vervangingsveren voor & achter

d@ve

MF veteraan
2 jan 2005
8.913
3
daaronder ergens
De laatste tijd merk ik dat mijn wegligging "dweilerig" wordt.

Mijn standaard vering (showa) is voor en achter volledig instelbaar.
Ik heb er al uren aan besteed maar ik denk dat mijn veren gewoon te slap zijn?

Is het aan te raden en te doen om zelf vervangings veren (W.P. o.i.d.)in een volledig instelbare voorvork(geen usd) te zetten of kan ik dit beter door een specialist laten doen?

Is het ook aan te raden om van de achterschokbreker alleen de veer te vervangen voor eentje voor mijn gewicht of zeggen jullie van "je kan beter een nieuwe schokdemper kopen "(W.P. of zoiets)?

En wat kosten vervangingsveren voor/achter ongeveer?
en een complete instelbare schokbreker?


Ik heb een CBR 600 FSport 2001
48.200 KM
 
Laatst bewerkt:
Voor de rest is het gewoon een superfijne motor en ik heb trouwens vorige week ook nog de nokkenasketting+spanner laten vernieuwen dus ik doe hem er voorlopig nog niet uit. -O-

Als ik B.V de luchtkamers in mijn voorvork kleiner maak dmv olie bij te voegen wordt ie dan kwa bochtenwerk ook stugger?
 
Bij een 'gewone' voorvork is het een fluitje van een cent om zelf de veren te vervangen. Setje progressieve WP's kost iets van 120 EUR. Een complete achtershock moet je toch al gauw zo'n 600 EUR voor neertellen.
Klik hier voor meer info en prijzen

€600,- :o maar kan ik van de "achtershock" ook alleen de "veer" vervangen door eentje voor mijn gewicht.(ong. 85kilo)
 
De vraag is ook: wat bedoel je met dweilen?

alstie deint als een boot dan lijkt het probleem niet de veer maar de demping
gezien een versleten veer eerder doorslaat en demping de vering juist stabiliseert
 
Zijn je keerringen niet lek?

Ik zie nergens een lekkage oid :N



Even een simpel vraagje, heb je al geprobeerd de veervoorspanning iets hoger te zetten ? En kan je eventueel ook nog de demping instellen ?

Wat zijn daar de voordelen van want dan komt ie toch alleen maar hoger te staan aan de voorkant kwa rijhoogte?



De volgende dingen kan ik allemaal instellen:

Spring-preload
rebound
compression demping

Yep kan ook...

Ken de specificaties van je voorvork zo niet, maar wat meer olie erbij en zo de luchtkamer verkleinen wordt veel gedaan (zelf ook gedaan).

Ik denk dat ik dat toch maar ga proberen om mee te beginnen.
Hoeveel cc kan ik er ongeveer bijgooien?
 
De vraag is ook: wat bedoel je met dweilen?

alstie deint als een boot dan lijkt het probleem niet de veer maar de demping
gezien een versleten veer eerder doorslaat en demping de vering juist stabiliseert


Ik merk het vooral als ik snel een bocht instuur (afremmend) en dan hard uitaccelereer(versnellend) dat dan het gedrag van de motor totaal veranderd.
Hij voelt gewoon slap aan. :?
 
Ik merk het vooral als ik snel een bocht instuur (afremmend) en dan hard uitaccelereer(versnellend) dat dan het gedrag van de motor totaal veranderd.
Hij voelt gewoon slap aan. :?

Begin eens met meten.....

Hoever veert de vork in zonder berijder en hoever met. Meet ook even de negatieve veerweg, aangezien je ook problemen hebt met uitacceleren.
 
Begin eens met meten.....

Hoever veert de vork in zonder berijder en hoever met. Meet ook even de negatieve veerweg, aangezien je ook problemen hebt met uitacceleren.


Ik zal morgen als ik thuis kom van mijn werk eens beginnen te meten dmv een ty-rap

Ik laat dan wel het een en het ander weten.

in ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

later... :W
 
Hoi,

Heb vóór de veren vervangen door Technoflex, olie van SAE 10 naar SAE 12, de luchtkamer verkleind van 160 naar 155 mm.
Achter een volledig instelbare demper ( Low/High-Speed ingaand, uitgaand en natuurlijk de veervoorspanning), en dat in combinatie met sportbanden.

Wereld van verschil, de hele motor licht nu superstabiel in de bochten. De demper is 5 mm langer, en daardoor komt de kont ong. 4 cm. hoger te staan. Dat vergemakkelijkt het insturen, maar op de rechte lijn wat nerveuzer. Dat weer opgelost met een stuurdemper (WP)

Veren voor € 90,=, demper achter € 780, stuurdemper ik meen iets van € 160,=

Groeten, Sebo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan