versnellingsbak zzr600

beast1975

Rookie
1 mrt 2007
4
0
tiel
goeden dag heb al heel wat topic gelezen maar kan eigenlijk mijn probleem niet vinden ertussen mijn probleem is dat ik als ik opschakel wel van zijn 1 naar zijn twee schakel maar daarna lijkt het alsof me versnellings pook zweeft dus ff weer aan tikken en dan kan ik door naar zijn drie en zo ook de erst van de versnellingen en trg schakelen is idem weet iemand wat dit kan zijn heb niet het idee dat de versnllingen versleten zijn maar eerder dat een veer ofzo niet goed werkt kan iemand me helpen aub?
 
goeden dag heb al heel wat topic gelezen maar kan eigenlijk mijn probleem niet vinden ertussen mijn probleem is dat ik als ik opschakel wel van zijn 1 naar zijn twee schakel maar daarna lijkt het alsof me versnellings pook zweeft dus ff weer aan tikken en dan kan ik door naar zijn drie en zo ook de erst van de versnellingen en trg schakelen is idem weet iemand wat dit kan zijn heb niet het idee dat de versnllingen versleten zijn maar eerder dat een veer ofzo niet goed werkt kan iemand me helpen aub?

Hallo Franz..... erg lastig lezen zo zonder leestekens.

eerste gevoel lijkt het als of je schakelwals versleten is..of in iedergeval veel speling heeft.....
(ik neem tenminste aan dat je al gecontroleerd hebt of je pook niet te veel speling op de schakelas heeft ...boutje los of zo)

Ik denkt dat je er niet aan ontkomt om de zaak open te schroeven.
 
Er zal een deksel af moeten en daarachter zal een dergelijk mechanisme te vinden zijn:
http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/vf_clutch_replacement/shifter_cam.JPG

Ander type motor, maar het principe is vast hetzelfde.

Moeilijk te zeggen wat er precies loos kan zijn, dat moet je bekijken. Maar als je zelf niet zo technisch bent kun je het beter laten doen.
Wat ik bedoel te zeggen: de schakelwals zit echt binnenin het blok, daarvoor moet het hele blok uit elkaar en ik geloof niet eens direct dat het daaraan ligt; het is ook veel te veel werk en daarom moet je eerst alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten.
Het schakelmechanisme is eenvoudiger te bereiken, daarvoor hoeft er alleen maar een deksel af en dat is dus de plek om te beginnen.
 
Ik vond een mooi verhaaltje over de werking van een motorfietsversnellingsbak om je een idee te geven wat er achter zit.
De "drum" is in het Nederlands dus de schakelwals, op de onderste foto's zie je het mechanisme dat de schakelwals in de goede stand zet door het commando van het pedaaltje.

Nu begrijp je dat de wals niet het eerste ding is waar je het zoeken moet....
 
Terug
Bovenaan Onderaan