Verlichting motor werkt niet door starschakelaar

19 mrt 2024
54
24
De verlichting van Mijn motor (Honda crosstourer) werkt niet meer. Dit probleem begon al met dat mijn lamp soms wel aan ging en dan weer uit viel op de meest random momenten.
De starschakelaar is de oorzaak want blijkbaar zit daar de onderbreking voor mijn verlichting als ik start. Het probleem is dat het start knopje ervoor zorgt dat mijn lamp niet meer aan gaat na het startten.


Is er iemand hier die mij kan helpen met het doorlussen van mijn verlichting aan de voorkant. Ik weet dat dit wat meer vergt van de accu tijdens het starten maar ik weet zeker dat dit geen probleem zal zijn. Aangezien ik ook start met mijn mistlampen aan. Echter ben ik niet handig met elektrische dingen. ik heb hem al open gemaakt om te kijken wat er achter mijn startschakelaar zit maar daar zitten nog aardig wat kabels.
 
Begin eens met het knoppenpaneel waar de startknop in zit nog eens open te maken en goed in te spuiten met electronicareiniger en daarna droog te blazen met perslucht. Dat is minder werk dan het doorlussen van je verlichting.
 
de onderbreking van het licht zal niet in de startknop zelf zitten. ik den eerder relais-gestuurd
Toch wel, althans bij alle Honda's die ik tot nu toe heb gehad; en dat dat zijn er inmiddels aardig wat. De startknop is een soort van wisselschakelaar: in ruststand is de draad van de geschakelde spanning verbonden met de draad die naar de Hi/Lo-schakelaar gaat aan de linkerkant van het stuur. Wordt er gestart, dan wordt die schakeling onderbroken en gaat de spanning naar het startcircuit.
 
schoonspuiten met Wd-40 contact spray heb ik ook gedaan, helaas geen resultaat… als ik een beetje ga bewegen met mn startknop dan komt het even tot leven. Dus bijvoorbeeld niet mijn duim op het startknopje maar mijn duim eronder en dan het knopje een beetje omhoog wippen. Zekering ook gecheckt die was nog zo goed als nieuw. Voor de zekerheid ook vervangen maar ook dit doet niks.
 
De reden waarom ik voor deze oplossing wil gaan is omdat een nieuwe schakelaartje al gauw 200 euro kost.

Ik heb ook op een crosstourer platform voorbij zien komen dat mn lamp op de startschakelaar verbonden is. De motor heeft al heel wat kilometers erop zitten en dan is het niet raar dat het startknopje kuren heeft.
Ik weet ook zeker dat het her startknopje is aangezien ik aan zowat alles heb lopen trekken en doen en alleen het startknopje laat zien dat het lampje weer even aangaat.
 
schoonspuiten met Wd-40 contact spray heb ik ook gedaan, helaas geen resultaat… als ik een beetje ga bewegen met mn startknop dan komt het even tot leven. Dus bijvoorbeeld niet mijn duim op het startknopje maar mijn duim eronder en dan het knopje een beetje omhoog wippen. Zekering ook gecheckt die was nog zo goed als nieuw. Voor de zekerheid ook vervangen maar ook dit doet niks.
Klinkt voor mij toch echt als slechte contactpunten in de startknop. Misschien toch maar even de knop zelf openmaken en de contactvlakken lichtjes opschuren?
 
schoonspuiten met Wd-40 contact spray heb ik ook gedaan, helaas geen resultaat… als ik een beetje ga bewegen met mn startknop dan komt het even tot leven. Dus bijvoorbeeld niet mijn duim op het startknopje maar mijn duim eronder en dan het knopje een beetje omhoog wippen. Zekering ook gecheckt die was nog zo goed als nieuw. Voor de zekerheid ook vervangen maar ook dit doet niks.
Schoonmaken doe je niet alleen door er wat spray op te spuiten.

Wattenstaafje, klein schroevendraaiertje/krabbertje. En de contactpunten weer goed aansluitend maken.
Koperen stripjes zijn vaak ook wat te buigen zodat ze weer degelijk contact maken.
 
Aangezien ik ook start met mijn mistlampen aan.

Echter ben ik niet handig met elektrische dingen.
Ben bang dat de zaak aangebrand is omdat je ook een setje mistlampen er aan gebakken hebt. Misschien was het al zo, maar dat is niet handig inderdaad zoveel elekrische dingen op een schuifschakelaartje (wat het vermoedelijk is). Doorlussen kan, als je weet wat je doet. Maar dan start je dus met verlichting, mistlampen én de startmotor tegelijk. Dat gaat een keer heel vreemd ruiken.
 
Dat doorlussen of permanent aansluiten van de verlichting gaat niet vreemd ruiken, dat zorgt wel dat je minder juice hebt tijdens het starten. De enige reden waarom alles afgeschakeld wordt is om alle beschikbare kracht vanaf de accu beschikbaar te maken voor de startmotor.

Grootverbruikers worden dan uitgeschakeld.

Ja, wel eens dat het niet handig is om extra spullen aan te sluiten op een schakelaar als er echt geen relais tussen zit.

Zo'n schakelaar zal geen 200 euro kosten dus haal de stuurschakelaar eens uit elkaar en kijk of je een typenummer, merk of maximaal amperage op de schakelaar kan vinden.

En zoals gezegd, foto's!

Andere optie is een losse knop voor de verlichting, dan wel met een bedieningsunit van een andere motor waarbij dit standaard mogelijk is.

Tevens vraag je hulp maar noem je geen locatie/regio :)
 
De reden waarom ik voor deze oplossing wil gaan is omdat een nieuwe schakelaartje al gauw 200 euro kost.

Ik heb ook op een crosstourer platform voorbij zien komen dat mn lamp op de startschakelaar verbonden is. De motor heeft al heel wat kilometers erop zitten en dan is het niet raar dat het startknopje kuren heeft.
Ik weet ook zeker dat het her startknopje is aangezien ik aan zowat alles heb lopen trekken en doen en alleen het startknopje laat zien dat het lampje weer even aangaat.
150€.
 
Ik heb dit probleem met mijn V-strom gehad en heb toen de kabels van de koplamp uit de startknop gehaald en in elkaar gedraaid.

De lampen blijven nu aan bij starten maar ik heb er nog geen problemen mee gehad verder.

Bericht in onderwerp 'De grote Trukendoos' De grote Trukendoos
 
Een 11 jaar oude Honda zou nog geen probleem met het startknopje moeten hebben. Contactpunten schuren of buigen zou niet nodig moeten zijn.
Ik verwacht dat je hem alleen maar schoon hoeft te maken. Alle plakkerige WD40 er uit en wat er in het verleden nog meer in gespoten is.
Gewoon schoon in elkaar zetten. En als je pietje precies bent dan zijn er 3 soorten contact spray die je na elkaar moet gebruiken.
Edit:
Kontact 60 om oxidatie te vewijderen
Kontact WL om te wassen
Kontact 61 om te smeren en beschermen
 
Laatst bewerkt:
Een 11 jaar oude Honda zou nog geen probleem met het startknopje moeten hebben. Contactpunten schuren of buigen zou niet nodig moeten zijn.
Ik verwacht dat je hem alleen maar schoon hoeft te maken. Alle plakkerige WD40 er uit en wat er in het verleden nog meer in gespoten is.
Gewoon schoon in elkaar zetten. En als je pietje precies bent dan zijn er 3 soorten contact spray die je na elkaar moet gebruiken.
Komt vaker voor bij Honda. Zeker na meer dan
10 jaar en veel gebruik.
 
Ja dat zou best kunnen. Ik heb er slechts 5, oudste uit ‘79 is weg, en het enige probleem dat ik met schakelaars heb gehad was een RAW schakelaar die vol met plakkerige zooi zat. Beetje wasbenzine er door. Klaar.
 
....
Is er iemand hier die mij kan helpen met het doorlussen van mijn verlichting aan de voorkant. Ik weet dat dit wat meer vergt van de accu tijdens het starten maar ik weet zeker dat dit geen probleem zal zijn. Aangezien ik ook start met mijn mistlampen aan. Echter ben ik niet handig met elektrische dingen. ik heb hem al open gemaakt om te kijken wat er achter mijn startschakelaar zit maar daar zitten nog aardig wat kabels.
Je mistlampen zijn Leds en je koplamp halogeen, scheelt nogal in vermogen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan