verschil xl600r en xr600r

jokertje

MF veteraan
29 aug 2002
1.158
0
Best
Ik ben benieuwd wat precies de verschillen zijn tussen deze motoren. Ik bedoel geen optische verschillen, maar technische verschillen en verschillen in weggedrag en betrouwbaarheid.

Het enige wat ik tot nu begrepen heb is dat de motor van de xr feller is. (Waarom eigenlijk?)
Verder is de xr lichter aangezien er (normaal) geen knipperlichten, accu en spiegels aan boord zijn.

Maar verder?
 
Precies het verschil weet ik niet, maar waarschijnlijk zal de XR wel in lager toerental nog meer koppel hebben dan een XL blok en mogelijk is de slag anders.
Betrouwbaarheid van de blokken is denk ik allebei even goed, het is wel Honda he, niet Ural ofzo. Ik dacht te lezen dat een XR een RFVC kop heeft en een XL niet, maar daar ben ik niet zeker van.

Verder is de vering van de XL meer voor weggebruik en van de XR dus meer voor ragwerk. Maar dit is allemaal aan te passen.

Wat wil je precies gaan doen, omdat je benieuwd bent naar de verschillen ?
XR is voor het echte crosswerk (maar weer niet zo 'cross' als een echte crosser zonder kenteken en verlichting), de XL is echt meer voor op de weg en bospaadjes enz. De XL heeft niet voor niets contactsleutels ;) Als je gaat crossen met een XR raak je die zeker een keer kwijt als ze eruit kunnen donderen.
 
De bedoeling is om het ding om te om te bouwen tot een stoere all-road. Wel voornamelijk voor de weg, maar ik ben toch niet zo'n comfortganger. Het moet vooral licht zijn, snel sturen en een tikkeltje agressief zijn. En lekker makkelijk op het achterwiel te zetten zijn.
Ik heb er een keer op gereden die voor hetzelfde doel gepreparreerd was, en dat vond ik echt geweldig. Lekker no nonsense. En een 'contactslot' is er zo op te zetten, evenals knipperlichten, een grotere remschijf, een laag voorspatbord en een subframe. Wellicht ook een kleine accu (tegen doorbranden van de lampjes) en een oliekoelertje.

Een XL lijkt me wat tammer en zwaarder. Verder heb ik wel eens wat negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van een XL gehoord.
Tot wanneer is de XL eigenlijk geleverd?
 
De bedoeling is om het ding om te om te bouwen tot een stoere all-road. Wel voornamelijk voor de weg, maar ik ben toch niet zo'n comfortganger. Het moet vooral licht zijn, snel sturen en een tikkeltje agressief zijn. En lekker makkelijk op het achterwiel te zetten zijn.
Ik heb er een keer op gereden die voor hetzelfde doel gepreparreerd was, en dat vond ik echt geweldig. Lekker no nonsense. En een 'contactslot' is er zo op te zetten, evenals knipperlichten, een grotere remschijf, een laag voorspatbord en een subframe. Wellicht ook een kleine accu (tegen doorbranden van de lampjes) en een oliekoelertje.

Een XL lijkt me wat tammer en zwaarder. Verder heb ik wel eens wat negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van een XL gehoord.
Tot wanneer is de XL eigenlijk geleverd?

Waar wil jij de accu op de XR laten ? En er zit al een kleine oliekoeler op hoor, tenminste wel op mijn XR250R. En een contactslot erop zetten.. waar wil je dat kwijt? ;)

De XL als 'enduro' is volgens mij tot eind jaren 80 gemaakt.
Hierna is de XL600 over gegaan op de Transalp. Dat is de XL600V en nu tegenwoordig de XL650V. Maar wil je meer op de weg, dan kan je eens kijken voor Transalp of Africa Twin, dat is veel leuker spul (en het rijd nog op de snelweg ook). Kost ook wel wat meer, maar ook lekker pittig, alleen de Africa Twin is erg zwaar (200+ kg), weet het gewicht van de oude Transalp niet.

Ook is misschien anders een NX650 nog wel wat voor je. Ik wil je niet van een XR of XL aflullen, maar als je een allroad er van wilt maken is het denk ik dus goedkoper om een kant-en-klare allroad te kopen. Die van 1990-1994 zijn niet zo duur meer.

Alleen dat lullige uitlaatje op die Transalp he....
 
Ik heb ook zeker nagedacht over een NX650 Dominator. Die is ook erg leuk, maar over het algemeen wel wat duurder. Daarnaast is een XR of XL wat meer basic waar je heel goed je 'eigen' motor van kunt boetseren. Een Dominator leent zich daar iets minder voor. En een Dominator is standaard best wel zwaarder, en ook het blok schijnt wat tammer te zijn.

Heeft een XR wel een balansas? Dat is zo'n beetje de enige, niet overbodige, luxe.

Inderdaad heeft een XR geen ruitje, alleen een heel klein stukje plastic voor de teller. En dat is wellicht al genoeg. Anders een paar centimeter groter stukje plastic.

En waar laat je een contactslot? Je kunt ook een heel klein schakelaartje gewoon ergens verstoppen (met of zonder een slotje), verder leg je hem gewoon aan de ketting.

En rijden op binnenwegen is toch sowieso veel leuker dan de snelweg zolang je geen Hayabusa hebt? :?
 
De xl is iets geciviliceerder voor op de weg, e-starter, andere versnellingsbak met langere overbrenging voor wat meer topsnelheid (180 tov 140 bij de xr). Vandaar dattie wat tammer is, pktjes zijn gelijk.Verder een xr blok en wat aangekleder dus. Bijna niet te krijgen, zo'n R.
 
Laatst bewerkt:
xr is de betere motor bij enduro achtig werk, en op de weg is het denk ik vooral afhankelijk wat je er mee wil
 
Tering, nogal een verschil.

XL = watjes XR = mannenwerk

XL weegt 140kg XR 120
XL accu xr -
XL transmissie dempers XR -
XL veerweg voor 20 cm XR 28
XL veerweg achter 20cm XR 28
enz enz.
 
XL = watjes XR = mannenwerk

Dus als ik een XL 350R erbij koop, dan ben ik een watje? :)
Offroad op de weg rijden is erg lekker, je zit hoog, mooi geluid, je trekt veel aandacht, maar wat ik op de weg wat miste met mijn XR waren de knippers en contactsleutels/stuurslot/tankdopslot.
Kan ook zijn dat ik een XT of DR koop hoor.. ach, met de XL erbij zijn het allemaal dual sport motoren, meer voor op de weg dan het terrein.

Watjes zitten in de auto, niet op een XL :)
 
Jep. gewoon een XR350 kopen :)

Nou, liever een XL350R van zeg 1987-1989 dan een XR350 van begin jaren 80. Daarna zijn ze niet meer gemaakt ;) Liever een XR400R, maar die kost mij teveel als 2e motor. Dan maar een watje :] Ach we zien wel wat mijn pad kruist.
 
Nou, liever een XL350R van zeg 1987-1989 dan een XR350 van begin jaren 80. Daarna zijn ze niet meer gemaakt ;) Liever een XR400R, maar die kost mij teveel als 2e motor. Dan maar een watje :] Ach we zien wel wat mijn pad kruist.

Mag je al op een 600? Ik heb er over een paar weken 1 klaar.

Ro
 
Mag je al op een 600? Ik heb er over een paar weken 1 klaar.

Ro

Ja ik mag op een 600, mag op alles rijden, maar ik ben een beetje een mietje want ik ben bang om met het kickstarten mn poot te verbrijzelen. Heb bij Sander van MotorXtra ook ff klein stukkie op z'n XR600 supermotard gereden, lijkt erg op mn ex-XR250R, alleen ietsje heel veel meer vermogen he ;)

Ik wil juist een 350cc omdat die weer wat exclusiever zijn dan een 600. En met de 250 had ik al veel lol, dus 350cc zou niet minder lol moeten kunnen geven.
 
Op woensdag 05 februari 2003 19:01 schreef de ex zot het volgende:ook nog.

Wat is er eigenlijk hetzelfde aan die fietsen?Jep. gewoon een XR350 kopen :)

heh een watje is het zowizo al want hij durf geen 600 te kopen ;)
 
Ach, en zo'n back-kick van de kickstarter van een XR600R... Je hebt er een paar dagen last van.
Ik heb het een keertje gehad bij een testritje op zo'n fiets. Ik wist toen nog niet precies hoe het moest en ik gaf een beetje gas toen de motor al warm was. |( Die dingen leer je dan wel heel snel af.

Misschien is zo'n NX650 Dominator ook wel wat. Ik zag dat de wielbasis een stuk korter was dan die van een XR of XT, dus voor het sturen op de weg is het misschien zelfs wel geschikter. Kun je nog sneller hoeken! })

En kicken is natuurlijk wel zo stoer, maar zo'n elektrische starter is stiekum toch wel handig... :)
 
Een XT600 kan ook door een watje aangetrapt worden hoor. Lukt mij ook :+
Ben jij een watje dan? ;)

Watjes zijn figuren die om het minste geringste (druppeltje regel, iets te koud, vlaagje wind of te ver) zeuren en dan maar weer met de auto gaan! En natuurlijk de motor in september al in de winterstalling zetten (wat is dat, winterstalling?) en hem er pas in mei weer uit halen... Watjes! :r
 
Een XT600 kan ook door een watje aangetrapt worden hoor. Lukt mij ook :+

Een nieuwe of ouwe 600? Want die nieuwe heeft elektrische start he O-)
Als je weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk, maar geef toe, het is anders dan een 250 of 400 aantrappen.

Ennuh jokertje ; er zijn mensen die hier dus een verbrijzelde enkel van hebben overgehouden. Waarschijnlijk droegen ze geen laarzen, maar gewone gympies en een spijkerbroekje, maar ik heb geen zin om iets te verbrijzelen ;) Ach, oefening baart kunst he.
 
Ennuh jokertje ; er zijn mensen die hier dus een verbrijzelde enkel van hebben overgehouden. Waarschijnlijk droegen ze geen laarzen, maar gewone gympies en een spijkerbroekje, maar ik heb geen zin om iets te verbrijzelen ;) Ach, oefening baart kunst he.
Het is natuurlijk ook erg onnozel om met gympies een 600 aan te kicken. Dan vraag je er ook een beetje om. Gewoon stoere endurolaarzen op zo'n fiets! Zonder spijkerbroek natuurlijk! Kun je nog beter in je nakie rijden, want dan zien de mensen je wel ineens aankomen... ;)

Maar, zoals ik al zei, een Dominator is misschien ook wel geschikt tegen verbrijzelde enkels. :)
 
Een nieuwe of ouwe 600? Want die nieuwe heeft elektrische start he O-)
Als je weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk, maar geef toe, het is anders dan een 250 of 400 aantrappen.

Ennuh jokertje ; er zijn mensen die hier dus een verbrijzelde enkel van hebben overgehouden. Waarschijnlijk droegen ze geen laarzen, maar gewone gympies en een spijkerbroekje, maar ik heb geen zin om iets te verbrijzelen ;) Ach, oefening baart kunst he.

Okee, je bent geen watje, maar gewoon een poepert.

Ro, die een XR600 zelfs met de hand start, omdat ie weet hoe het moet.
 
Okee, je bent geen watje, maar gewoon een poepert.

Ro, die een XR600 zelfs met de hand start, omdat ie weet hoe het moet.
:} :} :} :} :} :} :} :} : :} :} :} :} :} :} :} :}

Ach, al die crossers, enduro-rijders en rally-rijders doen het ook... En dat zijn ook geen watjes! 8-)

Is een NX650 blok ook in een XR frame te hangen? Of past dat echt niet? Want een beetje lassen is het probleem natuurlijk niet...
 
Een vriend van me heeft een paar dagen met zijn been rechtuit gezeten na het (op zijn eigenwijze manier) aantrappen van een xr600. Durfde daarna alleen nog maar op elec. startertjes te rijden :P . Maar hij heeft nu ook weer een XT550, kan niet fout gaan, heeft een automatische decompressie.

Alle XT600's met kickstart hebben automatische decompressie.
 
Op woensdag 05 februari 2003 22:11 schreef JK het volgende:Een nieuwe of ouwe 600? Want die nieuwe heeft elektrische start he O-)
Als je weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk, maar geef toe, het is anders dan een 250 of 400 aantrappen.

kicker natuurlijk, en dat aantrappen stelt echt geen bal voor, ook al weet je niet hoe het moet.
 
Alle latere modellen XR600R hebben toch ook een automatische decompressie? :?
Vanaf 89 ofzo? :?

Maar ik kan natuurlijk ook weer volledig uit mijn nek lullen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan