Verschillen 4takt/2takt cabr

Tsxdude aku MicheL

MF veteraan
18 sep 2004
1.883
0
okee via via hoor je wel eens dingen over verschillende cabr...
nou zijn 4takt en 2takt hoofdzakelijk 2 verschilende cabr omdat 4takt dmv vacuum werkt enz..

maar nou wil ik echt de grootste en belangrijkste verschillen te weten komen en waarom en waarvoor.. :)

gewoon goede uitleg enz, en vooral hoe :)
 
In principe denk ik niet dat er daadwerkelijk verschil in de carb. zitten. Alle carb. werken min of meer volgens hetzelfde principe.
Door de langsstromende (aangezogen)lucht krijg je het venturieffect. Er onstaat een lage druk t.p.v. de sproeier en daardoor wordt er benzine in de lucht verneveld.
Gr,
Henk
 
In principe denk ik niet dat er daadwerkelijk verschil in de carb. zitten. Alle carb. werken min of meer volgens hetzelfde principe.
Door de langsstromende (aangezogen)lucht krijg je het venturieffect. Er onstaat een lage druk t.p.v. de sproeier en daardoor wordt er benzine in de lucht verneveld.
Gr,
Henk

Dat is gewoon de werking dat was ik al wel achter ;) , ik moet de grootste hoofdverschillen weten
 
Zijn IMHO principieel geen verschillen, wel wordt er bij tweetakt nogal eens een membraan toegepast. Uiteindelijk met er benzine in de lucht komen (benzine is al dan niet vermengd met olie, maar dat maakt geen ruk uit), en dat doe je met een carburateur, tweetakt of viertakt.
 
Daar zit volgens mij geen verschil in. Een carburateur gooit brandstof bij een luchtstroom, boeit niet of er een 2-takt, 4-takt, 6-takt, wankel of ander type motor achter zit dat een lucht/brandstof mengsel wil hebben.

4-takters rijden ook wel rond met gasschuiven btw.
 
als je nou even naar de aangedragen link had gekeken had je dit kunnen lezen...

The Differences in Two-Stroke and Four-Stroke Carbs
The difference between a two-stroke and four-stroke engine is intake velocity. Two-stroke engines have lower velocity so the needle jet has a half-moon shaped hood protruding into the venturi to produce a low pressure area that aids in drawing the fuel up through the needle jet. Four-stroke carbs need to atomize the fuel more so than a two-stroke carb because so much of the fuel shears along the intake port and separates from the mixture stream. Four-stroke carbs have more jets and finer adjustment screws, plus they usually are equipped with an accelerator pump. A typical state of the art four-stroke carb is the Kehin CR.

The latest trend in two-stroke carbs features a pump that sprays fuel into the venturi from 1/4th to 3/4th throttles. In the past, carb manufacturers made jet needles that attempted to compensate for the natural lean condition of the mid-range but that compromised the jetting at full throttle. The auxiliary pumps are powered by electricity supplied by the alternator (about 5 watts) and controlled by either a throttle position or an rpm sensor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan