Vermogensverlies hoge toeren

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Mijn gixxer 750 '95 is zijn eidschot kwijt; boven 9000 toeren zou 'ie een schop in de rug moeten geven, maar hij doet het tegenovergestelde en trekt maar moeizaam door. Vrijdag op circuit ook veel last van gehad. Het is sinds 1 week ongeveer, toen heb ik de motor gepoetst, tank eraf gehad, filter uitgeklopt, alles gecheckt. Daarna niet noemenswaardig iets gemerkt, wel een beetje.
Wat mij opviel:
- bij hoge toeren veel vermogensverlies,
- onderkant luchtfilter nat van benzine,
- bougies mooi bruin,
- probleem is plotseling begonnen, maar op circuit, bij warme(re) motor extra veel vermogensverlies,
- Tot 2 weken terug liep 'ie als een lier, supersnel en mooi rond statinair, nu heb ik het idee dat 'ie ook stationair niet helemaal mooi loopt.

Wat denken jullie?
 
gewoon vervangen en de oorzaak opsporen, anders heb je er niks aan, dan heb je het zo weer, het wordt veroozaakt door of teveel (valse) of te weinig lucht, jou geval, ie is meer lucht nodig, vandaar inhouden bij hoge toeren, dan heeft ie een grotere aanvoersnelheid nodig, en een gedeeltezit dus dicht
 
Duidt meestal op een te arme afstelling. Schijnbaar is een carb. aan het etteren en gooit ie via de overloop benzine eruit. Deze zijn voor mij echter te modern om er een oordeel over te geven
 
De beste manier om de kleur van je bougies te beoordelen: ga een stuk rijden. Op het laatste gedeelte het contact uit, koppeling in en de fiets laten uitrollen, zodat ie niet meer stationair hoeft te draaien. Zo snel mogelijk de bougies er uit halen.

Zwart/donkerbruin is te rijk mengsel, koffie (met veel melk...) bruin is goed, witachtig/grijs is te arm.
 
Het is benzine. Waarom zou olie in het luchtfilter waarschijnlijker zijn?
De carterontluchting gooit zijn overdruk/olie in de luchtfilterkast eruit. Heb je op de één of andere manier een te grote overdruk in je carter dan kan er vrij veel olie in de luchtfilterkast terecht komen. Bijv. bij iets te veel olie.
Zoals iemand anders al opmerkte ff informeren bij de dealer kan geen kwaad natuurlijk. Je zal heus niet de eerste zijn met iets dergelijks.
 
De carterontluchting gooit zijn overdruk/olie in de luchtfilterkast eruit. Heb je op de één of andere manier een te grote overdruk in je carter dan kan er vrij veel olie in de luchtfilterkast terecht komen. Bijv. bij iets te veel olie.
Zoals iemand anders al opmerkte ff informeren bij de dealer kan geen kwaad natuurlijk. Je zal heus niet de eerste zijn met iets dergelijks.
Mijn carterontluchting gaat niet via het luchtfilterhuis maar via een apart kunstof 'doosje'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan