Verlies remdruk ZXR750

Cathje

MF veteraan
21 mei 2004
24.206
15
FR
In het ZXR topic is het probleem al enige tijd bekend. Toch hier maar een topicje openen om te kijken wat de rest van motorrijdend Nederland (en België) me te vertellen heeft...

Ik heb een ZXR750 uit 1991, met 93.600 km op de teller (ja, echt waar, het is een kawa!)

Nou had ik bij aanschaf al problemen met de remmen. Toen waren de voorvork keerringen ook lek, dus die hebben we vervangen, en tevens de binnenpoten gepolijst. (Nu al 6000 km lekvrij *O* )
De vorkolie was tussen de klauwen gekomen, dus die hebben we uit elkaar gehaald en gereinigd met remmenreiniger. Daarna remde ie een stuk beter, maar nog niet optimaal.

In het ZXR topic worden de remmen van een ZXR als "zwak" punt genoemd, en dus was mijn idee ook al om stalen remleidingen erop te zetten. (nog niet gedaan overigens)

Afgelopen zondag (ZXR toertocht) had ik het helemaal gehad B|
's Ochtends de remmen (voor de 4e keer sinds April) ontlucht, en na 65 km nog amper meer remdruk.
Aan lucht in het systeem kon het dus absoluut niet liggen.

Vandaag heb ik een tweedehands rempomp opgehaald, en gemonteerd. (want zelfs na 10x pompen was er nog geen druk opgebouwd) De leidingen zijn met een vacuum systeem ontlucht, en daarna per klauw nog een keer handmatig ontlucht (open en dicht terwijl de hendel gepompt wordt e.d. << de normale manier dus)

ABSOLUUT geen lucht meer in het systeem, 100% zeker (bij motorzaak ontlucht, geen belletjes in de slangen te zien e.d.)

Nu heb ik iets meer remdruk, en als ik een paar keer pomp wordt de druk ook wel IETS opgebouwd, maar een noodstop bijvoorbeeld zit er nog steeds niet in.

Ik denk dat ik maar van boven naar beneden ga werken, en dus eerst stalen leidingen monteren, en als dat nog niet heeft geholpen, de klauwen reviseren...


Wie is bekend met dit probleem, en kan me wat tips geven?


Alvast bedankt :}
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje meteen: wat houd een remrivisie exact in?

Ik trek normaal mijn remklauw eraf, maak alle remcylinders netjes schoon, vervang de blokken en zet de handel er weer terug op. Wat moet hier nog bij eer dat het een remblok revisie is?
 
Een vraagje meteen: wat houd een remrivisie exact in?

Ik trek normaal mijn remklauw eraf, maak alle remcylinders netjes schoon, vervang de blokken en zet de handel er weer terug op. Wat moet hier nog bij eer dat het een remblok revisie is?


klauwen uit elkaar, reinigen
cilinders/zuigers eruit, die polijsten
alle rubbers vervangen
ik zelf moet ook nieuwe blokjes erin ;)
 
Laatst bewerkt:
hoi oma :W


vriendlief en Rambabbel hebben afgelopen zondag de remklauwen uit elkaar gehaald, schoongemaakt, deeltjes gepolijst, en de klauwen voorzien van nieuwe rubbertjes *O*

morgen komen mn nieuwe remblokjes binnen, en gaat alles weer op de fiets gezet worden *D

en dan hopen op een iets warmere dag, zonder pekel, voor een testritje :Y :+
 
Dus toch een remklauw revisie ;)


:Y

maar de rempomp was ook gaar hoor ;)
en de remleidingen waren ook aan vervanging toe :X

duzzz... is niet voor niks geweest :N


bij 1 klauw zaten de cilinders vast, bij de andere klauw was er nog maar 1 die zn werk deed... dat remblokje had nog maar 1 mm over ongeveer :X


zal dus voorzichtig moeten remmen als ik weer op die fiets stap...
ben gewend om heel hard te knijpen... lijkt me geen strak plan straks _O-
 
hoi Oma :W

zow, blokjes zitten er sinds eergisteren in, nieuwe remvloeistof. flink aan het ontluchten geweest en heeft een nachtje met de hendel tegen het stuur aan gestaan O-)

gister waren de remmen veeeeel harder :}
nog 1x ontluchten, en dan testritje })
 
Hoe is het ondertussen met je rem als ik vragen mag.., is het probleem al opgelost?
Sinds enkele maanden zit ik met hetzelfde probleem.
Ik heb mijn zx7r met stalen remleidingen al minstens 7 keer intensief proberen te ontluchten, maar zonder al te veel succes.
Ik blijf de hendel tot aan het handvat in kunnen knijpen, en moet bij elke rem actie eerst snel 2 keer pompen voor ik vol in de remmen kan.
 
nog geen testrit gemaakt, motor staat al een hele tijd stil, maar de hendel krijg ik niet meer tegen het stuur aan (jah, bijna, als ik met 2 handen sta te knijpen)
 
En we hebben nog wel zulk mooi weer gehad de afgelopen weekenden, hoe kan je um nou stil laten staan. -O-
Zelfs met waardeloze voorrem heb ik me ninja niet in de kelder kunnen laten staan. :]

Ik zou het wel erg waarderen als je het hier wilt laten weten, als blijkt dat na de testrit het probleem inderdaad is opgelost.
Ik zal voor je duimen, want ik weet ondertussen hoe frustrerend dit remverhaal kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
ik kan/mag op dit moment niet rijden,
zit na 1,5 jaar aan het eind van een revalidatieproces
als ik nu ga rijden, ligt mn studie weer een week of 2 stil, en dat kan ik niet hebben, dus laat ik dit seizoen aan me voorbij gaan -O-
 
Oh bah, dat klinkt vervelend. B|
Succes met de studie en revalidatie gewenst.

Als ik erachter kom wat nu precies het probleem met die rem is, dan zal ik het hier wel posten.
Ik denk nog steeds dat er ergens stiekum wat lucht verborgen zit of zo, zelfs nadat ik er al meerdere malen een fles rem olie doorheen heb gepompt.
Het eventueel reviseren van de remklauwen is overigens een laatste optie voor mij, want ik heb ze namelijk wel al uit elkaar gehad, en dat zag er prima uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan