Vervangen remblokken

jbazelmans

MF veteraan
18 mrt 2020
4.484
4.239
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort de remblokken aan de voorkant moet vervangen. Nu kan ik dat natuurlijk gewoon zelf doen, maar als ik zo op YouTube kijk dan stelt het eigenlijk niet veel voor. Dus eigenlijk wil ik dat gewoon zelf doen. Het leven is tenslotte al duur genoeg (en helemaal met een BMW ;))
het is alleen zo dat, als ik dat zelf ga doen, je net zult zien dat er toch iets niet goed gaat en ik alsnog de BMW specialist moet bellen om mijn motor op te komen halen en er nieuwe remblokken op te zetten. Daarom vraag ik me af of er misschien iemand in de buurt van Roermond en er verstand van heeft mij hier een keer mee wil helpen?
Dan nog iets anders. In de YouTube video’s hebben ze het over aanhaalmomenten voor als je de remklauw weer terugplaatst. Is dat dan niet gewoon een kwestie van goed vast draaien? (Klinkt misschien als een stomme vraag, en misschien is het dat ook wel)
Misschien toch maar een momentsleutel halen
 
Remcilinder tang?

Als je het met beleid doet, gewoon je oude remblok tegen de zuigers laten zitten en voorzichtig duwen met een waterpomptang of lijmklem. :t



Als je een beetje gevoel hebt is een momentsleutel niet per sé nodig. Wel handig, maar genoeg mensen die het zonder doen waarbij het gewoon goed gaat. Remblokken vervangen is, tenzij je écht iets bijzonders hebt, een vrij makkelijke routine klus.

Probeer éérst, voordat je de remklauwen los haalt die pen los te draaien die de blokken op z'n plek houdt, niet helemaal er uit, maar gewoon even een slag los. Zolang de remklauw nog gemonteerd zit scheelt het handen tekort komen en heb je houvast.

En check heel goed of je zuigers goed schoon zijn voordat je ze terug naar binnen duwt. Als ze vuil zijn heb je een grote kans op lekkende keerringen omdat je het vuil er tussen duwt.

Met moderne motoren heb je ook geen koperslip of iets dergelijks nodig. Als alle veertjes/clipjes/plaatjes die gebruikt worden bij montage schoon en in goede staat zijn zorgt dat er voor dat ze niet piepen.
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort de remblokken aan de voorkant moet vervangen. Nu kan ik dat natuurlijk gewoon zelf doen, maar als ik zo op YouTube kijk dan stelt het eigenlijk niet veel voor. Dus eigenlijk wil ik dat gewoon zelf doen. Het leven is tenslotte al duur genoeg (en helemaal met een BMW ;))
het is alleen zo dat, als ik dat zelf ga doen, je net zult zien dat er toch iets niet goed gaat en ik alsnog de BMW specialist moet bellen om mijn motor op te komen halen en er nieuwe remblokken op te zetten. Daarom vraag ik me af of er misschien iemand in de buurt van Roermond en er verstand van heeft mij hier een keer mee wil helpen?
Dan nog iets anders. In de YouTube video’s hebben ze het over aanhaalmomenten voor als je de remklauw weer terugplaatst. Is dat dan niet gewoon een kwestie van goed vast draaien? (Klinkt misschien als een stomme vraag, en misschien is het dat ook wel)
Misschien toch maar een momentsleutel halen
Zo te lezen lijkt mij het in jouw geval verstandiger en vooral goedkoper om het door een motorzaak te laten doen. En vragen aan iemand die er verstand van heeft in jouw omgeving om te helpen lijkt mij ook een grote gok.
Hoe weet jij of iemand er wel of geen verstand van heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Remcilinder tang?

Als je het met beleid doet, gewoon je oude remblok tegen de zuigers laten zitten en voorzichtig duwen met een waterpomptang of lijmklem. :t



Als je een beetje gevoel hebt is een momentsleutel niet per sé nodig. Wel handig, maar genoeg mensen die het zonder doen waarbij het gewoon goed gaat. Remblokken vervangen is, tenzij je écht iets bijzonders hebt, een vrij makkelijke routine klus.

Probeer éérst, voordat je de remklauwen los haalt die pen los te draaien die de blokken op z'n plek houdt, niet helemaal er uit, maar gewoon even een slag los. Zolang de remklauw nog gemonteerd zit scheelt het handen tekort komen en heb je houvast.

En check heel goed of je zuigers goed schoon zijn voordat je ze terug naar binnen duwt. Als ze vuil zijn heb je een grote kans op lekkende keerringen omdat je het vuil er tussen duwt.

Met moderne motoren heb je ook geen koperslip of iets dergelijks nodig. Als alle veertjes/clipjes/plaatjes die gebruikt worden bij montage schoon en in goede staat zijn zorgt dat er voor dat ze niet piepen.
Met oude motoren wel???????
 
Inderdaad een soort van kip-ei verhaal. Maar in het algemeen heeft iemand die geïnteresseerd is in techniek zich al van jongs af aan bekwaamd in karweitjes. Te beginnen met een fietsband plakken, fiets REMBLOKJES vervangen, bromfiets repareren, bromfiets REMBLOKJES vervangen, gereedschapsset uitbreiden...
Dan is het geen grote stap meer om hetzelfde bij een motor te doen. De fouten en de dolgedraaide of losgelopen bouten heb je al achter de rug.
En als je die remblokjes onder begeleiding vervangen hebt, hoe moet het dan met de volgende klus, ook weer met begeleiding? En hoe weet je of de begeleider bekwaam is?
Een monteur heeft een jarenlange opleiding gevolgd, inclusief stage.
Heb het op m'n 30e geleerd met hulp van m'n zwager en het forum. Gaat prima hoor. Gewoon je vragen goed voorbereiden, dan om hulp vragen en niet vergeten om daar ook naar te luisteren. Het is ondertussen een aangename hobby geworden.

Zoals je zelf al aangeeft zit er inderdaad wel aan kapotdraaifase aan vooraf. Voordat ik in hulp vroeg wat dingen gesloopt aan de eerste motor. Dat was natuurlijk jammer maar alle begin is moeilijk. Ben blij dat ik het geprobeerd heb.
 
Hmmm, hoe heeft degene die het wel kan dit dan geleerd? Of is motor-onderhoud een erfelijke eigenschap :?

Ik ben meer van: "Die het niet kan, moet het onder begeleiding leren." Vandaar de vraag
Daar zit wat in, maar met een handboek en een momentsleutel betaal je net zoveel als het laten doen. En dan ben je weer 30000km verder, misschien wel voor een jaar klaar. :] *O*
 
Heb het op m'n 30e geleerd met hulp van m'n zwager en het forum. Gaat prima hoor. Gewoon je vragen goed voorbereiden, dan om hulp vragen en niet vergeten om daar ook naar te luisteren. Het is ondertussen een aangename hobby geworden.

Zoals je zelf al aangeeft zit er inderdaad wel aan kapotdraaifase aan vooraf. Voordat ik in hulp vroeg wat dingen gesloopt aan de eerste motor. Dat was natuurlijk jammer maar alle begin is moeilijk. Ben blij dat ik het geprobeerd heb.
Tot je hier een fout maakt en een nieuwe buitenpoot op de kop moet zien te tikken omdat je de boel kapot hebt gedraaid.

Leergeld is OK en daar dien je rekening mee te houden maar sommige dingen kan je beter vermijden als absolute leek.

Nog los van het feit dat remmen toch wel redelijk cruciaal zijn.
 
  • Haha
Waarderingen: RWB
Och, liever de remmen dan de nokkenas ketting. Als je foto's maakt en hulp vraagt kan er m.i. vrij weinig mis gaan met het vervangen van remblokken. Zelf prima een paar fouten gemaakt en vastgelopen tijdens het vervangen, allemaal opgemerkt door medeforummers a.d.h.v. mijn vragen en bijbehorende foto's. Zoals je merkt ben ik fan!
 
Als absolute leek -> ja dan kun je beter met iets anders beginnen dan met de remmen.
Maar TS heeft al aangegeven op technisch gebied niet een leek te zijn.
WPHB en fatsoenlijke bijbehorende momentsleutels en het zou an sich goed moeten komen :Y
 
Jullie doen net of het hogere wiskunde is. Klauw los, pennetjes er uit, blokjes er uit en de boel even schoonborstelen. Zuigers terugduwen en de nieuwe blokjes er in. Pennetjes en vast.
Andere kant hetzelfde. Daarna een paar keer pompen en je kunt de weg weer op. Als je van poetsen houdt ben je in een half uurtje klaar.

En dan niet de remvloeistof gelijk vervangen? Sowieso zal er even naar het niveau gekeken moeten worden als de verse blokken er in zitten.
 
Jullie doen net of het hogere wiskunde is. Klauw los, pennetjes er uit, blokjes er uit en de boel even schoonborstelen. Zuigers terugduwen en de nieuwe blokjes er in. Pennetjes en vast.
Andere kant hetzelfde. Daarna een paar keer pompen en je kunt de weg weer op. Als je van poetsen houdt ben je in een half uurtje klaar.
Inderdaad, super simpel. Maar TS stelt vragen.
 
Moet je dat ook doen met zo'n BMW ook als je nieuwe vloeistof vanuit het reservoir door het systeem pompt? (dus niet systeem leegt alvorens weer te vullen)
Ja, eigenlijk moet zo'n moderne BMW aan de computer om alle kleppen open te zetten zodat hij doorstroomt. En dan nog in een bepaalde volgorde,
Er zijn truukjes om het zonder computer te kunnen doen. Het zijn geen beginnersklusjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan