Hallo allemaal,
Ik weet dat de Pan Europeans niet echt veel gewijzigd zijn sinds begin jaren 90 dus qua uiterlijkj is het niet echt belangrijk of je nu een 93-er of een 97-er koopt.
Wat is nu een KM-stand die nog verstandig is om aan te schaffen. Hebben hier mensen ervaring met verschillende Pan's en leeftijden en KM-standen???
ben heel benieuwd!
Hoi,
Persoonlijke ervaring leert me het volgende:
"kritieke" km-standen zijn er niet, het hangt af van de manier waarop de motor bereden en onderhouden is. Ik heb zelf 2 Pans, 1 `91er met 220.000 op de teller en 1 van 2001 met 26.000 op de teller.
Van die 220.000 heb ik er 206.000 zelf gereden in de laatste 5 jaar en daarin ben ik geen onoverkomelijke problemen tegengekomen behalve normale slijtage en upgrade. Zo heb ik de standaardvering vervangen omdat die me niet sportief genoeg was bijvoorbeeld. Wat stuk ging:
- 86.000 Balhoofdlager (slechte smering af fabriek)
- 109.000 rechter uitlaatbocht (doorgerot)
- 109.000 distributieriem preventief vervangen
- 153.000 km-tellerkabel
- 154.000 linker uitlaatbocht + collector
- 164.000 remklauwen vervangen wegens ernstige slijtage, vervangen door CBR600 remklauwen a 75,- per stuk (guldens ja ;-)) en een serieuze upgrade.
- 190.000 lager antiduiksysteem vervangen
- 204.000 rechter uitlaatdemper afgebroken en vervangen
Op de planning staan nu nog een nieuwe distributieriem en een groot beurtje en dan kan ie er weer tegenaan. Of dat met mij zal zijn weet ik niet, ik denk er serieus over na hem te verkopen voor weinig... als er maar mee gereden wordt. Niet moeders mooiste, goed gebruikt maar ook goed onderhouden, ideaal voor iemand die van _rijden_ houdt en niet van showen. Iemand als ik dus
O ja, waarom ik er 2 heb: ik begin in september als motorrij-instrukteur en ik liep tegen een piepjonge Pan aan die veer weinig van eigenaar wou wisselen, ik kon `m niet laten schieten.