Verstralers aansluiten via contact

caroden

MF'er
27 jun 2019
103
69
Ik heb op mijn Triumph Tiger 800 een set PUIG verstralers gemonteerd. Werkt allemaal prima, alleen gaan ze niet uit als ik het contact uit zet.

Hoe kan ik dit anders schakelen? Ik ben geen expert in elektronica, als het beter is om dit door een vakman te laten aanpassen dan hoor ik het graag!
 
Er zit waarschijnlijk een handleiding bij.
Daar staat in dat je het relais (als dat er bij zit) moet laten schakelen door een geschakeld signaal (middels contact)
Dus iets zoeken wat aan/uit gaat als je het contact aan/uit zet en daar aansluiten.

Als je hier geen verstand van hebt; laten doen door iemand anders die er wel verstand van heeft.
 
Super Corleone! ik stuur je een PM

@Chris, er zit een video bij waarmee ze 'm gewoon rechtstreeks op de accu aansluiten. Er zit echter wel een relais aan (en een zekering)
 
de verlichting zelf zal idd op de accu aangesloten zitten.
het relais zal dat niet zijn.
dat word gestuurd door een schakelaar en een geschakelde plus.
als dan de spanning wegvalt, gaan ook de verstralers uit.
 
Het relais zit inderdaad in de kabelboom en is niet apart aangesloten. 2 ring-aansluitingen op de plus- en op de minpool. Dat is alles. Ik dacht dat het relais ervoor zou zorgen dat het zou uitschakelen. Maar goed, dat geeft misschien ook wel aan hoeveel verstand ik ervan heb haha.
 
Even kijken in de instructie die erbij zit.. een van die twee ringaansluitingen moet niet naar de pluspool; maar naar een geschakeld signaal. Of lees ik het nu verkeerd?.. zitten er nu 2 ringen op de plus en 1 op de min?
 
Er zit helaas geen instructie bij. Wel een link naar een video en daar sluiten ze het gewoon op de plus en min aan.
Maar het klinkt veel logischer wat je zegt, Chris 👍
 
Als er maar 2 aansluitingen zijn in de kabelboom.. een "+ en -" .. dan niet zomaar iets aansluiten op een geschakeld contact. Dan kan het zijn dat die lampjes te veel spanning trekken en een zekering springt.

Je zou bij een dergelijke kabelboom 3 kabels moeten hebben om aan te sluiten.

1: Accu pluspool
2: Accu minpool
3: Schakel/signaalkabel van het Relais.
 
Top! Bedankt. Die had ik nog niet gezien.
Ik durf het bijna niet te zeggen maat het is me dan toch nog niet helemaal duidelijk hoe ik het relais aansluit ;). Morgen bij daglicht dat relais nog eens goed bekijken...
 
Ik heb op mijn Triumph Tiger 800 een set PUIG verstralers gemonteerd. Werkt allemaal prima, alleen gaan ze niet uit als ik het contact uit zet.

Hoe kan ik dit anders schakelen? Ik ben geen expert in elektronica, als het beter is om dit door een vakman te laten aanpassen dan hoor ik het graag!
En ze fatsoenlijk afstellen zodat je je mede weggebruikers niet hinderd met een bundel slecht afgesteld strooi-licht..
Het is blijkbaar de laatste tijd trend onder fluorgekleede om overdag met groot licht en zo veel mogelijk achterlijk felle lampen motor te rijden.onder het mom van:
kijk hier rijd een bestuurder met een extra klein geslachtsdeel zodat er overdag 3 extra lampen nodig
zijn om in vol zonlicht om dit pikkie uberhaupt terug te kunnen vinden -O-O-)
 
En ze fatsoenlijk afstellen zodat je je mede weggebruikers niet hinderd met een bundel slecht afgesteld strooi-licht..
Het is blijkbaar de laatste tijd trend onder fluorgekleede om overdag met groot licht en zo veel mogelijk achterlijk felle lampen motor te rijden.onder het mom van:
kijk hier rijd een bestuurder met een extra klein geslachtsdeel zodat er overdag 3 extra lampen nodig
zijn om in vol zonlicht om dit pikkie uberhaupt terug te kunnen vinden -O-O-)
Ik krijg altijd de neiging om ze er ff af te tikken met een klein bankhamertje }) , ik haat alle extra verlichting ,zgn veiligheid :r
 
En dan ook deze gebruiken:

1620631730604.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan