zelf ken ik er niks van/nooit gedaan, maar heb wel een klant die alleen maar dat doet (Kanigen in Genk) en heb me uitgebreid geinformeerd toen ik mijn motor in het nieuw stak. heb toen daar alle bouten/moeren/assen... van heel de moto laten doen.
[
afbeelding]
* met hout of rubber of ... afdoppen is larie. het gaat hier over vernikkelen, niet over poederlakken. als je het hele proces kent, weet je waarom. voor er iets vernikkelt wordt, gaat alles eerst in een zuurbad zodat het 100% zuiver is. je rubber/hout/.. gaat het dus niet overleven, laat staan dat het al zou mogen. zo'n bad (het nikkelbad dan) kost redelijk wat centen veronderstel ik en ze hebben niet graag dat dat vervuild wordt door allerhande. indien het echt nodig is : informeren bij de "vernikkelman" , hij zal wel weten hoe en wat
* alu is perfekt mogelijk, maar is op eigen risico : alleen heel goed zuiver aluminium overleeft het zuurbad.
* de dikte hangt af van de vraag van de klant en wordt enkel bepaald door de tijd die de onderdelen in het nikkelbad doorbrengen. getallen weet ik niet meer, maar "standaard" worden onderdelen met schroefdraad maar half zo lang (en dus een half zo dikke laag) ondergedompelt als onderdelen zonder waarvan de dikte geen rol speelt.
* het eindresultaat hangt 100% af van de voorbereiding die je zelf moet doen : iedere oneffenheid die er nog is voor je je onderdelen afggeft, zal er na het vernikkelen ook nog opzitten. al mijn bouten heb ik dus (zonder perfektionistisch te zijn) proper en mooi gemaakt door ze eerst even tegen een ronddraaiende stalen borstel te houden voor eventuele roest, en daarna met een nylon borstel om ze wat "op te blinken".
mijn advies : laat uw klauwen anodiseren. kan je eendert welk kleurke kiezen, en er kan niets mis gaan