Residu van uitlaatpakking blijft achter

Simo

MF'er
18 jun 2023
32
17
Den Haag
Ik heb de uitlaatpakkingen van mijn honda CBF600 (2004) er af kunnen krijgen waarbij ik niet alles heb kunnen verwijderen. Bij 2 cylinders er wat van de pakking achter gebleven. Op de foto' s hieronder is dat goed te zien. Op een foto is het allumium goed te zien, bij de andere er er rondon een hele dunne ring achter gebleven, alsook verdere aanslag. De foto is wellicht niet heel duidelijk. Wat er nog op zit is een hele dunne stop rondom die echt tegen het oppervlakte aan geplakt lijkt. Wat zou een goede manier zijn om dit op te schonen?

Een doek en brake-cleaner haalt niks uit. Ik zat zelf te denken aan wat verwarmen (met een creme brullee brander die ik nog heb liggen) of wellicht wat locktight Freeze and release om het snel te verkoelen (indien het metaal is). Vervolgens wat borstelen met een messing borsteltje ( voorbeeld) om het aluminum oppervlakte maar niet verder te beschadigen. Dit zijn echter pure gokken, mogelijk dat jullie meer inzicht hebben :)

Een filmpje van hoe het er uit zag met pakking zie je hier (andere vraag).

P.s. Excuus voor het maken van een 2e topic. Het leek mij los staan van mijn vraag hier.

klep_lelijk.jpeg
klep_echt_lelijk.jpeg
 
ik zie nog een pakking ring zitten. Schroevendraaier eronder en wip
Zo lijkt het wel, maar het is echt een heel dun plaatje.

Met een pakkingschraper schoon schrapen
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb, bedankt. Zonet maar een setje besteld. In dit tempo heb zoveel tools in huis dat ik een nieuwe motor van de grond af kan bouwen... (spreekwoordelijk):)
 
Volgens mij heeft zot ook gelijk, vergelijk de twee foto's eens met elkaar.

Het is OF aanslag/roest/resterende pakking OF de pakking is niet geheel verwijderd.

Als het metaal is van een resterend stukje pakking kan je schrapen wat je wil maar dat werkt niet.

Als je het weg kan schrapen en er verschijnt aluminium onder dan is het roest, vuil, restpakking, whatever.

Wees de eerste keer met een pakkingschraper ooo voorzichtig. Je hebt zo een kras in het alu zitten.
 
centauro_uitlaatpakking_ring_e350420pp_526607_9cbb.jpg


het kan best dat hij de pakkingen heeft verwijderd, maar de vorige die de uitlaat eraf heeft gehad kan best twee pakkingen hebben laten ziten per ongeluk.

Op bovenstaande foto zijn 2 types pakkingen. De koper kleurige zit er nog geplet in.
 
Laatst bewerkt:
Het Is toch helaas echt een donker bruin residu. Indien ik het weg wil krabben dan verpoedert het (heel licht wit-bruin poeder), waaronder het aluminium langzaam zichtbaar wordt. Het is wel schieronmogelijk om alles weg te krijgen... :)

Ik neig toch naar een schuurmatje omdat ik met het wegschrapen denk ik meer krassen veroorzaak.

Geen idee wat voor residu het is. Roest is op te lossen (maar dan verwacht ik een donkerder poeder). Chemicaliën/azijnzuur gebruiken lijkt mij niet handig, toch? Corrosiebestendigheid van dit soort type alluminium ken ik niet (laat staan de effecten als het oppervlakte dienst moet doen met de uitlaatpakking).
 
Met een stukje Scotch schuren gebruik er desnoods een beetje kruipolie o.i.d bij. Voordeel van de plooibare Scotch is dat je ook het randje goe schoon en glad krijgt. Daarop sluit de ring en bocht weer goed af.
Je hebt de Scotch in verschilende gradaties, voor goedkoop ga je naar de Action en koop je een setje met verschillende soorten voor een paar euro.
 
