Gewoon zorgen voor goede banden, dat is veiligheid. De rest is optioneel en comfort. Zeker voor een motor die gemiddeld 1000km per jaar heeft gereden zou ik echt wel die 6000km aanhouden in het begin ivm uitgedroogde rubbers, remvloeistof die nooit vervangen is etc. Ik zou de motor gewoon op rijden, of net voor er hele grote kosten vanwege achterstallig onderhoud komen inruilen. Zodra je ermee door de pekel rijdt, gaat je afschrijving meteen 2x zo hard en een motor met 40.000km brengt niet veel meer op dan een met 80.000km.
Als je echt dagelijks woon werk rijdt, probeer dan een goretex pak te scoren of een heel goed regenoverall. Niks zo rot als met een nat kruis in de les zitten...
Overweeg voor je eigen veiligheid een gele koplamp. Mijn ervaring is dat je met een afwijkende kleur eerder de aandacht hebt van automobilisten. Vooral in de file is dat erg prettig.
Maak je niet te druk om pekelschade. Je kan het beperken, maar volledig voorkomen is echt lastig. Probeer hem de eerste winter eens wekelijks te wassen, dan ontdek je snel genoeg waar de corrosiebescherming nodig is.
Als je +/- 24K p/jr gaat rijden zou je elk kwartaal de olie moeten wisselen. Dat is pure verspilling van olie.
Die interval van 6K is bedoeld zodat een gemiddelde rijder jaarlijks de olie wisselt. Zo'n Versys blijft ook prima draaien als je elke 12K een kleine beurt doet en elke 24K de grote beurt. Dit schema heb ik zelf ook van nieuw af aan gehanteerd bij m'n DL650. Die liep na 50dkm nog als nieuw en zonder olieverbruik.
Aandachtspunt is je ketting... kijk eens naar een (automatisch) kettingsmeersysteem. Ben zelf erg content over de handmatige OSCO. Met goede smering (vooral op regenachtige dagen gaat het hard!) haal je al snel 10-20dkm extra levensduur uit je ketting.
Een iets langer spatbordje aan de voorkant scheelt wel in het netjes houden van je uitlaat dus dat is zeker een goed idee.
Je motor bij 40dkm verkopen is niet nodig. Met goed onderhoud rij je zo'n blok probleemloos naar een ton.
Als je echt dagelijks woon werk rijdt, probeer dan een goretex pak te scoren of een heel goed regenoverall. Niks zo rot als met een nat kruis in de les zitten...
Overweeg voor je eigen veiligheid een gele koplamp. Mijn ervaring is dat je met een afwijkende kleur eerder de aandacht hebt van automobilisten. Vooral in de file is dat erg prettig.
Maak je niet te druk om pekelschade. Je kan het beperken, maar volledig voorkomen is echt lastig. Probeer hem de eerste winter eens wekelijks te wassen, dan ontdek je snel genoeg waar de corrosiebescherming nodig is.
Als je +/- 24K p/jr gaat rijden zou je elk kwartaal de olie moeten wisselen. Dat is pure verspilling van olie.
Die interval van 6K is bedoeld zodat een gemiddelde rijder jaarlijks de olie wisselt. Zo'n Versys blijft ook prima draaien als je elke 12K een kleine beurt doet en elke 24K de grote beurt. Dit schema heb ik zelf ook van nieuw af aan gehanteerd bij m'n DL650. Die liep na 50dkm nog als nieuw en zonder olieverbruik.
Aandachtspunt is je ketting... kijk eens naar een (automatisch) kettingsmeersysteem. Ben zelf erg content over de handmatige OSCO. Met goede smering (vooral op regenachtige dagen gaat het hard!) haal je al snel 10-20dkm extra levensduur uit je ketting.
Een iets langer spatbordje aan de voorkant scheelt wel in het netjes houden van je uitlaat dus dat is zeker een goed idee.
Je motor bij 40dkm verkopen is niet nodig. Met goed onderhoud rij je zo'n blok probleemloos naar een ton.
Bij mijn Versys uit 2019 is de oliewissel om de 12000 km.
Dacht dat het blok toch echt hetzelfde was.
Dus jij denkt dat het je lukt om deze Versys op te rijden?
Ik wens jouw succes de komende jaren!
Anyway, er mee door rijden is goedkoper dan omruilen bij de 40000. Als de km stand boven de 50000 staat raak je deze sowieso aan de straatstenen niet meer kwijt. Terwijl deze motor makkelijk een veelvoud aan kan.
Wat pekelbescherming kan je kiezen;
p.s. ben het dus niet met Miglowie en dgr eens
- of je investeert een weekend, maakt panelen en tank los en spuit alles grondig in waardoor je motor gewoon netjes blijft
- of je bent later een veelvoud aan weekenden kwijt om de boel weer netjes te krijgen of waarde daling
Tenzij je weet dat de motor recent een beurt heeft gehad zou ik de eerste beurt over een paar 1000km doen. Laat dan ook de remvloeistof vervangen. Als je in de tussentijd geen problemen hebt gehad zie ik er geen enkel probleem in om het onderhoud naar 12.000km of zo te trekken, mits je het maar jaarlijks laat doen. Jaarlijks de olie vervangen (tussendoor wel regelmatig het oliepeil checken uiteraard) en elke 2 jaar de remvloeistof.
Wat betreft een maximum kilometerstand, ik had voor mijn Versys een Transalp met 90.000km op de teller. Motorisch was die nog prima, optisch wat minder en ik had gewoon zin in iets anders. Mijn GSA staat inmiddels op 135.000km en de twee motoren die ik daarvoor had heb ik beiden ingeruild met 160.000km op de teller.
Wat al eerder is gezegd, als je veel rijdt zit je zo aan een km-stand dat de motor niet meer gewild is om te kopen en dan is het veel voordeliger om er zelf lang mee door te rijden. 40.000, 80.000 of 120.000 km, je krijgt er steeds even veel (weinig) voor terug en zolang hij geen problemen heeft gewoon doorrijden.
Beste mensen,
Ik ben vandaag bij een motorgarage geweest voor een offerte betreft grote onderhoudsbeurt.
[....]
Graag jullie reacties, wat zouden jullie doen?
Alvast dank.
Ben je dit verhaal nu meerdere keren aan het spammen?
Ja, had hier per ongeluk gedaan. Wist niet hoe ik het moest verwijderen. Maar wou andere topic starten hierover. Heb het nu zo gedaan. Ben vrij nieuw hierBen je dit verhaal nu meerdere keren aan het spammen?
Of wacht je op iemand die het voor een veel lager bedrag gaat doen?