooit problemen met een motor gehad. Ik twijfel altijd over dealers...die lullen alles bij elkaar maar kunnen bijna nooit een onderhoudshistorie overleggen van een gebruikte motor. Nieuw loop je natuurlijk het minste risico.