Maar waarom zou je het helemaal weg willen hebben??
Het verminderd de werking van de nieuwe uitlaatpakking echt niet.
hmm, ik verwachtte juist van wel. Juist omdat die kek op sommige plaatsen wat dikker is (lang de rand) en zo eeen goed sluitende verbinding (metaal-metaal) in de weg zit. Niet alles hoeft weg, maar liefst het meerendeel zou ik zeggen. Op basis van 0 ervaring, dat wel.
 
zijn je pakkingringen er al uit ondertussen ?
want als die er niet uit zijn kan je ook geen nieuwe plaatsen ...

Zeker. In de geplaatste foto's zaten al geen pakkingringen, dat leek maar zo. Wat je ziet is echt aleen aanslag/ roest / ...
Wel toevallig dat de buitenste 2 cylinders 'schoon' uit de bus kwamen en de binnenste 2 onder de kek bleven.
 
Ik begrijp je reactie. Heb zelf echt niks gevonden. Wanener ik er op ga krabben dan verpoedert het en komt er alluminium in zicht. Heb er nu wat kruipolie opgesmeerd en ga zo weer aan de slag met een schuurspons. Zal een nieuwe foto plaatsen zodra ik daar mee klaar ben.
 
Volgens mij zit er inderdaad nog een restant van een pakkingring. Heb je al geprobeerd deze met een o-ring trekkertje (kleine maat) te verwijderen.Bij mijn eigen Honda (van 1984) lukte dit nl heel goed.
 
Volgens mij zit er inderdaad nog een restant van een pakkingring. Heb je al geprobeerd deze met een o-ring trekkertje (kleine maat) te verwijderen.Bij mijn eigen Honda (van 1984) lukte dit nl heel goed.

DIt heb ik vorige week gekocht als probeersel, wel relatief middel-grote maten: HBM 4 Piece O-Ring Remove Set From 165 to 240 mm.. Kreeg er nog niks uit. Heb het vannochtend weer ingespoten met kruipolie en later vandaar weer porren, schoonmaken/.... (en een foto maken voor hier)
 
Rondom het oppervlakte is een zwarte band. Dit lijkt echt een dun plaatje te zijn. Inieiteel zag ik een verhoging, maar nu na wat schoonmaken vind ik het moeilijker om te zien. Met een soortgelijke tool (zie bijlage) geprobeerd wat los te wrikken, maar geen succes. kan het dan aanslag zijn?

Bijgevoegd ook een foto van Cylinder2, hier heb ik nog niet/minimaal zitten wroeten, alleen wat schoongemaakt.

Bij cylinder 3 heb ik wat meer zitten wroeten, alsook wat met fijn schuurpapier (k600) geprobeerd. Baal enorm van een aantal krassen, hopelijk kan ik dat nog een beetje mooi bewerken zodat de sluiting goed is.
 

Bijlagen

  • 20230723_144724.jpg
    20230723_144724.jpg
    175,5 KB · Weergaven: 48
  • 20230723_161559.jpg
    20230723_161559.jpg
    150,5 KB · Weergaven: 50
  • 20230723_160840.jpg
    20230723_160840.jpg
    161 KB · Weergaven: 53
Wroeten in zacht aluminium doe je ook niet met een priem 😣

Maar het lijkt er inderdaad op dat er een hoop vuil zot en geen pakking meer.

De rest met beleid schoonmaken en met scotch brite behandelen.
De krassen die er in zitten krijg je er niet mee weg.

Afhankelijk van het type pakking kan het nog wel afsluiten.
 
Is het anders nog aan te raden om evt. wat siliconen/vloeibare pakking rond de uitlaat te doen (niet bij de pakkiingring, maar tussen uitlaatbuis en de zijkant van de huls in het blok)? Dit om met meer zekerheid te voorkomen dat het gaat lekken?

Normale vloeibarevpakking gaat tot 230 graden. Uitlaat gassen zijn een pak warmer, dus wellicht dat ze daar een betere gradatie voor hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan